Globalni tjedan poduzetništva (GEW 2025)

Globalni tjedan poduzetništva (GEW 2025)

Naša škola sudjeluje i ove godine u Globalnom tjednu poduzetništva 2025.!

Ponosno objavljujemo da smo i ove godine prijavili naš događaj u sklopu Globalnog tjedna poduzetništva (GEW) – svjetske inicijative koja slavi i potiče poduzetništvo u svakoj zajednici. Cilj našeg događanja je motivirati mlade da razmišljaju poduzetnički, razvijaju svoje ideje i stječu znanja potrebna za budućnost. Učenici će kroz različite aktivnosti i projekte predstaviti svoje kreativne poslovne zamisli, uz naglasak na inovativnost, održivost i globalno tržište.

Globalni tjedan poduzetništva okuplja preko 10 milijuna sudionika u više od 200 zemalja, a mi smo ponosni što smo dio ove inspirativne mreže!

Pridružite nam se i budite dio promjene – jer poduzetništvo je pokretač pozitivnih promjena u svijetu!

https://www.genglobal.org/croatia/events/qr-kod-za-moj-biznis

https://www.genglobal.org/gew/events

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Izvješće o posjetu zajednici Cenacolo

Izvješće o posjetu zajednici Cenacolo

Učenici završnih razreda medicinske škole, u pratnji nastavnica Andree Klišanin i Božene Armande, sudjelovali su u edukativno–odgojnom posjetu zajednici Cenacolo, s ciljem upoznavanja djelovanja zajednice i načina pomoći osobama u teškoćama.

Tijekom susreta učenici su imali priliku čuti životne priče članova zajednice, koji su otvoreno podijelili svoja iskustva borbe s ovisnostima, osobne promjene i pronalaska novog smisla kroz zajedništvo, rad i vjeru. Kroz razgledavanje prostora i razgovor s članovima Cenacola, učenici su se upoznali s njihovim svakodnevnim aktivnostima, pravilima i načinom života koji promiče solidarnost, zajedništvo i odgovornost.

U sklopu posjeta učenici su sudjelovali i u kratkoj radionici te imali priliku razmijeniti dojmove o važnosti zdravih životnih izbora i međusobne podrške. Susret je bio snažan poticaj na kritičko promišljanje o posljedicama ovisnosti i važnosti psihološkog zdravlja, empatije i volontiranja. Ova aktivnost dio je prevencije rizičnih ponašanja kod učenika te povezivanja škole sa širom lokalnom zajednicom. Učenici su kroz iskustvo razvijali socijalnu osjetljivost, toleranciju i empatiju prema osobama u potrebi, a istodobno su osvijestili važnost odgovornog ponašanja i brige o sebi i drugima.

Susret u zajednici Cenacolo bio je dragocjeno iskustvo koje je obogatilo učenike i nastavnike te pokazalo koliko su snaga zajedništva, podrška i razumijevanje važni u procesu osobnog rasta i ozdravljenja.

Digitalni euro – Mišljenje srednjoškolaca (2. faza)

Digitalni euro – Mišljenje srednjoškolaca (2. faza)

Anketa: Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca

U okviru međunarodnog istraživačkog projekta učenicima je predstavljena anketa s ciljem prikupljanja njihovih stavova i razmišljanja o digitalnom euru i digitalnoj budućnosti financija. Anketa je anonimna i dobrovoljna, a ispunjavanje traje oko 10 do 15 minuta.

U prvom dijelu ankete učenici navode osnovne demografske podatke, uključujući spol (muški, ženski ili ne žele navesti), dob (od 14 do 18 godina), razred koji pohađaju (prvi, drugi, treći ili četvrti) te vrstu škole koju pohađaju, poput gimnazije, strukovne škole ili druge vrste obrazovne ustanove. Učenici zatim označavaju u kojoj zemlji pohađaju školu, pri čemu je moguće odabrati Hrvatsku, Tursku, Rumunjsku, Italiju, Grčku, Španjolsku ili drugu državu.

Sljedeći dio ankete ispituje njihovo znanje o digitalnom euru. Učenici označavaju jesu li prije sudjelovanja u projektu čuli za pojam digitalni euro, navode jesu li s njim dobro upoznati, jesu li o njemu nešto čuli, prvi put čuju za njega ili nisu sigurni. Ako su već čuli za digitalni euro, trebaju navesti odakle su dobili informacije, primjerice iz medija, škole, obitelji, prijatelja, stručnih predavanja ili vlastitog istraživanja. Učenicima se također nudi mogućnost da odaberu koje značajke digitalnog eura smatraju točnima, poput toga da je riječ o digitalnom obliku novca koji izdaje Europska središnja banka, digitalnoj verziji eura, zamjeni za gotovinu ili kriptovaluti, te označiti kada očekuju njegovo uvođenje.

U anketi se ispituje i koliko učenici razumiju razliku između digitalnog eura i postojećih oblika digitalnog plaćanja, pri čemu odabiru razumiju li tu razliku vrlo dobro, donekle, slabo, uopće ne ili smatraju da razlike nema.

U dijelu ankete koji se odnosi na stavove i mišljenja, učenici ocjenjuju stupanj slaganja s nekoliko tvrdnji o digitalnom euru, poput: „Digitalni euro bit će siguran za korištenje“, „Bit će praktičniji od gotovine“, „Zaštitit će moju privatnost“, „Potaknut će inovacije“ ili „Bit će lako dostupan svima.“ Skala ocjenjivanja ide od 1 (uopće se ne slažem) do 5 (u potpunosti se slažem). Učenici zatim označavaju koji ih aspekti digitalnog eura najviše zabrinjavaju, primjerice sigurnost podataka, privatnost transakcija, tehnički problemi, hakiranje, mogućnost gubitka pristupa novcu, složenost korištenja ili nestanak gotovine.

U sljedećem dijelu učenici izražavaju koliko su spremni koristiti digitalni euro kada bude uveden te označavaju žele li ga koristiti odmah, nakon nekoliko mjeseci, nakon godine dana, možda nikada, sigurno nikada ili nisu sigurni. Zatim odabiru u kojim bi im situacijama digitalni euro bio najkorisniji, poput plaćanja u trgovinama, online kupovine, slanja novca, mikrotransakcija, štednje ili korištenja u inozemstvu. Učenici također rangiraju najvažnije funkcionalnosti digitalnog eura, kao što su mogućnost korištenja bez interneta, niske naknade, visoka razina privatnosti, brza i sigurna transakcija, dostupnost u cijeloj Europskoj uniji te jednostavnost korištenja.

Anketa dalje ispituje kojim bi putem učenici najradije pristupali digitalnom euru, primjerice putem mobilne aplikacije, fizičke kartice, pametnog sata, QR koda, računala, postojećeg bankovnog računa ili nove aplikacije. Također navode koliko digitalnog eura smatraju prihvatljivim držati u digitalnom novčaniku, što može biti od 20 €, 50–100 €, 100–200 €, 200–500 € pa do više od 1000 €, ovisno o osobnim preferencijama.

Učenici zatim uspoređuju digitalni euro s postojećim načinima plaćanja te označavaju koji način najčešće koriste (gotovina, debitna kartica, kreditna kartica, mobilno plaćanje, online bankarstvo ili prepaid kartica). Ocjenjuju važnost pojedinih obilježja plaćanja, poput sigurnosti, brzine, privatnosti, jednostavnosti korištenja, niskih naknada, široke prihvaćenosti i mogućnosti korištenja bez interneta. U ovom dijelu navode i kako misle da će digitalni euro utjecati na korištenje gotovine, odnosno hoće li je zamijeniti, smanjiti ili neće utjecati.

Dio ankete posvećen sigurnosti i privatnosti ispituje razinu zabrinutosti učenika o hakiranju, mogućem praćenju transakcija, tehničkim pogreškama, zlouporabi podataka, gubitku pristupa novcu ili prevarama. Učenici odabiru tko bi prema njihovu mišljenju trebao imati pristup podacima o njihovim transakcijama i kakvu razinu privatnosti žele – potpunu anonimnost, pseudonimnost, minimalno dijeljenje podataka ili nešto drugo.

U dijelu koji se odnosi na ekonomski i društveni utjecaj učenici ocjenjuju očekivani učinak digitalnog eura na ekonomsku stabilnost, financijsku uključenost mladih, inovacije, borbu protiv kriminala, prava na privatnost i međunarodnu trgovinu. Učenici procjenjuju i kako digitalni euro može utjecati na financijsku pismenost mladih, te općenito izražavaju kako vide ulogu digitalnog eura u budućnosti Europe — kao važan korak prema digitalizaciji, kao korisnu dopunu postojećim sustavima, kao prijetnju privatnosti ili kao nešto nepotrebno.

U završnom dijelu ankete učenici iznose mišljenje trebaju li prije korištenja digitalnog eura više informacija te koje izvore smatraju najpouzdanijima. Mogu odabrati Europsku središnju banku, nacionalnu banku, školu, stručnjake, službene web-stranice, medije, obitelj ili društvene mreže. Učenici također odgovaraju treba li digitalni euro biti uključen u školsko obrazovanje i koji oblik učenja smatraju najzanimljivijim — radionice, videozapise, predavanja stručnjaka, simulacije, interaktivne web-stranice ili razgovore s vršnjacima.

Na kraju ankete učenici dobivaju zahvalnicu za sudjelovanje i obavijest da će se njihovi odgovori koristiti isključivo za istraživačke svrhe te da će rezultati biti objavljeni na mrežnim stranicama škola i partnerskih institucija uključenih u projekt.

Projektne aktivnosti se nastavljaju.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj

Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj

Projektna aktivnost 2. Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj

Tema: „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”

Projekt “Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja” provodi se u školskoj godini 2025./2026.

U sklopu projekta „Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja”, koji se provodi tijekom školske godine 2025./2026., održana je druga projektna aktivnost pod nazivom „Obilježavanje Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj”.
Ovogodišnja tema, prema UNESCO-u, glasi „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”, a povezana je s ciljem promicanja znanstvene pismenosti, povjerenja u znanost i održivog razvoja.

Svake godine 10. studenog obilježava se Svjetski dan znanosti za mir i razvoj. Prilika je to za potvrđivanje vitalne uloge znanosti u promicanju mira, održivog razvoja i dobrobiti za sve. UNESCO ga je službeno proglasio 2001. godine. Od tada je katalizirao globalne inicijative, programe i financiranja za jačanje znanosti kao temelja napretka.

Članak 27. Opće deklaracije o ljudskim pravima, koju je proglasila Opća skupština Ujedinjenih naroda u Parizu 10. prosinca 1948., navodi: (1) Svatko ima pravo slobodno sudjelovati u kulturnom životu zajednice, uživati ​​u umjetnosti i sudjelovati u znanstvenom napretku i njegovim dobrobitima. (2) Svatko ima pravo na zaštitu moralnih i materijalnih interesa koji proizlaze iz bilo kojeg znanstvenog, književnog ili umjetničkog djela čiji je autor.

Cilj aktivnosti

Cilj ove projektne aktivnosti bio je povezati nastavni predmet Statistika s obilježavanjem Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj te učenicima približiti važnost znanosti, podataka i povjerenja u stvaranju održive budućnosti.
Kroz aktivnost su učenici razvijali sposobnost kritičkog razmišljanja, analize podataka i primjene statističkih spoznaja u stvarnom životu.
Naglasak je bio na razumijevanju kako se statistika koristi u znanstvenim istraživanjima i kako doprinosi miru, društvenoj pravednosti i razvoju zajednica.
Učenici su istraživali načine na koje znanost i statistika zajedno doprinose miru, razvoju i održivosti, te kako povjerenje u znanstvene činjenice može pridonijeti transformaciji društva do 2050. godine.

Ishodi učenja

Učenici će:

  • razumjeti značenje i važnost statistike u znanosti i svakodnevnom životu,
  • prepoznati povezanost između statističkih podataka i društvenih promjena,
  • analizirati podatke o globalnim problemima (klima, energija, zdravlje, obrazovanje),
  • razviti vještine timskog rada, komunikacije i kreativnog izražavanja,
  • izraziti osobni stav o ulozi znanosti u gradnji povjerenja i održivosti,
  • primijeniti znanstveni pristup i statističko mišljenje u rješavanju problema.

Sudionici

U aktivnosti su sudjelovali učenici 3.a razreda, koji se obrazuju za zanimanje ekonomist, i učenici 3.m razreda, koji se obrazuju za zanimanje turističko-hotelijerski komercijalist.
Rad je proveden u sklopu nastavnog predmeta Statistika, uz mentorsko vođenje nastavnice Nade Ratković, kroz timski i individualni rad učenika.

Opis provedene aktivnosti

Tijekom obilježavanja Svjetskog dana znanosti, učenici su kroz različite oblike rada (eseje, prezentacije, plakate i inovativne projekte) istraživali temu „Povjerenje, transformacija i sutra: Znanost koja nam treba do 2050.”.
Cilj je bio promisliti o budućnosti znanosti, tehnologije i društva te o ulozi koju mladi mogu imati u oblikovanju održivog svijeta.

Učenici su birali jedan od tri zadatka:

  1. Istraživački esej – o ulozi znanosti u obnovi povjerenja i stvaranju održive transformacije do 2050. godine.
  2. Multimedijalna prezentacija ili video – s vizijom svijeta budućnosti temeljenog na znanstvenim rješenjima.
  3. Inovativni projekt ili model – koji prikazuje kako znanost može doprinijeti miru i održivom razvoju.

Učenici su u sklopu aktivnosti istražili i predstavili načine na koje znanost može oblikovati održivu, pravednu i mirnu budućnost do 2050. godine

Posebno su se istaknuli projekti:

  • „Pametni grad mira” – grad budućnosti temeljen na energetskoj učinkovitosti i društvenoj jednakosti,
  • „AI za klimatsku pravdu” – korištenje umjetne inteligencije za pravednu raspodjelu resursa i borbu protiv klimatskih promjena,
  • „Biotehnologija za čistu energiju” – istraživanje bioloških rješenja za proizvodnju energije bez zagađenja okoliša.

Učenici su izrađivali i plakate s temom obilježavanja Svjetskog dana znanosti, u kojima su kroz slike, slogane i brojke predstavili vezu između znanosti, statistike i mira.

Provedbom projekta učenici su povezali znanstvene spoznaje sa statističkim podacima, stvarajući jasnu sliku o tome kako se brojke pretvaraju u konkretne akcije koje oblikuju održivu budućnost.

Pogledajte radove učenika – Padlet

https://padlet.com/nada_ratkovic1/world-science-day-for-peace-and-development-trust-transforma-2sldicd997qlyvez

Poveznica s nastavnim predmetom Statistika

Projektna aktivnost izravno je povezana s nastavnim predmetom Statistika, jer su učenici u svojim radovima koristili statističke metode za prikupljanje i obradu podataka.
Statistika omogućuje znanstveni pristup rješavanju problema jer se na temelju podataka mogu donositi zaključci o klimatskim promjenama, ekonomskim trendovima, korištenju energije i društvenim promjenama.

Tijekom aktivnosti učenici su učili kako:

  • brojke mogu pokazati stvarno stanje u društvu,
  • podatci pomažu u praćenju globalnih ciljeva održivog razvoja (SDGs),
  • statistika doprinosi razumijevanju složenih pojava poput siromaštva, obrazovanja, nejednakosti i klimatskih promjena.

Statistika i znanost zajedno stvaraju povjerenje u informacije, jer omogućuju da one budu provjerljive, transparentne i točne.
Na taj način učenici su spoznali da se i kroz brojke može graditi mir, razumijevanje i odgovornost – što je i temelj ovogodišnje teme Svjetskog dana znanosti.

Refleksija učenika

Učenici su kroz ovu aktivnost spoznali da statistika nije samo prikupljanje i računanje podataka, već važan alat znanosti koji pomaže u donošenju ispravnih i odgovornih odluka. Naučili su da se znanost temelji na povjerenju, a povjerenje se gradi kroz točne, provjerljive i transparentne podatke. Sudjelovanjem u projektu učenici su razvili svijest o tome da znanstveni napredak mora biti usmjeren na dobrobit čovjeka i okoliša te da svatko može pridonijeti održivosti kroz znanje i odgovorno djelovanje.

Neki učenici su zaključili:

„Kroz projekt sam shvatila da znanost i brojke zajedno mogu promijeniti svijet.”
„Statistika mi sada ima smisao jer pokazuje kako se problemi mogu riješiti razumom, a ne nagađanjem.”
„Naučili smo da su mir, razvoj i znanost povezani — a sve počinje povjerenjem.”

