
Aktivnost 1. Krug nade – mala djela za veliku promjenu
Učenici 1.a razreda, smjera Referent za poslovnu ekonomiju, sudjelovali su 20. studenoga 2025. u nastavnoj aktivnosti u okviru modula Uvod u poduzetništvo, pod vodstvom profesorice Nade Ratković. Aktivnost je realizirana kao dio obilježavanja Globalnog tjedna obrazovanja (17.–24. studenoga 2025.), koji je ove godine posvećen temi „Nada u akciji – za pravednu, mirnu i održivu budućnost“. U tom je kontekstu osmišljena radionica s ciljem poticanja učenika da promišljaju o osobnoj i društvenoj nadi te da kroz male, konkretne korake doprinesu pozitivnim promjenama u školskoj i lokalnoj zajednici.

Aktivnost
Ova aktivnost potiče učenike da razmišljaju o ulozi nade u osobnom i društvenom razvoju te da iz njenih vrijednosti kreiraju konkretne akcije. Učenici istražuju što im daje nadu, koje promjene žele vidjeti u zajednici te planiraju jednostavne, ostvarive korake koji doprinose pravednijoj, mirnijoj i održivoj budućnosti. Aktivnost uključuje individualno razmišljanje, timski rad i kratku prezentaciju, a završava refleksijom o tome kako mali postupci mogu pokrenuti velike promjene.
Cilj aktivnosti bio je potaknuti učenike na razmišljanje o ulozi nade u osobnom i društvenom životu, te osnažiti njihovu svijest o tome kako male, jednostavne akcije mogu pokrenuti pozitivne promjene i potaknuti pravedniju, mirniju i održiviju budućnost. Aktivnost je usmjerena razvoju empatije, odgovornosti i aktivne građanske uloge.
Ishodi učenja
Provedbom aktivnosti učenici su razvijali razumijevanje nade i njezine povezanosti s osobnim vrijednostima, razlikovali su tematska područja pravednosti, mira, održivosti i zajedništva te sudjelovali u timskom planiranju jednostavnih i ostvarivih akcija. Osim toga, učenici su uvježbavali prezentacijske vještine, sposobnost argumentiranja i kreativno izražavanje. Aktivnost je posebno doprinijela razvoju empatije, zajedništva i osjećaja odgovornosti u školskom okruženju.
Aktivnost
1. Uvodni razgovor
Aktivnost je započela kratkom raspravom u kojoj su učenici zajedno s profesoricom istraživali što za njih predstavlja nada i kakvu ulogu ona ima u stvaranju boljeg društva. Kroz pitanja poput “Što za tebe znači nada u akciji?”, “Kako izgleda pravedna, mirna i održiva budućnost?” i “Može li mala akcija jedne osobe pokrenuti promjenu?” učenici su spontano iznosili svoja iskustva i uvide. U uvodnom dijelu jasno se istaknula spoznaja da su velike promjene često rezultat malih, ali dosljednih koraka pojedinca. Učenici prepoznaju da se velike promjene često rađaju iz malih koraka pojedinca.

2. Individualni rad – „Iskre nade“
U drugom dijelu aktivnosti učenici su dobili papiriće u obliku plamena, srca, lista ili kapljice na koje su zapisivali jednu stvar koja im daje nadu i jednu promjenu koju žele vidjeti u budućnosti. Ovaj je zadatak poticao osobnu refleksiju i emocionalnu osviještenost. Učenici su naveli različite ideje poput potrebe za više poštovanja među učenicima, želje za čišćim okolišem, smanjenjem konflikata među mladima i izgradnjom boljeg razrednog ozračja.

3. Timski rad – „Nada pretvorena u akciju“
Učenici su potom podijeljeni u nekoliko timova . Svaki je tim odabrao jedno tematsko područje – mir, pravednost, održivost ili zajedništvo – i istraživao konkretne probleme u školi ili zajednici. Zadaci timova uključivali su prepoznavanje jednog problema, osmišljavanje male i ostvarive akcije kojom bi doprinijeli rješenju te izradu mini-plakata “Naša akcija nade”.
Nastale su raznolike i kreativne ideje, poput Dana lijepih riječi usmjerenog na nenasilnu komunikaciju, Kutije podrške u kojoj učenici anonimno pružaju ohrabrenje jedni drugima, Zelene patrole zadužene za brigu o otpadu u školi i Malih dobrih djela usmjerenih na međusobnu pomoć.”

4. „Krug nade“ – zajedničko dijeljenje
U završnom dijelu radionice učenici su formirali krug u kojem je svaki tim predstavio svoju akciju. Profesoričino završno pitanje “Što se događa kada se nada pretvori u konkretan korak?” – potaknulo je učenike na dublju spoznaju da je nada istinski djelotvorna tek kada se pretoči u konkretna djela. U razredu je zatim izrađen zajednički pano “Naša nada u akciji”, na kojem su izloženi plakati i “iskre nade”.

Učenici 1.a razreda pokazali su visoku razinu angažiranosti i kreativnosti. Svaka skupina je osmislila konkretnu akciju koju su spremni provoditi tijekom cijelog tjedna. Mini-plakati izrađeni tijekom radionice izloženi su u učionici, čime je krug nade postao vidljiv i ostalim učenicima.
5. Refleksija učenika
Učenici su nakon aktivnosti istaknuli da su bolje razumjeli važnost malih promjena i njihov utjecaj na razredno ozračje. Mnogi su naglasili da su razvili sposobnost timskog rada i komunikacije, ali i da su osvijestili koliko je važno pokazivati empatiju i poštovanje. U refleksiji su izrazili i zadovoljstvo činjenicom da su sudjelovali u aktivnosti koja omogućuje stvarnu promjenu i doprinos zajednici. Posebno ih je motivirala spoznaja da nada postaje stvarna tek kada je pretvorimo u djelo.

Zaključak
Aktivnost “Krug nade – mala djela za veliku promjenu” pokazala se izuzetno uspješnom i korisnom za učenike. Potvrdila je da je nada snažan pokretač djelovanja te da učenici imaju kapacitet i volju sudjelovati u izgradnji pravednije, mirnije i održivije zajednice. Sudjelovanjem u aktivnosti razvijali su osobne, emocionalne i građanske kompetencije koje su temelj aktivnog sudjelovanja u društvu.
Digitalna potpora
Aktivnost je bila obogaćena digitalnim alatima. U Padlet su učenici unosili svoje “iskre nade”, objavljivali fotografije mini-plakata te pisali kratke refleksije. Time je aktivnost dobila digitalnu dimenziju i vizualnu arhivu koja se može koristiti i u nastavku projekta. Po želji, učenici mogu dodatno izraditi digitalne verzije plakata u Canvi, napraviti foto-kolaž ili snimiti kratki video izvještaj. Digitalna ploča Padlet:

Svjetski dan djece – My day, my rights
Učenici su danas zajednički obilježili Svjetski dan djece i Globalni dan obrazovanja, ističući da su dječja prava i kvalitetno obrazovanje nerazdvojno povezani. Dok Svjetski dan djece naglašava pravo svakog djeteta na sigurnost, dostojanstvo, igru i sreću — Globalni dan obrazovanja podsjeća nas da upravo obrazovanje otvara vrata jednakosti, osnaživanju i boljoj

budućnosti. Kroz različite aktivnosti učenici su poručili da nijedno dijete ne bi smjelo biti uskraćeno za priliku da uči, raste i razvija svoj puni potencijal. Njihovo zajedničko obilježavanje ova dva važna datuma naglasilo je da: bez zaštite djece nema smislenog obrazovanja, a bez obrazovanja nema održive i pravedne budućnosti za djecu.

Listen to the future. Stand up for children’s rights.. Listen to children, stand up for the rights of every child, every day.
Upravo zato, briga o djeci i ulaganje u obrazovanje nisu samo obaveze — to su temeljni preduvjeti društva koje želi napredovati, stvarati i graditi bolji svijet za generacije koje dolaze.
Poruka :
World Children’s Day 2025 – UN Chief message | United Nations
1.a razred – Referent za poslovnu ekonomiju Modul: Uvod u poduzetništvo
Datum provedbe: 20. studenoga 2025.
Nositelj aktivnosti: Nada Ratković, prof. savjetnik
U sklopu obilježavanja Globalnog tjedna obrazovanja (17.–24. studenoga 2025.)

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
