Ključni statistički pokazatelji o Europi

Izvor: https://ec.europa.eu/eurostat/en/web/products-key-figures/w/ks-01-25-003
Ključni pokazatelji o Europi -Izdanje 2025.
Neka statistika postane dio vašeg pogleda na svijet
Otkrijte najnovije ključne činjenice o Europi i saznajte kako je trgovina robom Europske unije s državama izvan EU‑a u 2024. ostvarila suficit od 146 milijardi eura te kako je BDP EU‑a dosegnuo 17,9 bilijuna eura. Upoznajte se s najnovijim kretanjima diljem EU‑a u područjima poput ljudi i društva, gospodarstva, poslovanja, okoliša i prirodnih resursa. Pogledajte kako stoji naša zemlja i usporedite je s drugima.
Sažetak
Ova publikacija donosi odabir zanimljivih ključnih statistika o Europskoj uniji (EU), njezinim državama članicama, kao i zemljama Europskog udruženja za slobodnu trgovinu (EFTA). Sadrži vizualizacije, inovativne prikaze podataka i sažete tekstove te pruža uvid u najnovija kretanja unutar EU-a, uz jednostavnu usporedbu država članica.
Ključni pokazatelji o Europi obuhvaćaju pokazatelje iz tri glavna područja:
- ljudi i društvo
- gospodarstvo i poslovanje
- okoliš i prirodni resursi.

Publikacija dostupna na:
– izdanje 2025
Zanimljive vizualizacije, inovativni prikazi podataka i sažeti tekstovi omogućuju čitateljima lako uspoređivanje država članica EU-a i razumijevanje širih europskih kretanja.
Jeste li znali da je EU u 2024. godini ostvarila trgovinski suficit od čak 146 milijardi eura u robnoj razmjeni s državama izvan EU-a?
Ili da je bruto domaći proizvod (BDP) EU-a dosegao 17,9 bilijuna eura?
Bez obzira jeste li učenik, student, istraživač, stručnjak ili samo znatiželjan građanin, ovaj pregled vam nudi vrijedne uvide u stanje i razvoj Europe danas.
Publikacija je trenutno dostupna na engleskom jeziku, dok su francuska i njemačka verzija u pripremi – ostanite s nama
Publikaciju možete pronaći na službenim stranicama Eurostata ili portalu Europske komisije.
Previous editions

Key figures on Europe – 2024 edition10‑07‑2024Key figures on Europe – 2023 edition17‑07‑2023Key figures on Europe – 2022 edition14‑07‑2022Key figures on Europe — 2021 edition13‑09‑2021Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2020 edition20‑10‑2020Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2019 edition18‑10‑2019Key figures on Europe — Statistics illustrated — 2018 edition (re-edition)14‑11‑2018Key Figures on Europe — 2017 edition10‑10‑2017Key Figures on Europe — 2016 edition23‑01‑2017
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Materijali potrebni prilikom upisa – za frizere i kozmetičare
Materijali potrebni prilikom upisa – za frizere i kozmetičare
FRIZER:
udžbenik za frizere 1. razred
bijela kuta
bijele šlape ortopedske
češalj sa oštrim vrhom
metalni uvijači za kosu
lutka za frizere (prirodna boja)
stalak za lutku
olivia garden četka za feniranje
plastične šestice (klipse) za kosu – 15 kom
šestice male – 20 kom
uvijači za minival – 40 kom
papirići za HTO
četka za raščešljavanje
škare jagurar za šišanje
češalj za šišanje
efilir škare za šišanje
KOZMETIČAR:
bijela kuta i hlače
anatomska obuća
plahta
ručnik
traka za kosu
preparati za lice: mlijeko za čišćenje lica, tonik, piling, ulje za tijelo, blazinice, pinceta, kutija za stvari, bilježnica debelih korica
UPISI U PRVI RAZRED U ŠKOLSKU 2025./2026.
Dostava dokumenata koji su uvjet za upis u određeni program obrazovanja srednje škole:
1) POPUNJENA I POTPISANA UPISNICA (OD STRANE RODITELJA I UČENIKA) te potvrda liječnika školske medicine/medicine rada dostavlja se elektronički putem srednje.e-upisi.hr ili na e-adresu upisi.strukovnasinj@gmail.com
Potrebni dokumenti po zanimanjima:
– frizer, medicinska sestra/tehničar opće njege: upisnica i liječnička potvrda medicine rada
– komercijalist, konobar, kozmetičar, kuhar, prodavač, referent za poslovnu ekonomiju, tehničar za ugostiteljstvo: upisnica i liječnička potvrda školskog liječnika
Dostava dokumenata osobnim dolaskom isključivo za kandidate koji nemaju mogućnost samostalnog učitavanja i slanja dokumentacije održat će se 8. srpnja od 8.30 – 12.00h.
OGLEDNI PRIMJERAK ISPRAVNO POPUNJENE UPISNICE NALAZI SE U PRILOGU (upisnica se ispisuje iz sustava nakon objave konačnih ljestvica).
LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Školski projekt
LJEKOVITE BILJKE U KOZMETIČKIM PREPARATIMA
Početak projekta: svibanj 2024.
Kraj projekta: travanj 2025.
Sudionici: Željka Vuko, mentor i učenici zanimanja kozmetičar 2.f / 3.f

Cilj projekta:
- Potaknuti upotrebu prirodne kozmetike.
Projekt će se realizirati kroz 7 etapa:
- Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine (realizirano svibanj 2024.)
- Izbor ljekovitih biljaka (realizirano svibanj 2024.)
- Upoznavanje ljekovitog djelovanja izabranih biljaka (realizirano lipanj 2024.)
- Branje ljekovitih biljaka (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada macerata i tinkture (realizirano lipanj – srpanj 2024.)
- Izrada prezentacije (realizirano listopad 2024.)
- Osmisliti i prilagoditi recepte za kozmetičke preparate (realizirano travanj 2025.)
- Izrada kozmetičkih preparata (realizirano travanj 2025.)
- Prednosti prirodne kozmetike (realizirano travanj 2025.)

Priroda nudi bogatstvo ljekovitih biljaka koje ljudi koriste za očuvanje zdravlja i ljepote. Još su stari Egipćani, Grci, Rimljani, Kinezi, Babilonci i Arapi prepoznali moć biljaka te ih koristili u svakodnevnoj njezi lica i tijela. Danas sve više razmišljamo o zdravom načinu života i zato raste interes za prirodnu kozmetiku koja se temelji upravo na djelovanju ljekovitih biljaka. Ljekovite biljke sadrže farmakološki djelatne sastojke (alkaloide, eterična ulja, smole, sluzi, glikozide, saponine, treslovine, i dr.) pa su prikladne za primjenu u medicini i kozmetici.
Projekt Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima smo planirali u dvije nastavne godine jer je sezona branja ljekovitih biljaka u lipnju i srpnju. U prvom dijelu projekta smo se upoznali s pravilima za branje ljekovitih biljaka, vrstama ljekovitih biljaka i njihovim djelovanjem na kožu i kosu.
Branje i sušenje ljekovitih biljaka
Prvo i osnovno pravilo kod branja ljekovitog bilja jest dobro poznavanje biljnih vrsta. Naime, mnoge izgledaju slično pa se lako može dogoditi da umjesto jestive i ljekovite biljke uberemo onu otrovnu. Biljku možemo prepoznati na dodir i po izgledu. Ako nismo potpuno sigurni u vrstu biljke, ne beremo. Berbu treba obaviti po sunčanom danu, kada se digne rosa, nikada nećemo brati mokre biljke poslije kiše, magle ili rose. Najbolje je biljke brati u kasnim jutarnjim satima jer će tada koncentracija eteričnih ulja biti najveća. Biljke beremo samo na području gdje ih ima puno. Nikada ne brati cijelu biljku ili je čupati zajedno s korijenom. Biljke koje ćemo koristiti za jelo i izradu prirodne kozmetike beremo na mjestima udaljenima od prometa i zagađenja. Nakon branja biljke stavimo u košaru ili papirnatu vrećicu. Biljke trebaju biti zdrave. Poslije berbe ih očistimo od primjesa i odbacimo oštećene dijelove.
Ljekovite biljke se suše u hladu i na prozračnom mjestu. Svježe nabrano bilje treba što prije rasprostrijeti na prikladnu podlogu za sušenje (drvo, tkanina, papir, mrežica). Korijenje oprati, obrisati i objesiti na mjesto gdje ima propuha.
Upoznavanje s ljekovitim biljkama koje rastu na području Cetinske krajine
Učenici su se na nastavnom predmetu Ljekovito bilje upoznali s biljkama koje rastu u našem kraju. Naučili su osnovne karakteristike biljaka te njihovo djelovanje na kožu i kosu. Izbor je pao na: neven (lat. Calendula officinalis), smilje (lat. Helichrysum), gospinu travu (lat. Hypericum perforatum), kamilicu (lat. Helichrysum), lavandu (lat. Lavandula angustifolia)i koprivu (lat. Urtica dioica). Naučili smo prepoznati biljku i koji njezin dio ćemo brati.


Učenici su za vrijeme ljetnih praznika brali i sušili ljekovite biljke te izrađivali macerat ili tinkturu. Recepte za izradu macerata i tinktura pogledajte u prilogu.
Na početku školske godine 2024./2025. pristupili smo izradi prezentacije u kojoj smo ukratko ponovili naučeno. Prezentacija Ljekovite biljke u kozmetičkim preparatima je u prilogu.
Za kraj školskog projekta ostalo nam izbor recepture i izrada kozmetičkog proizvoda. Odlučili smo se za izradu kreme od gospine trave. Potrebne sirovine su: macerat gospine trave (15g), lanolin (5g), pčelinji vosak bijeli (2g), cetilni alkohol (2g), destilirana voda (20g), eterično ulje melise (3 kapi). Izvažemo masnu i vodenu fazu. Zagrijavamo na vodenoj kupelji (do 60 °C). Vodenu fazu ulijemo u masnu fazu uz konstantno miješanje sterilnim štapićem. Kada se temperatura smjese spustila do 37 °C dodamo eterično ulje melise. Izbor eteričnog ulja je proizvoljan. Možemo uzeti bilo koje eterično ulje no svakako treba paziti na kompoziciju – specifično djelovanje koje ima određeno eterično ulje kao i na miris koji daje kozmetičkom proizvodu. Kremu pakiramo u pripremljenu sterilnu ambalažu dok je još polutekuća. Kada se potpuno ohladi zatvorimo poklopac.
Krema od gospine trave se može koristiti za dnevnu i noćnu njegu kože lica i cijelog tijela (preporuka nakon kupanja) i za njegu osjetljive kože.




Prednosti prirodne kozmetike
U posljednje vrijeme sve više ljudi okreće se prirodnoj kozmetici jer prepoznaju njezine brojne prednosti. Prirodna kozmetika nježno njeguje kožu, bez izazivanja iritacija, svrbeža ili crvenila. Idealna je za osobe s osjetljivom kožom, alergijama ili dermatološkim problemima jer ne sadrži agresivne kemikalije, umjetne mirise ni konzervanse. Za razliku od komercijalne kozmetike, prirodni proizvodi izbjegavaju sastojke poput parabena, sulfata, silikona i umjetnih bojila koji mogu imati dugoročne negativne učinke na zdravlje osobe i okoliš. Prirodna kozmetika često dolazi u biorazgradivoj ambalaži i nije testirana na životinjama (cruelty-free). Zahvaljujući bogatstvu hranjivih tvari iz biljaka, prirodna kozmetika ne djeluje samo površinski, već potiče prirodne procese regeneracije kože, čime pridonosi dugotrajnoj njezi i zdravijem izgledu. Prirodni proizvodi često se mogu izrađivati kod kuće ili kupiti od manjih proizvođača koji omogućuju prilagodbu sastava prema tipu kože ili specifičnim potrebama korisnika. Jedini nedostatak prirodne kozmetike koji smo uspjeli pronaći je nešto viša cijena, zbog upotrebe prirodnih sastojaka.
Autor: Željka Vuko, mentor
Projekt “Build THE Change – Izazov “Clean Air for All”

Slika 1. Logo projekta “Build THE Change”
Projekt “Build THE Change “- Challenge/ Izazov “Clean Air for All”
Učenici 4.a razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju i 4.a razreda Ekonomske i upravne škole Split, pod mentorstvom profesorica Nade Ratković (Sinj) i Suzane Mikulić (Split), zajednički su realizirali interdisciplinarni, inovativni i tehnološki projekt u sklopu međunarodnog projekta Build THE Change u školskoj godini 2024./2025.
Mentorice su istaknule važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/clean-air-for-all

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Pozadina izazova “Clean Air for All ” u sklopu projekta Build THE Change
Izazov:
Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara jedna je od najvećih prijetnji našem zdravlju i okolišu. Udisanje zagađenog zraka posebno otežava djeci i ranjivim zajednicama da ostanu zdravi. Utječe na ljude, životinje i planet – i našu budućnost.
Misija projekta:
Stvoriti rješenje koje pomaže u čišćenju zraka i smanjenju onečišćenja kombinirajući snagu prirode s pametnim, ekološki prihvatljivim prijevozom.
Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica -Upute za učenike.
https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities https://www.takeactionglobal.org/lego-build-the-change-institutes
Zajednička suradnja
Učenici 4.a razreda iz Sinja i Splita zajednički su radili na izazovu Build the Change: Clean Air for All. Brzo su se usuglasili oko rješenja i pokazali snažnu suradnju, kreativnost i angažiranost.
Njihovo rješenje nosi naziv “Green Air Corridors – Zeleni zračni koridori”. Radi se o inovativnom i održivom projektu koji kombinira prirodna rješenja s čistim načinima prijevoza, s ciljem borbe protiv zagađenja zraka u urbanim sredinama.
Zagađenje zraka koje potječe od automobila, industrije i požara ozbiljno ugrožava zdravlje ljudi i okoliš, osobito djecu. Projekt predviđa stvaranje mreže gusto zasađenih zelenih površina uz prometnice, u blizini tvornica i oko škola. Te površine, ispunjene drvećem i biljkama, djeluju kao prirodni filteri koji upijaju štetne tvari iz zraka i proizvode kisik.
Dodatno, učenici su osmislili ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Ova vozila se pune na solarnim stanicama smještenima duž koridora, potičući građane na korištenje održivog prijevoza.
Ovim rješenjem: drveće i biljke čiste zrak, električna vozila smanjuju emisije, zelene staze potiču boravak na otvorenom, a gradovi postaju zdraviji, sigurniji i ljepši za život.
Održivost rješenja
Zato što prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka, smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima, stvara sigurnije okruženje za djecu i obitelji, te potiče održive navike i uključivanje zajednice.
Kroz projekt “Zeleni zračni koridori”, učenici su zamislili grad budućnosti u kojem je zrak čist, ulice zelene, a kretanje odgovorno. Vjeruju da i male ideje mogu donijeti velike promjene – i ovo je njihov korak prema zdravijem svijetu za sve nas.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Zajedničkim radom do rješenja je već poznati slogan učenika.
Gusto zasađene zelene zone uz prometnice, tvornice i škole, koje djeluju kao prirodni filteri zraka. Uz to, osmislili smo ekološke električne skutere i bicikle na solarni pogon, s ciljem poticanja čistog i održivog prijevoza.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/challenges/submissions/submit?challengeId=clean-air-for-all
Vizualno rješenje: Green Air Corridors

Skika 1. Green Air Corridors– „Zeleni zračni koridori“
Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.
Rješenja
1. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ mreža je gusto zasađenih urbanih zelenih površina ispunjenih biljkama i drvećem koje pročišćava zrak, postavljenim uz prometne ulice i u blizini tvornica. Ovi koridori djeluju kao prirodni filteri za zrak, upijajući onečišćujuće tvari i oslobađajući svježi kisik. Kao dodatak tome, dizajnirao bih ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle sa solarnim stanicama za punjenje, potičući ljude da putuju bez zagađenja. Posebne zelene staze ispunjene su mnoštvom drveća i biljaka koje prirodno čiste zrak. Zajedno, ovi koraci smanjuju onečišćenje zraka i poboljšavaju zdravlje i dobrobit u gradovima. Ovi čisti načini putovanja, plus biljke, pomoći će u održavanju svježeg i zdravog zraka za sve.
2. Green Air Corridors- „Zeleni zračni koridori“ je kreativan i održiv projekt koji kombinira rješenja temeljena na prirodi s čistim prijevozom kako bi se riješilo onečišćenje zraka u gradovima. Zeleni zračni koridori su posebne zelene zone zasađene uz prometne ulice, u blizini tvornica i oko škola. Ta su područja ispunjena drvećem i biljkama koje pročišćavaju zrak i prirodno čiste zrak apsorbirajući štetne plinove i oslobađajući svježi kisik.
Mogućnosti čistog putovanja:
Kako bismo išli još dalje, dizajnirali smo ekološki prihvatljive električne skutere i bicikle na solarni pogon. Oni su postavljeni na solarne punionice duž koridora kako bi potaknuli ljude da putuju bez zagađenja.
Drveće i biljke čiste zrak., čista vozila smanjuju emisije., zelene staze poboljšavaju kvalitetu života i potiču aktivnosti na otvorenom., gradovi postaju zdraviji i ljepši!
Zašto djeluje:
- Prirodno i dosljedno poboljšava kvalitetu zraka.
- Smanjuje ovisnost o automobilima i fosilnim gorivima.
- Stvara sigurnije, zelenije okruženje za djecu i obitelji.
- Potiče održive navike i uključenost zajednice.
Utjecaj i vizija:
S projektom Zeleni zračni koridori zamišljamo grad u kojem je zrak čist, ulice zelene, a ljudi se kreću odgovorno. Vjerujemo da čak i male ideje mogu dovesti do velikih promjena – i ovo je naš korak prema zdravijem svijetu za sve.
Izgrađeno maštom – Pokreće priroda – Pokreće održivost.

