
Slika 1. Logo projekta “Build THE Change”
Projekt “Build THE Change “- Izazov “Playful cities”
Učenici 4.a razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju i 4.a razreda Ekonomske i upravne škole Split, pod mentorstvom profesorica Nade Ratković (Sinj) i Suzane Mikulić (Split), zajednički su realizirali interdisciplinarni, inovativni i tehnološki projekt u sklopu međunarodnog projekta Build THE Change u školskoj godini 2024./2025.
Mentorice su istaknule važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities

Pozadina izazova Playful Cities u sklopu projekta Build THE Change
Izazov:
Gradovi su dizajnirani za život i rad, ali što ako bi bili izgrađeni i za igru? Razigrani gradovi mogu učiniti javne prostore zanimljivijima, uključivijima i održivijima. Mnogim urbanim područjima nedostaju sigurna mjesta za igru, što ograničava kreativnost i povezanost jednih s drugima ili s prirodom. Dodavanjem igre svakodnevnim prostorima možemo učiniti gradove zdravijima, življima i boljima za planet.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities
Misija projekta
Razmislite o gradu. Gdje bi se mogla dodati igra i priroda? Kako razigrani prostori također mogu podržati okoliš i klimatske akcije? Vaša je misija izgraditi ideju kako bi gradovi bili zabavniji, zeleniji i puni života. Možete se usredotočiti na to da uobičajene stvari u gradovima učinite razigranijima, poput autobusne stanice, mosta, kante za smeće, pločnika ili nebodera… pustite mašti na volju!
Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica.
https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities https://www.takeactionglobal.org/lego-build-the-change-institutes
Zajednička suradnja
Učenici 4.a razreda iz Sinja i Splita zajednički su radili na izazovu Build the Change: Playful Cities. Brzo su se usuglasili oko rješenja i pokazali snažnu suradnju, kreativnost i angažiranost.
Kao odgovor na globalni izazov “Coding for Climate”, učenici su istražili i predstavili alat ElectricityMap – softversko rješenje otvorenog koda koje u stvarnom vremenu prikazuje razinu emisija CO₂ iz električne energije u različitim regijama svijeta.

Izvor: Učenički uradak
U sklopu globalnog izazova učenici uz mentorice, radili su na projektu koji povezuje tehnologiju i klimatsku održivost. Njihov projekt temelji se na primjeni digitalnog alata ElectricityMap, softverskog rješenja otvorenog koda koje u stvarnom vremenu prikazuje emisije CO₂ iz proizvodnje električne energije u različitim dijelovima svijeta. Alat vizualno prikazuje koliko je električna energija u određenom trenutku i regiji “zelena” ili “zagađena”, ovisno o izvorima iz kojih se proizvodi.
Kroz istraživanje i rad na projektu, učenici su naučili kako tehnologija može služiti klimatskoj pravdi. ElectricityMap prikuplja podatke iz elektroenergetskih mreža te prikazuje tzv. intenzitet ugljika (izražen u gramima CO₂ po kilovatsatu). Time korisnici mogu donositi bolje odluke – primjerice, kada je najbolji trenutak za korištenje električnih uređaja kako bi utjecaj na okoliš bio što manji.
Rješenje:

ElectricityMap solution for “Coding for Climate”

Slika 1. ElectricityMap
Kod može mijenjati svijet.
Rješenja
Kodiranje za klimu: ElectricityMap i digitalna rješenja za održivu budućnost
Kako klimatske promjene napreduju, važno je znati koliko je naša energija čista. ElectricityMap je alat otvorenog koda koji u stvarnom vremenu prikazuje emisije CO₂ iz proizvodnje električne energije diljem svijeta. Pomaže korisnicima — od pojedinaca do vlada — donositi bolje energetske odluke.
Princip rada
ElectricityMap koristi podatke iz elektroenergetskih mreža i tržišta kako bi izračunao intenzitet ugljika (gCO₂/kWh) ovisno o izvorima energije (ugljen, plin, vjetar, sunce, itd.). Backend je razvijen u Pythonu i Djangu, dok frontend koristi React i Mapbox. Karta prikazuje emisije po regijama, bojeći ih prema čistoći energije.
Važnost rješenja
- Pojedinci mogu puniti uređaje kad je energija najčišća.
- Tvrtke mogu rasporediti računalne zadatke u “zelenijim” vremenima.
- Vlade prate napredak prema obnovljivim izvorima.
Tehnička osnova:
- Backend: Python, Django, PostgreSQL
- Frontend: React, Mapbox GL JS
- API: javni, za podatke u stvarnom vremenu
Projekt je otvoren za doprinos: dodavanje novih regija, poboljšanje korisničkog sučelja ili izrada novih aplikacija, poput “zelenog planera” koji pokreće zadatke kad je energija najčišća.
Širi kontekst: Kod za planet
Kod nije neutralan — podatkovni centri troše energiju, a optimiziran softver može smanjiti potrošnju. Softver otvorenog koda poput ElectricityMapa omogućuje svima mjerenje i smanjenje emisija. Umjetna inteligencija se koristi za predviđanje vremena, optimizaciju potrošnje i borbu protiv deforestacije. Pametni mrežni sustavi i IoT uređaji omogućuju bolju raspodjelu i štednju energije. Klimatska edukacija kroz digitalne alate pomaže razumjeti kompleksne probleme, dok klimatska pravda poziva na alate koji pomažu ranjivim zajednicama.
Razvijaju se i novi dizajnerski pristupi: tamni mod, manje animacija, optimizirane web stranice. Održiv dizajn štedi energiju i podatke, posebno važan u regijama u razvoju. Mladi developeri sve više kodiraju s klimatskom sviješću – hackathoni i edukacije potiču stvaranje stvarnih rješenja.
Projekt je prijavljen putem globalne platforme Build the Change Schools, a škola, učenici i mentorice su nagrađene certifikatom za sudjelovanje. Učenici su aktivno sudjelovali u online radionicama i razmjenjivali ideje s vršnjacima diljem svijeta kroz virtualnu zajednicu koju vodi inicijativa Take Action Global u partnerstvu s LEGO® Build the Change.
Rješenje je predano na : https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities
Održivost projekta Take Action Global–ElectricityMap
ElectricityMap je alat otvorenog koda koji prikazuje emisije ugljika iz električne energije u stvarnom vremenu u različitim regijama. Pomaže ljudima i organizacijama da donose ekološki prihvatljivije energetske odluke pokazujući kada je električna energija najčišća. Platforma koristi podatke iz energetskih mreža, obrađuje ih pomoću Pythona i Djanga te ih prikazuje na interaktivnoj karti izgrađenoj pomoću Reacta. Korisnici mogu smanjiti svoj ugljični otisak mjerenjem potrošnje energije, dok programeri mogu izrađivati aplikacije ili poboljšavati sustav koristeći javni API. ElectricityMap pokazuje kako kodiranje može pretvoriti podatke u klimatske akcije.

ElectricityMap je softverska platforma otvorenog koda koja pruža podatke u stvarnom vremenu o intenzitetu ugljika u proizvodnji električne energije diljem svijeta. Pomaže pojedincima, tvrtkama i vladama da utvrde kada i gdje je električna energija najčišća, omogućujući donošenje klimatski prihvatljivijih odluka.
Platforma prikuplja podatke od nacionalnih operatora mreže i energetskih tržišta, a zatim izračunava intenzitet ugljika u gramima CO₂ po kilovat-satu. To se temelji na kombinaciji izvora energije koji se koriste, kao što su ugljen, prirodni plin, solarna energija, vjetar i hidroenergija.
Na pozadini, ElectricityMap koristi Python i Django za obradu ovih podataka i njihovo stavljanje na raspolaganje putem javnog API-ja. Prednji dio, izgrađen s Reactom i Mapboxom, prikazuje informacije na interaktivnoj globalnoj karti, prikazujući razine emisija uživo u svakoj regiji.
Ovaj alat omogućuje korisnicima da preusmjere korištenje električne energije – poput punjenja električnih vozila ili pokretanja poslužitelja – na vremena kada su emisije najniže. Tvrtke ga koriste za smanjenje utjecaja podatkovnih centara na okoliš, dok ga vlade koriste za praćenje napretka u prelasku na čišće energetske sustave.
Razvojni programeri mogu doprinijeti platformi dodavanjem novih regija, poboljšanjem točnosti podataka, poboljšanjem korisničkog iskustva ili stvaranjem novih alata pomoću ElectricityMap API-ja. Na primjer, razvojni programer može izraditi aplikaciju za “zeleni raspored” koja izvršava energetski intenzivne zadatke samo tijekom sati s niskim emisijama.
ElectricityMap je jasan primjer kako kodiranje može podržati djelovanje u području klime. Pretvaranjem složenih podataka o električnoj energiji u jasne, praktične uvide, osnažuje ljude diljem svijeta da donose odluke koje podržavaju održiviju budućnost.
Zaključak
Kod može mijenjati svijet. ElectricityMap pokazuje kako tehnologija može biti alat za klimatsku akciju. Svaki redak koda može voditi prema zelenijoj, pravednijoj i održivijoj budućnosti.Na Dan planeta Zemlje i svaki dan, alati poput ElectricityMapa pokazuju da tehnologija može pomoći u borbi protiv klimatskih promjena. Svaki redak koda može doprinijeti čišćoj, pravednijoj i zelenijoj budućnosti.
Učenici su posebno istaknuli kako takvi alati pomažu ne samo pojedincima, nego i tvrtkama i vladama da planiraju svoje aktivnosti odgovornije. Projekt ih je potaknuo na razmišljanje o održivom korištenju energije, važnosti čistih izvora te ulozi tehnologije u zaštiti okoliša. Osim tehničkog dijela, učenici su osvijestili i društveni aspekt – kako otvoreni kod i globalna suradnja mogu voditi ka većoj pravednosti i boljoj budućnosti za sve.
Build the Change challenges: Playful cities challenge


Učenici, mentorica i škola nakon predaje rješenja su dobili certifikat.

Certifikat za škole
Suradnja i mentorstvo:
Projekt su realizirali: učenici 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom.

Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik