Projektna aktivnost 2. Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj

Tema: „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”

Projekt “Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja” provodi se u školskoj godini 2025./2026.

U sklopu projekta „Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja”, koji se provodi tijekom školske godine 2025./2026., održana je druga projektna aktivnost pod nazivom „Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj”.
Ovogodišnja tema, prema UNESCO-u, glasi „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”, a povezana je s ciljem promicanja znanstvene pismenosti, povjerenja u znanost i održivog razvoja.

Svake godine 10. studenog obilježava se Svjetski dan znanosti za mir i razvoj. Prilika je to za potvrđivanje vitalne uloge znanosti u promicanju mira, održivog razvoja i dobrobiti za sve. UNESCO ga je službeno proglasio 2001. godine. Od tada je katalizirao globalne inicijative, programe i financiranja za jačanje znanosti kao temelja napretka.

Članak 27. Opće deklaracije o ljudskim pravima, koju je proglasila Opća skupština Ujedinjenih naroda u Parizu 10. prosinca 1948., navodi: (1) Svatko ima pravo slobodno sudjelovati u kulturnom životu zajednice, uživati ​​u umjetnosti i sudjelovati u znanstvenom napretku i njegovim dobrobitima. (2) Svatko ima pravo na zaštitu moralnih i materijalnih interesa koji proizlaze iz bilo kojeg znanstvenog, književnog ili umjetničkog djela čiji je autor.

Cilj aktivnosti

Cilj ove projektne aktivnosti bio je povezati nastavni predmet Statistika s obilježavanjem Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj te učenicima približiti važnost znanosti, podataka i povjerenja u stvaranju održive budućnosti.
Kroz aktivnost su učenici razvijali sposobnost kritičkog razmišljanja, analize podataka i primjene statističkih spoznaja u stvarnom životu.
Naglasak je bio na razumijevanju kako se statistika koristi u znanstvenim istraživanjima i kako doprinosi miru, društvenoj pravednosti i razvoju zajednica.
Učenici su istraživali načine na koje znanost i statistika zajedno doprinose miru, razvoju i održivosti, te kako povjerenje u znanstvene činjenice može pridonijeti transformaciji društva do 2050. godine.

Ishodi učenja

Učenici će:

  • razumjeti značenje i važnost statistike u znanosti i svakodnevnom životu,
  • prepoznati povezanost između statističkih podataka i društvenih promjena,
  • analizirati podatke o globalnim problemima (klima, energija, zdravlje, obrazovanje),
  • razviti vještine timskog rada, komunikacije i kreativnog izražavanja,
  • izraziti osobni stav o ulozi znanosti u gradnji povjerenja i održivosti,
  • primijeniti znanstveni pristup i statističko mišljenje u rješavanju problema.

Sudionici

U aktivnosti su sudjelovali učenici 3.a razreda, koji se obrazuju za zanimanje ekonomist, i učenici 3.m razreda, koji se obrazuju za zanimanje turističko-hotelijerski komercijalist.
Rad je proveden u sklopu nastavnog predmeta Statistika, uz mentorsko vođenje nastavnice Nade Ratković, kroz timski i individualni rad učenika.

Opis provedene aktivnosti

Tijekom obilježavanja Svjetskog dana znanosti, učenici su kroz različite oblike rada (eseje, prezentacije, plakate i inovativne projekte) istraživali temu „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”.
Cilj je bio promisliti o budućnosti znanosti, tehnologije i društva te o ulozi koju mladi mogu imati u oblikovanju održivog svijeta.

Učenici su birali jedan od tri zadatka:

  1. Istraživački esej – o ulozi znanosti u obnovi povjerenja i stvaranju održive transformacije do 2050. godine.
  2. Multimedijalna prezentacija ili video – s vizijom svijeta budućnosti temeljenog na znanstvenim rješenjima.
  3. Inovativni projekt ili model – koji prikazuje kako znanost može doprinijeti miru i održivom razvoju.

Učenici su u sklopu aktivnosti istražili i predstavili načine na koje znanost može oblikovati održivu, pravednu i mirnu budućnost do 2050. godine

Posebno su se istaknuli projekti:

  • „Pametni grad mira” – grad budućnosti temeljen na energetskoj učinkovitosti i društvenoj jednakosti,
  • „AI za klimatsku pravdu” – korištenje umjetne inteligencije za pravednu raspodjelu resursa i borbu protiv klimatskih promjena,
  • „Biotehnologija za čistu energiju” – istraživanje bioloških rješenja za proizvodnju energije bez zagađenja okoliša.

Učenici su izrađivali i plakate s temom obilježavanja Svjetskog dana znanosti, u kojima su kroz slike, slogane i brojke predstavili vezu između znanosti, statistike i mira.

Provedbom projekta učenici su povezali znanstvene spoznaje sa statističkim podacima, stvarajući jasnu sliku o tome kako se brojke pretvaraju u konkretne akcije koje oblikuju održivu budućnost.

Pogledajte radove učenika – Padlet

https://padlet.com/nada_ratkovic1/world-science-day-for-peace-and-development-trust-transforma-2sldicd997qlyvez

Poveznica s nastavnim predmetom Statistika

Projektna aktivnost izravno je povezana s nastavnim predmetom Statistika, jer su učenici u svojim radovima koristili statističke metode za prikupljanje i obradu podataka.
Statistika omogućuje znanstveni pristup rješavanju problema jer se na temelju podataka mogu donositi zaključci o klimatskim promjenama, ekonomskim trendovima, korištenju energije i društvenim promjenama.

Tijekom aktivnosti učenici su učili kako:

  • brojke mogu pokazati stvarno stanje u društvu,
  • podatci pomažu u praćenju globalnih ciljeva održivog razvoja (SDGs),
  • statistika doprinosi razumijevanju složenih pojava poput siromaštva, obrazovanja, nejednakosti i klimatskih promjena.

Statistika i znanost zajedno stvaraju povjerenje u informacije, jer omogućuju da one budu provjerljive, transparentne i točne.
Na taj način učenici su spoznali da se i kroz brojke može graditi mir, razumijevanje i odgovornost – što je i temelj ovogodišnje teme Svjetskog dana znanosti.

Refleksija učenika

Učenici su kroz ovu aktivnost spoznali da statistika nije samo prikupljanje i računanje podataka, već važan alat znanosti koji pomaže u donošenju ispravnih i odgovornih odluka. Naučili su da se znanost temelji na povjerenju, a povjerenje se gradi kroz točne, provjerljive i transparentne podatke. Sudjelovanjem u projektu učenici su razvili svijest o tome da znanstveni napredak mora biti usmjeren na dobrobit čovjeka i okoliša te da svatko može pridonijeti održivosti kroz znanje i odgovorno djelovanje.

Neki učenici su zaključili:

„Kroz projekt sam shvatila da znanost i brojke zajedno mogu promijeniti svijet.”
„Statistika mi sada ima smisao jer pokazuje kako se problemi mogu riješiti razumom, a ne nagađanjem.”
„Naučili smo da su mir, razvoj i znanost povezani — a sve počinje povjerenjem.”

Zaključak

Obilježavanjem Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj 2025., učenici su kroz projekt „Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja” razvili svijest o važnosti znanosti i statistike u oblikovanju budućnosti. Kroz istraživanje, analizu i kreativni rad shvatili su da statistika nije samo matematika, već jezik kojim znanost komunicira istinu. Povjerenje u znanstvene činjenice i točne podatke ključno je za mir, održivost i napredak društva. Učenici se mogu uključiti u globalne teme na kreativan, analitičan i odgovoran način

Znanost i statistika zajedno pomažu čovječanstvu da razumije svijet, donosi bolje odluke i stvara temelje za odgovornu i pravednu budućnost do 2050. godine.

„Znanost povezuje, statistika objašnjava – zajedno grade svijet povjerenja, transformacije i održivog sutra.“

Statistika je u ovom kontekstu postala most između znanosti i društva, a učenici su postali aktivni sudionici promjene.

Poveznice:

  1. https://www.unesco.org/en/days/science-peace-development
  2. https://council.science/events/world-science-day-for-peace-and-development-2025/
  3. https://sdg.iisd.org/events/world-science-day-for-peace-and-development-2025/
  4. https://odgovorno.hr/svjetski-dan-znanosti-za-mir-i-razvoj-2025-znanost-koja-nam-je-potrebna-za-2050-godinu/

Organizator događaja: Nada Ratković, prof. savjetnik

Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content