Zaključak

Obilježavanjem Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj 2025., učenici su kroz projekt „Statistika i mi – kroz brojke do razumijevanja” razvili svijest o važnosti znanosti i statistike u oblikovanju budućnosti. Kroz istraživanje, analizu i kreativni rad shvatili su da statistika nije samo matematika, već jezik kojim znanost komunicira istinu. Povjerenje u znanstvene činjenice i točne podatke ključno je za mir, održivost i napredak društva. Učenici se mogu uključiti u globalne teme na kreativan, analitičan i odgovoran način

Učenici Srednje strukovne škole Bana Josipa Jelačića Sinj, zajedno sa svojom nastavnicom Nada Ratković, za sudjelovanje u globalnom obilježavanju Svjetskog dana znanosti za mir i razvoj 10. studenoga 2025. godine su dobili certifikate. Ovaj certifikat potvrđuje njihovo aktivno sudjelovanje i doprinos promicanju znanosti kao javnog dobra koje jača mir, povjerenje i održivi razvoj. Sudjelovanjem u ovom međunarodnom događaju učenici i njihova nastavnica pokazali su predanost znanstvenoj kulturi, kritičkom promišljanju i razvoju društva temeljenom na znanju.

Znanost i statistika zajedno pomažu čovječanstvu da razumije svijet, donosi bolje odluke i stvara temelje za odgovornu i pravednu budućnost do 2050. godine.

„Znanost povezuje, statistika objašnjava – zajedno grade svijet povjerenja, transformacije i održivog sutra.“

Statistika je u ovom kontekstu postala most između znanosti i društva, a učenici su postali aktivni sudionici promjene.

Poveznice:

  1. https://www.unesco.org/en/days/science-peace-development
  2. https://council.science/events/world-science-day-for-peace-and-development-2025/
  3. https://sdg.iisd.org/events/world-science-day-for-peace-and-development-2025/
  4. https://odgovorno.hr/svjetski-dan-znanosti-za-mir-i-razvoj-2025-znanost-koja-nam-je-potrebna-za-2050-godinu/

Organizator događaja: Nada Ratković, prof. savjetnik

Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik

HANFA – Natječaj za učenike srednje škole

Natječaj Hanfe za učenike srednjih škola

Tema: Prepoznavanja financijskih i investicijskih prijevara

Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga (Hanfa) raspisuje nagradni natječaj za učenike srednjih škola „Uhvaćeni u mreži – prepoznaj prijevaru!“, koji se provodi ususret obilježavanju Svjetskog tjedna novca u 2026. godini.

Tema je natječaja prepoznavanje financijskih i investicijskih prijevara, situacija koje često izgledaju kao brza prilika za zaradu, ali u stvarnosti kriju rizike i opasnosti od gubitka. Cilj je natječaja potaknuti učenike da kreativnim videoradom prikažu kako nastaje prijevara, kako je prepoznati i kako se zaštititi. Na taj način učenici kroz humor, kritičko razmišljanje i kreativnost mogu pokazati da razumiju način funkcioniranja prijevara, znaju prepoznati rizike povezane s prijevarama te shvaćaju važnost donošenja promišljenih odluka.

Prijave se zaprimaju do 16. veljače 2026. nakon čega će stručno povjerenstvo Hanfe odlučivati o najboljem radu kojem će dodijeliti nagradu – interaktivni zaslon za školu. Objava pobjednika i dodjela nagrada održat će se tijekom Svjetskog tjedna novca, od 16. do 22. ožujka 2026., a najbolji rad bit će objavljen na Hanfinim internetskim stranicama i društvenim mrežama.

Pozivaju se učenici, mentori i ravnatelji srednjih škola da se prijave za sudjelovanje i svojim radovima doprinesu podizanju svijesti o važnosti financijske pismenosti među mladima.

ZADATAK ZA UČENIKE

Zadatak je osmisliti kratki videorad u kojem će učenici izmišljenu prijevaru (scenarij ili priču) prikazati na način da gledatelji mogu prepoznati znakove upozorenja i naučiti kako se zaštititi.

Učenici mogu prikazati jednu ili više vrsta prijevara, primjerice:

  • lažne investicijske platforme koje obećavaju „sigurne i brze zarade“
  • pozive, poruke ili oglase na društvenim mrežama koji nude ulaganja bez rizika
  • romantične i druge online prijevare povezane s novcem
  • lažne izjave poznatih osoba ili komentare koji stvaraju dojam vjerodostojnosti.

Videorad treba jasno pokazati:

  1. kako prijevara funkcionira
  2. koje znakove treba prepoznati
  3. što građani mogu učiniti da se zaštite i
  4. koja je ključna poruka koju videorad želi prenijeti.

Formu videorada učenici biraju sami. To može biti glumljeni skeč, montažni film, parodija oglasa, animacija, intervju, rasprava ili drugi kreativni videoformat.

PRAVILA SUDJELOVANJA

  • Videoradovi moraju biti autorski i prijavljeni u ime škole.
  • U radovima ne smiju biti vidljivi osobni podaci učenika (ime, prezime i sl.).
  • Trajanje videa: do 6 minuta.
  • Rok za prijavu: do 16. veljače 2026. u 16:00 sati putem poveznice.
  • Svaka škola može prijaviti samo jedan videorad.

PRIJAVA NA NATJEČAJ

Videorad se prijavljuje putem online obrasca dostupnog na poveznici.
U prijavi je potrebno navesti:

  • puni naziv i mjesto škole te e-adresu škole
  • ime i prezime ravnatelja/ravnateljice
  • podatke mentora (ime i prezime, e-adresa, kontakt-broj)
  • broj učenika koji su sudjelovali u izradi videorada.

Po učitavanju videa, škola će zaprimiti potvrdu o uspješnoj prijavi putem e-pošte.

Za sva dodatna pitanja možete se obratiti na: edukacija@hanfa.hr.

NAGRADE I VREDNOVANJE

Pristigli radovi bit će ocijenjeni prema:

  • kreativnosti i originalnosti ideje
  • jasnoći i edukativnosti poruke
  • kvaliteti izvedbe (scenarij, montaža, komunikacija, tehnička izvedba).

Najbolji rad prema odluci stručnog povjerenstva Hanfe osvojit će vrijednu nagradu – interaktivni zaslon za školu.

Objava pobjednika i dodjela nagrada održat će se tijekom Svjetskog tjedna novca 2026., a najbolji rad bit će objavljen na mrežnim stranicama Hanfe i društvenim mrežama.

OBJAVA RADOVA

Sudionici u cijelosti prihvaćaju uvjete sudjelovanja te slanjem radova daju suglasnost za njihovo nekomercijalno korištenje i objavu u edukativne svrhe (na mrežnim stranicama Hanfe, društvenim mrežama i drugim medijima). Detaljne informacije o načinu obrade osobnih podataka, pravima sudionika i primjeni Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) nalaze se u dokumentu „Obavijest o obradi osobnih podataka“, koji je sastavni dio ovog natječaja.

Preuzeto:

https://www.hanfa.hr/potrosaci/vijesti-za-potrosace/natjecaj-hanfe-za-ucenike-srednjih-skola-na-temu-prepoznavanja-financijskih-i-investicijskih-prijevara

Climate Action Project 2025. /2026.

Climate Action Project 2025.- Učenici SSŠ bana Josipa Jelačića za klimatsku budućnost

Profesorica Nada Ratković, prof. savjetnik (Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj) ,i u školskoj godini 2025./2026. sa svojim učenicima referentima za poslovnu ekonomiju i ekonomistima, sudjeluju u međunarodnom obrazovnom globalnom projektu Climate Action Project 2025, koji vodi neprofitna organizacija Take Action Global (TAG). Mentorice su istaknule važnost međuškolske suradnje i uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Cilj projekta je osvijestiti učenike o klimatskim promjenama i osnažiti ih za konkretne akcije koje doprinose zaštiti planeta. Projekt predstavlja primjer dobre prakse za integraciju održivog razvoja i društveno odgovornog poslovanja u srednjoškolsko obrazovanje. Kroz šest tjedana aktivnosti učenici istražuju klimatske promjene, razvijaju rješenja i djeluju kao mladi klimatski aktivisti, povezujući teoriju s praksom i razvijajući stručne vještine potrebne za buduće tržište rada

Projekt traje šest tjedana, a započeo je 29. rujna 2025. godine i okuplja više od 7 milijuna učenika iz 181 zemlje svijeta, s ciljem zajedničkog djelovanja u borbi protiv klimatskih promjena. Učenici kroz nastavu ekonomskih predmeta poput Uvod u poduzetništvo, Poduzetništvo, Statistika, Marketing, Vježbeničke tvrtka i IKT povezuju nastavni sadržaj s izazovima stvarnog svijeta. Koristeći stvarne podatke, grafikone i primjere s projektne stranice (climateactionproject.org), učenici lakše razumiju kompleksne teme te ih primjenjuju u svakodnevnom životu i školskim zadacima.

Provedba projekta

Učenici su kroz predmete struke analizirali uzroke i posljedice klimatskih promjena te tražili rješenja koja se mogu implementirati u lokalnoj zajednici i poslovanju. Korištenjem statističkih podataka, grafičkih prikaza te konkretnih primjera iz poslovnog okruženja, učenici su povezivali teorijska znanja s praksom.

Tijekom 6 tjedana rada učenici su odrađivali tjedne izazove, izrađivali plakate, istraživali podatke, izrađivali poslovne modele za poduzeća koja posluju održivo te su raspravljali o ulozi poduzeća u borbi protiv klimatskih promjena.

Aktivnosti su uključivale i korištenje digitalne aplikacije EarthProject, putem koje su učenici pratili vlastiti utjecaj na okoliš i učili kako biti odgovorni građani.

Sudjelovanje u ovom projektu je i korak prema novim međunarodnim suradnjama, projektima, usmjerenim na digitalnu inovaciju i obrazovanje za održivi razvoj. Kroz projekte poput ovoga, učenici pokazuju kako mladi mogu biti pokretači pozitivnih promjena, koristeći znanje i suradnju kao alat za stvaranje bolje budućnosti za naš planet.

Climate Action Day i globalna suradnja

Središnji događaj projekta bio je Climate Action Day, globalni mrežni događaj, koji se održao 6. studenoga. Tijekom tog dana učenici su sudjelovali u globalnom online događaju na kojem su govorile poznate osobe te voditelji projekta dr. Jennifer Williams i Koen Timmers.

Učenici iz Sinja su također sudjelovali u online interakcijama s drugim školama, razmjenjujući iskustva i znanja. Ove aktivnosti značajno su pridonijele razvoju jezičnih, komunikacijskih i digitalnih kompetencija učenika, kao i njihovom razumijevanju važnosti međunarodne suradnje u rješavanju klimatskih izazova.

Učenici su kroz projekt razvijali kritičko mišljenje, komunikacijske vještine i ekološku svijest, a iskustva poput onog učenice Franke, koja ističe važnost usporedbe životnih uvjeta sa školom iz Južne Afrike, dodatno jačaju zahvalnost i motivaciju učenika za daljnje djelovanje.

Rezultati i vrijednosti projekta

  1. Sudjelovanje u međunarodnom projektu i globalnoj zajednici učenika i nastavnika
  2. Razvijanje svijesti o klimatskim promjenama i osobnoj odgovornosti
  3. Stjecanje međunarodnog certifikata i digitalnih znački
  4. Pristup globalnoj bazi lekcija i ideja
  5. Mogućnost uključivanja škole u mrežu Build the Change Showcase Schools
  6. Vidljivost projekta i učenika na globalnoj razini
  7. Razvijanje međupredmetnih vještina (održivi razvoj, zdravlje, poduzetništvo, društvena odgovornost)
  8. Povezivanje teorijskog znanja s praktičnim radom kroz projektno učenje

Zaključak:

Projekt Climate Action 2025 omogućio je učenicima da osvijeste važnost održivog razvoja i steknu znanja koja će im biti korisna u budućem poslovnom svijetu. Sudjelovanje u ovakvom projektu potiče učenike na aktivno promišljanje, odgovorno djelovanje i suradnju na globalnoj razini, čime škola potvrđuje svoju ulogu u obrazovanju za održivu budućnost.

Digitalna ploča Padlet:

https://padlet.com/nada_ratkovic1/climate-action-project-2025-qc8711m0ud241e2k/wish/L8KjW9qk4x92WJbv

Suradnja i mentorstvo:

Projekt će zajedno realizirali: učenici 1.a. iz Sinja (Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj) i 1.a iz Splita (Ekonomska i upravna škola Split), koji se obrazuju za zanimanje Referent za poslovnu ekonomiju, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom. Projektu se mogu pridružiti i drugi zainteresirani učenici.

Paralelno sa projektom nastavnice i učenici će se pridružiti “Build THE Change ” i “Build THE Change Institutes” koje zajedno provode Take Action Global u partnerstvu s LEGO® Build the Change.

Sudjelovanje donosi i priznanja poput certifikata, znački i pristupa aplikaciji EarthProject, koja učenicima omogućuje praćenje vlastitog doprinosa zaštiti okoliša.

Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Tjedan globalnog obrazovanja 2025.

Nada u akciji – za pravednu, mirnu i održivu budućnost!

Od 17. do 24. studenog 2025. u Hrvatskoj se, kao i diljem Europe, obilježit će se Tjedan globalnog obrazovanja (Global Education Week). Ovogodišnja tema – “Nada u akciji – za pravednu, mirnu i održivu budućnost” – pozvala je škole, učitelje, učenike i građane da razmišljaju o tome kako pretvoriti nadu u konkretna djela i učiniti obrazovanje pokretačem pozitivnih promjena.

U Tjednu će tako sudjelovati čak 27 osnovnih i srednjih škola iz svih krajeva Hrvatske – od Dubrovnika i Hvara preko Duga Rese do Bjelovara te Osijeka i Rijeke, sretni smo čitati o aktivnostima koje planiraju, a koje možete istražiti kroz kalendar. Osim škola, Tjedan će svojim aktivnostima nadograditi i šest organizacija – DOOR, CMS, FSO, Restart – Dokukino KIC, DKolektiv, Delta i Breza, ugrađujući u njega tako i izuzetno vrijednu perspektivu neformalnog obrazovanja.  Tjedan globalnog obrazovanja međunarodna je inicijativa koju u Hrvatskoj koordinira Centar za mirovne studije, u suradnji s mrežom Centra Sjever-Jug Vijeća Europe. Cilj je potaknuti promišljanje o globalnim izazovima i zajedničku odgovornost za svijet u kojem živimo – svijet solidarnosti, jednakosti, održivosti i mira.

Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca (3. aktivnost)

Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca (3. aktivnost)

Aktivnost 3.

Istraživačko-edukacijska aktivnost: Digitalni euro -Pametna štednja u digitalnom svijetu

U sklopu međunarodnog istraživačkog projekta „Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca”, kao i povodom obilježavanja Svjetskog dana štednje, učenici 2.a razreda, zanimanje ekonomist, proveli su istraživačko-edukacijsku aktivnost pod nazivom „Digitalni euro – Pametna štednja u digitalnom svijetu“. Aktivnost je organizirala i vodila prof. Nada Ratković u sklopu nastavnog predmeta Poduzetništvo.

Cilj aktivnosti

Cilj aktivnosti bio je omogućiti učenicima dublje razumijevanje:

  • koncepta digitalnog eura,
  • utjecaja digitalne transformacije na financijske navike mladih,
  • načina pametnog upravljanja novcem u digitalnom vremenu,
  • razlika između tradicionalne i digitalne štednje,
  • odgovornog ponašanja u online financijskom okruženju.

Poseban naglasak stavljen je na jačanje financijske pismenosti, kritičkog razmišljanja, poduzetničkih kompetencija i razumijevanja budućih ekonomskih trendova.

Tijek aktivnosti :

1. Uvodni teorijski razgovor (kontekst Svjetskog dana štednje)

Učenici su najprije upoznati s povijesnim razvojem Svjetskog dana štednje, razlozima njegovog obilježavanja i važnosti pravilnog upravljanja osobnim financijama u današnjem društvu. Naglašeno je kako se način štednje mijenja u skladu s razvojem digitalnih alata, mobilnog bankarstva i novih oblika plaćanja.

2. Upoznavanje s konceptom digitalnog eura

Učenici su analizirali osnovne informacije o digitalnom euru:

  • što je digitalni euro i zašto se uvodi,
  • razlike između digitalnog eura i postojećih digitalnih plaćanja,
  • prednosti (brže transakcije, sigurnost, financijska inkluzija),
  • potencijalni izazovi (privatnost podataka, sigurnost).

Učenici su raspravljali o tome kako bi digitalni euro mogao utjecati na njihove buduće financijske navike.

3. Istraživački dio – Anketa i diskusija

Učenici su ispunili anketu međunarodnog projekta kako bi izrazili svoje mišljenje o digitalnom euru. Nakon prikupljanja podataka provedena je rasprava o rezultatima:

  • koliko učenici znaju o digitalnom euru,
  • osjećaju li se spremnima za digitalno financijsko okruženje,
  • što doživljavaju kao prednosti, a što kao rizike,
  • kako vide svoju financijsku budućnost u digitalnom dobu.

Ovim dijelom razvijale su se istraživačke i analitičke vještine učenika.

4. Edukacijski dio – Pametna štednja u digitalnom svijetu

Profesorica je s učenicima obradila teme:

  • razlika između želja i potreba,
  • psihologija potrošnje u digitalnom okruženju (online kupovine, sniženja, impulzivna potrošnja),
  • strategije pametne štednje za mlade,
  • kako se koristi mobilno bankarstvo i digitalni alati za upravljanje troškovima,
  • važnost postavljanja financijskih ciljeva.

Učenici su potom analizirali vlastite potrošačke navike i preispitali gdje mogu racionalnije planirati troškove.

5. Praktični rad – izrada osobnog mini plana štednje

Učenici su, uz smjernice profesorice, izrađivali jednostavan osobni plan pametne štednje, koji uključuje:

  • mjesečne troškove,
  • financijske ciljeve (kratkoročne i dugoročne),
  • predložene načine uštede,
  • analizu financijskog ponašanja.

https://padlet.com/nada_ratkovic1/digitalni-euro-pametna-tednja-u-digitalnom-svijetu-whl1ijub96topziq

6. Zaključna diskusija

U završnom dijelu učenici su:

  • iznijeli svoja razmišljanja o tome kako digitalni euro može utjecati na buduću ekonomiju,
  • raspravili kakve su financijske odluke mladih u digitalnom kontekstu,
  • dali prijedloge kako potaknuti vršnjake na pametnu štednju.

Posebno je istaknuto kako se financijska odgovornost uči postupno – kroz svakodnevne odluke.

Ishodi aktivnosti

Učenici su kroz aktivnost:

  • usvojili ključne pojmove vezane uz digitalni euro,
  • razumjeli važnost financijske pismenosti,
  • identificirali vlastite potrošačke navike,
  • razvili odgovoran stav prema upravljanju novcem,
  • naučili kako mogu štedjeti u digitalnom dobu,
  • razvili kritičko promišljanje o digitalnim financijskim trendovima.

Aktivnost je potaknula učenike da s više svijesti promišljaju o svojoj financijskoj budućnosti i ulozi digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu.

Zaključak

Istraživačko-edukacijska aktivnost provedena tijekom obilježavanja Svjetskog dana štednje pokazala se izuzetno vrijednom jer je učenicima približila suvremene financijske procese i omogućila im stjecanje praktičnih znanja o odgovornom upravljanju novcem u digitalnom vremenu.
Uloga profesorice Nade Ratković u vođenju aktivnosti u sklopu predmeta Poduzetništvo bila je ključna za uspješnu provedbu i integraciju istraživačkog i edukativnog pristupa.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca (2.aktivnost)

Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca (2.aktivnost)

Aktivnost 2.

Istraživačko-edukacijska aktivnost: Pametno s novcem – Trošiti, štedjeti ili investirati?

U sklopu međunarodnog istraživačkog projekta Digitalni euro – mišljenje srednjoškolaca, provodi se edukacijsko-istraživačka aktivnost osmišljena s ciljem utvrđivanja kako učenici u 2025. godini razmišljaju o novcu, kako donose financijske odluke te kako doživljavaju promjene koje donosi uvođenje digitalnog eura u Europskoj uniji.

Aktivnost „Pametno s novcem: Trošiti, štedjeti ili investirati?” usmjerena je na razvoj financijske pismenosti i poticanje kritičkog razmišljanja o budućnosti novca. Kroz uvodno izlaganje učenici se upoznaju s temeljnom razlikom između potrošnje, štednje i ulaganja te s konceptom digitalnog eura kao potencijalnog novog, sigurnog i široko dostupnog oblika digitalnog javnog novca.

Učenici istražuju kako bi digitalni euro mogao utjecati na njihove svakodnevne financijske navike, uključujući sigurnost, jednostavnost plaćanja, upravljanje osobnim budžetom i odnos prema digitalnom plaćanju općenito. Cilj je da mladi uvide kako se financijski sustavi mijenjaju te kakvu ulogu oni sami imaju u digitalnom gospodarstvu budućnosti.

Interaktivna aktivnost: Trošiti, štedjeti ili investirati?

Sudionici projekta sudjeluju u grupnoj simulaciji financijskih odluka. Učenici rade u timovima i izvlače kartice sa situacijama iz svakodnevnog života (npr. dobivanje džeparca, neočekivani trošak, ponuda za ulaganje, akcijska kupnja…), nakon čega biraju hoće li:

  • trošiti
  • štedjeti
  • investirati

Nakon donošenja odluke izvlače kartice rizika i prinosa koje oponašaju realne posljedice financijskih odluka, poput rasta vrijednosti ulaganja, gubitka zbog volatilnosti tržišta ili dobivanja malog, ali sigurnog prinosa kroz štednju.

Tijekom vježbe učenici vode financijski dnevnik, prate kako se mijenja stanje njihove „imovine“, uspoređuju različite strategije i raspravljaju o dugoročnim učincima svojih izbora. Na taj način razvijaju logičko razmišljanje, timski rad, argumentiranje odluka i razumijevanje odnosa rizik – prinos.

Digitalna ploča Padlet:

https://padlet.com/nada_ratkovic1/pametno-s-novcem-tro-iti-tedjeti-ili-investirati-kako-u-enic-456ffrv5c4mjg1p3

Ishodi učenja:

Nakon provedene aktivnosti učenik će moći:

  • objasniti razliku između trošenja, štednje i investiranja
  • razumjeti osnovni odnos rizik – prinos
  • opisati svrhu i ulogu digitalnog eura
  • donositi argumentirane financijske odluke
  • analizirati posljedice različitih financijskih strategija
  • voditi jednostavan financijski dnevnik
  • prepoznati rizične i odgovorne obrasce ponašanja
  • razviti odgovoran odnos prema novcu
  • uvidjeti vrijednost štednje i planiranja
  • razumjeti potrebu za financijskom pismenošću
  • pokazati otvorenost prema novim digitalnim financijskim rješenjima

Sljedeća aktivnost je istraživanje.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježavanje Svjetskog dana štednje

Obilježavanje Svjetskog dana štednje 2025

Naša škola tradicionalno obilježava Svjetski dan štednje u sklopu kojeg su organizirane brojne aktivnosti u cilju promicanja i jačanja svijesti učenika o važnosti štednje za osobne potrebe svakog pojedinca i suvremenu ekonomiju . Ovaj važan dan obilježen je u duhu jačanja financijske pismenosti, medijske pismenosti, digitalne pismenosti, jačanja poduzetničkog duha  i ostvarenja zadanih odgojno-obrazovnih ishoda i očekivanja međupredmetnih tema.

Aktivnost 1. Štednja: zaštita, uključenost i razvoj-Saving: protection, inclusion, and development

Povodom obilježavanja Svjetskog dana štednje, učenici 3.a razreda, zanimanje ekonomist sudjelovali su u edukacijsko-kreativnom školskom događaju na temu „Štednja: zaštita, uključenost i razvoj – Saving: protection, inclusion, and development“. Aktivnost je osmišljena kako bi se potaknulo promišljanje o važnosti štednje u suvremenom društvu, njezinom utjecaju na osobnu sigurnost, financijsku uključenost te dugoročni razvoj pojedinca i zajednice.

Kroz radionice i timski rad učenici su istraživali kako štednja može doprinijeti financijskoj stabilnosti, kako utječe na osjećaj sigurnosti te zašto je važna u kontekstu odgovornog upravljanja novcem. Razgovarali su o načinima kako mladi mogu početi štedjeti, kako prepoznati mudre financijske odluke te kako štednja može pomoći u ostvarenju osobnih ciljeva.

U sklopu događaja učenici su izradili plakate, infografike, digitalne prikaze i prezentacije. Njihovi radovi prikazuju različite perspektive štednje – od jednostavnih strategija i svakodnevnih navika do globalnih trendova financijske uključenosti. Učenici 1.a razreda fokusirali su se na osnovne pojmove štednje i poruke o odgovornom upravljanju novcem, dok su učenici 3.a razreda analizirali štednju u kontekstu osobnog razvoja, ulaganja i društvene odgovornosti.

Ovim događajem učenici su razvijali financijsku pismenost, kreativnost, komunikacijske vještine i timski rad. Obilježavanje Svjetskog dana štednje pokazalo je koliko mladi mogu biti angažirani i odgovorni u promišljanju svoje financijske budućnosti te kako edukacija o štednji može biti zanimljiva, poučna i inspirativna.

Digitalna ploča Padlet:

https://padlet.com/nada_ratkovic1/tednja-za-tita-uklju-enost-i-razvoj-saving-protection-inclus-8e3hrybarho4yuyi

Aktivnost 2. Štednja, ulaganje i odgovorno trošenje novca

Povodom obilježavanja Svjetskog dana štednje, učenici 1.a, zanimanje Referent za poslovnu ekonomiju, sudjelovali su u edukativno-kreativnom školskom programu pod nazivom „Štednja, ulaganje i odgovorno trošenje novca“. Cilj aktivnosti bio je potaknuti učenike na razmišljanje o ulozi štednje u današnjem svijetu, njezinoj važnosti za osobnu financijsku sigurnost, veću uključenost u financijske procese te dugoročni napredak pojedinca i zajednice.

Kroz radionice, suradnički rad i rasprave učenici su istraživali na koje načine štednja doprinosi stabilnosti, kako utječe na osjećaj sigurnosti te zašto je ključna za odgovorno upravljanje novcem. Razmatrali su prve korake koje mogu poduzeti mladi kako bi počeli štedjeti, kako prepoznati promišljene financijske odluke te kako štednja može pomoći u ostvarenju životnih ciljeva.

U sklopu aktivnosti učenici su izrađivali plakate, infografike, digitalne uratke i prezentacije. Njihovi radovi prikazali su različite poglede na temu štednje – od jednostavnih svakodnevnih navika do šireg pogleda na financijsku pismenost i uključenost. Učenici 1.a razreda usredotočili su se na osnovne pojmove štednje i poruke o odgovornom korištenju novca, dok su učenici 3.a razreda temu povezali s osobnim razvojem, ulaganjima i društveno odgovornim ponašanjem.

Ovim programom učenici su jačali financijsku pismenost, kreativno razmišljanje, komunikacijske vještine i sposobnost timskog rada. Obilježavanje Svjetskog dana štednje pokazalo je koliko mladi mogu biti motivirani i osviješteni kada je riječ o planiranju svoje financijske budućnosti te kako se učenje o štednji može pretvoriti u zanimljivo i poticajno iskustvo.

Digitalna ploča Padlet:

https://padlet.com/nada_ratkovic1/tednja-ulaganje-i-odgovorno-tro-enje-novca-y2euh3fecytpd170

U zaključcima su učenici istaknuli kako je ključno razviti samodisciplinu i kontrolirati vlastitu potrošnju. Na taj način, kroz određeno vrijeme moguće je stvoriti financijsku zalihu. Time se izbjegavaju nepotrebni izdaci i omogućuje kupnja željenih stvari bez zaduživanja putem kredita ili korištenja kreditnih kartica.

Učenici su se složili da je štednja moguća – samo treba započeti s malim koracima. Primjerice, ako svaki dan od džeparca u kasicu odvojimo 1 euro, tijekom godine dana možemo uštedjeti čak 365 eura.

Učenici na ovaj način razvijaju nove strukovne i digitalne kompetencije i kritičko mišljenje o pametnoj i mudroj štednji. Kroz primjer dobre prakse korištenjem inovativnih metoda poučavanja ostvareni su zadani odgojno-obrazovni ishodi i očekivanja međupredmetnih tema.

Autor: Nada Ratkovič, prof. savjetnik

Skip to content