AMBASADORI DOMOVINSKOG RATA

Našu školu 1. listopada je posjetila predsjednica Hrvatske udruge medicinskih sestara i drugih zdravstvenih radnika Domovinskog rata gosp. Ljerka Pavković zbog uključivanja škole u njihov nacionalni projekt Ambasadori Domovinskog rata. Namjena projekta je oteti zaboravu ulogu branitelja u Domovinskom ratu, ispravno vrednovati zasluge pojedinaca i vlastitog naroda u stvaranju povijesti, biti empatičan prema stradalnicima i žrtvama, poticati pronalaženje nestalih osoba tijekom ratnih zbivanja, razvijati kod učenika zajedničku odgovornost za kontinuirano učenje, istraživanje, volontiranje, timski rad i suradničko učenje, razvijati vještine pomaganja i kulturu sjećanja kroz mrežu učenika Ambasadora Domovinskog rata. Prije dvije godine naša škola se uključila u projekt „Ne zaboravite Vukovar“ kao partner Zdravstvene škole Split s kojom smo u Sinju organizirali posjet Veteranskom centru i sjedeću odbojku sa braniteljima invalidima i sudjelovali u kvizu znanja o Domovinskom ratu. Ove godine nastavljamo ostvarivati navedene ishode kroz projekt Ambasadori Domovinskog rata. Sa prvom aktivnošću u ovoj godini krećemo 3.10. 2025. u 17h u Veteranskom centru Sinj na tribini „Prevencija mentalnog i psihičkog zdravlja hrvatskih branitelja i stradalnika Domovinskog rata”. Nastavnici i učenici naše škole provest će planiranje, pripremu, provođenje i evaluaciju interaktivne radionice: “Otkrijmo na vrijeme čimbenike rizika i sačuvajmo svoje zdravlje”. S nadom u dobra nova iskustva, proširivanje spoznaja i poznanstava idemo prema budućnosti koja ne zaboravlja prošlost.



19. Tjedan cjeloživotnog učenja
Radionica šminkanja – Lude ´80
Dana 1. listopada 2025. godine u sklopu 19. Tjedna cjeloživotnog učenje održana je radionica Lude ´80. Cilj radionice je istraživanje i rekreiranje specifičnih make-up trendova iz 1980-ih godina. Naglasak je na prepoznatljivim estetskim obilježjima tog razdoblja: ujednačen ten, intenzivne boje sjenila, ravne i široke obrve, naglašeno rumenilo, izražene usne, šljokice te kontrastni tonovi.







Nastavnice Jelena Poljak i Željka Vuko održale su uvodno predavanje o trendovima šminkanja u 1980. godinama XX stoljeća. Sudionici su kroz praktičan rad i stručne upute upoznali glavne karakteristike šminke 80-ih godina XX stoljeća, usvojili tehnike nanošenja i kombiniranja jarkih boja i uvježbali naglašavanje očiju i usana u skladu s trendovima tog desetljeća.
Na kraju, svaki sudionik imao je priliku stvoriti svoj vlastiti retro glam look i ovjekovječiti ga fotografijom. Naša škola i učenici koji se obrazuju za zanimanje kozmetičar već sedmi put sudjeluju u Tjednu cjeloživotnog učenja jer smo svjesni važnosti širenja znanja i vještina te rada na sebi i svojem razvoju kroz cijeli život.
Napisale: Željka Vuko i Jelena Poljak
Obavijest za prve razrede zanimanja komercijalist/ca
Obavijest za prve razrede zanimanja komercijalist/ca
Popis učenika po razrednom odjelu i smjeni.
NAŠI UMIROVLJENICI
NAŠI UMIROVLJENICI
Na kraju ove školske godine oprostili smo se od dragih kolegica i kolege koji odlaze u
zasluženu mirovinu: Mirjane Bogdan, Tereze Delije, Ljubomira Erdeleza, Ive
Marijanović, Vesne Musulin, Ane Samardžić, Lenke Voloder i Milene Vuković.
Svi su ostavili svoj neizbrisivi trag u našoj školi – u učionicama, hodnicima i
zajedničkim trenutcima, oblikovali mnoge generacije učenika i obogatili naš radni
kolektiv. Svojim su predanim radom, stručnošću i ljudskošću pridonijeli ne samo
odgoju i obrazovanju nego i stvaranju toplog i poticajnog ozračja u kojem smo
zajedno radili.
Njihov odlazak otvara novo poglavlje i za njih i za nas. Iako će nam u svakodnevnom
radu itekako nedostajati, s radošću im želimo mirnije dane, ispunjene zdravljem i
veseljem.
Hvala im na svemu što su utkali u našu školu.




Raspored dolaska učenika u školu 8. rujna 2025.
Raspored dolaska učenika u školu 8. rujna 2025.

Materijali potrebni prilikom upisa – za frizere i kozmetičare
Materijali potrebni prilikom upisa – za frizere i kozmetičare
FRIZER:
udžbenik za frizere 1. razred
bijela kuta
bijele šlape ortopedske
češalj sa oštrim vrhom
metalni uvijači za kosu
lutka za frizere (prirodna boja)
stalak za lutku
olivia garden četka za feniranje
plastične šestice (klipse) za kosu – 15 kom
šestice male – 20 kom
uvijači za minival – 40 kom
papirići za HTO
četka za raščešljavanje
škare jagurar za šišanje
češalj za šišanje
efilir škare za šišanje
KOZMETIČAR:
bijela kuta i hlače
anatomska obuća
plahta
ručnik
traka za kosu
preparati za lice: mlijeko za čišćenje lica, tonik, piling, ulje za tijelo, blazinice, pinceta, kutija za stvari, bilježnica debelih korica
UPISI U PRVI RAZRED U ŠKOLSKU 2025./2026.
Dostava dokumenata koji su uvjet za upis u određeni program obrazovanja srednje škole:
1) POPUNJENA I POTPISANA UPISNICA (OD STRANE RODITELJA I UČENIKA) te potvrda liječnika školske medicine/medicine rada dostavlja se elektronički putem srednje.e-upisi.hr ili na e-adresu upisi.strukovnasinj@gmail.com
Potrebni dokumenti po zanimanjima:
– frizer, medicinska sestra/tehničar opće njege: upisnica i liječnička potvrda medicine rada
– komercijalist, konobar, kozmetičar, kuhar, prodavač, referent za poslovnu ekonomiju, tehničar za ugostiteljstvo: upisnica i liječnička potvrda školskog liječnika
Dostava dokumenata osobnim dolaskom isključivo za kandidate koji nemaju mogućnost samostalnog učitavanja i slanja dokumentacije održat će se 8. srpnja od 8.30 – 12.00h.
OGLEDNI PRIMJERAK ISPRAVNO POPUNJENE UPISNICE NALAZI SE U PRILOGU (upisnica se ispisuje iz sustava nakon objave konačnih ljestvica).
Ključni statistički pokazatelji o Europi

Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-key-figures/w/ks-01-25-003
Ključni pokazatelji o Europi -Izdanje 2025.
Neka statistika postane dio vašeg pogleda na svijet
Otkrijte najnovije ključne činjenice o Europi i saznajte kako je trgovina robom Europske unije s državama izvan EU‑a u 2024. ostvarila suficit od 146 milijardi eura te kako je BDP EU‑a dosegnuo 17,9 bilijuna eura. Upoznajte se s najnovijim kretanjima diljem EU‑a u područjima poput ljudi i društva, gospodarstva, poslovanja, okoliša i prirodnih resursa. Pogledajte kako stoji naša zemlja i usporedite je s drugima.
Sažetak
Ova publikacija donosi odabir zanimljivih ključnih statistika o Europskoj uniji (EU), njezinim državama članicama, kao i zemljama Europskog udruženja za slobodnu trgovinu (EFTA). Sadrži vizualizacije, inovativne prikaze podataka i sažete tekstove te pruža uvid u najnovija kretanja unutar EU-a, uz jednostavnu usporedbu država članica.
Ključni pokazatelji o Europi obuhvaćaju pokazatelje iz tri glavna područja:
- ljudi i društvo
- gospodarstvo i poslovanje
- okoliš i prirodni resursi.

Publikacija dostupna na:
– izdanje 2025
Zanimljive vizualizacije, inovativni prikazi podataka i sažeti tekstovi omogućuju čitateljima lako uspoređivanje država članica EU-a i razumijevanje širih europskih kretanja.
Jeste li znali da je EU u 2024. godini ostvarila trgovinski suficit od čak 146 milijardi eura u robnoj razmjeni s državama izvan EU-a?
Ili da je bruto domaći proizvod (BDP) EU-a dosegao 17,9 bilijuna eura?
Bez obzira jeste li učenik, student, istraživač, stručnjak ili samo znatiželjan građanin, ovaj pregled vam nudi vrijedne uvide u stanje i razvoj Europe danas.
Publikacija je trenutno dostupna na engleskom jeziku, dok su francuska i njemačka verzija u pripremi – ostanite s nama
Publikaciju možete pronaći na službenim stranicama Eurostata ili portalu Europske komisije.
Previous editions

