
Obilježavanje Međunarodnog dana ljudskih prava – Naša prava-naša budućnost
Međunarodni dan ljudskih prava obilježava se 10. prosinca, na dan kada je 1948. godine usvojena Opća deklaracija o ljudskim pravima. Tema ovogodišnjeg obilježavanja „Naša prava – Naša budućnost“ ističe važnost poznavanja, razumijevanja i primjene ljudskih prava, osobito među mladima koji su nositelji budućnosti društva i gospodarstva.
Učenici trećih razreda smjera ekonomist uključuju se u obilježavanje kroz aktivnosti koje povezuju temeljna ljudska prava s njihovim budućim zanimanjem, radnim pravima, društvenom odgovornošću poduzeća i građanskim aktivizmom.
Ishodi učenja:
Učenici će moći tijekom provedbe razlikovali osnovna ljudska i radna prava, analizirali konkretne situacije povrede prava u poslovnom svijetu, razvili vlastite prijedloge za etično poslovanje. koristili digitalne alate i komunikacijske vještine pokazali društvenu osjetljivost i odgovornost
- Objasniti osnovna ljudska i radna prava te njihovu zaštitu u kontekstu tržišta rada i poduzetništva.
- Prepoznati povrede ljudskih prava u svakodnevnom životu i poslovnom okruženju.
- Kritički razmatrati ulogu gospodarstva u zaštiti i kršenju ljudskih prava.
- Primijeniti stečeno znanje u stvaranju konkretnih prijedloga za pravednije i tolerantnije društvo.
Aktivnosti
Obilježavanje je započelo interaktivnim predavanjem i prezentacijom o osnovnim ljudskim pravima, pri čemu su učenici pomoću digitalnog kviza ponovili znanje o Općoj deklaraciji o ljudskim pravima i njezinoj važnosti za suvremeno društvo.
U sklopu radionice „Radna prava mladih“ učenici su istraživali koja prava imaju radnici, osobito mladi koji tek ulaze na tržište rada. U skupinama su izrađivali edukativne letke o pravima iz Zakona o radu, kao što su pravo na ugovor, na plaću, na odmor i na zaštitu od mobbinga, a svoje radove predstavili su na školskom panou.
Jedna od najzapaženijih aktivnosti bila je snimanje kratkih videa pod nazivom „Moje pravo – moj glas“, u kojima su učenici iznijeli osobne poruke o pravima koja smatraju ključnima za svoju budućnost – pravo na obrazovanje, slobodu izražavanja, jednakost i zaštitu privatnosti. Videozapisi su prikazani u holu škole i objavljeni na školskim mrežama.
Posebno zanimljiva bila je simulacija slučaja diskriminacije pri zapošljavanju. Učenici su analizirali stvarni poslovni scenarij u kojem su ženske kandidatkinje bile sustavno isključene iz procesa selekcije. Kroz raspravu su predlagali rješenja i uspoređivali ih s pozitivnim zakonodavstvom, razvijajući tako pravnu i etičku svijest.
Na kraju dana održana je strukturirana debata na temu: „Mladi danas znaju svoja prava, ali ih ne znaju koristiti“. Učenici su argumentirano iznosili svoja stajališta, iz čega su proizašle konkretne ideje o tome kako poboljšati informiranost mladih o pravima u obrazovnom i radnom sustavu.
1. Radionica: „Prava radnika – temelj pravedne ekonomije“
Učenici proučavaju prava radnika prema Zakonu o radu i međunarodnim konvencijama (npr. ILO), kroz slučajeve iz stvarnog poslovnog okruženja (npr. prekovremeni rad, diskriminacija, mobbing).
Izrađuju „KODEKS RADNIH PRAVA ZA MLADE“ – kratki dokument s 10 ključnih prava mladih radnika.
Povezivanje s nastavom ekonomije i poduzetništva.
2. Simulacija slučaja: „(Ne)poštivanje ljudskih prava u poduzeću“
Učenici se podijele u timove i dobivaju poslovne slučajeve u kojima se krše ljudska prava (npr. spolna diskriminacija pri zapošljavanju, nezakoniti otkazi, loši radni uvjeti).
Zadatak im je analizirati slučaj i osmisliti rješenje – kako bi tvrtka mogla etički i zakonito postupiti.
Razvijanje socijalne i građanske odgovornosti.
3. Kampanja: „Naša prava – Naša budućnost“ (školska razina)
Učenici osmišljavaju i provode edukativnu kampanju za ostale razrede – posteri, letci, kratki govori i citati o ljudskim pravima.
Na panoima i digitalnim platformama škole predstavljaju poruke kao što su:
Kombinacija građanskog odgoja i marketinga.
4. Panel ili okrugli stol: „Mlada osoba i njezina prava – gdje smo danas?“
U organizaciji škole, učenici vode raspravu u kojoj sudjeluju predstavnici učenika, nastavnici i eventualno vanjski gosti (pravnik, poduzetnik, predstavnik udruge).
Teme:
- Znaju li mladi svoja prava?
- Jesu li ih spremni braniti?
- Što znači odgovorno koristiti svoja prava?
Aktivno građanstvo i javno nastupanje.
5. Kreativni zadatak: „Moja prava u 60 sekundi“
Učenici pojedinačno ili u paru snimaju video-klip (do 1 min) u kojem predstavljaju neko ljudsko pravo koje im je važno – npr. pravo na obrazovanje, slobodu govora, slobodu izbora, pravo na rad…
Videozapisi se prikazuju u razredima ili objavljuju na društvenim mrežama škole.
Digitalne vještine, kreativno izražavanje i osvještavanje vrijednosti.
Evaluacija i rezultati
- 100% učenika upoznato s osnovnim ljudskim i radnim pravima
- 80% učenika aktivno uključeno u kreativne, timske i raspravne aktivnosti
- Povećana razina tolerancije, kritičnosti i društvene osjetljivosti
- Jačanje međupredmetnih kompetencija (ekonomija, SRO, informatika, hrvatski)
Nakon aktivnosti učenici su ispunili evaluacijsku anketu. Rezultati pokazuju da je 93% učenika izjavilo da su naučili nešto novo o ljudskim pravima. Najzanimljivijom aktivnošću većina je izdvojila video-kampanju, zatim raspravu o diskriminaciji i radionicu o radnim pravima.
Više od 85% učenika reklo je da se nakon ovih aktivnosti osjeća sigurnije u prepoznavanju kršenja prava u svakodnevnim situacijama. Samo 16% učenika izjavilo je da je osobno doživjelo neku vrstu diskriminacije, najčešće na temelju spola ili izgleda.
Na pitanje što za njih znači izjava „Naša prava – Naša budućnost“, učenici su istaknuli da prava treba poznavati, koristiti i štititi jer samo tako možemo izgraditi bolje, sigurnije i poštenije društvo.
Zaključak
Učenici trećeg razreda pokazali su visoku razinu angažiranosti, kritičkog promišljanja i zrelosti u raspravi o ljudskim pravima. Kroz niz osmišljenih aktivnosti uspjeli su povezati svoje stručno usmjerenje s vrijednostima građanskog društva.
Obilježavanje je doprinijelo razvijanju svijesti o važnosti poštivanja prava svih članova društva, osobito u kontekstu radnog okruženja, čime je nastavna i odgojna komponenta škole dodatno osnažena.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik