
Digitalna snaga za održivu budućnost
Svjetski dan planeta Zemlje 2025. – Naša snaga, naš planet
Učenici 4.a razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju i 4.a razreda Ekonomske i upravne škole Split, pod mentorstvom profesorica Nade Ratković (Sinj) i Suzane Mikulić (Split), zajednički su realizirali interdisciplinarni i tehnološki projekt u sklopu obilježavanja Svjetskog dana planeta Zemlje 2025.
Ovogodišnji globalni moto, “Naša snaga, naš planet”, postao je inspiracija za stvaranje kreativnih rješenja kojima su učenici povezali ekonomiju, ekologiju i društvenu odgovornost. Učenici kodiraju za Zemlju.

Izvor: https://www.earthday.org/earth-day-2025/
Coding for Climate – digitalna rješenja za očuvanje planeta Zemlje i okoliša
Platforma Coding for Climate (17. 3.–27. 4. 2025.) ugostila je više od 100 zemalja u globalnoj online suradnji, nudeći učenicima K–12 mogućnost kodiranja za klimatska rješenja https://coding4climate.org/ Naš je cilj bio priključiti se ovom izazovu kroz rad škola iz Sinja i Splita.

Izvor: https://coding4climate.org/
Cilj aktivnosti bio je povezati tehnologiju i ekologiju, pokazati kako naši kodovi, ideje i rješenja mogu doprinijeti borbi protiv klimatskih promjena. Učenici su prvo istraživali ključne ekološke probleme današnjice, poput gubitka bioraznolikosti, pretjerane potrošnje energije, problema plastike i nestašice vode.
Nakon toga, osmislili su digitalne projekte koristeći Scratch, MakeCode i Python. Među projektima su se istaknuli:
- Eko-kvizovi o zaštiti okoliša,
- Aplikacija za praćenje ekološkog otiska (CO₂, plastika, voda),
- Unplugged radionice u kojima su učenici bez računala rješavali algoritamske zadatke vezane uz klimatske izazove.
Poseban naglasak bio je na suradnji učenici su se povezali s vršnjacima iz drugih zemalja kroz online platforme, razmjenjivali ideje i predstavljali svoja rješenja na međunarodnoj virtualnoj smotri „League of Purpose“.

Izvor: https://coding4climate.org/
“Coding for Climate” nas je vodio kroz tri faze:
- Idejna i istraživačka faza: učenici su izabrali problem (npr. voda, energija, plastika, biodiversitet) .
- Kodiranje i razvoj: koristili su Scratch, MakeCode, Python i čak “unplugged” metode za kreiranje kvizova, edukativnih igara i mobitilnih prototipova .
- Globalna razmjena i finalna prezentacija: sudjelovali su u virtualnim razmjenama “League of Purpose”, razmišljali o tuđim radovima i prezentirali vlastite projekte coding4climate.org.
Coding for Climate je kreativna i edukativna radionica u kojoj su učenici:
- koristili alate za programiranje (Scratch, HTML, Canva Web, aplikacije za vizualno kodiranje),
- razvili interaktivne sadržaje koji educiraju o klimatskim promjenama,
- spojili ekologiju, ekonomiju i digitalnu pismenost.
Učenici su osmislili ideju za aplikaciju GreenTrack – aplikaciju za praćenje osobnog ekološkog otiska, s prijedlozima za poboljšanje navika. (Npr. “Zeleni izazov tjedna”, CO2 kalkulator, podsjetnik za reciklažu.)
Za svoj trud, učenici su dobili priznanje u sklopu Climate for Coding Earth Day inicijative.

Poruka učenika:
“Zelena ideja može pokrenuti ekonomiju, ali i spasiti Zemlju. Naš planet ne treba spasitelje – treba angažirane mlade.”
Ishodi i koristi
- Razvijene su digitalne, poduzetničke i komunikacijske vještine.
- Potaknuta je svijest o klimatskim i ekološkim izazovima.
- Spojene stručne teme (ekonomija, IT, marketing) s održivim razvojem
- Potaknuta svijest o aktivnoj ulozi mladih u borbi protiv klimatskih promjena
- Aktivnosti su se temeljile na međunarodnoj razmjeni iskustava i globalnom timu podrške .
- Učenici su stekli osjećaj da njihov kod i ideje mogu napraviti promjenu.
Zaključak
“Coding for Climate” pokazuje kako tehnologija i ekologija mogu ići ruku pod ruku uz našu snagu, možemo stvoriti održivu budućnost Zemlje. Tehnologija može biti alat za promjenu – ako je u rukama mladih koji vjeruju u održivu budućnost.” Mladi nisu samo korisnici tehnologije, oni su digitalni saveznici planeta. Kroz jednostavne, ali moćne kodove, pokazali su da i najmlađi mogu biti dio promjene. Ovaj projekt nije samo potaknuo svijest o klimatskim izazovima, već je učenicima omogućio da razviju digitalne vještine, kreativnost i timski duh.
Svaka linija koda bila je naš mali doprinos Zemlji. Naša snaga – naš planet.
“Koristeći kod, oblikujemo održivu budućnost!”

Suradnja i mentorstvo:
Projekt su realizirali: učenici 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom.
Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.
Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik