
Projekt „ Financijsko opismenjavanje – AI + novac“
U školskoj godini 2024./2025. provodit će se projekt „ Financijsko opismenjavanje – AI + novac“ na nacionalnoj razini. U kontekstu sve bržeg razvoja digitalnih tehnologija i umjetne inteligencije (AI), osobne financije više nisu ograničene samo na osnovne matematičke vještine, već uključuju digitalnu pismenost, kritičko promišljanje i tehnološku prilagodbu.
Projekt „Financijsko opismenjavanje – AI + novac“ nastao je kao odgovor na potrebu da se učenike strukovnih škola aktivno uključi u stjecanje konkretnih financijskih znanja i vještina, ali i da ih se osvijesti o značaju digitalnih alata i umjetne inteligencije u upravljanju novcem. S obzirom na ubrzani razvoj AI tehnologije i digitalne financijske platforme, važno je kod mladih razvijati kritičko mišljenje, sigurnosnu pismenost i odgovorno ponašanje prema osobnim financijama.
Tema je važna za učenike strukovnih škola, posebno za zanimanja u našoj školi. Voditeljica projekta je profesorica Nada Ratković. Strukovne škole pripremaju učenike za brzo uključivanje u tržište rada. To znači da će vrlo brzo upravljati vlastitim prihodima, možda otvoriti obrt, krenuti u poduzetništvo ili odgovarati za novac u firmama. U tom kontekstu:
- nedostatak znanja o osobnim financijama može voditi u dugove, prijevare i financijsku nesigurnost,
- nepoznavanje digitalnih i AI alata može stvoriti digitalni jaz i otežati konkurentnost na tržištu rada,
- povećana izloženost online kupovini, kriptovalutama, oglasima i kreditnim proizvodima stvara rizike koji zahtijevaju znanje i kritičko promišljanje.
Ciljevi projekta
- Ispitati razinu financijske pismenosti učenika strukovnih škola.
- Utvrditi u kojoj mjeri učenici koriste AI i digitalne alate za upravljanje novcem.
- Istražiti stavove učenika prema financijskom obrazovanju i ulozi škole u toj domeni.
- Potaknuti mlade na aktivno praćenje vlastitih financija i kritičko razmišljanje o financijskim alatima.
Dugoročni ciljevi projekta
- Povećati razinu financijske pismenosti kod mladih u dobi 15–19 godina.
- Uključiti AI alate u obrazovne metode za osobne financije.
- Osnažiti učenike za odgovorno i sigurno upravljanje vlastitim novcem.
- Ugraditi temu financijske pismenosti u kurikulum ustanove
- Razviti nacionalnu platformu za financijsko opismenjavanje mladih.
Ishodi učenja za učenike:
Nakon sudjelovanja u projektu učenici će moći:
- Objasniti osnovne financijske pojmove poput prihoda, rashoda, štednje, kamata i inflacije.
- Izraditi osobni budžet koristeći digitalne aplikacije i alate.
- Primijeniti znanja o financijskoj sigurnosti na stvarne situacije (prepoznavanje prijevara, zaštita osobnih podataka).
- Prepoznati prednosti i rizike korištenja AI alata u financijskom odlučivanju.
- Kritički vrednovati financijske ponude i oglase na internetu.
- Razlikovati pouzdane izvore financijskih informacija od lažnih ili manipulativnih.
- Razviti osobne stavove o odgovornom trošenju, štednji i investiranju.
- Sudjelovati u istraživanju i analizi rezultata anketa vezanih za financijsko ponašanje mladih
shodi učenja za nastavnike:
Nakon provedbe projekta nastavnici će moći:
- Ugraditi elemente financijske pismenosti u nastavne sadržaje strukovnih i međupredmetnih tema.
- Koristiti AI alate (npr. financijski chatbotovi, aplikacije za budžetiranje) u obrazovnim aktivnostima.
- Razviti vlastite materijale za nastavu iz područja financijske pismenosti i digitalne sigurnosti.
- Povezati teorijska znanja s praktičnim digitalnim rješenjima iz financijske industrije.
- Osnažiti učenike za samostalno i kritičko upravljanje osobnim financijama.
Financijsko opismenjavanje podrazumijeva znanje, vještine i stavove koji su potrebni kako bi pojedinac donosio informirane i odgovorne odluke u vezi s novcem – kako ga zaraditi, štedjeti, trošiti, ulagati i zaštititi. U kontekstu 21. stoljeća, to više nije samo pitanje znanja o bankama i kreditima, već uključuje i: upravljanje osobnim budžetom,, korištenje digitalnih bankarskih alata,, razumijevanje kamata, inflacije, poreza,, zaštitu osobnih financijskih podataka,, odgovorno zaduživanje i štednju.
Za mlade, posebno učenike strukovnih škola koji će uskoro aktivno sudjelovati u tržištu rada, financijsko opismenjavanje postaje presudno za njihovu ekonomsku neovisnost i sigurnost.
Umjetna inteligencija (AI) sve više ulazi u područje osobnih i korporativnih financija. Učenici i mladi korisnici sve češće dolaze u kontakt s AI alatima i funkcionalnostima koje uključuju:
- aplikacije za praćenje potrošnje (npr. Revolut, Mint),
- AI chatbotove u bankarstvu koji nude financijske savjete,
- automatizirano planiranje budžeta,
- sustave koji analiziraju financijske navike i predlažu štedne mjere,
- AI sustave za detekciju prijevara i financijskih rizika.
AI + novac znači da današnji učenici ne moraju samo znati “računati”, već razumjeti i digitalne procese, algoritme i etičke aspekte upravljanja novcem putem tehnologije.
Ključna pitanja koje projekt postavlja
- Znaju li učenici kako odgovorno raspolagati vlastitim novcem?
- Koliko učenici vjeruju AI alatima u području financija?
- Koriste li digitalne aplikacije za praćenje potrošnje?
- Jesu li svjesni online financijskih prijevara i kako se zaštititi?
- Mogu li prepoznati lažne financijske oglase i šeme?
- Vjeruju li da bi škola trebala imati više sadržaja o osobnim financijama?
Tematska područja projekta
- Osnove osobnih financija – budžet, prihodi, rashodi, štednja
- Financijska sigurnost – krađa podataka, lažni oglasi, prijevare
- AI alati i aplikacije – pregled korisnih alata za osobne financije
- Mobilno i online bankarstvo – prednosti i rizici
- Etika i AI – koliko vjerovati „pametnim“ alatima u novcu?
- Financijski izazovi za mlade – kupovina na rate, online šoping, peer pressure
- Uloga obrazovanja – koliko nas škola priprema za financijsku samostalnost?

Metode provedbe
- istraživački radovi i ankete,
- radionice i interaktivne prezentacije,
- simulacije budžetiranja pomoću aplikacija (npr. You Need a Budget, Revolut),
- gostujuća predavanja iz banaka ili fintech tvrtki,
- case study analiza (npr. slučaj lažnih financijskih oglasa),
- upotreba AI alata za predviđanje i analizu troškova.
Očekivani rezultati projekta
- Sudjelovanje učenika strukovnih škola iz cijele Hrvatske
- Provedena nacionalna anketa s 20 pitanja o znanju, stavovima i navikama mladih u vezi s novcem i AI alatima.
- Izrađene dva edukativna priručnika – jedan za učenike i nastavnike i jedan za učenike s teškoćama i darovite učenike
- Organizirane 2 radionice i 2 predavanja na ŽSV, MŽSV, na konferencijama
- Objavljen završni izvještaj s analizom rezultata ankete.
- Nastavnici uveli novi međupredmetni modul o AI i financijama u svoje razredne odjele.
Očekivani rezultati projekta za učenike s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (POOP)
Izrada vodiča za digitalne financije za učenike s teškoćama i darovite učenike

Izjave učenika tijekom pilot faze projekta
“Nisam nikad razmišljao koliko trošim dok nisam morao upisati sve u aplikaciju.”
“AI savjetnik mi je predložio da prebacim novac na štedni račun. Zvučalo je pametno.”
“Nakon radionice sam obrisao nekoliko aplikacija koje traže pristup banci.”
“Prvi put sam izračunala koliko godišnje trošim na online kupnju. Šok!”
Autor: Nada Ratković, prof. mentor