
DMP vizuali za IG – 1
Radionica: “Tvoj klik, tvoj trag”

Radionica je uspješno provedena s ciljem podizanja svijesti učenika o njihovom digitalnom otisku te razvijanja vještina prepoznavanja dezinformacija i sigurnog ponašanja na internetu. U radionici su sudjelovali učenici 4.a razreda,
Opis i tijek radionice:
Radionica pod nazivom „Tvoj klik, tvoj trag“ bavila se temama digitalnog otiska, prepoznavanja dezinformacija i sigurnosti na internetu. Kroz praktične vježbe i primjere, učenici su učili kako prepoznati lažne vijesti, zaštititi osobne podatke i odgovorno koristiti digitalne alate.
Kroz uvodnu aktivnost učenici su se upoznali s pojmom digitalnog otiska. Uslijedilo je pojašnjenje razlike između aktivnog i pasivnog digitalnog traga, a u paru su analizirali vlastiti digitalni profil i njegovu percepciju izvana.
Zatim su učenici raspravljali o sadržajima koje je (ne)primjereno dijeliti te osvijestili vlastiti digitalni identitet. U drugom dijelu, fokusirali smo se na temu dezinformacija i provjere izvora, koristeći alate poput Google Reverse Image Search.
Kroz radni list „Analiza vijesti“, učenici su analizirali primjere i učili prepoznavati vjerodostojnost izvora. Radionicu smo zaključili interaktivnim kvizom „Pametno kroz digitalni svijet“, koji je poslužio kao ponavljanje ključnih pojmova.
Organizatorice i voditeljice radionice bile su nastavnice Nada Ratković, prof. savjetnik i Marijana Bilandžić, prof. savjetnik. Radionica je održana u okviru nastavnog predmeta Vježbenička tvrtka u trajanju od 90 minuta.
Zaključak:
Radionica je potvrdila koliko je važno razvijati digitalnu pismenost kod mladih. Učenici su aktivno sudjelovali, učili kroz praktične primjere i osvijestili važnost sigurnog i odgovornog ponašanja u digitalnom prostoru.

https://www.medijskapismenost.hr/dani-medijske-pismenosti-2025-raspored-dogadanja
Pridružite se i vi – naučimo kako ostati sigurni i pametni online!
- Uvodna aktivnost (5–10 minuta):
Započinjemo kratkim razgovorom: „Što je to digitalni otisak?“ Učenike potičemo da podijele svoja razmišljanja o tome što sve ostavljaju za sobom kada koriste internet. - Razrada teme (10 minuta):
Učitelj/ica objašnjava pojam aktivnog i pasivnog digitalnog otiska, te kako naše objave, komentari, lajkovi i pretrage ostaju zabilježeni. - Rad u parovima (15 minuta):
Učenici ispunjavaju radni list „Moj digitalni profil“, gdje zamišljaju kako bi ih netko opisao samo na temelju onoga što objavljuju na internetu. - Zajednička rasprava (10 minuta):
Nakon ispunjavanja, razgovaramo o pitanjima: Što se smije, a što ne smije dijeliti? Kako naš profil izgleda drugima? Jesmo li svjesni svog digitalnog identiteta? - Dezinformacije i provjera izvora (15 minuta):
Uvodimo temu lažnih vijesti. Objašnjavamo razliku između dezinformacija i netočnih informacija. Pokazujemo praktične alate za provjeru izvora i fotografija (npr. Google Reverse Image Search). - Radni list „Analiza vijesti“ (15 minuta):
Učenici pojedinačno ili u parovima analiziraju primjer vijesti (prava ili izmišljena) i odgovaraju na pitanja: Je li vijest vjerodostojna? Ima li izvor? Može li se potvrditi negdje drugdje? - Završna aktivnost – kviz (10 minuta):
Učenici rješavaju kviz „Pametno kroz digitalni svijet“ – u online ili papirnatom obliku. Kviz uključuje 5 pitanja koja provjeravaju razumijevanje digitalnog otiska i informacijske pismenosti. - Zaključak i poruka za kraj:
Radionicu završavamo zajedničkim zaključkom: Svaka naša aktivnost na internetu ostavlja trag – birajmo mudro što dijelimo, koga pratimo i čemu vjerujemo.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik