
Financijski pismen pojedinac lakše se nosi s izazovima života, planira svoju budućnost i donosi odgovorne odluke. Počnite danas – jer vaša financijska budućnost počinje sada.
U sklopu obilježavanja Europskog i Svjetskog tjedna novca, dana 18. ožujka sa učenicima 2.a i 3.a razreda je održana radionica na temu: Financijska pismenost-ključ za sigurnu budućnost u sklopu predmeta Društveno odgovorno poslovanje, Vježbenička tvrtka. Voditeljica i organizatorica radionice je nastavnica Nada Ratković, prof. savjetnik koja je ujedno i predmetna nastavnica učenika.
Radionica: Financijska pismenost – ključ za sigurnu budućnost
1.Uvodna aktivnost (10 minuta)
Radionica je započela predstavljanjem teme i ciljeva susreta. Voditelj/ica radionice pozdravio/la je sudionike i započela interaktivnom vježbom pod nazivom „Što za mene znači novac?“. Svaki sudionik je dobio papirić na koji je trebao upisati prvu riječ koja mu padne na pamet kada čuje riječ „novac“. Nakon kraćeg komentiranja odgovora, naglašeno je kako novac ima različita značenja, ali upravljanje njime utječe na sve aspekte života.
2. Što je financijska pismenost i zašto je važna ? (15. minuta)
U nastavku se razgovaralo o pojmu financijske pismenosti. Sudionici su upoznati s definicijom:
„Financijska pismenost znači znati kako upravljati novcem – kako ga zaraditi, potrošiti, uštedjeti, uložiti i zaštititi.“
Voditeljica je objasnila zašto je financijska pismenost važna već u mladosti, s primjerima poput planiranja izleta, štednje za tehniku ili odgovornog trošenja džeparca. Sudionici su podijelili svoja razmišljanja i iskustva.


Učenički radovi: https://www.papermark.com/view/cmbb12aws000iif04do3pois6
3. Osnovne komponente financijske pismenosti (20 minuta)
Kroz prezentaciju i razgovor objašnjene su osnovne komponente financijske pismenosti:
- Izrada osobnog proračuna (budžeta)
- Praćenje prihoda i rashoda
- Razumijevanje pojmova kao što su kamata, inflacija, kredit i štednja
- Osnove ulaganja i važnost postavljanja financijskih ciljeva
Nakon toga sudionici su u parovima sudjelovali u vježbi “Spoji pojam s definicijom”, gdje su povezivali financijske pojmove s njihovim značenjima.

4. Kako upravljanje novcem utječe na svakodnevni život? (10 minuta)
Sudionicima su predstavljeni scenariji iz svakodnevnog života – odluka o kupovini skupljih tenisica, planiranje putovanja ili neplanirani kvar mobitela.
Zadatak je bio donijeti odgovornu financijsku odluku u svakom scenariju. Nakon toga slijedila je rasprava o mogućim posljedicama neplaniranog trošenja i prednostima odgovornog upravljanja novcem.
5. Koraci za poboljšanje financijske pismenosti (10 minuta)
Voditeljica je predstavio/la praktične korake koje svatko može poduzeti:
- Vođenje osobnog budžeta pomoću aplikacija ili bilježnice
- Praćenje mjesečnih troškova
- Postavljanje konkretnih ciljeva štednje (npr. za putovanje, uređaj, vozačku)
- Učenje iz pouzdanih izvora (edukativni YouTube kanali, podcasti, knjige)
Svaki sudionik zapisao je jedan svoj cilj i jedan konkretan korak koji planira poduzeti u idućih mjesec dana.
6. Kako znanje pomaže u donošenju financijskih odluka? (10 minuta)
Prezentirani su primjeri iz života – donošenje odluke o studentskom kreditu, izbor štednog računa ili kupnja rabljenog automobila.
Potom je uslijedio brzi kviz s pitanjima: „Što biste vi učinili?“ – sudionici su odgovarali na ponuđene situacije i komentirali odgovore.
7. Zaključak i evaluacija (10 minuta)
Radionica je završila kratkim osvrtom voditelja/ice na ključne poruke:
Financijska pismenost nije samo znanje o novcu, već alat za donošenje boljih životnih odluka.
Sudionici su ispunili evaluacijski obrazac te izrazili interes za dodatne radionice na slične teme. Podijeljeni su i digitalni edukativni materijali (linkovi, vodiči, preporuke).
https://online.fliphtml5.com/srjep/ltuv
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik