Festival znanosti “Mreže”2025-Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo

Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo

Predavanje: „Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo“
Datum održavanja: 9. svibnja 2025.
Mjesto održavanja: Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomska i upravna škola Split
Voditelji aktivnosti: Nada Ratković, mag.oec. i Suzana Mikulić, dipl.oec.
Sudionici: Učenici Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomske i upravne škole Split
Dana 9. svibnja 2025. godine održano je stručno, inspirativno i nadahnjujuće predavanje pod nazivom „Mreža znanja: Struka, umrežavanje i poduzetništvo“. Ovo predavanje provedeno je u sklopu Festivala znanosti – Split, a organizirano s ciljem osvještavanja važnosti stručnog razvoja kod mladih, poticanja umrežavanja te osnaživanja poduzetničkog duha među učenicima.
Teme obrađene na predavanju bile su od iznimnog značaja za mlade ljude koji se pripremaju za svoje prve profesionalne korake. U suvremenom svijetu, gdje tržište rada postaje sve dinamičnije i zahtjevnije, sve je važnije ne samo imati znanje, već znati to znanje primijeniti, dijeliti i kontinuirano razvijati kroz suradnju, inicijativu i osobnu odgovornost.
Predavanje je započelo s naglaskom na važnost stručnog obrazovanja i praktičnih vještina kao temelja uspješne karijere. Struka kao temelj profesionalnog identiteta, nije samo sredstvo za zaposlenje, ona je i način da se ostvari vlastiti profesionalni identitet te doprinese društvu. Učenici su podsjećeni da svako zanimanje, bilo ono klasično ili moderno, ima svoju vrijednost i značenje.
Kroz konkretne primjere, dodatno je osvijetljena važnost povezivanja teorijskog znanja s praksom. Učenici su ohrabreni da prepoznaju potencijal vlastitih vještina i ulože trud u njihovo razvijanje.
Drugi dio predavanja, Umrežavanje kao most prema mogućnostima, bio je posvećen umrežavanju, stvaranju i održavanju korisnih profesionalnih kontakata. Predavačice su naglasile kako brojni poslovni uspjesi i prilike dolaze upravo kroz poznanstva, povjerenje i međusobnu podršku.
Učenicima su pojašnjeni pojmovi poput „profesionalna mreža“, „osobni brend“ i „mentorstvo“. Poseban naglasak stavljen je na korištenje modernih alata poput LinkedIna, sudjelovanje u stručnim radionicama, prakse i volontiranja kao načina za osobni i profesionalni rast. Kroz zanimljive i motivirajuće primjere, učenici su potaknuti na aktivno sudjelovanje u zajednici i izgradnju vlastite reputacije u profesionalnom okruženju.
Završni dio predavanja, Poduzetništvo kao stav, a ne samo zanimanje, obuhvatio je poduzetništvo. Ne samo kao oblik poslovanja, već kao način razmišljanja i djelovanja. Učenici su upoznati s osnovama poduzetničkog mindseta, kao što su prepoznavanje prilika, inovativnost, odgovornost, samostalnost i spremnost na rizik.
Poseban fokus stavljen je na etičko i društveno odgovorno poduzetništvo te važnost djelovanja u korist zajednice. Kroz inspirativne priče predavačica, učenici su vidjeli kako male ideje mogu prerasti u velike projekte, uz predan rad, znanje i vjeru u vlastite sposobnosti.
Aktivno sudjelovanje učenika
Tijekom cijelog predavanja učenici su aktivno sudjelovali. Postavljali su pitanja, iznosili svoja razmišljanja, komentirali teme te prepoznavali izazove s kojima se suočavaju u razmišljanjima o vlastitoj budućnosti. Interaktivni format predavanja omogućio je dinamičnu razmjenu ideja, a osobito ohrabruje činjenica da su brojni učenici pokazali interes za dodatne edukacije iz područja poduzetništva, poslovne etike i profesionalnog razvoja.
Dojam i zaključak
Predavanje je ispunilo sva očekivanja i ocijenjeno je kao izuzetno korisno, motivirajuće i inspirativno. Učenici su stekli nova znanja, ali i dragocjen osjećaj osnaženosti, uvjerenje da je pred njima svijet mogućnosti koji sami kroje svojim znanjem, radom, odnosima i poduzetničkim duhom.
Zaključno, može se reći kako su obrađene tri ključne komponente svakog uspješnog profesionalnog puta:
- Struka je temelj koji pruža znanje, kompetencije i identitet.
- Umrežavanje je most koji povezuje ljude, ideje i mogućnosti.
- Poduzetništvo je snaga koja pretvara znanje i ideje u konkretne rezultate i pozitivne promjene.
Kroz mrežu znanja učimo ne samo iz knjiga, već i jedni od drugih. Budućnost pripada onima koji se ne boje učiti, povezivati i stvarati. Upravo takav duh njeguje i ovakva edukacija.
Zahvaljujemo Festivalu znanosti Split na podršci i prilici da budemo dio ove vrijedne inicijative. Nadamo se da će se ovakve aktivnosti nastaviti razvijati i redovito uključivati u školske kurikulume, jer jasno je mladima ne treba samo znanje, već i prostor za primjenu, rast i stvaranje.
Materijal na poveznici: Mreža znanja-Festival znanosti 09.05.2025..pptx
Aktivnosti: https://festivalznanosti.hr/files/file/2025/4/program-FZ-2025-split.pdf


Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik
FESTIVAL ZNANOSTI 2025.

- MREŽE su središnja tema ovogodišnjeg Festivala znanosti koji se od 5. do 10. svibnja 2025. godine odvija širom Hrvatske. Festival znanosti manifestacija je koja se u Hrvatskoj kontinuirano organizira od 2003. godine s ciljem približavanja znanosti javnosti kroz informiranje o procesima, aktivnostima i rezultatima na području znanosti te motiviranja mladih za istraživanje i stjecanje novih znanja.
- U sklopu ovogodišnjeg Festivala znanosti u našoj školi je 7. 5. 2025. održana radionica Promocija kozmetičke struke na društvenim mrežama. Sudjelovali su učenici prvog razreda i nastavnice Jelena Poljak i Željka Vuko. Uvod u radionicu je bilo predavanje o vrsti, kemijskom sastavu i djelovanju kozmetičkih proizvoda. Danas se nove znanstvene spoznaje primjenjuju u proizvodnji kozmetičkih proizvoda koji se uklapaju u najnovije kozmetičke procedure. U sklopu radionice održali smo edukacije Brow lift, njega lica Glow Up preparatima uz primjenu LED maske i njega ruku s manikurom i lakiranjem.
- Brow lift je podizanje obrva poznato i pod nazivom laminacija obrva. Tijekom tretmana obrve se oblikuju i učvršćuju kemijskim losionima i vodotopivim ljepilima koji u početku omekšavaju strukturu dlake, a kasnije je fiksiraju u željeni oblik. Nakon tretmana obrve izgledaju punije i jače te zadržavaju oblik nekoliko tjedana.
- Njega lica Glow Up preparatima noviji je kozmetički tretman koji koristi preparate koji pružaju blistavu i svježu put te osiguravaju mladenački i blistavi sjaj kože, hidratiziraju i revitaliziraju kožu, potiču sintezu kolagena i pomažu ujednačavanju narušene strukture kože. Krema za završnu njegu pomaže stvaranju bisernog sjaja kože koji privlači i nježno reflektira svjetlost na holografski način.
- LED maske su visokotehnološki alati neobičnog dizajna koji rade na principu svjetlosne terapije različitih valnih duljina svjetlosti.
- Manikura je postupak njegovanja i ukrašavanja noktiju, prstiju i ruku. Postupak uključuje oblikovanje, poliranje i ukrašavanje noktiju kao i njegu kože ruku. Tretman je vrlo ugodan za korisnika.
- Svjesni smo da Festival znanosti nije samo niz predavanja i radionica, već prilika da znanost doživimo kao dio svakodnevnice, s ciljem poticanja kritičkog razmišljanja, kreativnosti i znatiželje kod naših učenika, zato već pet godina sudjelujemo u provedbi Festivala znanosti u našoj školi.








Festival znanosti “Mreže” 2025-Zajedno smo jači: Snaga umrežavanja i suradnje

Zajedno smo jači: Snaga umrežavanja i suradnje

Predavanje/radionica: „Zajedno smo jači: Snaga umrežavanja i suradnje“
Datum održavanja: 8. svibnja 2025.
Mjesto održavanja: Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomska i upravna škola Split
Voditelji aktivnosti: Nada Ratković, mag.oec. i Suzana Mikulić, dipl.oec.
Sudionici: Učenici Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomske i upravne škole Split
Dana 8. svibnja 2025. godine, održano je predavanje/radionica pod nazivom „Zajedno smo jači: Snaga umrežavanja i suradnje“, s ciljem podizanja svijesti o važnosti timskog rada, umrežavanja i korištenja digitalnih alata u obrazovnom procesu. Predavanje je provedeno u sklopu edukativnih aktivnosti u okviru Festivala znanosti Split, a sudionici su bili učenici iz dviju srednjih škola – Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomske i upravne škole Split.
Predavanje je započelo objašnjenjem osnovnog koncepta umrežavanja, što znači stvaranje i održavanje profesionalnih i osobnih kontakata, te kako ti kontakti mogu doprinositi uspjehu i osobnom razvoju. Učenicima je objašnjeno kako umrežavanje nije samo poslovna aktivnost, već ključni faktor u učenju, razmjeni ideja i zajedničkom napretku. Naglašeno je kako dijeljenje znanja i iskustava kroz suradnju čini sve sudionike boljima.
Timski rad, kao temelj uspjeha u mnogim područjima, bio je drugi ključni dio predavanja. Predavačice su učenicima prikazale različite aspekte timskog rada, od usklađivanja individualnih ciljeva do postizanja zajedničkih. Učenici su upoznati s izazovima i prednostima rada u timu, uključujući komunikaciju, dijeljenje odgovornosti i zajedničko donošenje odluka. Važno je bilo naglasiti kako uspješan timski rad vodi ka većim i bržim rezultatima, što je posebno korisno u obrazovanju i profesionalnom životu.
Treći segment predavanja posvećen je korištenju digitalnih alata u modernom obrazovanju i poslovanju. Učenici su upoznati s alatima koji olakšavaju umrežavanje, suradnju i komunikaciju, poput platformi za dijeljenje informacija, virtualnih timskih radova, video poziva i mnogih drugih. Naglašeno je kako tehnologija ne služi samo za lakše obavljanje zadataka, već i kao most za povezivanje s ljudima i idejama iz cijelog svijeta.
U sklopu radionice, učenici su se podijelili u timove i dobili zadatak: „Kako poboljšati školsku zajednicu korištenjem tehnologije?“ i „Kako korištenjem tehnologije uspostaviti suradnju među školama?“. Učenici su koristili digitalni alat Padlet kako bi svoje ideje, prijedloge i rješenja podijelili u tekstualnom, infografičkom ili PowerPoint formatu.
Kroz aktivnu raspravu i izradu zadatka, učenici su kreativno razmišljali o mogućnostima implementacije tehnologije za unapređenje školskih zajednica i međusobnu suradnju među školama. Zadatak je uključivao razmatranje kako koristiti alate poput virtualnih učionica, foruma, zajedničkih dokumenata i drugih online platformi za poboljšanje suradnje, dijeljenje resursa i omogućavanje lakšeg pristupa informacijama.
Predavanje i radionica ocijenjeni su kao izuzetno korisni i motivirajući. Učenici su aktivno sudjelovali, postavljali pitanja, dijelili vlastita iskustva i razvijali ideje o tome kako umrežavanje i suradnja mogu pomoći u poboljšanju obrazovnog procesa i društvenih odnosa u školama. Kroz interaktivnu radionicu, učenici su stekli nova znanja i vještine u korištenju digitalnih alata, što im može pomoći u daljnjem profesionalnom i osobnom razvoju.
Zahvaljujemo se svim sudionicima na angažmanu i kreativnim prijedlozima te se nadamo da će ovakve inicijative nastaviti igrati važnu ulogu u obrazovanju mladih, motivirajući ih da koriste tehnologiju i suradnju kao ključne alate za uspjeh u budućnosti.
Zaključak:
Suradnja, timski rad i umrežavanje su ključni za osobni i profesionalni razvoj. Digitalni alati pružaju neograničene mogućnosti za poboljšanje školskih zajednica, proširivanje mreže kontakata i ostvarivanje zajedničkih ciljeva. Svi sudionici radionice pokazali su snažnu volju za učenjem, suradnjom i korištenjem tehnologije kao sredstva za postizanje boljih rezultata, čime je jasno pokazano da zajedno, kroz suradnju i dijeljenje znanja, možemo postići puno više.
Padlet ploča: https://bit.ly/44tD3NB

Zajedno smo jači!
U sklopu Festivala znanosti Split, učenici SŠ bana Josipa Jelačića Sinj i Ekonomske i upravne škole Split sudjelovali su u predavanju i radionici na temu „Zajedno smo jači: Snaga umrežavanja i suradnje“, umrežavanja, timskog rada i korištenja digitalnih alata. Kroz alat Padlet dijelili su ideje kako tehnologijom poboljšati školsku zajednicu i suradnju među školama. Kreativne ideje, odlična interakcija i zajednička poruka: Zajedno možemo više!

Aktivnosti: https://festivalznanosti.hr/files/file/2025/4/program-FZ-2025-split.pdf





Autorica: Nada Ratković, prof. savjetnik
Dan Škole: Zlatne ideje za zlatnu budućnost
Jedan klik, jedan trag
Naša škola nije samo mjesto učenja – ona je prostor gdje se ideje pretvaraju u stvarnost! Ponosno smo obilježili Dan škole i Dan otvorenih vrata, a posebno izdvajamo predstavljanje vježbeničke tvrtke “Zlatna koka d.o.o.” učenica 3.a razreda, te prezentaciju “Jedan klik – jedan trag” učenice 4.a razreda. Učenici su još jednom pokazali kako spoj znanja, kreativnosti i digitalnih vještina čini našu školu – školom za budućnost. Hvala svim vrijednim učenicima i mentorima koji s ljubavlju i trudom grade uspjehe svakoga dana.
Obilježen Dan škole i Dan otvorenih vrata – Škola za budućnost

U Srednjoj strukovnoj školi bana Josipa Jelačića Sinj, 7. svibnja 2025. godine svečano je obilježen Dan škole, a u sklopu proslave održan je i Dan otvorenih vrata. Bila je to prilika da pokažemo bogatstvo znanja, vještina i kreativnosti koje naši učenici svakodnevno razvijaju kroz strukovno obrazovanje, ali i da otvorimo vrata zajednici i predstavimo školu kao mjesto učenja za budućnost.

Izradila: Ana Malovan, 2.a zanimanje ekonomistkinja
Posebno ističemo predstavljanje vježbeničke tvrtke “Zlatna koka d.o.o.”, iza koje stoje učenice 3.a razreda zanimanja ekonomist, Andrea Norac-Kevo i Hana Norac Kevo. Njihova prezentacija bila je sadržajna, profesionalna i inspirativna, a nastala je kao rezultat rada u okviru nastavnog predmeta Vježbenička tvrtka, koji omogućuje učenicima simulaciju stvarnog poslovnog okruženja.

U predmetu Vježbenička tvrtka, učenici razvijaju poslovne ideje, osnivaju simulirano poduzeće i prolaze kroz sve faze poslovnog procesa – od osnutka, preko izrade poslovnog plana, vođenja poslovnih knjiga, oglašavanja i prodaje, pa sve do javne prezentacije. Time stječu ključne ekonomske, organizacijske i komunikacijske vještine, a istovremeno razvijaju timski duh, kreativnost i poduzetnički način razmišljanja.
Tvrtka “Zlatna koka d.o.o.” bavi se simbolički važnim temama poput domaće proizvodnje, održivog razvoja i tradicije, što dodatno naglašava vrijednosti koje promovira naša škola – povezivanje znanja sa stvarnim životom i odgovornim djelovanjem u zajednici.
Također, učenica 4.a razreda Petra Podrug predstavila je edukativnu i društveno odgovornu prezentaciju pod nazivom “Jedan klik – jedan trag”, kojom je ukazala na važnost sigurnog i odgovornog ponašanja na internetu, naglašavajući digitalne tragove koje svakodnevno ostavljamo.

Koje kompetencije razvijaju naši učenici?
Učenici zanimanja ekonomist tijekom školovanja stječu brojne stručne i opće kompetencije koje ih osposobljavaju za uspješan nastavak obrazovanja ili izravan ulazak na tržište rada, Nastava se temelji na primjeni znanja u stvarnim i simuliranim situacijama, čime učenici razvijaju:
Stručne kompetencije:
- Poduzetničke vještine – kako od ideje razviti poslovni plan, osnovati poduzeće i upravljati njime.
- Poslovna komunikacija – formalno i neformalno izražavanje u poslovnom kontekstu (usmeno i pismeno).
- Računovodstvene i financijske vještine – vođenje poslovnih knjiga, obračun plaća, izrada računa, planiranje budžeta.
- Marketing – osmišljavanje promocije proizvoda/usluga, izrada letaka, vođenje društvenih mreža tvrtke.
- Administrativne vještine – rad u uredskom poslovanju, upravljanje dokumentima i poslovna korespondencija.
Digitalne kompetencije:
- Rad u MS Office alatima (Word, Excel, PowerPoint), financijskim i računovodstvenim programima.
- Korištenje e-alata i platformi za učenje, komunikaciju i prezentaciju (Google Workspace, Canva, Prezi…).
- Sigurno i odgovorno korištenje interneta – razvijanje digitalnog identiteta, zaštita privatnosti i osobnih podataka.
Društvene i međupredmetne kompetencije:
- Ekološka osviještenost – kroz projekte i zadatke učenici razvijaju svijest o održivosti i zelenom poslovanju.
- Financijska pismenost – sposobnost razumijevanja osobnih i poslovnih financija.
- Kritičko mišljenje i rješavanje problema – kroz projektne zadatke, timski rad i analizu stvarnih situacija.
- Timski rad i suradnja – učenici se raspoređuju u poslovne funkcije u vježbeničkim tvrtkama, gdje svi doprinose zajedničkom cilju.
- Samostalnost i odgovornost – uče planirati svoje vrijeme, preuzimati odgovornost za zadatke i donositi odluke.
Sve ove kompetencije učenici primjenjuju kroz nastavu, projekte, vježbeničke tvrtke i različite školske i vanškolske aktivnosti, čime se osnažuju kao mlade, odgovorne osobe spremne za izazove suvremenog svijet Kroz rad u vježbeničkim tvrtkama, projektne zadatke i praktičnu nastavu, učenici usvajaju poduzetničke vještine, uče kako razviti poslovnu ideju, izraditi poslovni plan, upravljati poduzećem i predstavljati svoje proizvode i usluge. Poseban naglasak stavlja se na poslovnu i administrativnu komunikaciju, računovodstvo, marketing, kao i rad s poslovnim dokumentima i programima koji se koriste u suvremenom poslovanju. Digitalne kompetencije razvijaju kroz svakodnevno korištenje alata kao što su MS Word, Excel, PowerPoint, Google alati, kao i razne internetske platforme za dizajn i prezentaciju, čime se jača njihova digitalna pismenost i kreativnost. Veliku pažnju posvećujemo i sigurnosti na internetu, zaštiti osobnih podataka, kao i razumijevanju vlastitog digitalnog identiteta, čime učenici razvijaju odgovorno ponašanje u digitalnom okruženju. Kroz različite teme i projekte učenici postaju financijski pismeni, znaju planirati osobni i poslovni budžet, pratiti prihode i rashode te donositi financijski odgovorne odluke.
Uz stručna znanja, učenici razvijaju i kritičko mišljenje, rješavanje problema, timsku suradnju, komunikacijske vještine te odgovornost i samostalnost u radu. Također, osvješćuje se važnost održivog razvoja, ekologije i društvene odgovornosti, kroz zadatke i projekte koji povezuju ekonomiju i okoliš.
Sve ove kompetencije čine temelj obrazovanja koje odgovara zahtjevima tržišta rada 21. stoljeća i čine naše učenike spremnima za izazove koje donosi budućnost.
Svi prisutni, učenici, nastavnici, roditelji i gosti uvjerili su se da je naša škola doista „škola za budućnost“, koja osnažuje mlade ljude ne samo znanjem, već i vrijednostima, odgovornošću i inicijativom.
Od srca zahvaljujemo našim vrijednim učenicama na pripremljenim aktivnostima, kao i njihovim nastavnicama mentoricama, koje ih svesrdno podržavaju, potiču i usmjeravaju.
Zajedno gradimo školu u kojoj znanje postaje iskustvo, a učenici – pokretači budućnosti ponosno su izjavile nastavnice Nada Ratković, prof. savjetnik i Marijana Bilandžić, prof. savjetnik.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
DAN ŠKOLE I DAN OTVORENIH VRTA
7. SVIBNJA 2025.

Projekt “Global Action Days (GAD)” 2025

Ovogodišnji Globalni dani akcije traju od 22. travnja (Svjetski dan planeta Zemlje) do 6. svibnja i usredotočeni su na temu edukacije o obnovi ekosustava.
Kampanja Globalni dani akcije 2025., koju organizira FEE (Zaklada za obrazovanje o okolišu), ističe važnost obnove ekosustava i zaštite bioraznolikosti.

Svaka od 5 predloženih aktivnosti kampanje daje sudionicima priliku da se povežu sa svojim okolišem, bolje razumiju važnost zdravih ekosustava i istraže kako mogu aktivno doprinijeti njihovoj zaštiti. Podržavajući edukaciju o obnovi ekosustava, kampanja se nada pomoći u stvaranju budućnosti u kojoj svaka osoba ima znanje i vještine za zaštitu i obnovu ekosustava našeg planeta, osiguravajući zdravu i održivu budućnost za buduće generacije. Ovogodišnji Globalni dani akcije traju od 22. travnja (Svjetski dan planeta Zemlje) do 6. svibnja i usredotočeni su na temu edukacije o obnovi ekosustava.
U partnerstvu s UNESCO-om i NAAEE-om, FEE vodi Obrazovni izazov 6.1 kao dio Desetljeća UN-a za obnovu ekosustava, čiji je cilj ugraditi obrazovanje o obnovi ekosustava u formalne i neformalne obrazovne sustave diljem svijeta do 2030. godine.



Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Digitalni inovacijski inkubator 2025 (4. faza)

Predaja finalnog rješenja
Posljednji korak prije velike završnice Digitalnog Inovacijskog Inkubatora, je predaja finalnog rješenja
Rok za predaju finalnog rješenja je nedjelja 18.5. do kraja dana!
Prilikom same predaje treba voditi računa o nekoliko detalja:
1.Dokument konačnog rješenja predaje mentor ISKLJUČIVO putem obrasca na sljedećoj poveznici: https://forms.gle/qeodqfwxcs4Bf7bm8
2. Dokument konačnog rješenja moguće je predati u bilo kojem formatu: Word, PowerPoint, PDF, putem poveznice…
3. Prije same predaje putem obrasca, dokument konačnog rješenja je potrebno nazvati u formatu: [Naziv_Tima] – [Naziv_razvijenog_rješenja]
Nakon predaje rješenja slijedi Potvrda o predaji finalnog rješenja od strane organizatora.
Potvrda o predaji finalnih rješenja vaših učeničkih timova.
Slijedi proces evaluacije svih pristiglih rješenja koji će zbog velikog broja sudionika okvirno trajati do kraja sljedećeg tjedna. Nakon što se evaluiraju sva rješenja, mailom ćemo biti obaviješteni o rezultatima.
Finalno će 6 najboljih timova u kategoriji osnovnih i 6 najboljih timova u kategoriji srednjih škola biti pozvani u veliko finale Digitalnog Inovacijskog Inkubatora powered by Hrvatski Telekom koje će se održati 10.6. uživo na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Scientix STEM Discovery Campaign 2025

STEM Discovery Campaign 2025. zajednička je međunarodna inicijativa organizirana u suradnji s projektom NBS EduWORLD. Inicijativa poziva edukatore, projekte, organizacije, knjižnice, škole, sveučilišta, klubove mladih i sve zainteresirane dionike diljem Europe i šire da proslave karijere i studije u područjima znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM). Kampanja traje od 1. veljače do 30. travnja 2025., s vrhuncem aktivnosti od 24. do 30. travnja.
Tijekom kampanje sudionici dijele svoje aktivnosti vezane uz STEM obrazovanje na karti svijeta na koju se može kliknuti, odakle zajednica može pristupiti tim aktivnostima i zatim ih reproducirati.

AKTIVNOSTI:


Workshop: Climate Action Through Code: Harnessing Python for Sustainability Duration:
žhttps://www.scientix.eu/campaigns/sdc/my-activities/activity?id=14662

Workshop: Intelligent Financial Planning with AI in Vocational Education
https://www.scientix.eu/campaigns/sdc/my-activities/activity?id=10702


Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt “Coding for Climate”

Učenici 2.a razreda zanimanja ekonomist sudjeluju u međunarodnom projektu Coding for Climate u školskoj godini 2024./2025 i pridružuju se učenicima iz cijelog svijeta.
Projektni ciklus: 17. ožujak – 27. travanj , 2025
Učenici iz više od 100 zemalja udružuju se kako bi razvili vještine, razmjenjivali ideje i koristili kodiranje za dobrobit našeg planeta i ljudi. Odaberi svoju Ligu svrhe! Hoće li tvoj razred preuzeti temu oceani, energija, voda ili kopno? Tjedna ažuriranja:
Faza 1 (1–2 tjedna)
Izazovi stižu na vašu e-mail adresu! Preuzmite svoju značku Lige i Vodič za akciju ovdje. Prođite kroz niz aktivnosti i pripremite se za 2. tjedan.
Pročitajte upute koje smo vam poslali.
Faza 2 (1–2 tjedna)
Vrijeme je za kodiranje! Sada kada ste vi i vaši učenici odabrali rješenje na kojem ćete raditi, koristite aktivnosti i alate kako biste istražili temu. Raspodijelite problem na manje dijelove i izradite plan.
Faza 3 (1–2 tjedna)
Kodiranje, suradnja, klimatska akcija! Povežite se s članovima svoje Lige svrhe u virtualnoj razmjeni razreda iz cijelog svijeta kako biste podijelili ideje, poglede i povratne informacije.
Kako to funkcionira
Korak 1
Registrirajte se za Kodiranje za klimu. Primit ćete e-mail s uputama.
Korak 2
Počnite planirati kako ćete provesti svoj projekt. Odaberite problem koji želite riješiti.
Popis globalnih prijetnji pronađite https://coding4climate.org/#problem
Korak 3
Provedite projekt sa svojim učenicima od ožujka 2025. Učenici mogu odabrati tehnologiju koju žele koristiti:
Scratch, Minecraft, micro:bit, Web, AI, Python, LEGO Fortnite, prototipiranje aplikacija, itd.
Možete čak kodirati i bez računala (tzv. unplugged kodiranje). Pogledajte svoje opcije.
Korak 4
Pošaljite svoj rad prije svibnja. Pogledajte rješenja drugih sudionika.
Coding 4 Climate Earth Day-24.travnja
Link:https://youtu.be/J5ZeOlOGZjw
Our Solution for Climate Change: Combating Climate Change Using Python
Naše rješenje za klimatske promjene: Borba protiv klimatskih promjena pomoću Pythona

https://www.climateactionproject.org/coding4climate
https://www.climateactionproject.org/coding4climate/solution/6802793226f15310bd224842

Climate in Our Hands- Combating Climate Change Together
Rješenje za klimatske promjene
Borba protiv klimatskih promjena korištenjem tehnologije: Praktična radionica s Pythonom https://coding4climate.org/python.html
Cilj radionice:
Cilj ove radionice je pomoći sudionicima da razumiju klimatske promjene i njihove utjecaje, istražiti kako tehnologija može pratiti otiske na okoliš, naučiti kako stvoriti jednostavan kalkulator emisija CO₂ temeljen na Pythonu i inspirirati akcije koje doprinose održivoj budućnosti.
Raspored radionice:
- Uvod (10 minuta):
Započnite pozdravljajući sudionike i pitajući ih da podijele svoja razmišljanja o “klimatskim promjenama” i kako one utječu na njihove živote. Zatim, navedite ciljeve radionice: podići svijest o klimatskim promjenama, pokazati kako tehnologija može pratiti utjecaj na okoliš i inspirirati sudionike da poduzmu mjere za bolju budućnost.
- Razumijevanje klimatskih promjena (20 minuta):
Predstavite koncept klimatskih promjena objašnjavajući kako globalne temperature rastu i kako ljudske aktivnosti poput prometa, krčenja šuma i industrijskih procesa doprinose tome. Raspravite o značaju ugljičnog otiska, fokusirajući se na aktivnosti poput putovanja automobilom, putovanja zrakoplovom i konzumacije mesa, koje ispuštaju stakleničke plinove u atmosferu i ubrzavaju globalno zagrijavanje.
- Kako tehnologija može pomoći (10 minuta):
Raspravite o ulozi tehnologije u rješavanju klimatskih promjena. Spomenite kako tehnološke inovacije poput obnovljivih izvora energije, električnih vozila i pametnih domova pomažu u smanjenju utjecaja na okoliš. Zatim objasnite kako tehnologija pomaže u praćenju emisija CO₂, posebno uvodeći jednostavne alate poput kalkulatora CO₂ koji mogu pomoći pojedincima da smanje svoj utjecaj na okoliš praćenjem aktivnosti poput putovanja automobilom, letenja i prehrane.
- Python rješenje za klimatske promjene: Vodič kroz kod (30 minuta):
Predstavite Python kod za jednostavan kalkulator emisija CO₂. Prođite kroz kod sa sudionicima i objasnite kako svaki dio funkcionira:
Definirajte rječnik s ključnim aktivnostima (putovanje automobilom, letovi i konzumacija mesa) i njihovim povezanim emisijama CO₂ u kilogramima.
Definirajte funkciju za izračun emisija na temelju ulaznih vrijednosti kao što su prijeđeni kilometri automobilom, sati leta i broj obroka mesa.
Navedite primjer upotrebe gdje se emisije izračunavaju za određene vrijednosti (npr. vožnja 50 kilometara, 2 sata leta i jedenje 3 obroka mesa).
Objasnite kako kod omogućuje korisnicima da procijene utjecaj svojih osobnih aktivnosti na okoliš i razumiju kako male promjene mogu smanjiti emisije.
Primjer korištenog koda:
Emisije CO2 za različite aktivnosti (kg CO2 po jedinici)
activities = {
“car_km”: 0.271, # CO2 po kilometru prijeđenom automobilom
“flight_hour”: 90, # CO2 po satu leta
“meat_meal”: 7.2 # CO2 po obroku mesa (kg)
def calculate_emissions(car_km=0, flight_hours=0, meat_meals=0):
total = (car_km * activities[‘car_km’] +
flight_hours * activities[‘flight_hour’] +
meat_meals * activities[‘meat_meal’])
return total
Primjer upotrebe:
emissions = calculate_emissions(50, 2, 3)
print(f”Procijenjene emisije CO2: {emissions} kg”)
- Vizualizacija podataka: Grafikon emisija (15 minuta):
Predstavite kako generirati jednostavan grafikon emisija CO₂ pomoću biblioteke matplotlib. Pokažite kako sudionici mogu koristiti Python kod za vizualizaciju podataka o emisijama u formatu stupčastog grafikona, što će im pomoći da razumiju raščlambu emisija po različitim aktivnostima.
Primjer koda za generiranje grafikona:
import matplotlib.pyplot as plt
activities = [“Automobil”, “Let”, “Meat”]
emissions = [50 * 0.271, 2 * 90, 3 * 7.2] # Primjer podataka
plt.bar(activities, emissions, color=[‘green’, ‘blue’, ‘red’])
plt.xlabel(‘Aktivnosti’)
plt.ylabel(‘Emisije CO2 (kg)’)
plt.title(‘Procijenjene emisije CO2 iz aktivnosti’)
plt.show()
Prođite kroz kod i objasnite kako promjena ulaznih vrijednosti (kao što su broj prijeđenih kilometara ili broj obroka mesa) utječe na grafikon.
- Grupna aktivnost: Izrada osobnog kalkulatora CO₂ (20 minuta):
Podijelite sudionike u male grupe i neka modificiraju Python kod kako bi odražavao njihove vlastite aktivnosti. Zamolite ih da prilagode kalkulator vlastitim vrijednostima, kao što su količina vremena leta svaki mjesec, koliko mesa konzumiraju ili koliko daleko voze. Ovo praktično iskustvo pomoći će im da shvate kako njihove pojedinačne akcije utječu na okoliš.
- Zid obećanja i grupna refleksija (10 minuta):
Zamolite svakog sudionika da zapiše jednu akciju koju će poduzeti kako bi smanjio svoj ugljični otisak, bilo da se radi o smanjenju korištenja automobila, odabiru obroka na biljnoj bazi ili češćem korištenju javnog prijevoza. Zatim pozovite svaku grupu da podijeli svoje akcijske planove s ostatkom sudionika radionice. Razmislite o tome kako male pojedinačne promjene mogu kolektivno napraviti veliku razliku u borbi protiv klimatskih promjena.
- Završne napomene i resursi (5 minuta):
Zahvalite sudionicima na sudjelovanju i predanosti održivosti. Potaknite ih da prate svoje emisije pomoću kalkulatora CO₂ koji su izradili i da naprave namjerne promjene kako bi smanjili svoj utjecaj na okoliš. Podijelite dodatne resurse poput knjiga, web stranica i dokumentaraca koji će im pomoći da nastave učiti o klimatskim promjenama i tehnologiji.
Završite podsjećajući sve da, iako su klimatske promjene zastrašujući izazov, svaka mala akcija poduzeta zajedno može stvoriti značajan utjecaj na zaštitu planeta.
Zaključak:

Ova radionica je pokazala da uz pomoć jednostavnih alata poput Python koda možemo pratiti i smanjiti svoj ugljični otisak. Naučili smo kako tehnologija igra vitalnu ulogu u razumijevanju utjecaja svakodnevnih aktivnosti na okoliš i kako naši osobni postupci, ma koliko mali bili, mogu doprinijeti ublažavanju klimatskih promjena. Uz malo znanja i truda, svi možemo pomoći u zaštiti planeta za buduće generacije.

Sažetak radionice:
Ova praktična radionica predstavlja hitno pitanje klimatskih promjena i kako individualni izbori doprinose emisijama CO₂. Sudionici uče kako koristiti jednostavan Python kod za izračun i vizualizaciju svog ugljičnog otiska kroz ključne aktivnosti poput vožnje, letenja i konzumacije mesa.
Nakon kratke rasprave o klimatskim promjenama i ulozi tehnologije, upuštamo se u kodiranje kalkulatora emisija CO₂ u Pythonu. Kod koristi rječnik faktora emisije za procjenu osobnog utjecaja na okoliš. Također istražujemo vizualizaciju podataka pomoću matplotliba, pomažući sudionicima da vide raščlambu svojih emisija putem grafikona.
U grupama, polaznici prilagođavaju kalkulator vlastitim podacima kako bi bolje razumjeli svoje navike. Zatim se obvezuju na male promjene načina života – poput korištenja javnog prijevoza ili smanjenja unosa mesa – kako bi smanjili svoje emisije.
Radionica završava snažnim podsjetnikom: malim koracima, vođeni svjesnošću i tehnološkim alatima poput Pythona, možemo ostvariti značajan utjecaj u borbi protiv klimatskih promjena.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt “Build the Change Changes”

https://www.buildthechangeschools.org/challenges/playful-cities
Pozadina projekta
Gradovi su dizajnirani za život i rad, ali što ako bi bili izgrađeni i za igru? Razigrani gradovi mogu učiniti javne prostore zanimljivijima, uključivijima i održivijima. Mnogim urbanim područjima nedostaju sigurna mjesta za igru, što ograničava kreativnost i povezanost jednih s drugima ili s prirodom. Dodavanjem igre svakodnevnim prostorima možemo učiniti gradove zdravijima, življima i boljima za planet.
Vaša misija projekta
Razmislite o gradu. Gdje bi se mogla dodati igra i priroda? Kako razigrani prostori također mogu podržati okoliš i klimatske akcije? Vaša je misija izgraditi ideju kako bi gradovi bili zabavniji, zeleniji i puni života. Možete se usredotočiti na to da uobičajene stvari u gradovima učinite razigranijima, poput autobusne stanice, mosta, kante za smeće, pločnika ili nebodera… pustite mašti na volju!
Misli veliko, misli malo, misli divlje. Svaka ideja je dobra ideja! Obavezno podijeli svoje ideje s Take Action Global i LEGO Group, ALI pazi da su tvoje fotografije samo tvoja kreacija i da ne uključuju ničija lica.
ElectricityMap solution for “Coding for Climate”

Kodiranje za klimu: ElectricityMap i digitalna rješenja za održivu budućnost
Kako klimatske promjene napreduju, važno je znati koliko je naša energija čista. ElectricityMap je alat otvorenog koda koji u stvarnom vremenu prikazuje emisije CO₂ iz proizvodnje električne energije diljem svijeta. Pomaže korisnicima — od pojedinaca do vlada — donositi bolje energetske odluke.
Kako radi?
ElectricityMap koristi podatke iz elektroenergetskih mreža i tržišta kako bi izračunao intenzitet ugljika (gCO₂/kWh) ovisno o izvorima energije (ugljen, plin, vjetar, sunce, itd.). Backend je razvijen u Pythonu i Djangu, dok frontend koristi React i Mapbox. Karta prikazuje emisije po regijama, bojeći ih prema čistoći energije.
Zašto je važan?
- Pojedinci mogu puniti uređaje kad je energija najčišća.
- Tvrtke mogu rasporediti računalne zadatke u “zelenijim” vremenima.
- Vlade prate napredak prema obnovljivim izvorima.
Tehnička osnova:
- Backend: Python, Django, PostgreSQL
- Frontend: React, Mapbox GL JS
- API: javni, za podatke u stvarnom vremenu
Projekt je otvoren za doprinos: dodavanje novih regija, poboljšanje korisničkog sučelja ili izrada novih aplikacija, poput “zelenog planera” koji pokreće zadatke kad je energija najčišća.
Širi kontekst: Kod za planet
Kod nije neutralan — podatkovni centri troše energiju, a optimiziran softver može smanjiti potrošnju. Softver otvorenog koda poput ElectricityMapa omogućuje svima mjerenje i smanjenje emisija.
Umjetna inteligencija se koristi za predviđanje vremena, optimizaciju potrošnje i borbu protiv deforestacije. Pametni mrežni sustavi i IoT uređaji omogućuju bolju raspodjelu i štednju energije.
Klimatska edukacija kroz digitalne alate pomaže razumjeti kompleksne probleme, dok klimatska pravda poziva na alate koji pomažu ranjivim zajednicama.
Razvijaju se i novi dizajnerski pristupi: tamni mod, manje animacija, optimizirane web stranice. Održiv dizajn štedi energiju i podatke, posebno važan u regijama u razvoju.
Mladi developeri sve više kodiraju s klimatskom sviješću – hackathoni i edukacije potiču stvaranje stvarnih rješenja.Z
Zaključak
Kod može mijenjati svijet. Na Dan planeta Zemlje i svaki dan, alati poput ElectricityMapa pokazuju da tehnologija može pomoći u borbi protiv klimatskih promjena. Svaki redak koda može doprinijeti čišćoj, pravednijoj i zelenijoj budućnosti.
Take Action Global-ElectricityMap
ElectricityMap je alat otvorenog koda koji prikazuje emisije ugljika iz električne energije u stvarnom vremenu u različitim regijama. Pomaže ljudima i organizacijama da donose ekološki prihvatljivije energetske odluke pokazujući kada je električna energija najčišća. Platforma koristi podatke iz energetskih mreža, obrađuje ih pomoću Pythona i Djanga te ih prikazuje na interaktivnoj karti izgrađenoj pomoću Reacta. Korisnici mogu smanjiti svoj ugljični otisak mjerenjem potrošnje energije, dok programeri mogu izrađivati aplikacije ili poboljšavati sustav koristeći javni API. ElectricityMap pokazuje kako kodiranje može pretvoriti podatke u klimatske akcije.

ElectricityMap je softverska platforma otvorenog koda koja pruža podatke u stvarnom vremenu o intenzitetu ugljika u proizvodnji električne energije diljem svijeta. Pomaže pojedincima, tvrtkama i vladama da utvrde kada i gdje je električna energija najčišća, omogućujući donošenje klimatski prihvatljivijih odluka.
Platforma prikuplja podatke od nacionalnih operatora mreže i energetskih tržišta, a zatim izračunava intenzitet ugljika u gramima CO₂ po kilovat-satu. To se temelji na kombinaciji izvora energije koji se koriste, kao što su ugljen, prirodni plin, solarna energija, vjetar i hidroenergija.
Na pozadini, ElectricityMap koristi Python i Django za obradu ovih podataka i njihovo stavljanje na raspolaganje putem javnog API-ja. Prednji dio, izgrađen s Reactom i Mapboxom, prikazuje informacije na interaktivnoj globalnoj karti, prikazujući razine emisija uživo u svakoj regiji.
Ovaj alat omogućuje korisnicima da preusmjere korištenje električne energije – poput punjenja električnih vozila ili pokretanja poslužitelja – na vremena kada su emisije najniže. Tvrtke ga koriste za smanjenje utjecaja podatkovnih centara na okoliš, dok ga vlade koriste za praćenje napretka u prelasku na čišće energetske sustave.
Razvojni programeri mogu doprinijeti platformi dodavanjem novih regija, poboljšanjem točnosti podataka, poboljšanjem korisničkog iskustva ili stvaranjem novih alata pomoću ElectricityMap API-ja. Na primjer, razvojni programer može izraditi aplikaciju za “zeleni raspored” koja izvršava energetski intenzivne zadatke samo tijekom sati s niskim emisijama.
ElectricityMap je jasan primjer kako kodiranje može podržati djelovanje u području klime. Pretvaranjem složenih podataka o električnoj energiji u jasne, praktične uvide, osnažuje ljude diljem svijeta da donose odluke koje podržavaju održiviju budućnost.
Build the Change challenges: Playful cities challenge


Izazovi Izgradnje Promjene: Izazov Razigranih Gradova.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik