Projekt “Coding for Climate”

Projektni ciklus: 17. ožujak – 27. travanj , 2025

Učenici iz više od 100 zemalja udružuju se kako bi razvili vještine, razmjenjivali ideje i koristili kodiranje za dobrobit našeg planeta i ljudi. Odaberi svoju Ligu svrhe! Hoće li tvoj razred preuzeti temu oceani, energija, voda ili kopno? Tjedna ažuriranja:

Faza 1 (1–2 tjedna)

Izazovi stižu na vašu e-mail adresu! Preuzmite svoju značku Lige i Vodič za akciju ovdje. Prođite kroz niz aktivnosti i pripremite se za 2. tjedan.
Pročitajte upute koje smo vam poslali.

Faza 2 (1–2 tjedna)

Vrijeme je za kodiranje! Sada kada ste vi i vaši učenici odabrali rješenje na kojem ćete raditi, koristite aktivnosti i alate kako biste istražili temu. Raspodijelite problem na manje dijelove i izradite plan.

Faza 3 (1–2 tjedna)

Kodiranje, suradnja, klimatska akcija! Povežite se s članovima svoje Lige svrhe u virtualnoj razmjeni razreda iz cijelog svijeta kako biste podijelili ideje, poglede i povratne informacije.

Kako to funkcionira

Korak 1

Registrirajte se za Kodiranje za klimu. Primit ćete e-mail s uputama.

Korak 2

Počnite planirati kako ćete provesti svoj projekt. Odaberite problem koji želite riješiti.

Popis globalnih prijetnji pronađite https://coding4climate.org/#problem

Korak 3

Provedite projekt sa svojim učenicima od ožujka 2025. Učenici mogu odabrati tehnologiju koju žele koristiti:

Scratch, Minecraft, micro:bit, Web, AI, Python, LEGO Fortnite, prototipiranje aplikacija, itd.

Možete čak kodirati i bez računala (tzv. unplugged kodiranje). Pogledajte svoje opcije.

Korak 4

Pošaljite svoj rad prije svibnja. Pogledajte rješenja drugih sudionika.

Coding 4 Climate Earth Day-24.travnja

Link:https://youtu.be/J5ZeOlOGZjw

Our Solution for Climate Change: Combating Climate Change Using Python

Naše rješenje za klimatske promjene: Borba protiv klimatskih promjena pomoću Pythona

https://www.climateactionproject.org/coding4climate

https://www.climateactionproject.org/coding4climate/solution/6802793226f15310bd224842

Climate in Our Hands- Combating Climate Change Together

Rješenje za klimatske promjene

Borba protiv klimatskih promjena korištenjem tehnologije: Praktična radionica s Pythonom https://coding4climate.org/python.html

Cilj radionice:

Cilj ove radionice je pomoći sudionicima da razumiju klimatske promjene i njihove utjecaje, istražiti kako tehnologija može pratiti otiske na okoliš, naučiti kako stvoriti jednostavan kalkulator emisija CO₂ temeljen na Pythonu i inspirirati akcije koje doprinose održivoj budućnosti.

Raspored radionice:

  1. Uvod (10 minuta):

Započnite pozdravljajući sudionike i pitajući ih da podijele svoja razmišljanja o “klimatskim promjenama” i kako one utječu na njihove živote. Zatim, navedite ciljeve radionice: podići svijest o klimatskim promjenama, pokazati kako tehnologija može pratiti utjecaj na okoliš i inspirirati sudionike da poduzmu mjere za bolju budućnost.

  1. Razumijevanje klimatskih promjena (20 minuta):

Predstavite koncept klimatskih promjena objašnjavajući kako globalne temperature rastu i kako ljudske aktivnosti poput prometa, krčenja šuma i industrijskih procesa doprinose tome. Raspravite o značaju ugljičnog otiska, fokusirajući se na aktivnosti poput putovanja automobilom, putovanja zrakoplovom i konzumacije mesa, koje ispuštaju stakleničke plinove u atmosferu i ubrzavaju globalno zagrijavanje.

  1. Kako tehnologija može pomoći (10 minuta):

Raspravite o ulozi tehnologije u rješavanju klimatskih promjena. Spomenite kako tehnološke inovacije poput obnovljivih izvora energije, električnih vozila i pametnih domova pomažu u smanjenju utjecaja na okoliš. Zatim objasnite kako tehnologija pomaže u praćenju emisija CO₂, posebno uvodeći jednostavne alate poput kalkulatora CO₂ koji mogu pomoći pojedincima da smanje svoj utjecaj na okoliš praćenjem aktivnosti poput putovanja automobilom, letenja i prehrane.

  1. Python rješenje za klimatske promjene: Vodič kroz kod (30 minuta):

Predstavite Python kod za jednostavan kalkulator emisija CO₂. Prođite kroz kod sa sudionicima i objasnite kako svaki dio funkcionira:

Definirajte rječnik s ključnim aktivnostima (putovanje automobilom, letovi i konzumacija mesa) i njihovim povezanim emisijama CO₂ u kilogramima.

Definirajte funkciju za izračun emisija na temelju ulaznih vrijednosti kao što su prijeđeni kilometri automobilom, sati leta i broj obroka mesa.

Navedite primjer upotrebe gdje se emisije izračunavaju za određene vrijednosti (npr. vožnja 50 kilometara, 2 sata leta i jedenje 3 obroka mesa).

Objasnite kako kod omogućuje korisnicima da procijene utjecaj svojih osobnih aktivnosti na okoliš i razumiju kako male promjene mogu smanjiti emisije.

Primjer korištenog koda:

Emisije CO2 za različite aktivnosti (kg CO2 po jedinici)

activities = {

“car_km”: 0.271, # CO2 po kilometru prijeđenom automobilom

“flight_hour”: 90, # CO2 po satu leta

“meat_meal”: 7.2 # CO2 po obroku mesa (kg)

def calculate_emissions(car_km=0, flight_hours=0, meat_meals=0):

total = (car_km * activities[‘car_km’] +

flight_hours * activities[‘flight_hour’] +

meat_meals * activities[‘meat_meal’])

return total

Primjer upotrebe:

emissions = calculate_emissions(50, 2, 3)

print(f”Procijenjene emisije CO2: {emissions} kg”)

  1. Vizualizacija podataka: Grafikon emisija (15 minuta):

Predstavite kako generirati jednostavan grafikon emisija CO₂ pomoću biblioteke matplotlib. Pokažite kako sudionici mogu koristiti Python kod za vizualizaciju podataka o emisijama u formatu stupčastog grafikona, što će im pomoći da razumiju raščlambu emisija po različitim aktivnostima.

Primjer koda za generiranje grafikona:

import matplotlib.pyplot as plt

activities = [“Automobil”, “Let”, “Meat”]

emissions = [50 * 0.271, 2 * 90, 3 * 7.2] # Primjer podataka

plt.bar(activities, emissions, color=[‘green’, ‘blue’, ‘red’])

plt.xlabel(‘Aktivnosti’)

plt.ylabel(‘Emisije CO2 (kg)’)

plt.title(‘Procijenjene emisije CO2 iz aktivnosti’)

plt.show()

Prođite kroz kod i objasnite kako promjena ulaznih vrijednosti (kao što su broj prijeđenih kilometara ili broj obroka mesa) utječe na grafikon.

  1. Grupna aktivnost: Izrada osobnog kalkulatora CO₂ (20 minuta):

Podijelite sudionike u male grupe i neka modificiraju Python kod kako bi odražavao njihove vlastite aktivnosti. Zamolite ih da prilagode kalkulator vlastitim vrijednostima, kao što su količina vremena leta svaki mjesec, koliko mesa konzumiraju ili koliko daleko voze. Ovo praktično iskustvo pomoći će im da shvate kako njihove pojedinačne akcije utječu na okoliš.

  1. Zid obećanja i grupna refleksija (10 minuta):

Zamolite svakog sudionika da zapiše jednu akciju koju će poduzeti kako bi smanjio svoj ugljični otisak, bilo da se radi o smanjenju korištenja automobila, odabiru obroka na biljnoj bazi ili češćem korištenju javnog prijevoza. Zatim pozovite svaku grupu da podijeli svoje akcijske planove s ostatkom sudionika radionice. Razmislite o tome kako male pojedinačne promjene mogu kolektivno napraviti veliku razliku u borbi protiv klimatskih promjena.

  1. Završne napomene i resursi (5 minuta):

Zahvalite sudionicima na sudjelovanju i predanosti održivosti. Potaknite ih da prate svoje emisije pomoću kalkulatora CO₂ koji su izradili i da naprave namjerne promjene kako bi smanjili svoj utjecaj na okoliš. Podijelite dodatne resurse poput knjiga, web stranica i dokumentaraca koji će im pomoći da nastave učiti o klimatskim promjenama i tehnologiji.

Završite podsjećajući sve da, iako su klimatske promjene zastrašujući izazov, svaka mala akcija poduzeta zajedno može stvoriti značajan utjecaj na zaštitu planeta.

Zaključak:

Ova radionica je pokazala da uz pomoć jednostavnih alata poput Python koda možemo pratiti i smanjiti svoj ugljični otisak. Naučili smo kako tehnologija igra vitalnu ulogu u razumijevanju utjecaja svakodnevnih aktivnosti na okoliš i kako naši osobni postupci, ma koliko mali bili, mogu doprinijeti ublažavanju klimatskih promjena. Uz malo znanja i truda, svi možemo pomoći u zaštiti planeta za buduće generacije.

Sažetak radionice:

Ova praktična radionica predstavlja hitno pitanje klimatskih promjena i kako individualni izbori doprinose emisijama CO₂. Sudionici uče kako koristiti jednostavan Python kod za izračun i vizualizaciju svog ugljičnog otiska kroz ključne aktivnosti poput vožnje, letenja i konzumacije mesa.

Nakon kratke rasprave o klimatskim promjenama i ulozi tehnologije, upuštamo se u kodiranje kalkulatora emisija CO₂ u Pythonu. Kod koristi rječnik faktora emisije za procjenu osobnog utjecaja na okoliš. Također istražujemo vizualizaciju podataka pomoću matplotliba, pomažući sudionicima da vide raščlambu svojih emisija putem grafikona.

U grupama, polaznici prilagođavaju kalkulator vlastitim podacima kako bi bolje razumjeli svoje navike. Zatim se obvezuju na male promjene načina života – poput korištenja javnog prijevoza ili smanjenja unosa mesa – kako bi smanjili svoje emisije.

Radionica završava snažnim podsjetnikom: malim koracima, vođeni svjesnošću i tehnološkim alatima poput Pythona, možemo ostvariti značajan utjecaj u borbi protiv klimatskih promjena.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt “Build the Change Changes”

https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities

Pozadina projekta

Gradovi su dizajnirani za život i rad, ali što ako bi bili izgrađeni i za igru? Razigrani gradovi mogu učiniti javne prostore zanimljivijima, uključivijima i održivijima. Mnogim urbanim područjima nedostaju sigurna mjesta za igru, što ograničava kreativnost i povezanost jednih s drugima ili s prirodom. Dodavanjem igre svakodnevnim prostorima možemo učiniti gradove zdravijima, življima i boljima za planet.

Vaša misija projekta

Razmislite o gradu. Gdje bi se mogla dodati igra i priroda? Kako razigrani prostori također mogu podržati okoliš i klimatske akcije? Vaša je misija izgraditi ideju kako bi gradovi bili zabavniji, zeleniji i puni života. Možete se usredotočiti na to da uobičajene stvari u gradovima učinite razigranijima, poput autobusne stanice, mosta, kante za smeće, pločnika ili nebodera… pustite mašti na volju!

Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica.

ElectricityMap solution for “Coding for Climate”

Kodiranje za klimu: ElectricityMap i digitalna rješenja za održivu budućnost

Kako klimatske promjene napreduju, važno je znati koliko je naša energija čista. ElectricityMap je alat otvorenog koda koji u stvarnom vremenu prikazuje emisije CO₂ iz proizvodnje električne energije diljem svijeta. Pomaže korisnicima — od pojedinaca do vlada — donositi bolje energetske odluke.

Kako radi?

ElectricityMap koristi podatke iz elektroenergetskih mreža i tržišta kako bi izračunao intenzitet ugljika (gCO₂/kWh) ovisno o izvorima energije (ugljen, plin, vjetar, sunce, itd.). Backend je razvijen u Pythonu i Djangu, dok frontend koristi React i Mapbox. Karta prikazuje emisije po regijama, bojeći ih prema čistoći energije.

Zašto je važan?

  • Pojedinci mogu puniti uređaje kad je energija najčišća.
  • Tvrtke mogu rasporediti računalne zadatke u “zelenijim” vremenima.
  • Vlade prate napredak prema obnovljivim izvorima.

Tehnička osnova:

  • Backend: Python, Django, PostgreSQL
  • Frontend: React, Mapbox GL JS
  • API: javni, za podatke u stvarnom vremenu

Projekt je otvoren za doprinos: dodavanje novih regija, poboljšanje korisničkog sučelja ili izrada novih aplikacija, poput “zelenog planera” koji pokreće zadatke kad je energija najčišća.

Širi kontekst: Kod za planet

Kod nije neutralan — podatkovni centri troše energiju, a optimiziran softver može smanjiti potrošnju. Softver otvorenog koda poput ElectricityMapa omogućuje svima mjerenje i smanjenje emisija.

Umjetna inteligencija se koristi za predviđanje vremena, optimizaciju potrošnje i borbu protiv deforestacije. Pametni mrežni sustavi i IoT uređaji omogućuju bolju raspodjelu i štednju energije.

Klimatska edukacija kroz digitalne alate pomaže razumjeti kompleksne probleme, dok klimatska pravda poziva na alate koji pomažu ranjivim zajednicama.

Razvijaju se i novi dizajnerski pristupi: tamni mod, manje animacija, optimizirane web stranice. Održiv dizajn štedi energiju i podatke, posebno važan u regijama u razvoju.

Mladi developeri sve više kodiraju s klimatskom sviješću – hackathoni i edukacije potiču stvaranje stvarnih rješenja.Z

Zaključak

Kod može mijenjati svijet. Na Dan planeta Zemlje i svaki dan, alati poput ElectricityMapa pokazuju da tehnologija može pomoći u borbi protiv klimatskih promjena. Svaki redak koda može doprinijeti čišćoj, pravednijoj i zelenijoj budućnosti.

Take Action Global-ElectricityMap

ElectricityMap je alat otvorenog koda koji prikazuje emisije ugljika iz električne energije u stvarnom vremenu u različitim regijama. Pomaže ljudima i organizacijama da donose ekološki prihvatljivije energetske odluke pokazujući kada je električna energija najčišća. Platforma koristi podatke iz energetskih mreža, obrađuje ih pomoću Pythona i Djanga te ih prikazuje na interaktivnoj karti izgrađenoj pomoću Reacta. Korisnici mogu smanjiti svoj ugljični otisak mjerenjem potrošnje energije, dok programeri mogu izrađivati ​​aplikacije ili poboljšavati sustav koristeći javni API. ElectricityMap pokazuje kako kodiranje može pretvoriti podatke u klimatske akcije.

ElectricityMap je softverska platforma otvorenog koda koja pruža podatke u stvarnom vremenu o intenzitetu ugljika u proizvodnji električne energije diljem svijeta. Pomaže pojedincima, tvrtkama i vladama da utvrde kada i gdje je električna energija najčišća, omogućujući donošenje klimatski prihvatljivijih odluka.

Platforma prikuplja podatke od nacionalnih operatora mreže i energetskih tržišta, a zatim izračunava intenzitet ugljika u gramima CO₂ po kilovat-satu. To se temelji na kombinaciji izvora energije koji se koriste, kao što su ugljen, prirodni plin, solarna energija, vjetar i hidroenergija.

Na pozadini, ElectricityMap koristi Python i Django za obradu ovih podataka i njihovo stavljanje na raspolaganje putem javnog API-ja. Prednji dio, izgrađen s Reactom i Mapboxom, prikazuje informacije na interaktivnoj globalnoj karti, prikazujući razine emisija uživo u svakoj regiji.

Ovaj alat omogućuje korisnicima da preusmjere korištenje električne energije – poput punjenja električnih vozila ili pokretanja poslužitelja – na vremena kada su emisije najniže. Tvrtke ga koriste za smanjenje utjecaja podatkovnih centara na okoliš, dok ga vlade koriste za praćenje napretka u prelasku na čišće energetske sustave.

Razvojni programeri mogu doprinijeti platformi dodavanjem novih regija, poboljšanjem točnosti podataka, poboljšanjem korisničkog iskustva ili stvaranjem novih alata pomoću ElectricityMap API-ja. Na primjer, razvojni programer može izraditi aplikaciju za “zeleni raspored” koja izvršava energetski intenzivne zadatke samo tijekom sati s niskim emisijama.

ElectricityMap je jasan primjer kako kodiranje može podržati djelovanje u području klime. Pretvaranjem složenih podataka o električnoj energiji u jasne, praktične uvide, osnažuje ljude diljem svijeta da donose odluke koje podržavaju održiviju budućnost.

Build the Change challenges: Playful cities challenge

Izazovi Izgradnje Promjene: Izazov Razigranih Gradova.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježavanje “Dana medijske pismenosti”


DMP vizuali za IG – 1

Radionica: “Tvoj klik, tvoj trag”

Radionica je uspješno provedena s ciljem podizanja svijesti učenika o njihovom digitalnom otisku te razvijanja vještina prepoznavanja dezinformacija i sigurnog ponašanja na internetu. U radionici su sudjelovali učenici 4.a razreda,

Opis i tijek radionice:

Radionica pod nazivom „Tvoj klik, tvoj trag“ bavila se temama digitalnog otiska, prepoznavanja dezinformacija i sigurnosti na internetu. Kroz praktične vježbe i primjere, učenici su učili kako prepoznati lažne vijesti, zaštititi osobne podatke i odgovorno koristiti digitalne alate.

Kroz uvodnu aktivnost učenici su se upoznali s pojmom digitalnog otiska. Uslijedilo je pojašnjenje razlike između aktivnog i pasivnog digitalnog traga, a u paru su analizirali vlastiti digitalni profil i njegovu percepciju izvana.

Zatim su učenici raspravljali o sadržajima koje je (ne)primjereno dijeliti te osvijestili vlastiti digitalni identitet. U drugom dijelu, fokusirali smo se na temu dezinformacija i provjere izvora, koristeći alate poput Google Reverse Image Search.

Kroz radni list „Analiza vijesti“, učenici su analizirali primjere i učili prepoznavati vjerodostojnost izvora. Radionicu smo zaključili interaktivnim kvizom „Pametno kroz digitalni svijet“, koji je poslužio kao ponavljanje ključnih pojmova.

Organizatorice i voditeljice radionice bile su nastavnice Nada Ratković, prof. savjetnik i Marijana Bilandžić, prof. savjetnik. Radionica je održana u okviru nastavnog predmeta Vježbenička tvrtka u trajanju od 90 minuta.

Zaključak:
Radionica je potvrdila koliko je važno razvijati digitalnu pismenost kod mladih. Učenici su aktivno sudjelovali, učili kroz praktične primjere i osvijestili važnost sigurnog i odgovornog ponašanja u digitalnom prostoru.

https://www.medijskapismenost.hr/dani-medijske-pismenosti-2025-raspored-dogadanja

Pridružite se i vi – naučimo kako ostati sigurni i pametni online!

  1. Uvodna aktivnost (5–10 minuta):
    Započinjemo kratkim razgovorom: „Što je to digitalni otisak?“ Učenike potičemo da podijele svoja razmišljanja o tome što sve ostavljaju za sobom kada koriste internet.
  2. Razrada teme (10 minuta):
    Učitelj/ica objašnjava pojam aktivnog i pasivnog digitalnog otiska, te kako naše objave, komentari, lajkovi i pretrage ostaju zabilježeni.
  3. Rad u parovima (15 minuta):
    Učenici ispunjavaju radni list „Moj digitalni profil“, gdje zamišljaju kako bi ih netko opisao samo na temelju onoga što objavljuju na internetu.
  4. Zajednička rasprava (10 minuta):
    Nakon ispunjavanja, razgovaramo o pitanjima: Što se smije, a što ne smije dijeliti? Kako naš profil izgleda drugima? Jesmo li svjesni svog digitalnog identiteta?
  5. Dezinformacije i provjera izvora (15 minuta):
    Uvodimo temu lažnih vijesti. Objašnjavamo razliku između dezinformacija i netočnih informacija. Pokazujemo praktične alate za provjeru izvora i fotografija (npr. Google Reverse Image Search).
  6. Radni list „Analiza vijesti“ (15 minuta):
    Učenici pojedinačno ili u parovima analiziraju primjer vijesti (prava ili izmišljena) i odgovaraju na pitanja: Je li vijest vjerodostojna? Ima li izvor? Može li se potvrditi negdje drugdje?
  7. Završna aktivnost – kviz (10 minuta):
    Učenici rješavaju kviz „Pametno kroz digitalni svijet“ – u online ili papirnatom obliku. Kviz uključuje 5 pitanja koja provjeravaju razumijevanje digitalnog otiska i informacijske pismenosti.
  8. Zaključak i poruka za kraj:
    Radionicu završavamo zajedničkim zaključkom: Svaka naša aktivnost na internetu ostavlja trag – birajmo mudro što dijelimo, koga pratimo i čemu vjerujemo.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Andrija Milun se plasirao na Državno natjecanje

Andrija Milun, učenik 2.razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju, zanimanje ekonomist, izvrsnim 2.mjestom na županijskoj razini natjecanja plasirao se na Državno natjecanje iz engleskoga jezika pod mentorstvom profesorice Ane Gulić. Natjecanje će se održati u Crikvenici od 9. do 11. travnja 2025. Našem Andriji želimo puno uspjeha!

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (finale)

Nacionalna kviz liga (NKL), popularno natjecanje u općem znanju za srednjoškolce u organizaciji Kviz udruge šibenik (KUŠ), održano je u Šibeniku. Dosad je održano 8 službenih kola i nulto, pokazno kolo. Ove je godine u završnici natjecanja, održanom već treću godinu, sudjelovalo osamnaest srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije ekipe iz susjedne Bosne i Hercegovine.

Završnici natjecanja prethodilo je osam krugova u kojima je sudjelovalo više od 350 ekipa i ukupno 1700 učenika gimnazija i strukovnih škola. Dokazuje to da, suprotno mišljenju nekih, strukovno obrazovanje nije podbacilo u širini znanja koje pruža učenicima, no sve se, naravno, svodi i na osobne interese i uključenost učenika. 

Završnica Nacionalne kviz lige za srednje škole u Šibeniku, 29.3.2025.

U klubu Azimut započeo je dvodnevni program Nacionalne kviz lige (NKL), natjecanja u kviz znanju zbog kojeg će na veliko finale treću sezonu zaredom doći 18 srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije iz susjedne Bosne i Hercegovine. Naravno, sve to u organizaciji Kviz udruge Šibenik (KUŠ).

Veliko finale održalo se 29.03. u Kući umjetnosti Arsen, a 28.03. se u Azimutu održao ‘shuffle’ kviz koji je sastavio poznati šibenski kvizaš i profesor Barislav Poparić. Svih sto mladih kvizaša izvlačiti će redne brojeve i ekipe će im biti nasumično odabrane. Time će se postići i ona glavna ideja KUŠ-ovaca, da se natjecatelji druže i s onima koji nisu u njihovoj ekipi. U Azimutu je pripremljena i večera i zabavni program.

Cijelu ligu osmislili su i pokrenuli Krešo Škugor, Zoran Erak, Goran Milić i Dino Bartulović. ali uz svakojaku pomoć ostalih iz KUŠ-a.

Finale je trajalo tri sata. Prvi set imao je 25 pitanja u kojima se izlučilo 5 finalista i onda se tih 5 finalista natjecalo za konačnu nagradu

Prijenos na YouTubeu

Finale natjecanja održano je u Kući umjetnosti Arsen, a cijeli je događaj imao izravni prijenos preko platforme YouTube. Igru su osmislili i pokrenuli Krešo ŠkugorZoran ErakGoran Milić i Dino Bartulović uz podršku članova KUŠ-a.

Svoj posao obavljaju volonterski jer, kako kažu, kad znaš da radiš na nečemu što je dobro, nije teško iako je to ozbiljan posao i oduzima dosta vremena.

Do sljedeće godine!

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Statističko natjecanje 2024./2025. (finale)

Zahvala za sudjelovanje na 8. Statističkom natjecanju!

Učenice Petra Podrug, Lea Vitić i Marta Glavan iz ekipe TOKE pod mentorstvom profesorice Nade Ratković iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj, s ponosom su sudjelovale u 8. sezoni Statističkog natjecanja 2024./2025.

Učenice su pokazale zavidnu razinu znanja, truda i kreativnosti, a mi se već veselimo novoj sezoni i budućim izazovima!

Zahvaljujemo Hrvatskom zavodu za statistiku na organizaciji natjecanja te na ukazanoj prilici da naši učenici razvijaju svoju statističku pismenost, istraživačko razmišljanje i timski rad kroz zanimljive izazove.

Radujemo se prijavi i iduće školske godine!

Do tada, ćemo nastavati proučavati dodatne sadržaje na službenoj web stranici i društvenim mrežama (FacebookInstagramLinkedInYouTube), kao i sadržaje o statističkoj pismenosti:

Statistički edukativni portal: https://stedy.hr/

Mala škola statistike (edukativni video materijali)

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (3.faza)

Nacionalna kviz liga srednjih škola stigla je do finala!

Nacionalnu kviz ligu pokrenula je Kviz udruga Šibenik (KUŠ), a ovo je treća godina ovog jedinstvenog natjecanja. Cilj je približiti edukativne i kulturne sadržaje učenicima srednjih škola na zabavan način, razvijati kritičke stavove i nove načine rješavanja problemskih zadataka na svim poljima, od opće kulture i znanosti do svakodnevnog života, poticati učenike na timski rad, povezati učenike srednjih škola Republike Hrvatske, ali i regije u zajedničkoj aktivnosti. Natjecanje daje dodatnu vrijednost mladima u sustavu obrazovanja Republike Hrvatske kroz kviz sadržaje koji nastoje pratiti školske kurikule.

U natjecanju treće sezone sudjelovalo je preko 1700 učenika srednjih škola iz 84 srednje škole u 45 gradova Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Srbije kao i 90 profesora mentora. NKL se sastoji od 8 kola i igra se u razdoblju od listopada do ožujka, putem online platforme s prijenosom uživo iz Kuće umjetnosti Arsen. 

Ekipa “Odgovorni”, učenici naše škole su pobjednici divizije i ukupni pobjednici u finalu. Imaju pravo veta na 1 pitanje u finalu.

Finale natjecanja okupit će 20 najboljih timova iz 11 divizija. Sam finalni vikend okuplja preko 130 sudionika (učenika i njihovih mentora).

Portali:

https://sibenski.slobodnadalmacija.hr/sibenik/sibenik-i-zupanija/sibenik/treca-sezona-nacionalne-kviz-lige-stigla-do-zavrsnice-finale-u-subotu-u-kuci-umjetnosti-arsen-1463533

https://magazin.hrt.hr/mladi/finale-nacionalne-kviz-lige-srednjih-skola-0-12082724

https://kabinet.alfa.hr/blog/u-nacionalnoj-kviz-ligi-sudjelovalo-1700-srednjoskolaca–466

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježen Svjetski i Europski tjedan novca 2025.

“Think before you follow, wise money tomorrow”

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a cilj im je educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i razumnom trošenju novca. Ovogodišnja globalna tema „Think before you follow, wise money tomorrow” usmjerena je na utjecaj digitalnih financija i društvenih mreža, s posebnim naglaskom na važnost kritičkog promišljanja i izbjegavanje impulzivnih odluka pod utjecajem okoline.

Edukacije

Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića iz Sinja (mentorice: prof. savjetnica Nada Ratković i prof. savjetnica Marijana Bilandžić) aktivno su se uključile u obilježavanje GMW i EMW, u suradnji s Ekonomskom i upravnom školom Split (prof. izvrsna savjetnica Suzana Mikulić) i Komercijalno-trgovačkom školom Split (prof. savjetnica Marija Istenić i prof. Vanda Perunov) i podržala globalnu kampanju kako bi se i na taj način unaprijedila znanja i vještine koje su potrebne za donošenje ispravnih financijskih odluka. Tim povodom učenici naše škole sa svojim mentoricama Nada Ratković i Marijana Bilandžić sudjelovali su u brojnim edukativnim aktivnostima, predavanjima i prezentacijama o financijskoj pismenosti.

U organizaciji Hrvatske gospodarske komoreHrvatske poštanske bankeUNIQA osiguranjaErste Asset Managementa i  HANFE,  20. ožujka 2025., od 11:40 do 13:25 preko MS Teamsa učenici i nastavnici prisustvovali su sljedećim edukativnim predavanjima:

  • Uvodno predavanje: moderator Alan Božić, HGK
  • Značaj financijske pismenosti za mlade i uloga regulatornih institucija: Anja Tkalčević, HANFA
  • Bankarstvo i upravljanje osobnim financijama: Anna Maria Brleković, Hrvatska poštanska banka d.d.
  • Investicijski fondovi: Laura Keglović, Erste Asset Management d.o.o.
  • Uloga i značaj osiguranja: Lucija Marić, UNIQA osiguranje, d.d.

Cilj je kroz različite aktivnosti potaknuti mlade na aktivno promišljanje o upravljanju svojim financijama.

Učenici su se upoznali s važnošću razvijanja dobrih financijskih navika kao i financijskog planiranja, s temom investiranja, posebice kako početi s ulaganjima i kako smanjiti rizičnost ulaganja, s novčanicama, karticama, kreditima, zlatnim pravilima štednje, o različitim vrstama financijskih prijevara putem interneta te kako se zaštititi od njih, vrstama osiguranja, kako nas osiguranje štiti od posljedica rizika i drugim zanimljivim temama te su aktivno odgovarali na postavljena pitanja i pokazali zanimanje za odabrane teme.

Kvizovi znanja – sjajni rezultati naših učenika!

U okviru događanja učenici su sudjelovali u dva kviza znanja o financijskoj pismenosti, koje je organizirala Anja Tkalčević iz HANFE. Učenici 4. razreda zanimanja ekonomist pokazali su izvrsno znanje, a natjecanje je bilo iznimno napeto i uspješno:

1. kviz
2. mjesto: Marko Soldić ( Neda Ukraden)
U top 10 još su se plasirali:

  • Leica – Lea Vitić
  • Linda i Iva – Linda Smoljo i Iva Čovo
  • Mirna i Nika – Mirna Jagnjić i Nika Dukić

2. kviz
1. mjesto: Petra Podrug
2. mjesto: Marko Soldić (tim: Sandra Afrika) – pohvala za osvajanje 2. mjesta u oba kviza!
3. mjesto: Mihaela Petričević (mihaaaa)
Ostali timovi u top 10:

5. mjesto: Mirna Jagnjić i Nika Dukić

9. mjesto: Njizi dvizi – Lea Vitić i Antea Pletkosić

Ukupno je sudjelovalo 34 učenika, a njihovi rezultati potvrđuju znanje, trud i interes za financijske teme.

Čestitke Petri svim učenicima!

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja o financijama koja će im pomoći u budućnosti. Kroz edukaciju i praktične aktivnosti, sudionici razvijaju odgovoran odnos prema novcu, što doprinosi financijski sigurnijem društvu. Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade na razmišljanje o vlastitoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Veliko hvala svima koji su doprinijeli ovom uspjehu!

Edukacije su održane u suradnji s HANFA, HGK, HPB, UNIQA i Erste AM. Učili smo o štednji, investiranju, karticama, osiguranju i kako se zaštititi od financijskih prijevara. Znanje o novcu – ulaganje u sigurnu budućnost!

Pokloni za učenike

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima na poklonima za učenike!

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a nastoje educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i odgovornom trošenju novca.

Glavni cilj ovih inicijativa jest pomoći mladima da steknu znanja i vještine potrebne za donošenje informiranih financijskih odluka. Financijska pismenost danas je ključna jer omogućava pojedincima bolje upravljanje osobnim financijama, izbjegavanje dugova i planiranje financijske budućnosti.

U obilježavanju sudjeluju škole, financijske institucije, vladine i nevladine organizacije te razni stručnjaci iz područja ekonomije i financija. Organiziraju se edukativne radionice, predavanja, kvizovi i druge aktivnosti prilagođene različitim dobnim skupinama.

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja i vještine koje će im pomoći u budućnosti. Edukacija o financijskoj pismenosti iznimno je važna za osobnu stabilnost, ali i za razvoj odgovornog i financijski sigurnog društva.

Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade da razmišljaju o svojoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima!

Brojne online edukacije

Nastavnici i učenici sudjelovali su u brojnim online edukacijama koje su organizirali Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO), Ministarstvo financija i HNB. Učenici su imali priliku testirati svoje znanje i kroz kviz u organizaciji Hrvatske Udruge banaka.

U tjednu financijske pismenosti održano je i MŽSV za poslovnu administraciju gdje je jedna od predavačica bila Nada Ratković sa temom:

1.Financijsko opismenjivanje uz primjenu umjetne inteligencije – Nada Ratković predstavila je suvremene digitalne alate koji koriste umjetnu inteligenciju za analizu potrošačkih navika, simulacije financijskog planiranja i donošenje informiranih financijskih odluka.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Hrvatska Ekonomska Olimpijada (HEO) 2025

Hrvatska Ekonomska Olimpijada (HEO) 2025

Održana Hrvatska ekonomska olimpijada 2025.

Dana 5. ožujka 2025. godine održana je Hrvatska ekonomska olimpijada (HEO) – jedno od najvažnijih nacionalnih natjecanja iz područja ekonomije i financijske pismenost. HEO je nacionalno natjecanje koje promiče ekonomsko obrazovanje i financijsku pismenost među mladima. U organizaciji Centra za razvoj mladih (CERM), natjecanje je okupilo učenike srednjih škola iz cijele Hrvatske, a odvijalo se istovremeno u prostorijama svojih škola, rješavali ispite iz ekonomije i financijske pismenosti. Najbolji učenici će predstavljati Hrvatsku na Međunarodnoj ekonomskoj olimpijadi (IEO) koja će se održati u srpnju 2025. godine u Bakuu, Azerbajdžan.

Iz naše škole sudjelovao je TIM: Odgovorni kojeg čine učenici : Marko Liović, Lana Marić, Lara Matković, Helena Petričević, Mia Tokić i Paula Žanko, učenici 3.a razreda koji se obrazuju za zanimanje ekonomist.

Mentorica učenicima je Nada Ratković, prof. savjetnik koja već nekoliko godina sudjeluje u HEO i ostvaruje s učenicima odlične rezultate.

Najveći broj škola do sada

HEO 2025. bilježi rekordan broj sudionika i škola. Sudjelovale su ukupno 32 srednje škole ekonomskog usmjerenja iz svih dijelova Hrvatske. Ovaj rastući interes pokazuje sve veću potrebu mladih za ekonomskim znanjima i praktičnim financijskim alatima. Sve veći interes učenika i nastavnika za sudjelovanjem u programima koji potiču primjenu teorijskog znanja u praksi, ali i razvoj kritičkog mišljenja, rješavanja problema i analitičkih vještina.

Ciljevi i važnost natjecanja

Hrvatska ekonomska olimpijada ima za cilj promovirati ekonomsko obrazovanje, razvijati financijsku pismenost te poticati mlade na kritičko razmišljanje i snalažljivost u ekonomskim kontekstima. U vremenu kada je financijska pismenost prepoznata kao jedna od ključnih životnih kompetencija, ovakva natjecanja pružaju učenicima jedinstvenu priliku da testiraju stečena znanja, ali i razviju nove vještine koje će im koristiti u akademskom i profesionalnom razvoju.

Nov format natjecanja i međunarodna usklađenost

Ovogodišnje izdanje olimpijade donijelo je niz novosti. Umjesto online financijske igre koja se koristila prethodnih godina, uvedeni su standardizirani ispiti, usklađeni s formatom IEO natjecanja. Time se učenicima omogućuje dublje razumijevanje ekonomske teorije i razvoj poslovnih vještina, ali i priprema za stvarne profesionalne izazove. učenici su se natjecali kroz dva pisana ispita – jedan iz ekonomije, drugi iz financijske pismenosti. Ispit iz financijske pismenosti obuhvaćao je pitanja višestrukog izbora, dok je ekonomija uključivala teorijska pitanja i zadatke otvorenog tipa. U dijelu financijske pismenosti učenici su odgovarali na pitanja višestrukog izbora u vremenski ograničenom roku. Fokus je bio na temama kao što su osobne financije, proračuni, štednja, investicije i odgovorno zaduživanje. Ispit iz ekonomije sadržavao je pitanja otvorenog tipa koja su zahtijevala primjenu osnovnih ekonomskih modela, razumijevanje ponude i potražnje, tržišnih mehanizama te osnovnih makroekonomskih pojmova. Učenici su time pokazali sposobnost razumijevanja ekonomskih modela, analitičkog razmišljanja i odgovornog donošenja financijskih odluka.

Priprema za svijet rada

Kroz sudjelovanje na Hrvatskoj ekonomskoj olimpijadi učenici imaju priliku doživjeti stvarne situacije odlučivanja, analizirati probleme, donositi brze i promišljene odluke te razvijati samopouzdanje u primjeni ekonomskih koncepata. Time se izravno pripremaju za izazove koji ih očekuju na fakultetima, tržištu rada i u svakodnevnom životu.

Posebna pozornost ove je godine usmjerena na razvoj etičkog i odgovornog pristupa ekonomiji, ali i na poticanje poduzetničkog načina razmišljanja kod mladih. Novi format također pridonosi stvaranju ravnoteže između teorijskog znanja i praktičnih vještina.

Organizatori najavljuju dodatna unaprjeđenja, uključujući veći broj medalja i priznanja, kao i razvoj atraktivnijeg natjecateljskog okruženja za buduće generacije.

Međunarodna prilika za najbolje

Najbolje plasirani učenici imat će čast predstavljati Hrvatsku na Međunarodnoj ekonomskoj olimpijadi koja će se održati u srpnju 2025. u Bakuu, Azerbajdžan.. Riječ je o prestižnom globalnom događaju koji okuplja mlade talente iz cijeloga svijeta na kojem će hrvatski predstavnici odmjeriti znanje s vršnjacima iz cijeloga svijeta.

Hrvatska ekonomska olimpijada (HEO) 2025. još je jednom potvrdila svoju važnu ulogu u razvoju mladih ekonomskih talenata. Osim što je natjecanje platforma za provjeru znanja, ono je i poticaj učenicima da razmišljaju šire, odgovorno i strateški. Kao budući ekonomisti, financijski stručnjaci ili poduzetnici. Uz ovakve inicijative, Hrvatska s pravom može računati na novu generaciju kompetentnih i društveno odgovornih stručnjaka.

Rezultati natjecanja bit će objavljeni na službenim stranicama Hrvatske ekonomske olimpijade: https://www.ceo.cerm.hr/

Organizatori najavljuju i veći broj medalja i priznanja na nacionalnoj razini, što dodatno motivira učenike na uključivanje u buduća izdanja natjecanja.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content