Zagađenje zraka iz automobila, tvornica i požara ozbiljno šteti zdravlju ljudi, životinja i okoliša. Prljav zrak posebno otežava djeci čisto disanje i očuvanje zdravlja. Ovo zagađenje ugrožava budućnost i kvalitetu života našeg planeta.

Učenici, mentorica i škola nakon predaje rješenja su dobili certifikat.

Certifikat za škole
Suradnja i mentorstvo:
Projekt su realizirali: učenici 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom.

Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt „Kultura i ekonomija moje županije“ uspješno završen

Projekt „Kultura i ekonomija moje županije“ uspješno završen
U školskoj godini 2024./2025. učenici četvrtih razreda smjera komercijalist i ekonomist sudjelovali su u međužupanijskom projektu „Kultura i ekonomija moje županije“, koji je okupio učenike i nastavnike iz više strukovnih škola s ciljem međusobnog upoznavanja i predstavljanja kulturnih i gospodarskih posebnosti svojih županija.
Cilj projekta je upoznati vršnjake iz srodnih strukovnih škola te im predstaviti kulturna i ekonomska obilježja svoje županije. Ovim projektom želimo razvijati suradnju strukovnih škola na međužupanijskoj razini te jačati digitalne i strukovne kompetencije.
Projekt je osmišljen kao suradnja na međužupanijskoj razini, a uključivao je škole iz Biograda na Moru (nastavnice Davorku Demo i Kornelija Peraić, Splita (nastavnice Ivanu Čotu, Vandu Parunov i Mariju Istenić), i Dubrovnika (nastavnicu Anitu Grbić) . Nositeljice aktivnosti profesorice su ekonomske i jezične grupe predmeta koje su s velikim entuzijazmom i profesionalnošću vodile učenike kroz niz zanimljivih i edukativnih aktivnosti.

Projekt je u potpunosti ostvario svoje ciljeve – potaknuo je učenike na istraživanje, suradnju, kreativnost i razmjenu mišljenja. Poseban naglasak stavljen je na upoznavanje s kulturnim bogatstvom i gospodarskom strukturom regije, kao i na razvoj kritičkog mišljenja i korištenje suvremenih digitalnih alata.
Ovaj projekt ne samo da je pridonio boljem razumijevanju lokalne zajednice, već je i ojačao povezanost među školama te potaknuo učenike na promišljanje o mogućnostima koje im njihova regija nudi – kako u kulturnom, tako i u ekonomskom smislu.
Kroz sudjelovanje u projektu učenici su razvijali širok spektar znanja, vještina i kompetencija važnih za osobni i profesionalni razvoj.
Ishodi ostvareni projektom:
- Upoznavanje kulturnih i gospodarskih obilježja svoje županije
Učenici su stekli dublje razumijevanje kulturne baštine, lokalnih običaja i gospodarskih potencijala regije. - Razvijanje radoznalosti i poštovanja prema kulturnoj baštini
Projekt je potaknuo interes učenika za lokalnu kulturu, tradiciju i povijest, čime se jačala svijest o važnosti očuvanja identiteta. - Unaprjeđenje komunikacijskih i prezentacijskih vještina
Sudjelovanjem u grupnim zadacima i javnim predstavljanjima, učenici su vježbali izražavanje, timski rad i javni nastup. - Istraživanje i analiza gospodarskog okruženja
Učenici su razvijali sposobnosti analitičkog promišljanja kroz istraživanje lokalnog gospodarstva i poduzetničkih mogućnosti. - Razmjena mišljenja i iskustava s vršnjacima iz drugih škola
Kroz međužupanijsku suradnju učenici su širili vidike, učili o drugim krajevima i stjecali nova prijateljstva. - Razvoj kritičkog mišljenja, kreativnosti i inovativnosti
Radom na projektnim zadacima učenici su potaknuti na samostalno razmišljanje, rješavanje problema i pronalaženje originalnih rješenja. - Stjecanje digitalnih i poduzetničkih kompetencija
Učenici su usvajali vještine korištenja digitalnih alata, ali i razumijevanja tržišnog okruženja i ekonomskih principa. - Odgovorno korištenje medijskih sadržaja i tehnologije
Učili su kako birati relevantne informacije, koristiti digitalne resurse i kritički se odnositi prema medijima. - Timski rad i suradnja u virtualnom i stvarnom okruženju
Projekt je snažno naglasio važnost timskog rada, suradnje i dijeljenja odgovornosti u zajedničkom cilju.

Neke od glavnih aktivnosti uključivale su:
- Istraživanje kulturnih i gospodarskih posebnosti vlastite regije
Učenici su proučavali kulturno-povijesnu baštinu i gospodarsku strukturu svoje županije, ističući ono što njihov kraj čini jedinstvenim i vrijednim predstavljanja. - Rad na ekonomskim temama kroz timsku suradnju
Kroz grupni rad učenici su obradili aktualne gospodarske teme, razmjenjivali znanja i učili jedni od drugih, čime su unaprijedili vještine komuniciranja i timskog rada. - Stvaranje digitalnih sadržaja i korištenje online alata
Izrađivali su računalne prezentacije, promotivne materijale i videozapise, koristeći različite digitalne alate. Time su razvijali digitalne i medijske kompetencije, ali i kreativnost. - Suradnja na zajedničkoj digitalnoj knjizi
Učenici iz svih škola zajednički su sudjelovali u izradi digitalne knjige u kojoj su predstavili rezultate svog rada, istraživanja i osobne dojmove o projektu.
Zahvaljujemo svim učenicima i profesorima koji su sudjelovali i svojim radom doprinijeli uspješnoj realizaciji ovog vrijednog obrazovnog projekta!
Radove svih učenika možete pogledati na sljedećoj poveznici:
https://padlet.com/marijaistenic5/pojekt-kultura-i-ekonomija-moje-upanije-tlzupznnjprz60w9
Radujemo se zajedničkoj suradnji i sljedeće godine.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt World Wide Green-Be ECO SMART-Test You IQ


Međunarodno natjecanje-Kviz “BE ECO SMART-TEST YOU IQ”
Obilježavanje Dana zaštite okoliša – Borba protiv onečišćenja plastikom
Aktivnost je održana u sklopu međunarodnog projekta World Wide Green i obilježavanja Dana zaštite okoliša. Cilj aktivnosti je podizanje ekološke svijesti među učenicima kroz zanimljiv, natjecateljski i digitalni kviz o zaštiti okoliša, održivom razvoju i osobnim navikama koje doprinose očuvanju planeta.

Ishodi učenja:
- Razvijanje ekološke svijesti i odgovornosti
- Korištenje digitalne tehnologije u svrhu edukacije
- Razvijanje kritičkog mišljenja i timskog duha
- Povezivanje znanja iz biologije, geografije, građanskog odgoja i informatike

Učenici su sudjelovali u interaktivnom kvizu pod nazivom “BE ECO SMART – TEST YOUR IQ”, koji je osmišljen kao zabavna edukativna aktivnost u sklopu školskog projekta World Wide Green. Kviz je proveden digitalno, koristeći alat Google Forms kako bi se potaknulo aktivno učenje i razvijanje ekološke pismenosti.
U sklopu međunarodnog projekta World Wide Green provedeno putem: Forms kviza (20 pitanja)
Kriteriji vrednovanja:
Rezultat | Kategorija | Opis |
---|---|---|
16–20 | Eco Champion | Odlična razina ekološke svijesti i znanja |
10–14 | Green Supporter | Dobro znanje, aktivna podrška zelenim temama |
08–12 | Eco Learner | Osnovno znanje, pokazuje potencijal za rast |
Ispod 8 | Keep Learning, Be Greener! | Potrebno dodatno učenje i poticaj |
U kvizu su sudjelovali učenici svih razreda individualno. Pitanja su obuhvaćala teme poput: pravilnog razvrstavanja otpada,, klimatskih promjena, energetske učinkovitosti, održive prehrane i osobnog ekološkog otiska. Rezultati pokazuju da većina učenika ima razvijenu osnovnu i naprednu razinu ekološke svijesti, što potvrđuje učinkovitost nastavnih i projektnih aktivnosti vezanih uz okoliš. Kviz je učenicima bio zanimljiv, a istovremeno edukativan, te su s velikim interesom sudjelovali. Aktivnosti poput ove važan su korak prema osnaživanju učenika kao odgovornih digitalnih građana i prijatelja okoliša.
Rezultati po kategorijama; U kvizu je sudjelovalo 100 učenika,
Kategorije i broj učenika:
Kategorija | Bodovni raspon | Broj učenika | Postotak |
---|---|---|---|
Eco Champion | 16–20 | 28 | 28% |
Green Supporter | 10–14 | 35 | 35% |
Eco Learner | 08–12 | 22 | 22% |
Keep Learning | 0–7 | 15 | 15% |
Analiza rezultata:
28% učenika postiglo je rezultat u najvišoj kategoriji Eco Champion, što pokazuje visoku razinu ekološke pismenosti i interesa za teme zaštite okoliša.
35% učenika nalazi se u skupini Green Supporter – imaju solidno znanje i pokazuju ekološku osviještenost.
22% učenika spada u kategoriju Eco Learner, s osnovnim znanjem koje se može dalje razvijati kroz dodatne sadržaje i radionice.
15% učenika svrstano je u skupinu Keep Learning – kod njih je potreban daljnji rad i motivacija za učenje o ekologiji.
Nakon kviza, učenici su analizirali rezultate i raspravili o točnim odgovorima. Najbolje plasirani sudionici su simbolično nagrađeni certifikatima, a svi su dobili edukativni letak s ekološkim savjetima za svakodnevni život.
Zaključak:
Rezultati kviza pokazuju da većina učenika ima razvijenu ili zadovoljavajuću razinu ekološke svijesti. Kviz je bio zanimljiv, edukativan i motivirajuć, a učenici su kroz njega učili o recikliranju, klimatskim promjenama, zaštiti prirode i održivim navikama. Ovakve aktivnosti razvijaju kritičko mišljenje i potiču učenike na aktivnu ulogu u očuvanju okoliša.
Aktivnost “BE ECO SMART – TEST YOUR IQ” bila je iznimno uspješna. Učenici su kroz igru učili o važnim temama i aktivno sudjelovali u obilježavanju Dana zaštite okoliša. Ovakve aktivnosti pokazale su se učinkovitima u razvijanju svijesti o održivosti i poticanju mladih na konkretne promjene u ponašanju prema okolišu.
Završeni rezultati kviza BE ECO SMART – TEST YOUR IQ!
U sklopu projekta World Wide Green, naši učenici pokazali su zavidnu razinu znanja o zaštiti okoliša.
Čestitamo svim sudionicima, osobito onima koji su postali naši Eco Champions!

Borba protiv onečišćenja plastikom
Obilježavanje Dana zaštite okoliša
https://www.worldenvironmentday.global

https://www.odraz.hr/novosti/zanimljivosti/svjetski-dan-zastite-okolisa-2025





Učenički uradci
Nastavljamo s edukacijom, radionicama i zelenim izazovima jer znanje je najbolji alat za očuvanje prirode!
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja

Izvor: https://green-week.event.europa.eu/index_en
Obilježili smo EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja!
Ovogodišnji Zeleni tjedan razotkrio je „3 C-a“ – čisto, konkurentno i kružno – istražujući kako postaviti kružno gospodarstvo u središte europske gospodarske tranzicije. Sa svojim potencijalom za poticanje održive konkurentnosti, smanjenje otpada, povećanje strateške autonomije i promicanje inovacija, kružno gospodarstvo predstavljeno je kao ključno rješenje za neke od najhitnijih izazova Europe
Povodom EU Green Week-a 2025., dana 3. lipnja organiziran je tematski sat pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“, s ciljem promicanja kružnog gospodarstva, kreativnog razmišljanja i ekološke osviještenosti kod učenika. U jednodnevnom programu, koji je obuhvatio niz povezanih aktivnosti, učenici su kroz učenje, izradu, istraživanje i timski rad upoznali kako cirkularna rješenja mogu biti praktična, korisna i poduzetnička.
Događaj je započeo uvodnim predavanjem i prezentacijom o pojmu kružnog gospodarstva, gdje su učenici naučili razliku između linearnog i kružnog modela, te analizirali primjere europskih praksi u recikliranju, popravljanju i ponovnoj upotrebi proizvoda. Kroz interaktivni digitalni kviz provjerili su vlastito znanje i aktivno sudjelovali u raspravi o mogućim primjenama tih rješenja u lokalnom kontekstu.

U drugom dijelu održana je praktična radionica „Drugi život predmeta“, u kojoj su učenici donosili stare ili odbačene predmete i materijale te od njih izrađivali nove, korisne ili estetski zanimljive proizvode, npr. torbe od starih majica, organizatore od ambalaže i dekoracije od recikliranog papira.

Nakon toga uslijedio je timski zadatak „Zeleni startup“, u kojem su učenici u skupinama osmišljavali poslovnu ideju temeljenu na kružnom modelu – npr. servis za popravak odjeće, razmjenu školskog pribora ili proizvodnju uporabnih predmeta od otpada. Svaki tim je prezentirao svoju ideju pred ostalim učenicima.
Sat je zaključen simboličkom izložbom radova, postavljanjem edukativnih plakata i zajedničkim razgovorom o tome kako možemo svakodnevnim odlukama pridonijeti održivijoj školi i zajednici.

Ishodi:
- Učenici su stekli znanje o osnovama kružnog gospodarstva i ulozi EU politika u zelenoj tranziciji.
- Kroz praktičan rad razvijali su kreativnost, timsku suradnju i odgovornost.
- Povezali su pojmove ekologije, ekonomije i poduzetništva.
- Učili su kako otpad može postati resurs, a ideja – održivo rješenje.
U sklopu EU Green Week-a, naši učenici su kroz program pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“ istraživali i stvarali inovativne načine za očuvanje okoliša. Kroz radionice, kvizove i mini poduzetničke projekte, naučili su kako ponovno koristiti, reciklirati i osmisliti proizvode koji štede resurse, čuvaju prirodu i potiču kreativnost.
Jer budućnost Europe je zelenija, pametnija i održivija – a učenici su ključ te promjene.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Utjecaj prehrane na kožu
- Školski projekt 2024./2025.
- Utjecaj prehrane na kožu
Školski projekt 2024./2025.
Voditeljice projekta: Jelena Poljak, savjetnica i Željka Vuko, mentorica.
Utjecaj prehrane na kožu
Cilj: Veća informiranost učenika o zdravoj prehrani i utjecaju prehrane na stanje kože, posebno na nastanak akni i celulita
Ishodi:
- upoznati važnost prehrane za zdravlje organizma
- prepoznati značaj prehrane u zdravlju kože
- ostvariti dobru komunikaciju s drugima
- uspješno surađivati u različitim situacijama
Zdravlje kože odražava cjelokupno stanje organizma. Osim njege izvana, ono što unosimo u organizam ima ogroman utjecaj na izgled kože, pojavu akni i celulita, ali i na naše raspoloženje i odnose s drugima. Kroz pravilnu prehranu možemo ne samo poboljšati zdravlje kože već i cjelokupnu kvalitetu života.
Hrana je gorivo našeg tijela. Kvalitetna, raznolika prehrana bogata vitaminima, mineralima, vlaknima i zdravim mastima pomaže u održavanju energije, jačanju imuniteta i ravnoteže hormona. Kad je tijelo u ravnoteži – to se vidi i na koži. S druge strane, prekomjeran unos šećera, prerađene hrane i zasićenih masti može dovesti do upala u tijelu koje se manifestiraju kroz kožne probleme. U ovom školskom projektu najveću smo pažnju usmjerili na problematiku kože zahvaćenu celulitom i aknama.
Celulit je povezan s genetikom, hormonima, ali i stilom života. Hrana može utjecati na količinu zadržane vode, elastičnost kože i kvalitetu vezivnog tkiva. Prehrambeni saveznici u borbi protiv celulita su dovoljan unos vode, hrana bogata vitaminom C i proteini. Voda potiče izbacivanje toksina, hrana bogata vitaminom C potiče proizvodnju kolagena, a proteini jačaju mišićno tkivo, što može smanjiti vidljivost celulita. Ne preporuča se pretjerani unos soli, alkohola i industrijski prerađenih namirnica koje potiču zadržavanje vode i nastanak upale.
Radionica Izrada anticelulitnog preparata održana 4.12.2024. osvijestila je povezanost zdrave prehrane i nastanka celulita. Učenice su međusobno procjenjivale stanje i tip celulita i izradile anticelulitne pripravke. Za izradu pripravka su koristile bazno i eterično ulje. Prema zadanoj formuli izračunale su koncentraciju eteričnog ulja u pripravku. Preparat su koristile uz anticelulitnu masažu celulitom zahvaćenih dijelova tijela.




Na radionici Utjecaj prehrane na pojavu akni, održanoj 12.2.2025., s učenicima drugog razreda smjer kozmetičar smo istakli važnost zdrave prehrane i povezali je sa zdravljem kože i nastankom akni. Akne (akne vulgaris) su kronična upalna bolest kože koja zahvaća folikul dlake i žlijezde lojnice, najčešće na licu, leđima, prsima i ramenima. Četiri osnovna uzroka nastanka akni u adolescentskoj fazi života su povećano lučenje sebuma, začepljenje pora, razmnožavanje bakterija i upalna reakcija organizma.
Iako genetika ima određenu ulogu, istraživanja pokazuju da prehrana može značajno utjecati na pojavu akni. Najčešći “krivci” su: rafinirani šećeri, mliječni proizvodi, zasićene masti i brza hrana. Rafinirani šećeri podižu razinu inzulina i potiču lučenje sebuma, mliječni proizvodi mogu utjecati na ravnotežu hormona, a zasićene masti i brza hrana potiču upalne procese u tijelu. Za zdraviju kožu preporučuje se konzumacija povrća i voća bogatog antioksidansima, omega-3 masne kiseline, cjelovite žitarice i probiotici za zdravlje crijeva. Učenici su se educirali o održavanju kože zdravom i naučili osnovne postupke u pravilnoj njezi kože.




Kad se osjećamo dobro iznutra, to se vidi izvana. Ljudi s uravnoteženom prehranom često imaju više energije, stabilnije raspoloženje i više samopouzdanja. To olakšava međuljudske odnose, smanjuje stres u komunikaciji i potiče otvorenost. Čista i njegovana koža također može pridonijeti pozitivnom dojmu u poslovnim i privatnim susretima.
Prehrana je ključni saveznik u borbi za zdravu kožu, manje akni i celulita, ali i općenito bolje raspoloženje i komunikaciju s drugima. Nema čarobne namirnice, ali dosljedna briga o onome što unosimo u organizam daje vidljive i trajne rezultate. Ljepota doista počinje iznutra.
Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”

Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”
Projekt je pokrenut povodom Europskog tjedna održivog razvoja i nastavio se aktivnostima Globalnog tjedna održivog razvoja, s ciljem povezivanja učenika i nastavnika iz različitih zemalja u istraživanju i razvoju konkretnih rješenja kroz edukativno-istraživačke aktivnosti koje promoviraju održivi razvoj i etičnu primjenu tehnologije. koja koriste umjetnu inteligenciju za doprinos ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja (Sustainable Development Goals – SDGs). U vremenu klimatskih promjena, društvenih nejednakosti i tehnološke transformacije, važno je razviti kod mladih kritičko razmišljanje, tehničke vještine i društvenu odgovornost.
Voditeljica projekta je Nada Ratković, prof. savjetnik, a u projektnim aktivnostima sudjeluju učenici ekonomisti i komercijalisti (od 2-4 razreda) Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića.


Izvor: Učenički uradci
U svijetu koji se suočava s klimatskim promjenama, siromaštvom, nejednakostima i krizom javnog zdravlja, tehnologija – a posebno umjetna inteligencija (UI/AI) – sve više dobiva ulogu ključnog alata u rješavanju tih problema. No, korištenje AI tehnologija zahtijeva razumijevanje, kritičko promišljanje i odgovornost, što želimo razvijati upravo kod mladih.
Cilj ovog projekta je omogućiti učenicima da aktivno istražuju i osmisle konkretna rješenja temeljena na AI tehnologiji, koja mogu doprinijeti Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda (UN SDGs). Time potičemo interdisciplinarno razmišljanje, razvoj digitalnih kompetencija, suradnju među školama, kao i svijest o globalnim izazovima.
Projekt povezuje učenike različitih dobnih skupina, obrazovnih profila i kulturnih sredina kroz međunarodnu suradnju, interaktivne aktivnosti, radionice i razvoj AI rješenja usmjerenih na stvarne izazove.
Glavni ciljevi projekta:
- Razviti svijest i znanje o održivom razvoju, umjetnoj inteligenciji i njihovoj međusobnoj povezanosti.
- Osposobiti učenike za korištenje alata umjetne inteligencije u analizi i rješavanju stvarnih problema u zajednici i šire.
- Povezati učenike međunarodno, poticati timski rad i razvoj interkulturalne kompetencije.
- Razviti prototipove rješenja temeljenih na AI tehnologijama usmjerenih na konkretne SDG izazove.
- Promicati odgovornu i etičnu primjenu tehnologije.
Projekt ima nekoliko međusobno povezanih ciljeva:
- Osnažiti učenike i nastavnike da razumiju kako umjetna inteligencija može pridonijeti održivom razvoju.
- Poticati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja kroz zajednički rad učenika iz različitih zemalja.
- Razviti konkretna, kreativna i funkcionalna AI rješenja koja adresiraju barem jedan od Ciljeva održivog razvoja (SDGs).
- Unaprijediti ključne kompetencije učenika: digitalnu pismenost, kritičko mišljenje, komunikacijske vještine, timski rad i interkulturalno razumijevanje.
- Promicati etičku, odgovornu i sigurnu upotrebu umjetne inteligencije u obrazovanju i društvu.
Povezanost s SDG-ovima:
Projekt se može usmjeriti na odabrane ciljeve održivog razvoja:
- SDG 3: Zdravlje i blagostanje
AI za rano prepoznavanje simptoma bolesti, mentalno zdravlje, navike spavanja/prehrane. - SDG 4: Kvalitetno obrazovanjeAI sustavi za personalizirano učenje, pristup obrazovnim resursima u udaljenim područjima.
- SDG 11: Održivi gradovi i zajednice: AI za optimizaciju prometa, zagađenja, recikliranja, sigurnosti.
- SDG 13: Klimatske promjene: Prediktivni modeli klimatskih obrazaca, analiza podataka o emisijama CO₂.
Učenici biraju SDG koji im je važan i prema njemu razvijaju ideje i AI rješenja.
Istraživanje – AI i održivi razvoj
Prema izvješću UN-a i UNESCO-a, umjetna inteligencija već sada ima značajan utjecaj na razvojne politike i implementaciju SDG-ova. AI se koristi u predviđanju prirodnih katastrofa, optimizaciji potrošnje energije, analiziranju obrazovnih potreba učenika, te praćenju kvalitete zraka i vode. Učenici u ovom projektu analizirat će slične primjere, učiti o njihovoj tehnologiji, prednostima i rizicima, a zatim osmisliti vlastito rješenje inspirirano njima.
Ishodi učenja:
Učenici će:
- Razumjeti kako umjetna inteligencija funkcionira i gdje se koristi
- Razviti digitalne vještine: programiranje, analiza podataka, AI alati
- Steći uvid u globalne izazove održivog razvoja
- Razviti komunikacijske, prezentacijske i timske vještine
- Izraditi i prezentirati vlastiti AI prototip/rješenje
- Povezati se i surađivati s vršnjacima iz drugih zemalja
Nastavnici će:
- Usvojiti inovativne metode rada s AI tehnologijom
- Razviti primjere dobre prakse za povezivanje STEM-a i društvenih tema
- Ojačati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja
Planirane aktivnosti (po fazama)
Faza 1 – Edukacija i osvještavanje (1. mjesec)
- Uvodna predavanja i radionice o umjetnoj inteligenciji i Ciljevima održivog razvoja.
- Razgovor o primjerima primjene AI u društveno korisne svrhe.
- Istraživanje i prezentacije učenika o povezanosti tehnologije i održivosti.
- Korištenje kvizova, infografika i interaktivnih alata za učenje.
Faza 2 – Istraživanje problema i povezivanje timova (2. mjesec)
- Formiranje međunarodnih timova učenika na temelju zajedničkih interesa.
- Mapiranje izazova u lokalnoj zajednici kroz intervjue, anketiranje i prikupljanje podataka.
- Identifikacija jednog SDG cilja na koji će se tim fokusirati.
- Planiranje pristupa korištenjem brainstorming alata (Miro, Jamboard).
Faza 3 – Razvoj AI rješenja (3.–4. mjesec)
- Učenici izrađuju jednostavne AI modele pomoću alata kao što su:
- Teachable Machine (Google)
- Machine Learning for Kids
- Scratch + AI blokovi
- Python + Google Colab (uz podršku nastavnika)
- Testiranje, evaluacija i iteracija modela.
- Izrada digitalnog dnevnika rada (e-portfolio) svakog tima.
Faza 4 – Prezentacija i refleksija (5. mjesec)
- Organizacija virtualnog sajma projekata i prezentacija rješenja.
- Javna prezentacija unutar škole i lokalne zajednice.
- Glasanje za najinovativnije, najprimjenjivije i najodrživije rješenje.
- Refleksija: učenici pišu zaključke, snimaju video osvrt ili izrađuju postere.
- Izrada zajedničke digitalne brošure (PDF, Book Creator, Wakelet).
Završni rezultati i diseminacija
Projekt će rezultirati nizom konkretnih materijala:
- Digitalna zbirka rješenja učenika (AI modeli, posteri, prezentacije)
- Zajednička web stranica / blog projekta
- Video prezentacije (YouTube ili Vimeo)
- Brošura s opisima najboljih rješenja i preporukama za škole
- Prezentacija na školskim i lokalnim događanjima, te međunarodnim platformama poput eTwinninga
Sudionici
- Učenici: od 14 do 19 godina, iz različitih škola i obrazovnih programa (STEM, društveni, strukovni).
- Nastavnici: strukovnih predmeta ekonomije, informatike i drugih područja.
- Stručnjaci: gosti predavači iz IT sektora, NGO organizacija, fakulteta.
- Škole partneri: međunarodne škole (preko eTwinninga, Erasmus+ mreže, međunarodnih udruga).
Trajanje projekta
- Ukupno trajanje: 12 mjeseci (poželjno od rujna do lipnja).
- Mogućnost proširenja u sljedećim godinama i povezivanja s drugim međunarodnim projektima.
Alati i digitalne platforme
- AI alati: ChatGPT
- Komunikacijski alati: Zoom, MS Teams, eTwinning TwinSpace
- Kolaboracijski alati: Google Drive, Miro, Trello, Padlet
- Prezentacija i promocija: Canva, Book Creator, Genially, Wakelet
Zaključak
Ovaj projekt spaja tehnološku kreativnost, obrazovanje za održivi razvoj i međunarodnu suradnju. Umjetna inteligencija ne bi trebala biti privilegija samo visoko tehnoloških tvrtki – ona može postati alat u rukama mladih ljudi koji žele mijenjati svijet nabolje. Projekt “AI for Sustainable Development” pokazuje kako škole mogu biti nositelji inovacija i centri promjene u društvu.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik