LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA

Školski projekt

LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA

Početak projekta: svibanj 2024.

Kraj projekta: travanj 2025.

Sudionici: Željka Vuko, mentor i učenici zanimanja kozmetičar 2.f / 3.f

Cilj projekta:

  • Potaknuti upotrebu prirodne kozmetike.

Projekt će se realizirati kroz 7 etapa:

  • Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine             (realizirano svibanj 2024.)
  • Izbor ljekovitih biljaka (realizirano svibanj 2024.)
  • Upoznavanje ljekovitog djelovanja izabranih biljaka (realizirano lipanj 2024.)
  • Branje ljekovitih biljaka (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
  • Izrada macerata i tinkture (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
  • Izrada prezentacije (realizirano listopad 2024.)
  • Osmisliti i prilagoditi recepte za kozmetičke preparate (realizirano travanj 2025.)
  • Izrada kozmetičkih preparata (realizirano travanj 2025.)
  • Prednosti prirodne kozmetike (realizirano travanj 2025.)

Priroda nudi bogatstvo ljekovitih biljaka koje ljudi koriste za očuvanje zdravlja i ljepote. Još su stari Egipćani, Grci, Rimljani, Kinezi, Babilonci i Arapi prepoznali moć biljaka te ih koristili u svakodnevnoj njezi lica i tijela. Danas sve više razmišljamo o zdravom načinu života i zato raste interes za prirodnu kozmetiku koja se temelji upravo na djelovanju ljekovitih biljaka. Ljekovite biljke sadrže farmakološki djelatne sastojke (alkaloide, eterična ulja, smole, sluzi, glikozide, saponine, treslovine, i dr.) pa su prikladne za primjenu u medicini i kozmetici.

Projekt Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima smo planirali u dvije nastavne godine jer je sezona branja ljekovitih biljaka u lipnju i srpnju. U prvom dijelu projekta smo se upoznali s pravilima za branje ljekovitih biljaka, vrstama ljekovitih biljaka i njihovim djelovanjem na kožu i kosu.

Branje i sušenje ljekovitih biljaka

Prvo i osnovno pravilo kod branja ljekovitog bilja jest dobro poznavanje biljnih vrsta. Naime, mnoge izgledaju slično pa se lako može dogoditi da umjesto jestive i ljekovite biljke uberemo onu otrovnu.  Biljku možemo prepoznati na dodir i po izgledu. Ako nismo potpuno sigurni u vrstu biljke, ne beremo. Berbu treba obaviti po sunčanom danu, kada se digne rosa, nikada nećemo brati mokre biljke poslije kiše, magle ili rose. Najbolje je biljke brati u kasnim jutarnjim satima jer će tada koncentracija eteričnih ulja biti najveća. Biljke beremo samo na području gdje ih ima puno. Nikada ne brati cijelu biljku ili je čupati zajedno s korijenom. Biljke koje ćemo koristiti za jelo i izradu prirodne kozmetike beremo na mjestima udaljenima od prometa i zagađenja. Nakon branja biljke stavimo u košaru ili papirnatu vrećicu. Biljke trebaju biti zdrave. Poslije berbe ih očistimo od primjesa i odbacimo oštećene dijelove.

Ljekovite biljke se suše u hladu i na prozračnom mjestu. Svježe nabrano bilje treba što prije rasprostrijeti na prikladnu podlogu za sušenje (drvo, tkanina, papir, mrežica). Korijenje oprati, obrisati i objesiti na mjesto gdje ima propuha. 

Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine

Učenici su se na nastavnom predmetu Ljekovito bilje upoznali s biljkama koje rastu u našem kraju. Naučili su osnovne karakteristike biljaka te njihovo djelovanje na kožu i kosu. Izbor je pao na: neven (lat. Calendula officinalis), smilje (lat. Helichrysum), gospinu travu (lat. Hypericum perforatum), kamilicu (lat. Helichrysum), lavandu (lat. Lavandula angustifolia)i koprivu (lat. Urtica dioica). Naučili smo prepoznati biljku i koji njezin dio ćemo brati.

Neven (lat. Calendula officinalis)      
Smilje (lat. Helichrysum)

                   
Učenici su za vrijeme ljetnih praznika brali i sušili ljekovite biljke te izrađivali macerat ili tinkturu. Recepte za izradu macerata i tinktura pogledajte u prilogu.

Na početku školske godine 2024./2025. pristupili smo izradi prezentacije u kojoj smo ukratko ponovili naučeno. Prezentacija Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima je u prilogu.

Za kraj školskog projekta ostalo nam izbor recepture i izrada kozmetičkog proizvoda. Odlučili smo se za izradu kreme od gospine trave. Potrebne sirovine su: macerat gospine trave (15g), lanolin (5g), pčelinji vosak bijeli (2g), cetilni alkohol (2g), destilirana voda (20g), eterično ulje melise (3 kapi). Izvažemo masnu i vodenu fazu. Zagrijavamo na vodenoj kupelji (do 60 °C). Vodenu fazu ulijemo u masnu fazu uz konstantno miješanje sterilnim štapićem. Kada se temperatura smjese spustila do 37 °C dodamo eterično ulje melise. Izbor eteričnog ulja je proizvoljan. Možemo uzeti bilo koje eterično ulje no svakako treba paziti na kompoziciju – specifično djelovanje koje ima određeno eterično ulje kao i na miris koji daje kozmetičkom proizvodu. Kremu pakiramo u pripremljenu sterilnu ambalažu dok je još polutekuća. Kada se potpuno ohladi zatvorimo poklopac.

Krema od gospine trave se može koristiti za dnevnu i noćnu njegu kože lica i cijelog tijela (preporuka nakon kupanja) i za njegu osjetljive kože.

Prednosti prirodne kozmetike

U posljednje vrijeme sve više ljudi okreće se prirodnoj kozmetici jer prepoznaju njezine brojne prednosti. Prirodna kozmetika nježno njeguje kožu, bez izazivanja iritacija, svrbeža ili crvenila. Idealna je za osobe s osjetljivom kožom, alergijama ili dermatološkim problemima jer ne sadrži agresivne kemikalije, umjetne mirise ni konzervanse. Za razliku od komercijalne kozmetike, prirodni proizvodi izbjegavaju sastojke poput parabena, sulfata, silikona i umjetnih bojila koji mogu imati dugoročne negativne učinke na zdravlje osobe i okoliš. Prirodna kozmetika često dolazi u biorazgradivoj ambalaži i nije testirana na životinjama (cruelty-free). Zahvaljujući bogatstvu hranjivih tvari iz biljaka, prirodna kozmetika ne djeluje samo površinski, već potiče prirodne procese regeneracije kože, čime pridonosi dugotrajnoj njezi i zdravijem izgledu. Prirodni proizvodi često se mogu izrađivati kod kuće ili kupiti od manjih proizvođača koji omogućuju prilagodbu sastava prema tipu kože ili specifičnim potrebama korisnika. Jedini nedostatak prirodne kozmetike koji smo uspjeli pronaći je nešto viša cijena, zbog upotrebe prirodnih sastojaka.

Autor: Željka Vuko, mentor

Projekt “Build THE Change – Izazov “Clean Air for All”

Slika 1. Logo projekta “Build THE Change”

Projekt “Build THE Change “- Challenge/ Izazov “Clean Air for All”

Učenici 4.a razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju i 4.a razreda Ekonomske i upravne škole Split, pod mentorstvom profesorica Nade Ratković (Sinj) i Suzane Mikulić (Split), zajednički su realizirali interdisciplinarni, inovativni i tehnološki projekt u sklopu međunarodnog projekta Build THE Change u školskoj godini 2024./2025.

Mentorice su istaknule važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/clean-air-for-all

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/

Pozadina izazova “Clean Air for All ” u sklopu projekta Build THE Change

Izazov:
Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara jedna je od najvećih prijetnji našem zdravlju i okolišu. Udisanje zagađenog zraka posebno otežava djeci i ranjivim zajednicama da ostanu zdravi. Utječe na ljude, životinje i planet – i našu budućnost.

Misija projekta:
Stvoriti rješenje koje pomaže u čišćenju zraka i smanjenju onečišćenja kombinirajući snagu prirode s pametnim, ekološki prihvatljivim prijevozom.

Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica -Upute za učenike.

https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities https://www.takeactionglobal.org/lego-build-the-change-institutes

Zajednička suradnja

Učenici 4.a razreda iz Sinja i Splita zajednički su radili na izazovu Build the Change: Clean Air for All. Brzo su se usuglasili oko rješenja i pokazali snažnu suradnju, kreativnost i angažiranost.

Njihovo rješenje nosi naziv “Green Air Corridors – Zeleni zračni koridori”. Radi se o inovativnom i održivom projektu koji kombinira prirodna rješenja s čistim načinima prijevoza, s ciljem borbe protiv zagađenja zraka u urbanim sredinama.

Zagađenje zraka koje potječe od automobila, industrije i požara ozbiljno ugrožava zdravlje ljudi i okoliš, osobito djecu. Projekt predviđa stvaranje mreže gusto zasađenih zelenih površina uz prometnice, u blizini tvornica i oko škola. Te površine, ispunjene drvećem i biljkama, djeluju kao prirodni filteri koji upijaju štetne tvari iz zraka i proizvode kisik.

Dodatno, učenici su osmislili ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Ova vozila se pune na solarnim stanicama smještenima duž koridora, potičući građane na korištenje održivog prijevoza.

Ovim rješenjem: drveće i biljke čiste zrak, električna vozila smanjuju emisije, zelene staze potiču boravak na otvorenom, a gradovi postaju zdraviji, sigurniji i ljepši za život.

Održivost rješenja
Zato što prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka, smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima, stvara sigurnije okruženje za djecu i obitelji, te potiče održive navike i uključivanje zajednice.

Kroz projekt “Zeleni zračni koridori”, učenici su zamislili grad budućnosti u kojem je zrak čist, ulice zelene, a kretanje odgovorno. Vjeruju da i male ideje mogu donijeti velike promjene – i ovo je njihov korak prema zdravijem svijetu za sve nas.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/

Zajedničkim radom do rješenja je već poznati slogan učenika.
Gusto zasađene zelene zone uz prometnice, tvornice i škole, koje djeluju kao prirodni filteri zraka. Uz to, osmislili smo ekološke električne skutere i bicikle na solarni pogon, s ciljem poticanja čistog i održivog prijevoza.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/submissions/submit?challengeId=clean-air-for-all

Vizualno rješenje: Green Air Corridors

Skika 1. Green Air Corridors– „Zeleni zračni koridori“

Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.

Rješenja
1. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ mreža je gusto zasađenih urbanih zelenih površina ispunjenih biljkama i drvećem koje pročišćava zrak, postavljenim uz prometne ulice i u blizini tvornica. Ovi koridori djeluju kao prirodni filteri za zrak, upijajući onečišćujuće tvari i oslobađajući svježi kisik. Kao dodatak tome, dizajnirao bih ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle sa solarnim stanicama za punjenje, potičući ljude da putuju bez zagađenja. Posebne zelene staze ispunjene su mnoštvom drveća i biljaka koje prirodno čiste zrak. Zajedno, ovi koraci smanjuju onečišćenje zraka i poboljšavaju zdravlje i dobrobit u gradovima. Ovi čisti načini putovanja, plus biljke, pomoći će u održavanju svježeg i zdravog zraka za sve.

2. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ je kreativan i održiv projekt koji kombinira rješenja temeljena na prirodi s čistim prijevozom kako bi se riješilo onečišćenje zraka u gradovima. Zeleni zračni koridori su posebne zelene zone zasađene uz prometne ulice, u blizini tvornica i oko škola. Ta su područja ispunjena drvećem i biljkama koje pročišćavaju zrak i prirodno čiste zrak apsorbirajući štetne plinove i oslobađajući svježi kisik.

Mogućnosti čistog putovanja:
Kako bismo išli još dalje, dizajnirali smo ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Oni su postavljeni na solarne punionice duž koridora kako bi potaknuli ljude da putuju bez zagađenja.

Drveće i biljke čiste zrak., čista vozila smanjuju emisije., zelene staze poboljšavaju kvalitetu života i potiču aktivnosti na otvorenom., gradovi postaju zdraviji i ljepši!

Zašto djeluje:

  1. Prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka.
  2. Smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima.
  3. Stvara sigurnije, zelenije okruženje za djecu i obitelji.
  4. Potiče održive navike i uključenost zajednice.

Utjecaj i vizija:
S projektom Zeleni zračni koridori zamišljamo grad u kojem je zrak čist, ulice zelene, a ljudi se kreću odgovorno. Vjerujemo da čak i male ideje mogu dovesti do velikih promjena – i ovo je naš korak prema zdravijem svijetu za sve.

Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.

Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara ozbiljno šteti zdravlju ljudi, životinja i okoliša. Prljav zrak posebno otežava djeci čisto disanje i očuvanje zdravlja. Ovo zagađenje ugrožava budućnost i kvalitetu života našeg planeta.

Učenici, mentorica i škola nakon predaje rješenja su dobili certifikat.

Certifikat za škole

Suradnja i mentorstvo:

Projekt su realizirali: učenici 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom.

Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt World Wide Green-Be ECO SMART-Test You IQ

Međunarodno natjecanje-Kviz “BE ECO SMART-TEST YOU IQ”

Obilježavanje Dana zaštite okoliša – Borba protiv onečišćenja plastikom

Aktivnost je održana u sklopu međunarodnog projekta World Wide Green i obilježavanja Dana zaštite okoliša. Cilj aktivnosti je podizanje ekološke svijesti među učenicima kroz zanimljiv, natjecateljski i digitalni kviz o zaštiti okoliša, održivom razvoju i osobnim navikama koje doprinose očuvanju planeta.

Ishodi učenja:

  • Razvijanje ekološke svijesti i odgovornosti
  • Korištenje digitalne tehnologije u svrhu edukacije
  • Razvijanje kritičkog mišljenja i timskog duha
  • Povezivanje znanja iz biologije, geografije, građanskog odgoja i informatike

Učenici su sudjelovali u interaktivnom kvizu pod nazivom “BE ECO SMART – TEST YOUR IQ”, koji je osmišljen kao zabavna edukativna aktivnost u sklopu školskog projekta World Wide Green. Kviz je proveden digitalno, koristeći alat Google Forms kako bi se potaknulo aktivno učenje i razvijanje ekološke pismenosti.

U sklopu međunarodnog projekta World Wide Green provedeno putem: Forms kviza (20 pitanja)

Kriteriji vrednovanja:

RezultatKategorijaOpis
16–20 Eco ChampionOdlična razina ekološke svijesti i znanja
10–14 Green SupporterDobro znanje, aktivna podrška zelenim temama
08–12 Eco LearnerOsnovno znanje, pokazuje potencijal za rast
Ispod 8Keep Learning, Be Greener!Potrebno dodatno učenje i poticaj
Tablica 1.Kriteriji vrednovanja

U kvizu su sudjelovali učenici svih razreda individualno. Pitanja su obuhvaćala teme poput: pravilnog razvrstavanja otpada,, klimatskih promjena, energetske učinkovitosti, održive prehrane i osobnog ekološkog otiska. Rezultati pokazuju da većina učenika ima razvijenu osnovnu i naprednu razinu ekološke svijesti, što potvrđuje učinkovitost nastavnih i projektnih aktivnosti vezanih uz okoliš. Kviz je učenicima bio zanimljiv, a istovremeno edukativan, te su s velikim interesom sudjelovali. Aktivnosti poput ove važan su korak prema osnaživanju učenika kao odgovornih digitalnih građana i prijatelja okoliša.

Rezultati po kategorijama; U kvizu je sudjelovalo 100 učenika,

Kategorije i broj učenika:

KategorijaBodovni rasponBroj učenikaPostotak
Eco Champion16–202828%
Green Supporter10–143535%
Eco Learner08–122222%
Keep Learning0–71515%
Tablica 2. Rezultati po kategorijama

Analiza rezultata:

28% učenika postiglo je rezultat u najvišoj kategoriji Eco Champion, što pokazuje visoku razinu ekološke pismenosti i interesa za teme zaštite okoliša.

35% učenika nalazi se u skupini Green Supporter – imaju solidno znanje i pokazuju ekološku osviještenost.

22% učenika spada u kategoriju Eco Learner, s osnovnim znanjem koje se može dalje razvijati kroz dodatne sadržaje i radionice.

15% učenika svrstano je u skupinu Keep Learning – kod njih je potreban daljnji rad i motivacija za učenje o ekologiji.

Nakon kviza, učenici su analizirali rezultate i raspravili o točnim odgovorima. Najbolje plasirani sudionici su simbolično nagrađeni certifikatima, a svi su dobili edukativni letak s ekološkim savjetima za svakodnevni život.

Zaključak:

Rezultati kviza pokazuju da većina učenika ima razvijenu ili zadovoljavajuću razinu ekološke svijesti. Kviz je bio zanimljiv, edukativan i motivirajuć, a učenici su kroz njega učili o recikliranju, klimatskim promjenama, zaštiti prirode i održivim navikama. Ovakve aktivnosti razvijaju kritičko mišljenje i potiču učenike na aktivnu ulogu u očuvanju okoliša.

Aktivnost “BE ECO SMART – TEST YOUR IQ” bila je iznimno uspješna. Učenici su kroz igru učili o važnim temama i aktivno sudjelovali u obilježavanju Dana zaštite okoliša. Ovakve aktivnosti pokazale su se učinkovitima u razvijanju svijesti o održivosti i poticanju mladih na konkretne promjene u ponašanju prema okolišu.

Završeni rezultati kviza BE ECO SMART – TEST YOUR IQ!
U sklopu projekta World Wide Green, naši učenici pokazali su zavidnu razinu znanja o zaštiti okoliša.

Čestitamo svim sudionicima, osobito onima koji su postali naši Eco Champions!

Borba protiv onečišćenja plastikom

Obilježavanje Dana zaštite okoliša

https://www.worldenvironmentday.global

https://www.odraz.hr/novosti/zanimljivosti/svjetski-dan-zastite-okolisa-2025

Učenički uradci
Nastavljamo s edukacijom, radionicama i zelenim izazovima jer znanje je najbolji alat za očuvanje prirode!

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja

Izvor: https://green-week.event.europa.eu/index_en

Obilježili smo EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja!

Ovogodišnji Zeleni tjedan razotkrio je „3 C-a“ – čisto, konkurentno i kružno – istražujući kako postaviti kružno gospodarstvo u središte europske gospodarske tranzicije. Sa svojim potencijalom za poticanje održive konkurentnosti, smanjenje otpada, povećanje strateške autonomije i promicanje inovacija, kružno gospodarstvo predstavljeno je kao ključno rješenje za neke od najhitnijih izazova Europe

Povodom EU Green Week-a 2025., dana 3. lipnja organiziran je tematski sat pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“, s ciljem promicanja kružnog gospodarstva, kreativnog razmišljanja i ekološke osviještenosti kod učenika. U jednodnevnom programu, koji je obuhvatio niz povezanih aktivnosti, učenici su kroz učenje, izradu, istraživanje i timski rad upoznali kako cirkularna rješenja mogu biti praktična, korisna i poduzetnička.

Događaj je započeo uvodnim predavanjem i prezentacijom o pojmu kružnog gospodarstva, gdje su učenici naučili razliku između linearnog i kružnog modela, te analizirali primjere europskih praksi u recikliranju, popravljanju i ponovnoj upotrebi proizvoda. Kroz interaktivni digitalni kviz provjerili su vlastito znanje i aktivno sudjelovali u raspravi o mogućim primjenama tih rješenja u lokalnom kontekstu.

U drugom dijelu održana je praktična radionica „Drugi život predmeta“, u kojoj su učenici donosili stare ili odbačene predmete i materijale te od njih izrađivali nove, korisne ili estetski zanimljive proizvode, npr. torbe od starih majica, organizatore od ambalaže i dekoracije od recikliranog papira.

Nakon toga uslijedio je timski zadatak „Zeleni startup“, u kojem su učenici u skupinama osmišljavali poslovnu ideju temeljenu na kružnom modelu – npr. servis za popravak odjeće, razmjenu školskog pribora ili proizvodnju uporabnih predmeta od otpada. Svaki tim je prezentirao svoju ideju pred ostalim učenicima.

Sat je zaključen simboličkom izložbom radova, postavljanjem edukativnih plakata i zajedničkim razgovorom o tome kako možemo svakodnevnim odlukama pridonijeti održivijoj školi i zajednici.

Ishodi:

  • Učenici su stekli znanje o osnovama kružnog gospodarstva i ulozi EU politika u zelenoj tranziciji.
  • Kroz praktičan rad razvijali su kreativnost, timsku suradnju i odgovornost.
  • Povezali su pojmove ekologije, ekonomije i poduzetništva.
  • Učili su kako otpad može postati resurs, a ideja – održivo rješenje.

U sklopu EU Green Week-a, naši učenici su kroz program pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“ istraživali i stvarali inovativne načine za očuvanje okoliša. Kroz radionice, kvizove i mini poduzetničke projekte, naučili su kako ponovno koristiti, reciklirati i osmisliti proizvode koji štede resurse, čuvaju prirodu i potiču kreativnost.
Jer budućnost Europe je zelenija, pametnija i održivija – a učenici su ključ te promjene.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Utjecaj prehrane na kožu

  • Školski projekt 2024./2025.
  • Utjecaj prehrane na kožu

Školski projekt 2024./2025.

Voditeljice projekta: Jelena Poljak, savjetnica i Željka Vuko, mentorica.

Utjecaj prehrane na kožu

Cilj: Veća informiranost učenika o zdravoj prehrani i utjecaju prehrane na stanje kože, posebno na nastanak akni i celulita

Ishodi:

  • upoznati važnost prehrane za zdravlje organizma
  • prepoznati značaj prehrane u zdravlju kože
  • ostvariti dobru komunikaciju s drugima
  • uspješno surađivati u različitim situacijama

Zdravlje kože odražava cjelokupno stanje organizma. Osim njege izvana, ono što unosimo u organizam ima ogroman utjecaj na izgled kože, pojavu akni i celulita, ali i na naše raspoloženje i odnose s drugima. Kroz pravilnu prehranu možemo ne samo poboljšati zdravlje kože već i cjelokupnu kvalitetu života.

Hrana je gorivo našeg tijela. Kvalitetna, raznolika prehrana bogata vitaminima, mineralima, vlaknima i zdravim mastima pomaže u održavanju energije, jačanju imuniteta i ravnoteže hormona. Kad je tijelo u ravnoteži – to se vidi i na koži. S druge strane, prekomjeran unos šećera, prerađene hrane i zasićenih masti može dovesti do upala u tijelu koje se manifestiraju kroz kožne probleme. U ovom školskom projektu najveću smo pažnju usmjerili na problematiku kože zahvaćenu celulitom i aknama.

Celulit je povezan s genetikom, hormonima, ali i stilom života. Hrana može utjecati na količinu zadržane vode, elastičnost kože i kvalitetu vezivnog tkiva. Prehrambeni saveznici u borbi protiv celulita su dovoljan unos vode, hrana bogata vitaminom C i proteini.  Voda potiče izbacivanje toksina, hrana bogata vitaminom C potiče proizvodnju kolagena, a proteini jačaju mišićno tkivo, što može smanjiti vidljivost celulita. Ne preporuča se pretjerani unos soli, alkohola i industrijski prerađenih namirnica koje potiču zadržavanje vode i nastanak upale.

Radionica Izrada anticelulitnog preparata održana 4.12.2024. osvijestila je povezanost zdrave prehrane i nastanka celulita. Učenice su međusobno procjenjivale stanje i tip celulita i izradile anticelulitne pripravke. Za izradu pripravka su koristile bazno i eterično ulje. Prema zadanoj formuli izračunale su koncentraciju eteričnog ulja u pripravku. Preparat su koristile uz anticelulitnu masažu celulitom zahvaćenih dijelova tijela.

Na radionici Utjecaj prehrane na pojavu akni, održanoj 12.2.2025., s učenicima drugog razreda smjer kozmetičar smo istakli važnost zdrave prehrane i povezali je sa zdravljem kože i nastankom akni. Akne (akne vulgaris) su kronična upalna bolest kože koja zahvaća folikul dlake i žlijezde lojnice, najčešće na licu, leđima, prsima i ramenima. Četiri osnovna uzroka nastanka akni u adolescentskoj fazi života su povećano lučenje sebuma, začepljenje pora, razmnožavanje bakterija i upalna reakcija organizma.

Iako genetika ima određenu ulogu, istraživanja pokazuju da prehrana može značajno utjecati na pojavu akni. Najčešći “krivci” su: rafinirani šećeri, mliječni proizvodi, zasićene masti i brza hrana. Rafinirani šećeri podižu razinu inzulina i potiču lučenje sebuma, mliječni proizvodi mogu utjecati na ravnotežu hormona, a zasićene masti i brza hrana potiču upalne procese u tijelu. Za zdraviju kožu preporučuje se konzumacija povrća i voća bogatog antioksidansima, omega-3 masne kiseline, cjelovite žitarice i probiotici za zdravlje crijeva. Učenici su se educirali o održavanju kože zdravom i naučili osnovne postupke u pravilnoj njezi kože.

Kad se osjećamo dobro iznutra, to se vidi izvana. Ljudi s uravnoteženom prehranom često imaju više energije, stabilnije raspoloženje i više samopouzdanja. To olakšava međuljudske odnose, smanjuje stres u komunikaciji i potiče otvorenost. Čista i njegovana koža također može pridonijeti pozitivnom dojmu u poslovnim i privatnim susretima.

Prehrana je ključni saveznik u borbi za zdravu kožu, manje akni i celulita, ali i općenito bolje raspoloženje i komunikaciju s drugima. Nema čarobne namirnice, ali dosljedna briga o onome što unosimo u organizam daje vidljive i trajne rezultate. Ljepota doista počinje iznutra.

Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”

Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”

Projekt je pokrenut povodom Europskog tjedna održivog razvoja i nastavio se aktivnostima Globalnog tjedna održivog razvoja, s ciljem povezivanja učenika i nastavnika iz različitih zemalja u istraživanju i razvoju konkretnih rješenja kroz edukativno-istraživačke aktivnosti koje promoviraju održivi razvoj i etičnu primjenu tehnologije. koja koriste umjetnu inteligenciju za doprinos ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja (Sustainable Development Goals – SDGs). U vremenu klimatskih promjena, društvenih nejednakosti i tehnološke transformacije, važno je razviti kod mladih kritičko razmišljanje, tehničke vještine i društvenu odgovornost.

Voditeljica projekta je Nada Ratković, prof. savjetnik, a u projektnim aktivnostima sudjeluju učenici ekonomisti i komercijalisti (od 2-4 razreda) Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića.

Izvor: Učenički uradci

U svijetu koji se suočava s klimatskim promjenama, siromaštvom, nejednakostima i krizom javnog zdravlja, tehnologija – a posebno umjetna inteligencija (UI/AI) – sve više dobiva ulogu ključnog alata u rješavanju tih problema. No, korištenje AI tehnologija zahtijeva razumijevanje, kritičko promišljanje i odgovornost, što želimo razvijati upravo kod mladih.

Cilj ovog projekta je omogućiti učenicima da aktivno istražuju i osmisle konkretna rješenja temeljena na AI tehnologiji, koja mogu doprinijeti Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda (UN SDGs). Time potičemo interdisciplinarno razmišljanje, razvoj digitalnih kompetencija, suradnju među školama, kao i svijest o globalnim izazovima.

Projekt povezuje učenike različitih dobnih skupina, obrazovnih profila i kulturnih sredina kroz međunarodnu suradnju, interaktivne aktivnosti, radionice i razvoj AI rješenja usmjerenih na stvarne izazove.

Glavni ciljevi projekta:

  1. Razviti svijest i znanje o održivom razvoju, umjetnoj inteligenciji i njihovoj međusobnoj povezanosti.
  2. Osposobiti učenike za korištenje alata umjetne inteligencije u analizi i rješavanju stvarnih problema u zajednici i šire.
  3. Povezati učenike međunarodno, poticati timski rad i razvoj interkulturalne kompetencije.
  4. Razviti prototipove rješenja temeljenih na AI tehnologijama usmjerenih na konkretne SDG izazove.
  5. Promicati odgovornu i etičnu primjenu tehnologije.

Projekt ima nekoliko međusobno povezanih ciljeva:

  1. Osnažiti učenike i nastavnike da razumiju kako umjetna inteligencija može pridonijeti održivom razvoju.
  2. Poticati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja kroz zajednički rad učenika iz različitih zemalja.
  3. Razviti konkretna, kreativna i funkcionalna AI rješenja koja adresiraju barem jedan od Ciljeva održivog razvoja (SDGs).
  4. Unaprijediti ključne kompetencije učenika: digitalnu pismenost, kritičko mišljenje, komunikacijske vještine, timski rad i interkulturalno razumijevanje.
  5. Promicati etičku, odgovornu i sigurnu upotrebu umjetne inteligencije u obrazovanju i društvu.

Povezanost s SDG-ovima:

Projekt se može usmjeriti na odabrane ciljeve održivog razvoja:

  1. SDG 3: Zdravlje i blagostanje
    AI za rano prepoznavanje simptoma bolesti, mentalno zdravlje, navike spavanja/prehrane.
  2. SDG 4: Kvalitetno obrazovanjeAI sustavi za personalizirano učenje, pristup obrazovnim resursima u udaljenim područjima.
  3. SDG 11: Održivi gradovi i zajednice: AI za optimizaciju prometa, zagađenja, recikliranja, sigurnosti.
  4. SDG 13: Klimatske promjene: Prediktivni modeli klimatskih obrazaca, analiza podataka o emisijama CO₂.

Učenici biraju SDG koji im je važan i prema njemu razvijaju ideje i AI rješenja.

Istraživanje – AI i održivi razvoj

Prema izvješću UN-a i UNESCO-a, umjetna inteligencija već sada ima značajan utjecaj na razvojne politike i implementaciju SDG-ova. AI se koristi u predviđanju prirodnih katastrofa, optimizaciji potrošnje energije, analiziranju obrazovnih potreba učenika, te praćenju kvalitete zraka i vode. Učenici u ovom projektu analizirat će slične primjere, učiti o njihovoj tehnologiji, prednostima i rizicima, a zatim osmisliti vlastito rješenje inspirirano njima.

Ishodi učenja:

Učenici će:

  • Razumjeti kako umjetna inteligencija funkcionira i gdje se koristi
  • Razviti digitalne vještine: programiranje, analiza podataka, AI alati
  • Steći uvid u globalne izazove održivog razvoja
  • Razviti komunikacijske, prezentacijske i timske vještine
  • Izraditi i prezentirati vlastiti AI prototip/rješenje
  • Povezati se i surađivati s vršnjacima iz drugih zemalja

Nastavnici će:

  • Usvojiti inovativne metode rada s AI tehnologijom
  • Razviti primjere dobre prakse za povezivanje STEM-a i društvenih tema
  • Ojačati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja

Planirane aktivnosti (po fazama)

Faza 1 – Edukacija i osvještavanje (1. mjesec)

  • Uvodna predavanja i radionice o umjetnoj inteligenciji i Ciljevima održivog razvoja.
  • Razgovor o primjerima primjene AI u društveno korisne svrhe.
  • Istraživanje i prezentacije učenika o povezanosti tehnologije i održivosti.
  • Korištenje kvizova, infografika i interaktivnih alata za učenje.

Faza 2 – Istraživanje problema i povezivanje timova (2. mjesec)

  • Formiranje međunarodnih timova učenika na temelju zajedničkih interesa.
  • Mapiranje izazova u lokalnoj zajednici kroz intervjue, anketiranje i prikupljanje podataka.
  • Identifikacija jednog SDG cilja na koji će se tim fokusirati.
  • Planiranje pristupa korištenjem brainstorming alata (Miro, Jamboard).

Faza 3 – Razvoj AI rješenja (3.–4. mjesec)

  • Učenici izrađuju jednostavne AI modele pomoću alata kao što su:
    • Teachable Machine (Google)
    • Machine Learning for Kids
    • Scratch + AI blokovi
    • Python + Google Colab (uz podršku nastavnika)
  • Testiranje, evaluacija i iteracija modela.
  • Izrada digitalnog dnevnika rada (e-portfolio) svakog tima.

Faza 4 – Prezentacija i refleksija (5. mjesec)

  • Organizacija virtualnog sajma projekata i prezentacija rješenja.
  • Javna prezentacija unutar škole i lokalne zajednice.
  • Glasanje za najinovativnije, najprimjenjivije i najodrživije rješenje.
  • Refleksija: učenici pišu zaključke, snimaju video osvrt ili izrađuju postere.
  • Izrada zajedničke digitalne brošure (PDF, Book Creator, Wakelet).

Završni rezultati i diseminacija

Projekt će rezultirati nizom konkretnih materijala:

  • Digitalna zbirka rješenja učenika (AI modeli, posteri, prezentacije)
  • Zajednička web stranica / blog projekta
  • Video prezentacije (YouTube ili Vimeo)
  • Brošura s opisima najboljih rješenja i preporukama za škole
  • Prezentacija na školskim i lokalnim događanjima, te međunarodnim platformama poput eTwinninga

Sudionici

  • Učenici: od 14 do 19 godina, iz različitih škola i obrazovnih programa (STEM, društveni, strukovni).
  • Nastavnici: strukovnih predmeta ekonomije, informatike i drugih područja.
  • Stručnjaci: gosti predavači iz IT sektora, NGO organizacija, fakulteta.
  • Škole partneri: međunarodne škole (preko eTwinninga, Erasmus+ mreže, međunarodnih udruga).

Trajanje projekta

  • Ukupno trajanje: 12 mjeseci (poželjno od rujna do lipnja).
  • Mogućnost proširenja u sljedećim godinama i povezivanja s drugim međunarodnim projektima.

Alati i digitalne platforme

  • AI alati: ChatGPT
  • Komunikacijski alati: Zoom, MS Teams, eTwinning TwinSpace
  • Kolaboracijski alati: Google Drive, Miro, Trello, Padlet
  • Prezentacija i promocija: Canva, Book Creator, Genially, Wakelet

Zaključak

Ovaj projekt spaja tehnološku kreativnost, obrazovanje za održivi razvoj i međunarodnu suradnju. Umjetna inteligencija ne bi trebala biti privilegija samo visoko tehnoloških tvrtki – ona može postati alat u rukama mladih ljudi koji žele mijenjati svijet nabolje. Projekt “AI for Sustainable Development” pokazuje kako škole mogu biti nositelji inovacija i centri promjene u društvu.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Istraživanje 2025 : Akreditacija u školskom obrazovanju i inovacije

Istraživanje 2025 : Akreditacija u školskom obrazovanju i inovacije

Uzorak: 240 učenika i 10 nastavnika

Sažetak

Ovo istraživanje proučava povezanost između akreditacije u školskom obrazovanju i inovativnih nastavnih praksi unutar okvira eTwinning projekta provedenog tijekom školske godine 2024./2025. U projektu je sudjelovalo 240 učenika i 10 nastavnika iz pet zemalja. Rezultati ukazuju na to kako akreditacijski okviri mogu podupirati inovacije te kako međunarodna suradnja putem eTwinninga potiče pedagoški razvoj, motivaciju učenika i razvoj digitalnih kompetencija.

1. Uvod

Potreba za modernizacijom obrazovanja dovela je mnoge škole do traženja inovativnih pristupa nastavi, istovremeno zadržavajući visoke standarde kvalitete kroz akreditaciju. eTwinning platforma nudi mogućnosti za međunarodnu suradnju, potičući kreativnost i korištenje tehnologije u učionici. Ovo istraživanje fokusira se na eTwinning projekt “School Education Accreditation and Innovation in Education”, koji su pokrenule Nada Ratković, nastavnica ekonomske grupe predmeta iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj, i Seçil Uçum, nastavnica engleskog jezika iz Turske.

Projekt je nastao kao dio šire Erasmus+ inicijative za stjecanje akreditacije, a okuplja 14 nastavnika i 100 učenika iz Turske, Gruzije, Španjolske, Rumunjske i Hrvatske. Ciljana skupina su učenici u dobi od 15 do 18 godina, koji uče unutar inovativnog obrazovnog okruženja koristeći digitalne alate 2.0, osnovno programiranje, obrnute učionice i igrifikaciju.

2. Ciljevi

  • Istražiti kako akreditacija može podržavati inovacije u obrazovanju.
  • Procijeniti učinkovitost međunarodne suradnje kroz eTwinning.
  • Ispitati iskustva učenika i nastavnika u digitalno obogaćenom obrazovanju.
  • Analizirati uvođenje kodiranja, digitalnih alata i međupredmetnog pristupa u inovativnim kontekstima.

3. Metodologija

3.1 Sudionici

  • Učenici: 240 učenika iz pet država; glavni istraživački uzorak iz Hrvatske uključuje 100 učenika.
  • Nastavnici: 10 nastavnika iz različitih obrazovnih područja aktivno uključenih u projekt.

3.2 Alati i platforme

  • Online ankete
  • Polustrukturirani intervjui s nastavnicima
  • Promatranje aktivnosti u razredu i na mreži
  • Korištene platforme: TwinSpace, Canva, Padlet, alati za kodiranje poput Scratcha i Pythona

3.3 Provedba projekta

Projekt je osmišljen oko ključnih obrazovnih inovacija, uključujući:

  • Obrnute učionice: učenici uče vlastitim tempom, koristeći online materijale i praktične zadatke.
  • Igrifikacija: igre i natjecanja za povećanje angažiranosti.
  • Interdisciplinarni pristup: spajanje različitih predmeta za cjelovitije učenje.
  • Razvoj digitalne pismenosti: kroz alate 2.0 i osnovno programiranje

4. Rezultati

4.1 Akreditacija i inovacije

  • 80% nastavnika smatra da akreditacijski okvir podržava inovacije ako postoji fleksibilnost u školskom kurikulumu.
  • 60% učenika izjavilo je da im se iskustvo učenja poboljšalo kada su u aktivnosti uključeni kreativni i digitalni zadaci.

4.2 Osnaživanje učenika i razvoj vještina

  • Učenici su poboljšali digitalnu pismenost, naučili osnove kodiranja i razvili samostalnost u učenju kroz obrnute učionice.
  • Visoka razina motivacije postignuta je kroz međunarodnu suradnju i gamificirane zadatke.

4.3 Perspektiva nastavnika

  • Nastavnici naglašavaju važnost stručnog usavršavanja i razmjene iskustava kroz Erasmus+ i eTwinning.
  • Projekt im je omogućio primjenu novih nastavnih metoda u suradničkom okruženju.

5. Rasprava

Rezultati pokazuju da se inovativne metode kao što su igrifikacija, obrnuta učionica i interdisciplinarni rad mogu uspješno provoditi u sklopu akreditiranih obrazovnih sustava. Akreditacija se može koristiti kao sredstvo za promicanje međunarodnih projekata, poticanje pedagoških inovacija i povećanje obrazovne kvalitete.

6. Zaključak

Projekt “School Education Accreditation and Innovation in Education” pokazao je kako međunarodna suradnja, digitalne kompetencije i kreativni pristupi mogu znatno unaprijediti obrazovni proces. Kombinacija eTwinninga i Erasmus+ akreditacije omogućila je uvođenje novih metoda poučavanja te poboljšala obrazovne ishode i angažman učenika.

7. Ishodi i utjecaj projekta

  • Završni digitalni proizvodi projekta bit će javno dostupni putem obrazovnih portala.
  • Materijali će služiti kao motivacija za druge škole u procesu akreditacije.
  • Učenici su razvili ključne vještine 21. stoljeća: kritičko razmišljanje, timski rad, digitalnu pismenost, samostalnost.
  • Projekt je integrirao sve međupredmetne teme: osobni i socijalni razvoj, održivi razvoj, građanski odgoj, poduzetništvo, zdravlje, korištenje IKT-a i učenje kako učiti.

8. Preporuke

  • Poticati škole na dobivanje Erasmus+ akreditacije radi lakšeg uključivanja u međunarodne projekte.
  • Uključiti eTwinning aktivnosti kao dokaz kvalitete u nacionalnim i europskim sustavima vrednovanja.
  • Osigurati više edukacija za nastavnike o kodiranju, obrnutoj učionici i igrifikaciji.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Istraživanje 2025: Save Environment – Save Future

ISTRAŽIVANJE 2025: Save Environment-Save Future

U okviru međunarodnog ekološkog projekta World Wide Green, provedeno je istraživanje s ciljem osvještavanja mladih o važnosti očuvanja okoliša te utvrđivanja razine njihove informiranosti i spremnosti na aktivno sudjelovanje u zaštiti prirode. Istraživanje je provedeno među učenicima i studentima iz više zemalja putem online ankete. Rezultati pokazuju da većina sudionika prepoznaje važnost održivog ponašanja, ali postoji potreba za dodatnim obrazovanjem i uključivanjem mladih u konkretne ekološke aktivnosti. Ovi nalazi služe kao podloga za daljnje akcije unutar projekta Save Environment – Save Future, čiji je cilj povezivanje mladih diljem svijeta u borbi za očuvanje našeg planeta.

Ekološki problemi poput klimatskih promjena, zagađenja i uništavanja prirodnih resursa predstavljaju jednu od najvećih prijetnji budućnosti čovječanstva. Suočeni s globalnim izazovima, sve se više naglašava važnost obrazovanja i uključivanja mladih u aktivnosti zaštite okoliša. Projekt World Wide Green pokrenut je kao međunarodna inicijativa s ciljem promicanja svijesti o zaštiti prirode i održivom razvoju. Unutar tog projekta nastao je i podprojekt Save Environment – Save Future, koji uključuje osmišljavanje i provođenje istraživanja na međunarodnoj razini. Ovaj rad prikazuje rezultate provedenog istraživanja, analizira stavove i ponašanja mladih vezanih uz zaštitu okoliša te predlaže smjernice za daljnje djelovanje

Analiza rezultata:

Istraživanje je provedeno tijekom tri tjedna u svibnju 2025. godine putem online ankete dostupne na pet jezika. U anketi je sudjelovalo 1.250 ispitanika iz deset različitih zemalja, u dobi od 15 do 19 godina. Cilj istraživanja bio je ispitati:

  • koliko su mladi informirani o ekološkim problemima,
  • koje navike i ponašanja prakticiraju u svakodnevnom životu,
  • te koliko su voljni sudjelovati u ekološkim inicijativama.

Rezultati su pokazali sljedeće:

  • 95% ispitanika smatra da je zaštita okoliša važna ili izuzetno važna tema.
  • 72% mladih reciklira redovito, dok 58% koristi javni prijevoz ili bicikl kako bi smanjili ugljični otisak.
  • Samo 34% sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama, poput čišćenja okoliša ili sadnje drveća.
  • Više od 80% smatra da škole i sveučilišta ne pružaju dovoljno praktičnih znanja i mogućnosti za uključivanje u zaštitu okoliša.

Istraživanje također otkriva da mnogi mladi osjećaju želju za promjenom, ali nemaju dovoljno informacija, podrške ili konkretnih prilika za djelovanje. Kroz projekt Save Environment – Save Future, cilj je pružiti te prilike putem međunarodne suradnje, edukacije i uključivanja u lokalne i globalne inicijative

Dobiveni rezultati potvrđuju da mladi prepoznaju važnost zaštite okoliša i spremni su djelovati, ali istovremeno ukazuju na potrebu za jačom institucionalnom podrškom, edukacijom i stvaranjem mreže kroz koju se mogu povezati i djelovati. Projekt World Wide Green stoga predstavlja važnu platformu za razvijanje ekološke svijesti i poticanje konkretnih akcija. Ključ za očuvanje budućnosti leži upravo u mladima – u njihovoj edukaciji, motivaciji i aktivnoj ulozi u očuvanju planeta.

ZAKLJUČCI ISTRAŽIVANJA

Rezultati provedenog istraživanja pokazali su:

  • Mladi prepoznaju važnost očuvanja okoliša (95% ispitanika navodi da im je to iznimno važno).
  • Velik broj mladih već ima usvojene pozitivne navike (recikliranje, štednja energije, korištenje javnog prijevoza).
  • Međutim, samo trećina njih aktivno sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama.
  • Postoji velika potreba za dodatnim obrazovanjem, osobito praktičnim iskustvima i aktivnim uključivanjem u lokalne i međunarodne inicijative.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt: World Wide Green – Save Environment, Save Future

Projekt: World Wide Green – “Save Environment, Save Future”

U sklopu dvogodišnjeg međunarodnog ekološkog projekta World Wide Green, u školskoj godini 2024./2025. osmišljen je podprojekt pod nazivom “Save Environment – Save Future”, s ciljem promicanja svijesti o važnosti očuvanja okoliša među mladima. Kroz istraživanje, edukaciju i konkretne aktivnosti, projekt potiče učenike i studente na odgovorno ponašanje prema prirodi i aktivno sudjelovanje u održivom razvoju svojih zajednica.

ISHODI UČENJA I RAZVOJA KOMPETENCIJA

Sudjelovanjem u projektu, učenici/studenti su razvili sljedeće kompetencije i postigli sljedeće ishode:

  • Razvili su ekološku svijest i odgovornost prema zaštiti okoliša.
  • Usvojili su osnovna znanja o održivom razvoju i njegovoj važnosti za budućnost planeta.
  • Naučili su kako kritički promišljati ekološke probleme i analizirati posljedice ljudskog djelovanja.
  • Sudjelovali su u istraživanju i analizi podataka povezanih s ekološkim navikama mladih.
  • Razvili su vještine suradnje, komunikacije i prezentacije rezultata na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
  • Osnaženi su za aktivno građanstvo kroz sudjelovanje u lokalnim i globalnim ekološkim inicijativama.

OPIS ISTRAŽIVAČKIH I EDUKATIVNIH AKTIVNOSTI

Projektne aktivnosti obuhvaćale su sljedeće:

  1. Provedba međunarodnog istraživanja putem online ankete među mladima iz različitih zemalja, s ciljem ispitivanja znanja, stavova i ponašanja u vezi s okolišem.
  2. Analiza rezultata istraživanja i izrada grafičkih prikaza, prezentacija i izvještaja.
  3. Radionice i predavanja o temama zaštite okoliša, recikliranja, energetske učinkovitosti i klimatskih promjena.
  4. Organiziranje ekoloških akcija poput sadnje drveća, čišćenja okoliša i radionica ponovne uporabe otpada.
  5. Suradnja s učenicima iz drugih zemalja putem videopoziva, razmjene ideja i zajedničke prezentacije rezultata.
  6. Izrada plakata, letaka i promotivnih materijala s porukama “Spasi okoliš – Spasi budućnost”.

PREPORUKE za daljnje djelovanje

Kroz školsku godinu 2024./2025. provedeno je više istraživanja. Na temelju provedenog istraživanja i aktivnosti, izrađene su sljedeće preporuke:

  1. Uvesti više praktičnih ekoloških sadržaja u škole kroz međupredmetne teme i projekte.
  2. Potaknuti lokalne zajednice da uključe mlade u donošenje odluka vezanih uz okoliš.
  3. Osigurati platforme za međunarodnu suradnju i razmjenu iskustava među mladima.
  4. Uložiti u edukaciju nastavnika i mentora za provedbu suvremenih eko-projekata.
  5. Razvijati volontiranje i akcije u zajednici kao način osnaživanja mladih za konkretno djelovanje.

Rezultati provedenog istraživanja pokazali su:

  • Mladi prepoznaju važnost očuvanja okoliša (95% ispitanika navodi da im je to iznimno važno).
  • Velik broj mladih već ima usvojene pozitivne navike (recikliranje, štednja energije, korištenje javnog prijevoza).
  • Međutim, samo trećina njih aktivno sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama.
  • Postoji velika potreba za dodatnim obrazovanjem, osobito praktičnim iskustvima i aktivnim uključivanjem u lokalne i međunarodne inicijative.

Projekt Save Environment – Save Future pokazao je da su mladi ključni akteri u borbi za očuvanje okoliša. Uz podršku obrazovnih institucija i međunarodnih mreža poput World Wide Green, mogu se pretvoriti u snažnu generaciju promjene koja će oblikovati održivu budućnost.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content