Key figures on Europe – 2024 edition10‑07‑2024Key figures on Europe – 2023 edition17‑07‑2023Key figures on Europe – 2022 edition14‑07‑2022Key figures on Europe — 2021 edition13‑09‑2021Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2020 edition20‑10‑2020Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2019 edition18‑10‑2019Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2018 edition (re-edition)14‑11‑2018Key Figures on Europe — 2017 edition10‑10‑2017Key Figures on Europe — 2016 edition23‑01‑2017
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Školski projekt
LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Početak projekta: svibanj 2024.
Kraj projekta: travanj 2025.
Sudionici: Željka Vuko, mentor i učenici zanimanja kozmetičar 2.f / 3.f

Cilj projekta:
- Potaknuti upotrebu prirodne kozmetike.
Projekt će se realizirati kroz 7 etapa:
- Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine (realizirano svibanj 2024.)
- Izbor ljekovitih biljaka (realizirano svibanj 2024.)
- Upoznavanje ljekovitog djelovanja izabranih biljaka (realizirano lipanj 2024.)
- Branje ljekovitih biljaka (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada macerata i tinkture (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada prezentacije (realizirano listopad 2024.)
- Osmisliti i prilagoditi recepte za kozmetičke preparate (realizirano travanj 2025.)
- Izrada kozmetičkih preparata (realizirano travanj 2025.)
- Prednosti prirodne kozmetike (realizirano travanj 2025.)

Priroda nudi bogatstvo ljekovitih biljaka koje ljudi koriste za očuvanje zdravlja i ljepote. Još su stari Egipćani, Grci, Rimljani, Kinezi, Babilonci i Arapi prepoznali moć biljaka te ih koristili u svakodnevnoj njezi lica i tijela. Danas sve više razmišljamo o zdravom načinu života i zato raste interes za prirodnu kozmetiku koja se temelji upravo na djelovanju ljekovitih biljaka. Ljekovite biljke sadrže farmakološki djelatne sastojke (alkaloide, eterična ulja, smole, sluzi, glikozide, saponine, treslovine, i dr.) pa su prikladne za primjenu u medicini i kozmetici.
Projekt Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima smo planirali u dvije nastavne godine jer je sezona branja ljekovitih biljaka u lipnju i srpnju. U prvom dijelu projekta smo se upoznali s pravilima za branje ljekovitih biljaka, vrstama ljekovitih biljaka i njihovim djelovanjem na kožu i kosu.
Branje i sušenje ljekovitih biljaka
Prvo i osnovno pravilo kod branja ljekovitog bilja jest dobro poznavanje biljnih vrsta. Naime, mnoge izgledaju slično pa se lako može dogoditi da umjesto jestive i ljekovite biljke uberemo onu otrovnu. Biljku možemo prepoznati na dodir i po izgledu. Ako nismo potpuno sigurni u vrstu biljke, ne beremo. Berbu treba obaviti po sunčanom danu, kada se digne rosa, nikada nećemo brati mokre biljke poslije kiše, magle ili rose. Najbolje je biljke brati u kasnim jutarnjim satima jer će tada koncentracija eteričnih ulja biti najveća. Biljke beremo samo na području gdje ih ima puno. Nikada ne brati cijelu biljku ili je čupati zajedno s korijenom. Biljke koje ćemo koristiti za jelo i izradu prirodne kozmetike beremo na mjestima udaljenima od prometa i zagađenja. Nakon branja biljke stavimo u košaru ili papirnatu vrećicu. Biljke trebaju biti zdrave. Poslije berbe ih očistimo od primjesa i odbacimo oštećene dijelove.
Ljekovite biljke se suše u hladu i na prozračnom mjestu. Svježe nabrano bilje treba što prije rasprostrijeti na prikladnu podlogu za sušenje (drvo, tkanina, papir, mrežica). Korijenje oprati, obrisati i objesiti na mjesto gdje ima propuha.
Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine
Učenici su se na nastavnom predmetu Ljekovito bilje upoznali s biljkama koje rastu u našem kraju. Naučili su osnovne karakteristike biljaka te njihovo djelovanje na kožu i kosu. Izbor je pao na: neven (lat. Calendula officinalis), smilje (lat. Helichrysum), gospinu travu (lat. Hypericum perforatum), kamilicu (lat. Helichrysum), lavandu (lat. Lavandula angustifolia)i koprivu (lat. Urtica dioica). Naučili smo prepoznati biljku i koji njezin dio ćemo brati.


Učenici su za vrijeme ljetnih praznika brali i sušili ljekovite biljke te izrađivali macerat ili tinkturu. Recepte za izradu macerata i tinktura pogledajte u prilogu.
Na početku školske godine 2024./2025. pristupili smo izradi prezentacije u kojoj smo ukratko ponovili naučeno. Prezentacija Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima je u prilogu.
Za kraj školskog projekta ostalo nam izbor recepture i izrada kozmetičkog proizvoda. Odlučili smo se za izradu kreme od gospine trave. Potrebne sirovine su: macerat gospine trave (15g), lanolin (5g), pčelinji vosak bijeli (2g), cetilni alkohol (2g), destilirana voda (20g), eterično ulje melise (3 kapi). Izvažemo masnu i vodenu fazu. Zagrijavamo na vodenoj kupelji (do 60 °C). Vodenu fazu ulijemo u masnu fazu uz konstantno miješanje sterilnim štapićem. Kada se temperatura smjese spustila do 37 °C dodamo eterično ulje melise. Izbor eteričnog ulja je proizvoljan. Možemo uzeti bilo koje eterično ulje no svakako treba paziti na kompoziciju – specifično djelovanje koje ima određeno eterično ulje kao i na miris koji daje kozmetičkom proizvodu. Kremu pakiramo u pripremljenu sterilnu ambalažu dok je još polutekuća. Kada se potpuno ohladi zatvorimo poklopac.
Krema od gospine trave se može koristiti za dnevnu i noćnu njegu kože lica i cijelog tijela (preporuka nakon kupanja) i za njegu osjetljive kože.




Prednosti prirodne kozmetike
U posljednje vrijeme sve više ljudi okreće se prirodnoj kozmetici jer prepoznaju njezine brojne prednosti. Prirodna kozmetika nježno njeguje kožu, bez izazivanja iritacija, svrbeža ili crvenila. Idealna je za osobe s osjetljivom kožom, alergijama ili dermatološkim problemima jer ne sadrži agresivne kemikalije, umjetne mirise ni konzervanse. Za razliku od komercijalne kozmetike, prirodni proizvodi izbjegavaju sastojke poput parabena, sulfata, silikona i umjetnih bojila koji mogu imati dugoročne negativne učinke na zdravlje osobe i okoliš. Prirodna kozmetika često dolazi u biorazgradivoj ambalaži i nije testirana na životinjama (cruelty-free). Zahvaljujući bogatstvu hranjivih tvari iz biljaka, prirodna kozmetika ne djeluje samo površinski, već potiče prirodne procese regeneracije kože, čime pridonosi dugotrajnoj njezi i zdravijem izgledu. Prirodni proizvodi često se mogu izrađivati kod kuće ili kupiti od manjih proizvođača koji omogućuju prilagodbu sastava prema tipu kože ili specifičnim potrebama korisnika. Jedini nedostatak prirodne kozmetike koji smo uspjeli pronaći je nešto viša cijena, zbog upotrebe prirodnih sastojaka.
Autor: Željka Vuko, mentor
Projekt “Build THE Change – Izazov “Clean Air for All”

Slika 1. Logo projekta “Build THE Change”
Projekt “Build THE Change “- Challenge/ Izazov “Clean Air for All”
Učenici 4.a razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju i 4.a razreda Ekonomske i upravne škole Split, pod mentorstvom profesorica Nade Ratković (Sinj) i Suzane Mikulić (Split), zajednički su realizirali interdisciplinarni, inovativni i tehnološki projekt u sklopu međunarodnog projekta Build THE Change u školskoj godini 2024./2025.
Mentorice su istaknule važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/clean-air-for-all

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Pozadina izazova “Clean Air for All ” u sklopu projekta Build THE Change
Izazov:
Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara jedna je od najvećih prijetnji našem zdravlju i okolišu. Udisanje zagađenog zraka posebno otežava djeci i ranjivim zajednicama da ostanu zdravi. Utječe na ljude, životinje i planet – i našu budućnost.
Misija projekta:
Stvoriti rješenje koje pomaže u čišćenju zraka i smanjenju onečišćenja kombinirajući snagu prirode s pametnim, ekološki prihvatljivim prijevozom.
Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica -Upute za učenike.
https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities https://www.takeactionglobal.org/lego-build-the-change-institutes
Zajednička suradnja
Učenici 4.a razreda iz Sinja i Splita zajednički su radili na izazovu Build the Change: Clean Air for All. Brzo su se usuglasili oko rješenja i pokazali snažnu suradnju, kreativnost i angažiranost.
Njihovo rješenje nosi naziv “Green Air Corridors – Zeleni zračni koridori”. Radi se o inovativnom i održivom projektu koji kombinira prirodna rješenja s čistim načinima prijevoza, s ciljem borbe protiv zagađenja zraka u urbanim sredinama.
Zagađenje zraka koje potječe od automobila, industrije i požara ozbiljno ugrožava zdravlje ljudi i okoliš, osobito djecu. Projekt predviđa stvaranje mreže gusto zasađenih zelenih površina uz prometnice, u blizini tvornica i oko škola. Te površine, ispunjene drvećem i biljkama, djeluju kao prirodni filteri koji upijaju štetne tvari iz zraka i proizvode kisik.
Dodatno, učenici su osmislili ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Ova vozila se pune na solarnim stanicama smještenima duž koridora, potičući građane na korištenje održivog prijevoza.
Ovim rješenjem: drveće i biljke čiste zrak, električna vozila smanjuju emisije, zelene staze potiču boravak na otvorenom, a gradovi postaju zdraviji, sigurniji i ljepši za život.
Održivost rješenja
Zato što prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka, smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima, stvara sigurnije okruženje za djecu i obitelji, te potiče održive navike i uključivanje zajednice.
Kroz projekt “Zeleni zračni koridori”, učenici su zamislili grad budućnosti u kojem je zrak čist, ulice zelene, a kretanje odgovorno. Vjeruju da i male ideje mogu donijeti velike promjene – i ovo je njihov korak prema zdravijem svijetu za sve nas.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Zajedničkim radom do rješenja je već poznati slogan učenika.
Gusto zasađene zelene zone uz prometnice, tvornice i škole, koje djeluju kao prirodni filteri zraka. Uz to, osmislili smo ekološke električne skutere i bicikle na solarni pogon, s ciljem poticanja čistog i održivog prijevoza.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/submissions/submit?challengeId=clean-air-for-all
Vizualno rješenje: Green Air Corridors

Skika 1. Green Air Corridors– „Zeleni zračni koridori“
Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.
Rješenja
1. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ mreža je gusto zasađenih urbanih zelenih površina ispunjenih biljkama i drvećem koje pročišćava zrak, postavljenim uz prometne ulice i u blizini tvornica. Ovi koridori djeluju kao prirodni filteri za zrak, upijajući onečišćujuće tvari i oslobađajući svježi kisik. Kao dodatak tome, dizajnirao bih ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle sa solarnim stanicama za punjenje, potičući ljude da putuju bez zagađenja. Posebne zelene staze ispunjene su mnoštvom drveća i biljaka koje prirodno čiste zrak. Zajedno, ovi koraci smanjuju onečišćenje zraka i poboljšavaju zdravlje i dobrobit u gradovima. Ovi čisti načini putovanja, plus biljke, pomoći će u održavanju svježeg i zdravog zraka za sve.
2. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ je kreativan i održiv projekt koji kombinira rješenja temeljena na prirodi s čistim prijevozom kako bi se riješilo onečišćenje zraka u gradovima. Zeleni zračni koridori su posebne zelene zone zasađene uz prometne ulice, u blizini tvornica i oko škola. Ta su područja ispunjena drvećem i biljkama koje pročišćavaju zrak i prirodno čiste zrak apsorbirajući štetne plinove i oslobađajući svježi kisik.
Mogućnosti čistog putovanja:
Kako bismo išli još dalje, dizajnirali smo ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Oni su postavljeni na solarne punionice duž koridora kako bi potaknuli ljude da putuju bez zagađenja.
Drveće i biljke čiste zrak., čista vozila smanjuju emisije., zelene staze poboljšavaju kvalitetu života i potiču aktivnosti na otvorenom., gradovi postaju zdraviji i ljepši!
Zašto djeluje:
- Prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka.
- Smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima.
- Stvara sigurnije, zelenije okruženje za djecu i obitelji.
- Potiče održive navike i uključenost zajednice.
Utjecaj i vizija:
S projektom Zeleni zračni koridori zamišljamo grad u kojem je zrak čist, ulice zelene, a ljudi se kreću odgovorno. Vjerujemo da čak i male ideje mogu dovesti do velikih promjena – i ovo je naš korak prema zdravijem svijetu za sve.
Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.

Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara ozbiljno šteti zdravlju ljudi, životinja i okoliša. Prljav zrak posebno otežava djeci čisto disanje i očuvanje zdravlja. Ovo zagađenje ugrožava budućnost i kvalitetu života našeg planeta.

Učenici, mentorica i škola nakon predaje rješenja su dobili certifikat.

Certifikat za škole
Suradnja i mentorstvo:
Projekt su realizirali: učenici 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom.

Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik