LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Školski projekt
LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Početak projekta: svibanj 2024.
Kraj projekta: travanj 2025.
Sudionici: Željka Vuko, mentor i učenici zanimanja kozmetičar 2.f / 3.f

Cilj projekta:
- Potaknuti upotrebu prirodne kozmetike.
Projekt će se realizirati kroz 7 etapa:
- Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine (realizirano svibanj 2024.)
- Izbor ljekovitih biljaka (realizirano svibanj 2024.)
- Upoznavanje ljekovitog djelovanja izabranih biljaka (realizirano lipanj 2024.)
- Branje ljekovitih biljaka (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada macerata i tinkture (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada prezentacije (realizirano listopad 2024.)
- Osmisliti i prilagoditi recepte za kozmetičke preparate (realizirano travanj 2025.)
- Izrada kozmetičkih preparata (realizirano travanj 2025.)
- Prednosti prirodne kozmetike (realizirano travanj 2025.)

Priroda nudi bogatstvo ljekovitih biljaka koje ljudi koriste za očuvanje zdravlja i ljepote. Još su stari Egipćani, Grci, Rimljani, Kinezi, Babilonci i Arapi prepoznali moć biljaka te ih koristili u svakodnevnoj njezi lica i tijela. Danas sve više razmišljamo o zdravom načinu života i zato raste interes za prirodnu kozmetiku koja se temelji upravo na djelovanju ljekovitih biljaka. Ljekovite biljke sadrže farmakološki djelatne sastojke (alkaloide, eterična ulja, smole, sluzi, glikozide, saponine, treslovine, i dr.) pa su prikladne za primjenu u medicini i kozmetici.
Projekt Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima smo planirali u dvije nastavne godine jer je sezona branja ljekovitih biljaka u lipnju i srpnju. U prvom dijelu projekta smo se upoznali s pravilima za branje ljekovitih biljaka, vrstama ljekovitih biljaka i njihovim djelovanjem na kožu i kosu.
Branje i sušenje ljekovitih biljaka
Prvo i osnovno pravilo kod branja ljekovitog bilja jest dobro poznavanje biljnih vrsta. Naime, mnoge izgledaju slično pa se lako može dogoditi da umjesto jestive i ljekovite biljke uberemo onu otrovnu. Biljku možemo prepoznati na dodir i po izgledu. Ako nismo potpuno sigurni u vrstu biljke, ne beremo. Berbu treba obaviti po sunčanom danu, kada se digne rosa, nikada nećemo brati mokre biljke poslije kiše, magle ili rose. Najbolje je biljke brati u kasnim jutarnjim satima jer će tada koncentracija eteričnih ulja biti najveća. Biljke beremo samo na području gdje ih ima puno. Nikada ne brati cijelu biljku ili je čupati zajedno s korijenom. Biljke koje ćemo koristiti za jelo i izradu prirodne kozmetike beremo na mjestima udaljenima od prometa i zagađenja. Nakon branja biljke stavimo u košaru ili papirnatu vrećicu. Biljke trebaju biti zdrave. Poslije berbe ih očistimo od primjesa i odbacimo oštećene dijelove.
Ljekovite biljke se suše u hladu i na prozračnom mjestu. Svježe nabrano bilje treba što prije rasprostrijeti na prikladnu podlogu za sušenje (drvo, tkanina, papir, mrežica). Korijenje oprati, obrisati i objesiti na mjesto gdje ima propuha.
Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine
Učenici su se na nastavnom predmetu Ljekovito bilje upoznali s biljkama koje rastu u našem kraju. Naučili su osnovne karakteristike biljaka te njihovo djelovanje na kožu i kosu. Izbor je pao na: neven (lat. Calendula officinalis), smilje (lat. Helichrysum), gospinu travu (lat. Hypericum perforatum), kamilicu (lat. Helichrysum), lavandu (lat. Lavandula angustifolia)i koprivu (lat. Urtica dioica). Naučili smo prepoznati biljku i koji njezin dio ćemo brati.


Učenici su za vrijeme ljetnih praznika brali i sušili ljekovite biljke te izrađivali macerat ili tinkturu. Recepte za izradu macerata i tinktura pogledajte u prilogu.
Na početku školske godine 2024./2025. pristupili smo izradi prezentacije u kojoj smo ukratko ponovili naučeno. Prezentacija Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima je u prilogu.
Za kraj školskog projekta ostalo nam izbor recepture i izrada kozmetičkog proizvoda. Odlučili smo se za izradu kreme od gospine trave. Potrebne sirovine su: macerat gospine trave (15g), lanolin (5g), pčelinji vosak bijeli (2g), cetilni alkohol (2g), destilirana voda (20g), eterično ulje melise (3 kapi). Izvažemo masnu i vodenu fazu. Zagrijavamo na vodenoj kupelji (do 60 °C). Vodenu fazu ulijemo u masnu fazu uz konstantno miješanje sterilnim štapićem. Kada se temperatura smjese spustila do 37 °C dodamo eterično ulje melise. Izbor eteričnog ulja je proizvoljan. Možemo uzeti bilo koje eterično ulje no svakako treba paziti na kompoziciju – specifično djelovanje koje ima određeno eterično ulje kao i na miris koji daje kozmetičkom proizvodu. Kremu pakiramo u pripremljenu sterilnu ambalažu dok je još polutekuća. Kada se potpuno ohladi zatvorimo poklopac.
Krema od gospine trave se može koristiti za dnevnu i noćnu njegu kože lica i cijelog tijela (preporuka nakon kupanja) i za njegu osjetljive kože.




Prednosti prirodne kozmetike
U posljednje vrijeme sve više ljudi okreće se prirodnoj kozmetici jer prepoznaju njezine brojne prednosti. Prirodna kozmetika nježno njeguje kožu, bez izazivanja iritacija, svrbeža ili crvenila. Idealna je za osobe s osjetljivom kožom, alergijama ili dermatološkim problemima jer ne sadrži agresivne kemikalije, umjetne mirise ni konzervanse. Za razliku od komercijalne kozmetike, prirodni proizvodi izbjegavaju sastojke poput parabena, sulfata, silikona i umjetnih bojila koji mogu imati dugoročne negativne učinke na zdravlje osobe i okoliš. Prirodna kozmetika često dolazi u biorazgradivoj ambalaži i nije testirana na životinjama (cruelty-free). Zahvaljujući bogatstvu hranjivih tvari iz biljaka, prirodna kozmetika ne djeluje samo površinski, već potiče prirodne procese regeneracije kože, čime pridonosi dugotrajnoj njezi i zdravijem izgledu. Prirodni proizvodi često se mogu izrađivati kod kuće ili kupiti od manjih proizvođača koji omogućuju prilagodbu sastava prema tipu kože ili specifičnim potrebama korisnika. Jedini nedostatak prirodne kozmetike koji smo uspjeli pronaći je nešto viša cijena, zbog upotrebe prirodnih sastojaka.
Autor: Željka Vuko, mentor
Utjecaj prehrane na kožu
- Školski projekt 2024./2025.
- Utjecaj prehrane na kožu
Školski projekt 2024./2025.
Voditeljice projekta: Jelena Poljak, savjetnica i Željka Vuko, mentorica.
Utjecaj prehrane na kožu
Cilj: Veća informiranost učenika o zdravoj prehrani i utjecaju prehrane na stanje kože, posebno na nastanak akni i celulita
Ishodi:
- upoznati važnost prehrane za zdravlje organizma
- prepoznati značaj prehrane u zdravlju kože
- ostvariti dobru komunikaciju s drugima
- uspješno surađivati u različitim situacijama
Zdravlje kože odražava cjelokupno stanje organizma. Osim njege izvana, ono što unosimo u organizam ima ogroman utjecaj na izgled kože, pojavu akni i celulita, ali i na naše raspoloženje i odnose s drugima. Kroz pravilnu prehranu možemo ne samo poboljšati zdravlje kože već i cjelokupnu kvalitetu života.
Hrana je gorivo našeg tijela. Kvalitetna, raznolika prehrana bogata vitaminima, mineralima, vlaknima i zdravim mastima pomaže u održavanju energije, jačanju imuniteta i ravnoteže hormona. Kad je tijelo u ravnoteži – to se vidi i na koži. S druge strane, prekomjeran unos šećera, prerađene hrane i zasićenih masti može dovesti do upala u tijelu koje se manifestiraju kroz kožne probleme. U ovom školskom projektu najveću smo pažnju usmjerili na problematiku kože zahvaćenu celulitom i aknama.
Celulit je povezan s genetikom, hormonima, ali i stilom života. Hrana može utjecati na količinu zadržane vode, elastičnost kože i kvalitetu vezivnog tkiva. Prehrambeni saveznici u borbi protiv celulita su dovoljan unos vode, hrana bogata vitaminom C i proteini. Voda potiče izbacivanje toksina, hrana bogata vitaminom C potiče proizvodnju kolagena, a proteini jačaju mišićno tkivo, što može smanjiti vidljivost celulita. Ne preporuča se pretjerani unos soli, alkohola i industrijski prerađenih namirnica koje potiču zadržavanje vode i nastanak upale.
Radionica Izrada anticelulitnog preparata održana 4.12.2024. osvijestila je povezanost zdrave prehrane i nastanka celulita. Učenice su međusobno procjenjivale stanje i tip celulita i izradile anticelulitne pripravke. Za izradu pripravka su koristile bazno i eterično ulje. Prema zadanoj formuli izračunale su koncentraciju eteričnog ulja u pripravku. Preparat su koristile uz anticelulitnu masažu celulitom zahvaćenih dijelova tijela.




Na radionici Utjecaj prehrane na pojavu akni, održanoj 12.2.2025., s učenicima drugog razreda smjer kozmetičar smo istakli važnost zdrave prehrane i povezali je sa zdravljem kože i nastankom akni. Akne (akne vulgaris) su kronična upalna bolest kože koja zahvaća folikul dlake i žlijezde lojnice, najčešće na licu, leđima, prsima i ramenima. Četiri osnovna uzroka nastanka akni u adolescentskoj fazi života su povećano lučenje sebuma, začepljenje pora, razmnožavanje bakterija i upalna reakcija organizma.
Iako genetika ima određenu ulogu, istraživanja pokazuju da prehrana može značajno utjecati na pojavu akni. Najčešći “krivci” su: rafinirani šećeri, mliječni proizvodi, zasićene masti i brza hrana. Rafinirani šećeri podižu razinu inzulina i potiču lučenje sebuma, mliječni proizvodi mogu utjecati na ravnotežu hormona, a zasićene masti i brza hrana potiču upalne procese u tijelu. Za zdraviju kožu preporučuje se konzumacija povrća i voća bogatog antioksidansima, omega-3 masne kiseline, cjelovite žitarice i probiotici za zdravlje crijeva. Učenici su se educirali o održavanju kože zdravom i naučili osnovne postupke u pravilnoj njezi kože.




Kad se osjećamo dobro iznutra, to se vidi izvana. Ljudi s uravnoteženom prehranom često imaju više energije, stabilnije raspoloženje i više samopouzdanja. To olakšava međuljudske odnose, smanjuje stres u komunikaciji i potiče otvorenost. Čista i njegovana koža također može pridonijeti pozitivnom dojmu u poslovnim i privatnim susretima.
Prehrana je ključni saveznik u borbi za zdravu kožu, manje akni i celulita, ali i općenito bolje raspoloženje i komunikaciju s drugima. Nema čarobne namirnice, ali dosljedna briga o onome što unosimo u organizam daje vidljive i trajne rezultate. Ljepota doista počinje iznutra.
Debata: Bi li Hrvatska bila uspješnija izvan Europske Unije?

Dana 26. svibnja preko Zoom platforme od 12:00 do 13:30 s maturantima komercijalnog i ekonomskog smjera nastavnice Nada Ratković iz Srednje strukovne škole Bana Josipa Jelačića iz Sinja i Marija Istenić iz Komercijalno-trgovačke škole Split organizirale su javnu debatu učenika na aktualnu političku temu: “Bi li Hrvatska bila uspješnija izvan Europske unije?”. Riječ je o jednoj od najaktualnijih političko-gospodarskih tema današnjice, koja potiče na razmišljanje o smjeru kojim se naša zemlja kreće i ulozi koju Europska unija ima u tom procesu.
Učenici podijeljeni u timove žustro su branili svoje stavove. Afirmacijski tim zastupao je stav da bi Hrvatska mogla biti uspješnija izvan okvira EU, dok je negacijski tim branio mišljenje da je članstvo u Uniji ključno za napredak i stabilnost zemlje. Ostali učenici predstavljali su publiku koja je na kraju ocjenjivala koji tim je bio uvjerljiviji.
Oba tima pokazala su zavidnu razinu pripremljenosti i poznavanja teme. Učenici su prethodno proučavali relevantne izvore, analizirali podatke i razrađivali argumente, čime su dokazali ne samo retoričke vještine, već i kritičko razmišljanje i sposobnost timskog rada. Kroz strukturirane nastupe izlagali su stavove, navodili konkretne primjere iz hrvatskog gospodarstva, poljoprivrede i politike te se osvrnuli na posljedice članstva u EU u proteklih deset godina.
Debata je započela uvodnim govorima svakog tima, nakon čega su uslijedile replike, međusobna pitanja i iznošenje dodatnih argumenata. Afirmacijski tim istaknuo je da Hrvatska, kao mala država, često nema dovoljno utjecaja u donošenju europskih odluka te da bi van EU mogla samostalno definirati svoje gospodarske prioritete, graditi samoodrživ razvoj, jače podržavati domaće proizvođače i pregovarati s drugim državama prema vlastitim interesima, lakše zadržati mlade i obrazovane ljude i spriječiti odljev mozgova te očuvati svoj identitet kroz jezik, kulturu i specifične tradicije.

Slika 1. Afirmacijski tim zastupa stav da bi Hrvatska imala veći uspjeh izvan EU
S druge strane, negacijski tim naglasio je ključne prednosti koje članstvo donosi – poput povlačenja sredstava iz europskih fondova, pristupa zajedničkom tržištu, slobode kretanja i mogućnosti obrazovanja diljem Europe. Također su istaknuli važnost pravne sigurnosti, političke stabilnosti i suradnje u kriznim situacijama, poput pandemije i energetske krize. Istaknuli su da, iako je mala zemlja, Hrvatska ima svoje predstavnike u institucijama EU i može utjecati na odluke koje se tiču cijele Europe.

Slika 2. Negacijski tim brani koristi članstva
Učenici koji su bili u publici s velikim zanimanjem slušali su izlaganja i često izražavali odobravanje pljeskom. Posebnu pohvalu zaslužuju članovi tima koji su se znali vješto nositi s protivničkim argumentima te ostati smireni i jasni u svojim izlaganjima.
Na kraju publika je glasala o tome čiji su ih argumenti bili uvjerljiviji. Rezultati su pokazali da je publika podijeljena, što svjedoči o uspješno predstavljenim stavovima i kvaliteti rasprave.
Debata je bila ne samo intelektualno poticajna, već i pravi primjer kako učenici mogu na zreo i odgovoran način raspravljati o važnim temama koje se tiču budućnosti njihove domovine. Ovakve aktivnosti dokaz su da se kritičko mišljenje, komunikacijske vještine i građanski odgoj mogu uspješno razvijati kroz školsku nastavu.
Održana debata još je jednom pokazala koliko učenici mogu biti angažirani, informirani i argumentirani kada im se pruži prilika da izraze svoje mišljenje i uče kroz dijalog. Bez obzira na to kojoj su strani pripadali, svi sudionici pokazali su visok stupanj odgovornosti, poštovanja prema sugovornicima i sposobnost da promisle o složenim društveno-političkim pitanjima. Učenici su pokazali zrelost u raspravi te interes za javne i društvene teme. Debata nije imala “pobjednika” u klasičnom smislu, ali je bez sumnje pobijedilo znanje, argumentacija i timski duh. Ovakve aktivnosti obogaćuju školski život i potiču razvoj ključnih vještina koje će učenicima koristiti i u nastavku školovanja, ali i u svakodnevnom životu.

Slika 3. Debata
Debata kao nastavna metoda ima veliki značaj u obrazovnom procesu jer potiče aktivno učenje, kritičko razmišljanje i razvoj komunikacijskih vještina. Učenici kroz debatu ne samo da usvajaju znanje o određenoj temi, već uče kako argumentirano iznositi svoja mišljenja, slušati sugovornike i poštovati različita stajališta. Jedna od ključnih dobrobiti debate je razvoj kritičkog mišljenja. Učenici se potiču da preispituju informacije, analiziraju različite izvore i oblikuju vlastite zaključke. Osim toga, debata pomaže u jačanju samopouzdanja i javnog govora, jer učenici redovito govore pred razredom i uče kako jasno i uvjerljivo iznositi svoje stavove. Debata također doprinosi razvijanju timskog rada, jer se učenici često pripremaju u grupama i zajedno razrađuju argumente. Kroz takvu suradnju uče se odgovornosti, organizaciji, dijalogu, što su vještine korisne ne samo u školovanju, nego i u svakodnevnom životu.
POSJET DOMU ZA STARIJE I NEMOĆNE OSOBE “VUKOVARSKA” SPLIT
POSJET DOMU ZA STARIJE I NEMOĆNE OSOBE “VUKOVARSKA” SPLIT
Učenici 4. razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića iz Sinja, smjera medicinska sestra/tehničar, zajedno sa svojim nastavnicama Boženom Armandom i Andreom Klišanin, posjetili su Dom za starije i nemoćne osobe “Vukovarska” u Splitu.
Ovaj edukativni posjet imao je za cilj upoznati učenike s organizacijom rada ustanove te sa specifičnim zdravstvenim potrebama starijih osoba. Kroz stručno vodstvo djelatnika Doma, učenici su imali priliku aktivno sudjelovati u pružanju njege korisnicima te pritom primijeniti teorijska znanja i vještine iz područja zdravstvene njege.
Posebno vrijedan dio posjeta bilo je stručno predavanje koje je održala glavna sestra ustanove, Zdravka Đapić-Kolak. Učenicima je približila važnost individualiziranog pristupa u zdravstvenoj njezi starijih osoba te im na konkretnim primjerima prikazala primjenu teorije u svakodnevnoj praksi.
Tijekom boravka u Domu, učenici su razvijali empatiju, unaprijedili komunikacijske vještine te stekli dublje razumijevanje za potrebe osoba treće životne dobi. Ovakva iskustva ne samo da doprinose stručnom razvoju učenika, već i oblikuju njihove vrijednosti, potičući svijest o važnosti poštovanja, dostojanstva i humanosti u skrbi za starije i nemoćne osobe.






Žene koje pokreću – Inspiracija u akciji

Danas obilježavamo žene koje grade, vode i inspiriraju! Svaka žena poduzetnica priča priču o hrabrosti, viziji i upornosti.
Danas slavimo one koje su odlučile ne čekati priliku već je stvoriti, a to je najveća snaga žena pofuzetnica.
Obilježavanje Dana žena poduzetnica u sklopu predmeta Društveno odgovorno poslovanje
U utorak, 20. svibnja 2025., učenici 2.a razreda zanimanja ekonomist su u sklopu nastavnog predmeta Društveno odgovorno poslovanje obilježili Dan žena poduzetnica, sa svojom nastavnicom Nada Ratković, s ciljem isticanja uloge i doprinosa žena u svijetu poduzetništva, ali i razvijanja svijesti o važnosti rodne ravnopravnosti i društvene odgovornosti u poslovanju.

Uvodni dio: Što znači biti žena poduzetnica?
Aktivnost je započela uvodnim razgovorom tijekom kojeg su učenici raspravljali o tome što znači biti poduzetnik/poduzetnica te koje karakteristike i izazove nosi žensko poduzetništvo. Kroz vođenu diskusiju istaknuli su prepoznatljive žene iz svijeta poslovanja, medija i lokalne zajednice, te pokušali definirati kako žene doprinose ekonomiji i društvu kroz svoje poslovne pothvate

Edukativna prezentacija: Inspirativne žene koje pokreću
Uslijedila je kratka edukativna prezentacija nastavnice/nastavnika o ženama koje su svojim radom ostavile trag u poduzetništvu. Učenici su upoznati s primjerima iz Hrvatske, regije i svijeta poznata po društveno odgovornom poslovanju.
Poseban naglasak stavljen je na poduzetnice koje svoje poslovanje temelje na društvenoj odgovornosti – kroz ekološke prakse, zapošljavanje ranjivih skupina ili promicanje rodne ravnopravnosti.
Istraživački rad u grupama: “Ona mijenja svijet”
U nastavku su učenici podijeljeni u manje grupe te su dobili zadatak istražiti jednu poduzetnicu po izboru – bilo iz lokalne zajednice, regije ili svijeta – i pripremiti kratku prezentaciju (plakat, usmeno izlaganje ili digitalna forma) o njezinom radu, izazovima i načinu na koji doprinosi društvu. Svaka grupa je svoju poduzetnicu predstavila ostatku razreda.
Neke od predstavljanih poduzetnica uključivale su vlasnice lokalnih obrta, dizajnerice, inženjerke, kao i osnivačice digitalnih startupa.
Kreativna radionica: “Moj društveno odgovorni biznis”
U drugom dijelu sata učenici su se okušali u ulozi mladih poduzetnika. Zadatak je bio osmisliti vlastitu ideju za mali biznis koji bi bio društveno odgovoran. Svaki učenik (ili par) morao je osmisliti: naziv biznisa, njegovu svrhu, kome bi služio i na koji način doprinosi zajednici, kako bi ga promovirali.

Pojedini su učenici osmislili obrte koji recikliraju tekstil, aplikacije za pomoć starijima, kafiće koji zapošljavaju osobe s invaliditetom, ili edukativne platforme za mlade poduzetnice.

Refleksija i zaključak
Na kraju aktivnosti provedena je kratka refleksija u kojoj su učenici komentirali što su naučili i koji su ih primjeri najviše inspirirali. Zaključeno je kako je važno prepoznati i podržavati žene u poslovnom svijetu, posebno one koje svojim radom doprinose općem dobru. Učenici su prepoznali i kako društveno odgovorno poslovanje ne mora dolaziti iz velikih korporacija, već i iz malih lokalnih ideja koje mijenjaju svakodnevicu
Rezultati i dojmovi
- Aktivnost je potaknula učenike na razmišljanje o važnosti ravnopravnosti i društvene odgovornosti u poslovanju.
- Učenici su pokazali kreativnost, analitičko razmišljanje i timski rad.
- Mnogi su izrazili želju da se slične aktivnosti ponove te da se uključe i lokalne poduzetnice uživo ili online.

Učenički radovi
Izdvojeni isječci:
Žene poduzetnice” (ili “poduzetnice”, tj. žene koje se bave poduzetništvom) predstavljaju važan i sve prisutniji segment poslovnog svijeta. Njihova uloga u gospodarstvu raste iz godine u godinu, unatoč brojnim izazovima s kojima se često suočavaju.
Žene koje pokreću: Snaga i hrabrost poduzetnica
U suvremenom društvu sve više žena prepoznaje vlastiti potencijal, snagu i kreativnost te se odlučuje na poduzetnički put. Iako je poslovni svijet i dalje često obilježen nejednakostima, žene poduzetnice svakim danom mijenjaju tu sliku – stvarajući inovativne proizvode, otvarajući radna mjesta i vraćajući zajednici kroz društveno odgovorne projekte.
Više od biznisa – društveni doprinos
Žene često u poslovni svijet ulaze s ciljem da učine razliku, ne samo da ostvare profit. Mnoge vode poslove koji promiču održivost, brigu o drugima, jednakost i etičko poslovanje. Njihovi projekti nerijetko uključuju podršku zajednici, zapošljavanje ranjivih skupina, brigu za okoliš ili obrazovanje.
Primjeri iz prakse pokazuju da žene poduzetnice nerijetko poslu pristupaju s dodatnom dozom empatije, društvene odgovornosti i dugoročne vizije.
Zašto su žene važne u poduzetništvu?
- Diversifikacija perspektiva – Žene često donose drukčiji pristup vođenju tvrtki, upravljanju timovima i inovacijama.
- Ekonomija rasta – Povećanje broja žena poduzetnica dokazano doprinosi gospodarskom rastu i otvaranju radnih mjesta.
- Društveni utjecaj – Žene često osnivaju poduzeća s jakom društvenom i lokalnom komponentom.
Izazovi na poduzetničkom putu
Iako je broj žena u poduzetništvu u porastu, njihov put nije uvijek jednostavan. Mnoge se suočavaju s:
- težim pristupom financiranju i investitorima,
- predrasudama i stereotipima u muškom dominantnom okruženju,
- balansiranjem poslovnog i obiteljskog života,
- manjkom vidljivosti i podrške, posebice u ruralnim sredinama.
Unatoč svemu tome, žene i dalje pokreću vlastite ideje i pretvaraju ih u stvarnost – često s velikom upornošću, kreativnošću i emocionalnom inteligencijom.
Zašto je važno pričati o ženama poduzetnicama?
Priče žena koje uspješno vode svoje poslove važne su jer ruše stereotipe, inspiriraju mlade djevojke da vjeruju u sebe, jačaju svijest o ravnopravnosti u gospodarstvu, ukazuju na važnost stvaranja poticajnog okruženja za sve.
Budućnost pripada i ženama
Poticanje ženskog poduzetništva nije samo pitanje ravnopravnosti – to je pitanje razvoja, inovacija i pravednog društva. Kada ženama damo podršku, stvaramo prostor za ideje koje pokreću promjene, za poslove koji donose dobrobit široj zajednici i za svijet u kojem je uspjeh dostupan svima – bez obzira na spol.
Žene poduzetnice ne čekaju priliku – one je stvaraju.
Vrijeme je da ih vidimo, podržimo i učimo od njih.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Nacionalnim danom darivanja i presađivanja organa i tkiva
Nacionalnim danom darivanja i presađivanja organa i tkiva
Odlukom Hrvatskog sabora 2006. godine, 26. svibnja proglašen je Nacionalnim danom darivanja i presađivanja organa i tkiva, s ciljem izražavanja solidarnosti i podrške svima onima koji čekaju na presađivanje te zahvale svim darivateljima i njihovim obiteljima na plemenitoj odluci o darivanju.
Tim povodom diljem zemlje organiziraju se različite aktivnosti koje uključuju druženje sa građanima kako bi svakog pojedinca potaknuli na razmišljanje o darivanju organa i tkiva poslije smrti te ih ohrabrili i motivirali da razgovaraju o svojoj odluci i podijele je sa svojim bližnjima. Djelovanjem na pojedinca potiče se javna rasprava i promišljanje o ovoj temi te iz godine u godinu jača svijest javnosti o važnosti darivanja i presađivanja organa i tkiva.
Ove godine javnozdravstvena akcija održana je u Sinju u organizaciji Kliničkog bolničkog centra Split, a u suradnju s učenicima i nastavnicima Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića – smjer za medicinske sestre i tehničare. Ovogodišnji slogan je „Samo reci DA“.
Građane se na prigodnom štandu informiralo o važnosti darivanja organa i tkiva, budući je cilj ovogodišnje kampanje svakog od nas potaknuti na razmišljanje o darivanju organa i tkiva poslije smrti te nas ohrabriti i motivirati da razgovaramo o svojoj odluci i podijelimo je sa svojim bližnjima. Djelovanjem na pojedinca potiče se javna rasprava i promišljanje o ovoj temi te iz godine u godinu jača svijest javnosti o važnosti darivanja i presađivanja organa i tkiva.










Mladi ekonomski umovi -Hrvatska Ekonomska Olimpijada (CEO 2025)

Briljantan uspjeh na “Hrvatska Ekonomska Olimpijada” – CEO 2025
U vremenu kada je znanje najvrjednija valuta, Hrvatska ekonomska olimpijada (CEO 2025) ponovno je pokazala snagu i potencijal mladih umova koji oblikuju budućnost ekonomije i društva. Učenici naše škole ostvarili su izniman uspjeh na 4. Hrvatskoj ekonomskoj olimpijadi (CEO 2025), jednom od najvažnijih nacionalnih natjecanja iz ekonomije i financijske pismenosti.
Na ovogodišnjem izdanju, koje je okupilo rekordnih 325 učenika iz 32 ekonomske škole, posebno su se istaknule Paula Žanko i Mia Tokić, učenice trećeg razreda smjera ekonomist. Kroz zahtjevne zadatke iz ekonomije, statistike, matematike, financija i analitičkog promišljanja, Paula je osvojila srebrnu medalju, dok je Mia zauzela četvrto mjesto u ukupnom poretku. Time su obje izborile mjesto u hrvatskom nacionalnom timu, rame uz rame s najboljima koji će predstavljati Hrvatsku u srpnju na Međunarodnoj ekonomskoj olimpijadi (IEO 2025) u Bakuu, glavnom gradu Azerbajdžana.

Izvor: https://cerm.hr/ovo-su-najbolji-ucenici-na-ovogodisnjoj-hrvatskoj-ekonomskoj-olimpijadi-nikad-veci-odaziv-skola/ , objavljeno 13.05.2025.
Mentorica učenicima je Nada Ratković, prof. savjetnik koja ponosno ističe:
„Naši učenici nisu samo pokazali znanje, već i istinsku želju za učenjem i napredovanjem. Škola je mjesto gdje se kontinuirano njeguje razvoj talenata i potiče kreativnost, a ovaj uspjeh snažan je dokaz da se trud i zalaganje isplate,”

Nacionalni tim čine pet najbolje plasiranih učenika iz cijele Hrvatske, a uz učenice iz Sinja, u njemu su i predstavnici iz Zadra, Zagreba i Zaboka. Na svjetskoj pozornici, naši će se učenici natjecati u rješavanju složenih ekonomskih scenarija, analizama tržišta i donošenju strateških odluka koje simuliraju realne izazove globalne ekonomije. Već sada, Paula i Mia pokazale su iznimno znanje, analitičke vještine i zrelost, čime su se svrstale među najperspektivnije mlade ekonomiste Hrvatske.
Uz Paulu i Miju, sjajan rezultat postigli su i njihovi kolege iz 3.a razreda; Marko Liović, Lana Marić, Lara Matković i Helena Petričević koji su se plasirali među 10 % najboljih učenika u Hrvatskoj. Njihov uspjeh dodatno potvrđuje kvalitetu rada i kontinuiranu pripremljenost cijelog tima „Odgovorni“.
Ovaj kolektivni uspjeh naših učenika pokazuje da znanje, trud i podrška mentora mogu iznjedriti rezultate na najvišoj razini. Učenici nisu samo ponos svoje škole i regije oni su ponos cijele Hrvatske i snažan podsjetnik da budućnost pripada onima koji ulažu u znanje i obrazovanje. Naša škola kontinuirano potiče izvrsnost, inovativnost i razvoj talenata, a rezultati na državnoj i međunarodnoj razini potvrđuju njezinu poziciju kao obrazovne ustanove koja izgrađuje uspješne mlade ljude spremne za izazove budućnosti.
Natjecanje je organizirao Centar za razvoj mladih (CERM), a cijeli događaj proveden je prema međunarodnim standardima International Economics Olympiad (IEO). Hrvatska olimpijada iz ekonomije već se pozicionirala kao vodeće natjecanje za srednjoškolce iz ovog područja, a naši učenici svojim znanjem i radom zasluženo su izborili poziciju na globalnoj pozornici.
CEO 2025 nije samo natjecanje — to je platforma za prepoznavanje izvrsnosti, za umrežavanje, razmjenu znanja i poticanje kritičkog razmišljanja među mladima. To je dokaz da Hrvatska ima budućnost u rukama mladih koji razumiju ekonomiju, prate svjetske trendove i imaju viziju. U vremenu brzih promjena, ovakve inicijative daju nadu i jasno pokazuju da budućnost pripada onima koji ulažu u znanje. Mladi ekonomski umovi Hrvatske već sada oblikuju smjerove razvoja i predstavljaju snagu koja može konkurirati na svjetskoj sceni.

Objave:
1.Centar za razvoj mladih (CERM)
https://www.ceo.cerm.hr/rezultati-hrvatske-ekonomske-olimpijade-2025
https://www.ceo.cerm.hr/wp-content/uploads/2025/05/Rezultati-Hrvatske-ekonomske-olimpijade-2025.pdf
2.Studentski.hr
3. Ferata.hr
4. Društvene mreže škole;
https://www.facebook.com/strukovna.skola.7
Prisjetimo se kako je izgledalo 5. ožujka:

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Obilježavanje Dana Europe 2025.

Diljem Europske unije 9. svibnja svake godine obilježava se Dan Europe i slavi europski mir i zajedništvo. Datum označava godišnjicu povijesne Schumanove deklaracije iz 1950. kojom je tadašnji francuski ministar vanjskih poslova i budući predsjednik Europskog parlamenta Robert Schuman predložio osnivanje Europske zajednice za ugljen i čelik kako bi zemlje udružile proizvodnju ugljena i čelika i na taj način rat postao „ne samo nezamisliv nego i materijalno nemoguć”. Schumanova deklaracija rezultirala je uspostavom zajedničkog tržišta za ugljen i čelik i stvorila temelje Europske unije kakvu danas poznajemo.

Dan Europe ove godine posebno je svečan jer se slavi 75 godina od objave Schumanove deklaracije.
Dan Europe 12. svibnja zanimljivim radionicama obilježile su nastavnice Nada Ratković iz Srednje strukovne škole Ban Josip Jelačić iz Sinja s učenicima 4.a razreda zanimanja ekonomist i Marija Istenić iz Komercijalno-trgovačke škole Split s učenicima 4.b i 4.c razreda smjera komercijalist preko Zoom platforme u vremenu od 12:00 do 13:30 h.

Topic: Obilježavanje Dana Europe i eTwinninga
Time: May 13, 2025 12:00 AM Sarajevo, Skopje, Zagreb
Every day, until May 18, 2025, 6 occurrence(s)
Meeting ID: 759 4379 7464
Passcode: w8SPw4
Tijekom radionice pod nazivom “Jedinstveno europsko tržište: sloboda kretanja roba, ljudi, kapitala i usluga”, nastavnica Nada Ratković učenicima je pojasnila što te slobode znače za male poduzetnike i potrošače, potvrdivši to primjerom iz stvarnog života – online kupovinom iz zemalja Europske unije.

U sklopu radionice “EU fondovi i mladi poduzetnici: kako Europska unija financira budućnost”, nastavnica Marija Istenić upoznala je učenike s mogućnostima koje EU fondovi nude mladima koji žele pokrenuti vlastiti posao, ilustrirajući to primjerima uspješnih projekata financiranih iz europskih sredstava.
Nakon provedenih radionica, učenici su imali priliku provjeriti svoje znanje kroz pažljivo osmišljen kviz koji su za njih pripremile nastavnice. Kviz “Koliko poznaješ Europu” nije bio samo provjera naučenog, već i prilika da učenici kroz zanimljiva i izazovna pitanja potvrde svoje razumijevanje obrađenih sadržaja. Njihovi rezultati pokazali su kako su radionice bile uspješne – učenici su pokazali visoku razinu znanja, snalažljivosti i koncentracije. Ovakav oblik vrednovanja dodatno je motivirao učenike i dao poseban završni pečat cijelom iskustvu učenja.”

Učenici su još jednom pokazali da uz kvalitetno vođenje i angažman mogu postići iznimne rezultate, što daje poticaj za daljnje primjene ovakvih oblika rada.
Kviz: Koliko poznaješ Europu?
Odgovori na pitanja iz kviza
Odgovori na pitanja iz kviza.pdf
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Festival znanosti “Mreže”2025-Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo

Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo

Predavanje: „Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo“
Datum održavanja: 9. svibnja 2025.
Mjesto održavanja: Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomska i upravna škola Split
Voditelji aktivnosti: Nada Ratković, mag.oec. i Suzana Mikulić, dipl.oec.
Sudionici: Učenici Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomske i upravne škole Split
Dana 9. svibnja 2025. godine održano je stručno, inspirativno i nadahnjujuće predavanje pod nazivom „Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo“. Ovo predavanje provedeno je u sklopu Festivala znanosti – Split, a organizirano s ciljem osvještavanja važnosti stručnog razvoja kod mladih, poticanja umrežavanja te osnaživanja poduzetničkog duha među učenicima.
Teme obrađene na predavanju bile su od iznimnog značaja za mlade ljude koji se pripremaju za svoje prve profesionalne korake. U suvremenom svijetu, gdje tržište rada postaje sve dinamičnije i zahtjevnije, sve je važnije ne samo imati znanje, već znati to znanje primijeniti, dijeliti i kontinuirano razvijati kroz suradnju, inicijativu i osobnu odgovornost.
Predavanje je započelo s naglaskom na važnost stručnog obrazovanja i praktičnih vještina kao temelja uspješne karijere. Struka kao temelj profesionalnog identiteta, nije samo sredstvo za zaposlenje, ona je i način da se ostvari vlastiti profesionalni identitet te doprinese društvu. Učenici su podsjećeni da svako zanimanje, bilo ono klasično ili moderno, ima svoju vrijednost i značenje.
Kroz konkretne primjere, dodatno je osvijetljena važnost povezivanja teorijskog znanja s praksom. Učenici su ohrabreni da prepoznaju potencijal vlastitih vještina i ulože trud u njihovo razvijanje.
Drugi dio predavanja, Umrežavanje kao most prema mogućnostima, bio je posvećen umrežavanju, stvaranju i održavanju korisnih profesionalnih kontakata. Predavačice su naglasile kako brojni poslovni uspjesi i prilike dolaze upravo kroz poznanstva, povjerenje i međusobnu podršku.
Učenicima su pojašnjeni pojmovi poput „profesionalna mreža“, „osobni brend“ i „mentorstvo“. Poseban naglasak stavljen je na korištenje modernih alata poput LinkedIna, sudjelovanje u stručnim radionicama, prakse i volontiranja kao načina za osobni i profesionalni rast. Kroz zanimljive i motivirajuće primjere, učenici su potaknuti na aktivno sudjelovanje u zajednici i izgradnju vlastite reputacije u profesionalnom okruženju.
Završni dio predavanja, Poduzetništvo kao stav, a ne samo zanimanje, obuhvatio je poduzetništvo. Ne samo kao oblik poslovanja, već kao način razmišljanja i djelovanja. Učenici su upoznati s osnovama poduzetničkog mindseta, kao što su prepoznavanje prilika, inovativnost, odgovornost, samostalnost i spremnost na rizik.
Poseban fokus stavljen je na etičko i društveno odgovorno poduzetništvo te važnost djelovanja u korist zajednice. Kroz inspirativne priče predavačica, učenici su vidjeli kako male ideje mogu prerasti u velike projekte, uz predan rad, znanje i vjeru u vlastite sposobnosti.
Aktivno sudjelovanje učenika
Tijekom cijelog predavanja učenici su aktivno sudjelovali. Postavljali su pitanja, iznosili svoja razmišljanja, komentirali teme te prepoznavali izazove s kojima se suočavaju u razmišljanjima o vlastitoj budućnosti. Interaktivni format predavanja omogućio je dinamičnu razmjenu ideja, a osobito ohrabruje činjenica da su brojni učenici pokazali interes za dodatne edukacije iz područja poduzetništva, poslovne etike i profesionalnog razvoja.
Dojam i zaključak
Predavanje je ispunilo sva očekivanja i ocijenjeno je kao izuzetno korisno, motivirajuće i inspirativno. Učenici su stekli nova znanja, ali i dragocjen osjećaj osnaženosti, uvjerenje da je pred njima svijet mogućnosti koji sami kroje svojim znanjem, radom, odnosima i poduzetničkim duhom.
Zaključno, može se reći kako su obrađene tri ključne komponente svakog uspješnog profesionalnog puta:
- Struka je temelj koji pruža znanje, kompetencije i identitet.
- Umrežavanje je most koji povezuje ljude, ideje i mogućnosti.
- Poduzetništvo je snaga koja pretvara znanje i ideje u konkretne rezultate i pozitivne promjene.
Kroz mrežu znanja učimo ne samo iz knjiga, već i jedni od drugih. Budućnost pripada onima koji se ne boje učiti, povezivati i stvarati. Upravo takav duh njeguje i ovakva edukacija.
Zahvaljujemo Festivalu znanosti Split na podršci i prilici da budemo dio ove vrijedne inicijative. Nadamo se da će se ovakve aktivnosti nastaviti razvijati i redovito uključivati u školske kurikulume, jer jasno je mladima ne treba samo znanje, već i prostor za primjenu, rast i stvaranje.
Materijal na poveznici: Mreža znanja-Festival znanosti 09.05.2025..pptx
Aktivnosti: https://festivalznanosti.hr/files/file/2025/4/program-FZ-2025-split.pdf


Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik
FESTIVAL ZNANOSTI 2025.

- MREŽE su središnja tema ovogodišnjeg Festivala znanosti koji se od 5. do 10. svibnja 2025. godine odvija širom Hrvatske. Festival znanosti manifestacija je koja se u Hrvatskoj kontinuirano organizira od 2003. godine s ciljem približavanja znanosti javnosti kroz informiranje o procesima, aktivnostima i rezultatima na području znanosti te motiviranja mladih za istraživanje i stjecanje novih znanja.
- U sklopu ovogodišnjeg Festivala znanosti u našoj školi je 7. 5. 2025. održana radionica Promocija kozmetičke struke na društvenim mrežama. Sudjelovali su učenici prvog razreda i nastavnice Jelena Poljak i Željka Vuko. Uvod u radionicu je bilo predavanje o vrsti, kemijskom sastavu i djelovanju kozmetičkih proizvoda. Danas se nove znanstvene spoznaje primjenjuju u proizvodnji kozmetičkih proizvoda koji se uklapaju u najnovije kozmetičke procedure. U sklopu radionice održali smo edukacije Brow lift, njega lica Glow Up preparatima uz primjenu LED maske i njega ruku s manikurom i lakiranjem.
- Brow lift je podizanje obrva poznato i pod nazivom laminacija obrva. Tijekom tretmana obrve se oblikuju i učvršćuju kemijskim losionima i vodotopivim ljepilima koji u početku omekšavaju strukturu dlake, a kasnije je fiksiraju u željeni oblik. Nakon tretmana obrve izgledaju punije i jače te zadržavaju oblik nekoliko tjedana.
- Njega lica Glow Up preparatima noviji je kozmetički tretman koji koristi preparate koji pružaju blistavu i svježu put te osiguravaju mladenački i blistavi sjaj kože, hidratiziraju i revitaliziraju kožu, potiču sintezu kolagena i pomažu ujednačavanju narušene strukture kože. Krema za završnu njegu pomaže stvaranju bisernog sjaja kože koji privlači i nježno reflektira svjetlost na holografski način.
- LED maske su visokotehnološki alati neobičnog dizajna koji rade na principu svjetlosne terapije različitih valnih duljina svjetlosti.
- Manikura je postupak njegovanja i ukrašavanja noktiju, prstiju i ruku. Postupak uključuje oblikovanje, poliranje i ukrašavanje noktiju kao i njegu kože ruku. Tretman je vrlo ugodan za korisnika.
- Svjesni smo da Festival znanosti nije samo niz predavanja i radionica, već prilika da znanost doživimo kao dio svakodnevnice, s ciljem poticanja kritičkog razmišljanja, kreativnosti i znatiželje kod naših učenika, zato već pet godina sudjelujemo u provedbi Festivala znanosti u našoj školi.







