EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja

Izvor: https://green-week.event.europa.eu/index_en

Obilježili smo EU Green Week 2025. u znaku cirkularnih rješenja!

Ovogodišnji Zeleni tjedan razotkrio je „3 C-a“ – čisto, konkurentno i kružno – istražujući kako postaviti kružno gospodarstvo u središte europske gospodarske tranzicije. Sa svojim potencijalom za poticanje održive konkurentnosti, smanjenje otpada, povećanje strateške autonomije i promicanje inovacija, kružno gospodarstvo predstavljeno je kao ključno rješenje za neke od najhitnijih izazova Europe

Povodom EU Green Week-a 2025., dana 3. lipnja organiziran je tematski sat pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“, s ciljem promicanja kružnog gospodarstva, kreativnog razmišljanja i ekološke osviještenosti kod učenika. U jednodnevnom programu, koji je obuhvatio niz povezanih aktivnosti, učenici su kroz učenje, izradu, istraživanje i timski rad upoznali kako cirkularna rješenja mogu biti praktična, korisna i poduzetnička.

Događaj je započeo uvodnim predavanjem i prezentacijom o pojmu kružnog gospodarstva, gdje su učenici naučili razliku između linearnog i kružnog modela, te analizirali primjere europskih praksi u recikliranju, popravljanju i ponovnoj upotrebi proizvoda. Kroz interaktivni digitalni kviz provjerili su vlastito znanje i aktivno sudjelovali u raspravi o mogućim primjenama tih rješenja u lokalnom kontekstu.

U drugom dijelu održana je praktična radionica „Drugi život predmeta“, u kojoj su učenici donosili stare ili odbačene predmete i materijale te od njih izrađivali nove, korisne ili estetski zanimljive proizvode, npr. torbe od starih majica, organizatore od ambalaže i dekoracije od recikliranog papira.

Nakon toga uslijedio je timski zadatak „Zeleni startup“, u kojem su učenici u skupinama osmišljavali poslovnu ideju temeljenu na kružnom modelu – npr. servis za popravak odjeće, razmjenu školskog pribora ili proizvodnju uporabnih predmeta od otpada. Svaki tim je prezentirao svoju ideju pred ostalim učenicima.

Sat je zaključen simboličkom izložbom radova, postavljanjem edukativnih plakata i zajedničkim razgovorom o tome kako možemo svakodnevnim odlukama pridonijeti održivijoj školi i zajednici.

Ishodi:

  • Učenici su stekli znanje o osnovama kružnog gospodarstva i ulozi EU politika u zelenoj tranziciji.
  • Kroz praktičan rad razvijali su kreativnost, timsku suradnju i odgovornost.
  • Povezali su pojmove ekologije, ekonomije i poduzetništva.
  • Učili su kako otpad može postati resurs, a ideja – održivo rješenje.

U sklopu EU Green Week-a, naši učenici su kroz program pod nazivom „Cirkularna rješenja za konkurentnu EU“ istraživali i stvarali inovativne načine za očuvanje okoliša. Kroz radionice, kvizove i mini poduzetničke projekte, naučili su kako ponovno koristiti, reciklirati i osmisliti proizvode koji štede resurse, čuvaju prirodu i potiču kreativnost.
Jer budućnost Europe je zelenija, pametnija i održivija – a učenici su ključ te promjene.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Utjecaj prehrane na kožu

  • Školski projekt 2024./2025.
  • Utjecaj prehrane na kožu

Školski projekt 2024./2025.

Voditeljice projekta: Jelena Poljak, savjetnica i Željka Vuko, mentorica.

Utjecaj prehrane na kožu

Cilj: Veća informiranost učenika o zdravoj prehrani i utjecaju prehrane na stanje kože, posebno na nastanak akni i celulita

Ishodi:

  • upoznati važnost prehrane za zdravlje organizma
  • prepoznati značaj prehrane u zdravlju kože
  • ostvariti dobru komunikaciju s drugima
  • uspješno surađivati u različitim situacijama

Zdravlje kože odražava cjelokupno stanje organizma. Osim njege izvana, ono što unosimo u organizam ima ogroman utjecaj na izgled kože, pojavu akni i celulita, ali i na naše raspoloženje i odnose s drugima. Kroz pravilnu prehranu možemo ne samo poboljšati zdravlje kože već i cjelokupnu kvalitetu života.

Hrana je gorivo našeg tijela. Kvalitetna, raznolika prehrana bogata vitaminima, mineralima, vlaknima i zdravim mastima pomaže u održavanju energije, jačanju imuniteta i ravnoteže hormona. Kad je tijelo u ravnoteži – to se vidi i na koži. S druge strane, prekomjeran unos šećera, prerađene hrane i zasićenih masti može dovesti do upala u tijelu koje se manifestiraju kroz kožne probleme. U ovom školskom projektu najveću smo pažnju usmjerili na problematiku kože zahvaćenu celulitom i aknama.

Celulit je povezan s genetikom, hormonima, ali i stilom života. Hrana može utjecati na količinu zadržane vode, elastičnost kože i kvalitetu vezivnog tkiva. Prehrambeni saveznici u borbi protiv celulita su dovoljan unos vode, hrana bogata vitaminom C i proteini.  Voda potiče izbacivanje toksina, hrana bogata vitaminom C potiče proizvodnju kolagena, a proteini jačaju mišićno tkivo, što može smanjiti vidljivost celulita. Ne preporuča se pretjerani unos soli, alkohola i industrijski prerađenih namirnica koje potiču zadržavanje vode i nastanak upale.

Radionica Izrada anticelulitnog preparata održana 4.12.2024. osvijestila je povezanost zdrave prehrane i nastanka celulita. Učenice su međusobno procjenjivale stanje i tip celulita i izradile anticelulitne pripravke. Za izradu pripravka su koristile bazno i eterično ulje. Prema zadanoj formuli izračunale su koncentraciju eteričnog ulja u pripravku. Preparat su koristile uz anticelulitnu masažu celulitom zahvaćenih dijelova tijela.

Na radionici Utjecaj prehrane na pojavu akni, održanoj 12.2.2025., s učenicima drugog razreda smjer kozmetičar smo istakli važnost zdrave prehrane i povezali je sa zdravljem kože i nastankom akni. Akne (akne vulgaris) su kronična upalna bolest kože koja zahvaća folikul dlake i žlijezde lojnice, najčešće na licu, leđima, prsima i ramenima. Četiri osnovna uzroka nastanka akni u adolescentskoj fazi života su povećano lučenje sebuma, začepljenje pora, razmnožavanje bakterija i upalna reakcija organizma.

Iako genetika ima određenu ulogu, istraživanja pokazuju da prehrana može značajno utjecati na pojavu akni. Najčešći “krivci” su: rafinirani šećeri, mliječni proizvodi, zasićene masti i brza hrana. Rafinirani šećeri podižu razinu inzulina i potiču lučenje sebuma, mliječni proizvodi mogu utjecati na ravnotežu hormona, a zasićene masti i brza hrana potiču upalne procese u tijelu. Za zdraviju kožu preporučuje se konzumacija povrća i voća bogatog antioksidansima, omega-3 masne kiseline, cjelovite žitarice i probiotici za zdravlje crijeva. Učenici su se educirali o održavanju kože zdravom i naučili osnovne postupke u pravilnoj njezi kože.

Kad se osjećamo dobro iznutra, to se vidi izvana. Ljudi s uravnoteženom prehranom često imaju više energije, stabilnije raspoloženje i više samopouzdanja. To olakšava međuljudske odnose, smanjuje stres u komunikaciji i potiče otvorenost. Čista i njegovana koža također može pridonijeti pozitivnom dojmu u poslovnim i privatnim susretima.

Prehrana je ključni saveznik u borbi za zdravu kožu, manje akni i celulita, ali i općenito bolje raspoloženje i komunikaciju s drugima. Nema čarobne namirnice, ali dosljedna briga o onome što unosimo u organizam daje vidljive i trajne rezultate. Ljepota doista počinje iznutra.

Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”

Projekt “AI for Sustainable Development/UI za Održivi Razvoj”

Projekt je pokrenut povodom Europskog tjedna održivog razvoja i nastavio se aktivnostima Globalnog tjedna održivog razvoja, s ciljem povezivanja učenika i nastavnika iz različitih zemalja u istraživanju i razvoju konkretnih rješenja kroz edukativno-istraživačke aktivnosti koje promoviraju održivi razvoj i etičnu primjenu tehnologije. koja koriste umjetnu inteligenciju za doprinos ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja (Sustainable Development Goals – SDGs). U vremenu klimatskih promjena, društvenih nejednakosti i tehnološke transformacije, važno je razviti kod mladih kritičko razmišljanje, tehničke vještine i društvenu odgovornost.

Voditeljica projekta je Nada Ratković, prof. savjetnik, a u projektnim aktivnostima sudjeluju učenici ekonomisti i komercijalisti (od 2-4 razreda) Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića.

Izvor: Učenički uradci

U svijetu koji se suočava s klimatskim promjenama, siromaštvom, nejednakostima i krizom javnog zdravlja, tehnologija – a posebno umjetna inteligencija (UI/AI) – sve više dobiva ulogu ključnog alata u rješavanju tih problema. No, korištenje AI tehnologija zahtijeva razumijevanje, kritičko promišljanje i odgovornost, što želimo razvijati upravo kod mladih.

Cilj ovog projekta je omogućiti učenicima da aktivno istražuju i osmisle konkretna rješenja temeljena na AI tehnologiji, koja mogu doprinijeti Ciljevima održivog razvoja Ujedinjenih naroda (UN SDGs). Time potičemo interdisciplinarno razmišljanje, razvoj digitalnih kompetencija, suradnju među školama, kao i svijest o globalnim izazovima.

Projekt povezuje učenike različitih dobnih skupina, obrazovnih profila i kulturnih sredina kroz međunarodnu suradnju, interaktivne aktivnosti, radionice i razvoj AI rješenja usmjerenih na stvarne izazove.

Glavni ciljevi projekta:

  1. Razviti svijest i znanje o održivom razvoju, umjetnoj inteligenciji i njihovoj međusobnoj povezanosti.
  2. Osposobiti učenike za korištenje alata umjetne inteligencije u analizi i rješavanju stvarnih problema u zajednici i šire.
  3. Povezati učenike međunarodno, poticati timski rad i razvoj interkulturalne kompetencije.
  4. Razviti prototipove rješenja temeljenih na AI tehnologijama usmjerenih na konkretne SDG izazove.
  5. Promicati odgovornu i etičnu primjenu tehnologije.

Projekt ima nekoliko međusobno povezanih ciljeva:

  1. Osnažiti učenike i nastavnike da razumiju kako umjetna inteligencija može pridonijeti održivom razvoju.
  2. Poticati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja kroz zajednički rad učenika iz različitih zemalja.
  3. Razviti konkretna, kreativna i funkcionalna AI rješenja koja adresiraju barem jedan od Ciljeva održivog razvoja (SDGs).
  4. Unaprijediti ključne kompetencije učenika: digitalnu pismenost, kritičko mišljenje, komunikacijske vještine, timski rad i interkulturalno razumijevanje.
  5. Promicati etičku, odgovornu i sigurnu upotrebu umjetne inteligencije u obrazovanju i društvu.

Povezanost s SDG-ovima:

Projekt se može usmjeriti na odabrane ciljeve održivog razvoja:

  1. SDG 3: Zdravlje i blagostanje
    AI za rano prepoznavanje simptoma bolesti, mentalno zdravlje, navike spavanja/prehrane.
  2. SDG 4: Kvalitetno obrazovanjeAI sustavi za personalizirano učenje, pristup obrazovnim resursima u udaljenim područjima.
  3. SDG 11: Održivi gradovi i zajednice: AI za optimizaciju prometa, zagađenja, recikliranja, sigurnosti.
  4. SDG 13: Klimatske promjene: Prediktivni modeli klimatskih obrazaca, analiza podataka o emisijama CO₂.

Učenici biraju SDG koji im je važan i prema njemu razvijaju ideje i AI rješenja.

Istraživanje – AI i održivi razvoj

Prema izvješću UN-a i UNESCO-a, umjetna inteligencija već sada ima značajan utjecaj na razvojne politike i implementaciju SDG-ova. AI se koristi u predviđanju prirodnih katastrofa, optimizaciji potrošnje energije, analiziranju obrazovnih potreba učenika, te praćenju kvalitete zraka i vode. Učenici u ovom projektu analizirat će slične primjere, učiti o njihovoj tehnologiji, prednostima i rizicima, a zatim osmisliti vlastito rješenje inspirirano njima.

Ishodi učenja:

Učenici će:

  • Razumjeti kako umjetna inteligencija funkcionira i gdje se koristi
  • Razviti digitalne vještine: programiranje, analiza podataka, AI alati
  • Steći uvid u globalne izazove održivog razvoja
  • Razviti komunikacijske, prezentacijske i timske vještine
  • Izraditi i prezentirati vlastiti AI prototip/rješenje
  • Povezati se i surađivati s vršnjacima iz drugih zemalja

Nastavnici će:

  • Usvojiti inovativne metode rada s AI tehnologijom
  • Razviti primjere dobre prakse za povezivanje STEM-a i društvenih tema
  • Ojačati međunarodnu suradnju i razmjenu znanja

Planirane aktivnosti (po fazama)

Faza 1 – Edukacija i osvještavanje (1. mjesec)

  • Uvodna predavanja i radionice o umjetnoj inteligenciji i Ciljevima održivog razvoja.
  • Razgovor o primjerima primjene AI u društveno korisne svrhe.
  • Istraživanje i prezentacije učenika o povezanosti tehnologije i održivosti.
  • Korištenje kvizova, infografika i interaktivnih alata za učenje.

Faza 2 – Istraživanje problema i povezivanje timova (2. mjesec)

  • Formiranje međunarodnih timova učenika na temelju zajedničkih interesa.
  • Mapiranje izazova u lokalnoj zajednici kroz intervjue, anketiranje i prikupljanje podataka.
  • Identifikacija jednog SDG cilja na koji će se tim fokusirati.
  • Planiranje pristupa korištenjem brainstorming alata (Miro, Jamboard).

Faza 3 – Razvoj AI rješenja (3.–4. mjesec)

  • Učenici izrađuju jednostavne AI modele pomoću alata kao što su:
    • Teachable Machine (Google)
    • Machine Learning for Kids
    • Scratch + AI blokovi
    • Python + Google Colab (uz podršku nastavnika)
  • Testiranje, evaluacija i iteracija modela.
  • Izrada digitalnog dnevnika rada (e-portfolio) svakog tima.

Faza 4 – Prezentacija i refleksija (5. mjesec)

  • Organizacija virtualnog sajma projekata i prezentacija rješenja.
  • Javna prezentacija unutar škole i lokalne zajednice.
  • Glasanje za najinovativnije, najprimjenjivije i najodrživije rješenje.
  • Refleksija: učenici pišu zaključke, snimaju video osvrt ili izrađuju postere.
  • Izrada zajedničke digitalne brošure (PDF, Book Creator, Wakelet).

Završni rezultati i diseminacija

Projekt će rezultirati nizom konkretnih materijala:

  • Digitalna zbirka rješenja učenika (AI modeli, posteri, prezentacije)
  • Zajednička web stranica / blog projekta
  • Video prezentacije (YouTube ili Vimeo)
  • Brošura s opisima najboljih rješenja i preporukama za škole
  • Prezentacija na školskim i lokalnim događanjima, te međunarodnim platformama poput eTwinninga

Sudionici

  • Učenici: od 14 do 19 godina, iz različitih škola i obrazovnih programa (STEM, društveni, strukovni).
  • Nastavnici: strukovnih predmeta ekonomije, informatike i drugih područja.
  • Stručnjaci: gosti predavači iz IT sektora, NGO organizacija, fakulteta.
  • Škole partneri: međunarodne škole (preko eTwinninga, Erasmus+ mreže, međunarodnih udruga).

Trajanje projekta

  • Ukupno trajanje: 12 mjeseci (poželjno od rujna do lipnja).
  • Mogućnost proširenja u sljedećim godinama i povezivanja s drugim međunarodnim projektima.

Alati i digitalne platforme

  • AI alati: ChatGPT
  • Komunikacijski alati: Zoom, MS Teams, eTwinning TwinSpace
  • Kolaboracijski alati: Google Drive, Miro, Trello, Padlet
  • Prezentacija i promocija: Canva, Book Creator, Genially, Wakelet

Zaključak

Ovaj projekt spaja tehnološku kreativnost, obrazovanje za održivi razvoj i međunarodnu suradnju. Umjetna inteligencija ne bi trebala biti privilegija samo visoko tehnoloških tvrtki – ona može postati alat u rukama mladih ljudi koji žele mijenjati svijet nabolje. Projekt “AI for Sustainable Development” pokazuje kako škole mogu biti nositelji inovacija i centri promjene u društvu.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Istraživanje 2025 : Akreditacija u školskom obrazovanju i inovacije

Istraživanje 2025 : Akreditacija u školskom obrazovanju i inovacije

Uzorak: 240 učenika i 10 nastavnika

Sažetak

Ovo istraživanje proučava povezanost između akreditacije u školskom obrazovanju i inovativnih nastavnih praksi unutar okvira eTwinning projekta provedenog tijekom školske godine 2024./2025. U projektu je sudjelovalo 240 učenika i 10 nastavnika iz pet zemalja. Rezultati ukazuju na to kako akreditacijski okviri mogu podupirati inovacije te kako međunarodna suradnja putem eTwinninga potiče pedagoški razvoj, motivaciju učenika i razvoj digitalnih kompetencija.

1. Uvod

Potreba za modernizacijom obrazovanja dovela je mnoge škole do traženja inovativnih pristupa nastavi, istovremeno zadržavajući visoke standarde kvalitete kroz akreditaciju. eTwinning platforma nudi mogućnosti za međunarodnu suradnju, potičući kreativnost i korištenje tehnologije u učionici. Ovo istraživanje fokusira se na eTwinning projekt “School Education Accreditation and Innovation in Education”, koji su pokrenule Nada Ratković, nastavnica ekonomske grupe predmeta iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj, i Seçil Uçum, nastavnica engleskog jezika iz Turske.

Projekt je nastao kao dio šire Erasmus+ inicijative za stjecanje akreditacije, a okuplja 14 nastavnika i 100 učenika iz Turske, Gruzije, Španjolske, Rumunjske i Hrvatske. Ciljana skupina su učenici u dobi od 15 do 18 godina, koji uče unutar inovativnog obrazovnog okruženja koristeći digitalne alate 2.0, osnovno programiranje, obrnute učionice i igrifikaciju.

2. Ciljevi

  • Istražiti kako akreditacija može podržavati inovacije u obrazovanju.
  • Procijeniti učinkovitost međunarodne suradnje kroz eTwinning.
  • Ispitati iskustva učenika i nastavnika u digitalno obogaćenom obrazovanju.
  • Analizirati uvođenje kodiranja, digitalnih alata i međupredmetnog pristupa u inovativnim kontekstima.

3. Metodologija

3.1 Sudionici

  • Učenici: 240 učenika iz pet država; glavni istraživački uzorak iz Hrvatske uključuje 100 učenika.
  • Nastavnici: 10 nastavnika iz različitih obrazovnih područja aktivno uključenih u projekt.

3.2 Alati i platforme

  • Online ankete
  • Polustrukturirani intervjui s nastavnicima
  • Promatranje aktivnosti u razredu i na mreži
  • Korištene platforme: TwinSpace, Canva, Padlet, alati za kodiranje poput Scratcha i Pythona

3.3 Provedba projekta

Projekt je osmišljen oko ključnih obrazovnih inovacija, uključujući:

  • Obrnute učionice: učenici uče vlastitim tempom, koristeći online materijale i praktične zadatke.
  • Igrifikacija: igre i natjecanja za povećanje angažiranosti.
  • Interdisciplinarni pristup: spajanje različitih predmeta za cjelovitije učenje.
  • Razvoj digitalne pismenosti: kroz alate 2.0 i osnovno programiranje

4. Rezultati

4.1 Akreditacija i inovacije

  • 80% nastavnika smatra da akreditacijski okvir podržava inovacije ako postoji fleksibilnost u školskom kurikulumu.
  • 60% učenika izjavilo je da im se iskustvo učenja poboljšalo kada su u aktivnosti uključeni kreativni i digitalni zadaci.

4.2 Osnaživanje učenika i razvoj vještina

  • Učenici su poboljšali digitalnu pismenost, naučili osnove kodiranja i razvili samostalnost u učenju kroz obrnute učionice.
  • Visoka razina motivacije postignuta je kroz međunarodnu suradnju i gamificirane zadatke.

4.3 Perspektiva nastavnika

  • Nastavnici naglašavaju važnost stručnog usavršavanja i razmjene iskustava kroz Erasmus+ i eTwinning.
  • Projekt im je omogućio primjenu novih nastavnih metoda u suradničkom okruženju.

5. Rasprava

Rezultati pokazuju da se inovativne metode kao što su igrifikacija, obrnuta učionica i interdisciplinarni rad mogu uspješno provoditi u sklopu akreditiranih obrazovnih sustava. Akreditacija se može koristiti kao sredstvo za promicanje međunarodnih projekata, poticanje pedagoških inovacija i povećanje obrazovne kvalitete.

6. Zaključak

Projekt “School Education Accreditation and Innovation in Education” pokazao je kako međunarodna suradnja, digitalne kompetencije i kreativni pristupi mogu znatno unaprijediti obrazovni proces. Kombinacija eTwinninga i Erasmus+ akreditacije omogućila je uvođenje novih metoda poučavanja te poboljšala obrazovne ishode i angažman učenika.

7. Ishodi i utjecaj projekta

  • Završni digitalni proizvodi projekta bit će javno dostupni putem obrazovnih portala.
  • Materijali će služiti kao motivacija za druge škole u procesu akreditacije.
  • Učenici su razvili ključne vještine 21. stoljeća: kritičko razmišljanje, timski rad, digitalnu pismenost, samostalnost.
  • Projekt je integrirao sve međupredmetne teme: osobni i socijalni razvoj, održivi razvoj, građanski odgoj, poduzetništvo, zdravlje, korištenje IKT-a i učenje kako učiti.

8. Preporuke

  • Poticati škole na dobivanje Erasmus+ akreditacije radi lakšeg uključivanja u međunarodne projekte.
  • Uključiti eTwinning aktivnosti kao dokaz kvalitete u nacionalnim i europskim sustavima vrednovanja.
  • Osigurati više edukacija za nastavnike o kodiranju, obrnutoj učionici i igrifikaciji.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Istraživanje 2025: Save Environment – Save Future

ISTRAŽIVANJE 2025: Save Environment-Save Future

U okviru međunarodnog ekološkog projekta World Wide Green, provedeno je istraživanje s ciljem osvještavanja mladih o važnosti očuvanja okoliša te utvrđivanja razine njihove informiranosti i spremnosti na aktivno sudjelovanje u zaštiti prirode. Istraživanje je provedeno među učenicima i studentima iz više zemalja putem online ankete. Rezultati pokazuju da većina sudionika prepoznaje važnost održivog ponašanja, ali postoji potreba za dodatnim obrazovanjem i uključivanjem mladih u konkretne ekološke aktivnosti. Ovi nalazi služe kao podloga za daljnje akcije unutar projekta Save Environment – Save Future, čiji je cilj povezivanje mladih diljem svijeta u borbi za očuvanje našeg planeta.

Ekološki problemi poput klimatskih promjena, zagađenja i uništavanja prirodnih resursa predstavljaju jednu od najvećih prijetnji budućnosti čovječanstva. Suočeni s globalnim izazovima, sve se više naglašava važnost obrazovanja i uključivanja mladih u aktivnosti zaštite okoliša. Projekt World Wide Green pokrenut je kao međunarodna inicijativa s ciljem promicanja svijesti o zaštiti prirode i održivom razvoju. Unutar tog projekta nastao je i podprojekt Save Environment – Save Future, koji uključuje osmišljavanje i provođenje istraživanja na međunarodnoj razini. Ovaj rad prikazuje rezultate provedenog istraživanja, analizira stavove i ponašanja mladih vezanih uz zaštitu okoliša te predlaže smjernice za daljnje djelovanje

Analiza rezultata:

Istraživanje je provedeno tijekom tri tjedna u svibnju 2025. godine putem online ankete dostupne na pet jezika. U anketi je sudjelovalo 1.250 ispitanika iz deset različitih zemalja, u dobi od 15 do 19 godina. Cilj istraživanja bio je ispitati:

  • koliko su mladi informirani o ekološkim problemima,
  • koje navike i ponašanja prakticiraju u svakodnevnom životu,
  • te koliko su voljni sudjelovati u ekološkim inicijativama.

Rezultati su pokazali sljedeće:

  • 95% ispitanika smatra da je zaštita okoliša važna ili izuzetno važna tema.
  • 72% mladih reciklira redovito, dok 58% koristi javni prijevoz ili bicikl kako bi smanjili ugljični otisak.
  • Samo 34% sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama, poput čišćenja okoliša ili sadnje drveća.
  • Više od 80% smatra da škole i sveučilišta ne pružaju dovoljno praktičnih znanja i mogućnosti za uključivanje u zaštitu okoliša.

Istraživanje također otkriva da mnogi mladi osjećaju želju za promjenom, ali nemaju dovoljno informacija, podrške ili konkretnih prilika za djelovanje. Kroz projekt Save Environment – Save Future, cilj je pružiti te prilike putem međunarodne suradnje, edukacije i uključivanja u lokalne i globalne inicijative

Dobiveni rezultati potvrđuju da mladi prepoznaju važnost zaštite okoliša i spremni su djelovati, ali istovremeno ukazuju na potrebu za jačom institucionalnom podrškom, edukacijom i stvaranjem mreže kroz koju se mogu povezati i djelovati. Projekt World Wide Green stoga predstavlja važnu platformu za razvijanje ekološke svijesti i poticanje konkretnih akcija. Ključ za očuvanje budućnosti leži upravo u mladima – u njihovoj edukaciji, motivaciji i aktivnoj ulozi u očuvanju planeta.

ZAKLJUČCI ISTRAŽIVANJA

Rezultati provedenog istraživanja pokazali su:

  • Mladi prepoznaju važnost očuvanja okoliša (95% ispitanika navodi da im je to iznimno važno).
  • Velik broj mladih već ima usvojene pozitivne navike (recikliranje, štednja energije, korištenje javnog prijevoza).
  • Međutim, samo trećina njih aktivno sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama.
  • Postoji velika potreba za dodatnim obrazovanjem, osobito praktičnim iskustvima i aktivnim uključivanjem u lokalne i međunarodne inicijative.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt: World Wide Green – Save Environment, Save Future

Projekt: World Wide Green – “Save Environment, Save Future”

U sklopu dvogodišnjeg međunarodnog ekološkog projekta World Wide Green, u školskoj godini 2024./2025. osmišljen je podprojekt pod nazivom “Save Environment – Save Future”, s ciljem promicanja svijesti o važnosti očuvanja okoliša među mladima. Kroz istraživanje, edukaciju i konkretne aktivnosti, projekt potiče učenike i studente na odgovorno ponašanje prema prirodi i aktivno sudjelovanje u održivom razvoju svojih zajednica.

ISHODI UČENJA I RAZVOJA KOMPETENCIJA

Sudjelovanjem u projektu, učenici/studenti su razvili sljedeće kompetencije i postigli sljedeće ishode:

  • Razvili su ekološku svijest i odgovornost prema zaštiti okoliša.
  • Usvojili su osnovna znanja o održivom razvoju i njegovoj važnosti za budućnost planeta.
  • Naučili su kako kritički promišljati ekološke probleme i analizirati posljedice ljudskog djelovanja.
  • Sudjelovali su u istraživanju i analizi podataka povezanih s ekološkim navikama mladih.
  • Razvili su vještine suradnje, komunikacije i prezentacije rezultata na nacionalnoj i međunarodnoj razini.
  • Osnaženi su za aktivno građanstvo kroz sudjelovanje u lokalnim i globalnim ekološkim inicijativama.

OPIS ISTRAŽIVAČKIH I EDUKATIVNIH AKTIVNOSTI

Projektne aktivnosti obuhvaćale su sljedeće:

  1. Provedba međunarodnog istraživanja putem online ankete među mladima iz različitih zemalja, s ciljem ispitivanja znanja, stavova i ponašanja u vezi s okolišem.
  2. Analiza rezultata istraživanja i izrada grafičkih prikaza, prezentacija i izvještaja.
  3. Radionice i predavanja o temama zaštite okoliša, recikliranja, energetske učinkovitosti i klimatskih promjena.
  4. Organiziranje ekoloških akcija poput sadnje drveća, čišćenja okoliša i radionica ponovne uporabe otpada.
  5. Suradnja s učenicima iz drugih zemalja putem videopoziva, razmjene ideja i zajedničke prezentacije rezultata.
  6. Izrada plakata, letaka i promotivnih materijala s porukama “Spasi okoliš – Spasi budućnost”.

PREPORUKE za daljnje djelovanje

Kroz školsku godinu 2024./2025. provedeno je više istraživanja. Na temelju provedenog istraživanja i aktivnosti, izrađene su sljedeće preporuke:

  1. Uvesti više praktičnih ekoloških sadržaja u škole kroz međupredmetne teme i projekte.
  2. Potaknuti lokalne zajednice da uključe mlade u donošenje odluka vezanih uz okoliš.
  3. Osigurati platforme za međunarodnu suradnju i razmjenu iskustava među mladima.
  4. Uložiti u edukaciju nastavnika i mentora za provedbu suvremenih eko-projekata.
  5. Razvijati volontiranje i akcije u zajednici kao način osnaživanja mladih za konkretno djelovanje.

Rezultati provedenog istraživanja pokazali su:

  • Mladi prepoznaju važnost očuvanja okoliša (95% ispitanika navodi da im je to iznimno važno).
  • Velik broj mladih već ima usvojene pozitivne navike (recikliranje, štednja energije, korištenje javnog prijevoza).
  • Međutim, samo trećina njih aktivno sudjeluje u organiziranim ekološkim akcijama.
  • Postoji velika potreba za dodatnim obrazovanjem, osobito praktičnim iskustvima i aktivnim uključivanjem u lokalne i međunarodne inicijative.

Projekt Save Environment – Save Future pokazao je da su mladi ključni akteri u borbi za očuvanje okoliša. Uz podršku obrazovnih institucija i međunarodnih mreža poput World Wide Green, mogu se pretvoriti u snažnu generaciju promjene koja će oblikovati održivu budućnost.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt: Protect the Nature, Save the Future

Protect the Nature, Save the Future-Zaštiti prirodu spasi budućnost

Projekt u sklopu World Wide Green: Safe Environment – Save Future

Prirodni resursi Zemlje su ograničeni, a način na koji ih koristimo i štitimo izravno utječe na budućnost našeg planeta. Naša je dužnost da ih očuvamo kako bi i buduće generacije imale pristup čistom zraku, vodi, tlu i energiji. U sklopu ovog projekta proučili smo načine na koje možemo zaštititi okoliš, posebno kroz principe održivog življenja poznate kao 5R, važnost kompostiranja, te konkretne mjere za smanjenje ugljičnog otiska i zaštitu vodenih resursa. Projekt također uključuje poziv na djelovanje svima – pojedincima, školama i zajednicama – kako bismo zajedno pridonijeli očuvanju prirode i stvaranju bolje budućnosti.

5R – Održivo ponašanje za svaki dan

Pojam 5R odnosi se na pet osnovnih pravila održivog ponašanja: Odbij (Refuse), Smanji (Reduce), Ponovno iskoristi (Reuse), Recikliraj (Recycle) i Kompostiraj (Rot). Kroz ovaj projekt naučili smo kako primjena ovih principa može značajno smanjiti količinu otpada i naš negativni utjecaj na okoliš.

Na primjer, odbijanjem nepotrebnih proizvoda – poput plastike za jednokratnu upotrebu – sprječavamo stvaranje otpada već na izvoru. Smanjenjem potrošnje biramo kvalitetu umjesto količine, čime čuvamo resurse i štedimo novac. Ponovna uporaba predmeta smanjuje potrebu za proizvodnjom novih, dok recikliranjem dajemo drugu priliku materijalima poput papira, stakla i metala. Kompostiranjem biootpada vraćamo hranjive tvari u tlo i smanjujemo količinu otpada na odlagalištima.

Kompostiranje – prirodni način recikliranja

Kompostiranje je jedan od najjednostavnijih i najkorisnijih načina kako smanjiti kućni otpad i istovremeno proizvesti kvalitetno, prirodno gnojivo. U projektu smo proučili različite metode kompostiranja – od obične hrpe u vrtu, preko kompostera za stanove, do tzv. vermikompostiranja s pomoću glista.

Prednosti kompostiranja su brojne: smanjuje se količina otpada koji završava na deponijima, stvara se zdravo tlo za biljke, a priroda dobiva ciklički sustav vraćanja hranjivih tvari. Kompostiranjem izbjegavamo korištenje štetnih kemikalija i njegujemo zdraviji okoliš.

Smanjenje ugljičnog otiska

Klimatske promjene izravna su posljedica ljudskih aktivnosti koje povećavaju emisije stakleničkih plinova. Jedan od ključnih ciljeva projekta bio je istražiti kako svaki pojedinac može smanjiti ugljični otisak. To uključuje korištenje obnovljivih izvora energije (npr. solarni paneli), štednju električne energije, smanjenje upotrebe automobila, poticanje bicikliranja i hodanja, te podršku lokalnim proizvođačima koji se bave održivom poljoprivredom.

Također smo učili o negativnim posljedicama krčenja šuma, uništavanja staništa i industrijskog zagađenja, te smo istražili načine na koje možemo podupirati pozitivne promjene u svojim zajednicama – uključivanjem u ekološke akcije, edukacijom i širenjem svijesti.

Zaštita vodenih resursa

Voda je najdragocjeniji prirodni resurs, a njenim gubitkom i zagađenjem ugrožavamo zdravlje ljudi, biljni i životinjski svijet. Kroz projekt smo učili kako štedjeti vodu u svakodnevnim aktivnostima – poput zatvaranja slavine tijekom pranja zubi ili korištenja kišnice za zalijevanje biljaka.

Posebnu pažnju posvetili smo sprečavanju zagađenja voda, pravilnim odlaganjem otpada i korištenjem ekološki prihvatljivih sredstava za čišćenje. Naučili smo i kako klimatske promjene utječu na vodne resurse, smanjujući količine pitke vode i izazivajući suše, te kako održivo upravljanje vodom može pridonijeti otpornijim zajednicama.

Poziv na djelovanje

Jedan od najvažnijih ciljeva projekta bio je potaknuti mlade na aktivno sudjelovanje u zaštiti okoliša. Napravili smo popis jednostavnih koraka koje svatko može poduzeti – poput smanjenja upotrebe plastike, sadnje drveća, sudjelovanja u lokalnim akcijama čišćenja i podržavanja ekološki odgovornih tvrtki.

Također smo istražili mogućnosti uključivanja u globalne inicijative, volontiranja i zagovaranja promjena na lokalnoj razini – u školi, obitelji ili zajednici.

Zaključak

Projekt “Zaštiti prirodu – Spasi budućnost” podsjetio nas je koliko je važno da svi – bez obzira na dob, zemlju ili profesiju – doprinesemo očuvanju okoliša. Usvajanjem 5R pravila, kompostiranjem, štednjom resursa i promjenom svakodnevnih navika, možemo svi zajedno pridonijeti stvaranju održive i zdravije budućnosti. Priroda nas treba, a budućnost ovisi o našem djelovanju danas. Vrijeme je da preuzmemo odgovornost i postanemo čuvari planeta.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Debata: Bi li Hrvatska bila uspješnija izvan Europske Unije?

Dana 26. svibnja preko Zoom platforme od 12:00 do 13:30 s maturantima komercijalnog i ekonomskog smjera nastavnice Nada Ratković iz Srednje strukovne škole Bana Josipa Jelačića iz Sinja i Marija Istenić iz Komercijalno-trgovačke škole Split organizirale su javnu debatu učenika na aktualnu političku temu: “Bi li Hrvatska bila uspješnija izvan Europske unije?”. Riječ je o jednoj od najaktualnijih političko-gospodarskih tema današnjice, koja potiče na razmišljanje o smjeru kojim se naša zemlja kreće i ulozi koju Europska unija ima u tom procesu.

Učenici podijeljeni u timove žustro su branili svoje stavove. Afirmacijski tim zastupao je stav da bi Hrvatska mogla biti uspješnija izvan okvira EU, dok je negacijski tim branio mišljenje da je članstvo u Uniji ključno za napredak i stabilnost zemlje. Ostali učenici predstavljali su publiku koja je na kraju ocjenjivala koji tim je bio uvjerljiviji.

Oba tima pokazala su zavidnu razinu pripremljenosti i poznavanja teme. Učenici su prethodno proučavali relevantne izvore, analizirali podatke i razrađivali argumente, čime su dokazali ne samo retoričke vještine, već i kritičko razmišljanje i sposobnost timskog rada. Kroz strukturirane nastupe izlagali su stavove, navodili konkretne primjere iz hrvatskog gospodarstva, poljoprivrede i politike te se osvrnuli na posljedice članstva u EU u proteklih deset godina.

Debata je započela uvodnim govorima svakog tima, nakon čega su uslijedile replike, međusobna pitanja i iznošenje dodatnih argumenata. Afirmacijski tim istaknuo je da Hrvatska, kao mala država, često nema dovoljno utjecaja u donošenju europskih odluka te da bi van EU mogla samostalno definirati svoje gospodarske prioritete, graditi samoodrživ razvoj, jače podržavati domaće proizvođače i pregovarati s drugim državama prema vlastitim interesima, lakše zadržati mlade i obrazovane ljude i spriječiti odljev mozgova te očuvati svoj identitet kroz jezik, kulturu i specifične tradicije.

Slika 1. Afirmacijski tim zastupa stav da bi Hrvatska imala veći uspjeh izvan EU

S druge strane, negacijski tim naglasio je ključne prednosti koje članstvo donosi – poput povlačenja sredstava iz europskih fondova, pristupa zajedničkom tržištu, slobode kretanja i mogućnosti obrazovanja diljem Europe. Također su istaknuli važnost pravne sigurnosti, političke stabilnosti i suradnje u kriznim situacijama, poput pandemije i energetske krize. Istaknuli su da, iako je mala zemlja, Hrvatska ima svoje predstavnike u institucijama EU i može utjecati na odluke koje se tiču cijele Europe.

Slika 2. Negacijski tim brani koristi članstva

Učenici koji su bili u publici s velikim zanimanjem slušali su izlaganja i često izražavali odobravanje pljeskom. Posebnu pohvalu zaslužuju članovi tima koji su se znali vješto nositi s protivničkim argumentima te ostati smireni i jasni u svojim izlaganjima.

Na kraju publika je glasala o tome čiji su ih argumenti bili uvjerljiviji. Rezultati su pokazali da je publika podijeljena, što svjedoči o uspješno predstavljenim stavovima i kvaliteti rasprave.

Debata je bila ne samo intelektualno poticajna, već i pravi primjer kako učenici mogu na zreo i odgovoran način raspravljati o važnim temama koje se tiču budućnosti njihove domovine. Ovakve aktivnosti dokaz su da se kritičko mišljenje, komunikacijske vještine i građanski odgoj mogu uspješno razvijati kroz školsku nastavu.

Održana debata još je jednom pokazala koliko učenici mogu biti angažirani, informirani i argumentirani kada im se pruži prilika da izraze svoje mišljenje i uče kroz dijalog. Bez obzira na to kojoj su strani pripadali, svi sudionici pokazali su visok stupanj odgovornosti, poštovanja prema sugovornicima i sposobnost da promisle o složenim društveno-političkim pitanjima. Učenici su pokazali zrelost u raspravi te interes za javne i društvene teme. Debata nije imala “pobjednika” u klasičnom smislu, ali je bez sumnje pobijedilo znanje, argumentacija i timski duh. Ovakve aktivnosti obogaćuju školski život i potiču razvoj ključnih vještina koje će učenicima koristiti i u nastavku školovanja, ali i u svakodnevnom životu.

Slika 3. Debata

Debata kao nastavna metoda ima veliki značaj u obrazovnom procesu jer potiče aktivno učenje, kritičko razmišljanje i razvoj komunikacijskih vještina. Učenici kroz debatu ne samo da usvajaju znanje o određenoj temi, već uče kako argumentirano iznositi svoja mišljenja, slušati sugovornike i poštovati različita stajališta. Jedna od ključnih dobrobiti debate je razvoj kritičkog mišljenja. Učenici se potiču da preispituju informacije, analiziraju različite izvore i oblikuju vlastite zaključke. Osim toga, debata pomaže u jačanju samopouzdanja i javnog govora, jer učenici redovito govore pred razredom i uče kako jasno i uvjerljivo iznositi svoje stavove. Debata također doprinosi razvijanju timskog rada, jer se učenici često pripremaju u grupama i zajedno razrađuju argumente. Kroz takvu suradnju uče se odgovornosti, organizaciji, dijalogu, što su vještine korisne ne samo u školovanju, nego i u svakodnevnom životu.

POSJET DOMU ZA STARIJE I NEMOĆNE OSOBE “VUKOVARSKA” SPLIT

POSJET DOMU ZA STARIJE I NEMOĆNE OSOBE “VUKOVARSKA” SPLIT

Učenici 4. razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića iz Sinja, smjera medicinska sestra/tehničar, zajedno sa svojim nastavnicama Boženom Armandom i Andreom Klišanin, posjetili su Dom za starije i nemoćne osobe “Vukovarska” u Splitu.

Ovaj edukativni posjet imao je za cilj upoznati učenike s organizacijom rada ustanove te sa specifičnim zdravstvenim potrebama starijih osoba. Kroz stručno vodstvo djelatnika Doma, učenici su imali priliku aktivno sudjelovati u pružanju njege korisnicima te pritom primijeniti teorijska znanja i vještine iz područja zdravstvene njege.

Posebno vrijedan dio posjeta bilo je stručno predavanje koje je održala glavna sestra ustanove, Zdravka Đapić-Kolak. Učenicima je približila važnost individualiziranog pristupa u zdravstvenoj njezi starijih osoba te im na konkretnim primjerima prikazala primjenu teorije u svakodnevnoj praksi.

Tijekom boravka u Domu, učenici su razvijali empatiju, unaprijedili komunikacijske vještine te stekli dublje razumijevanje za potrebe osoba treće životne dobi. Ovakva iskustva ne samo da doprinose stručnom razvoju učenika, već i oblikuju njihove vrijednosti, potičući svijest o važnosti poštovanja, dostojanstva i humanosti u skrbi za starije i nemoćne osobe.

Žene koje pokreću – Inspiracija u akciji

Danas obilježavamo žene koje grade, vode i inspiriraju! Svaka žena poduzetnica priča priču o hrabrosti, viziji i upornosti.
Danas slavimo one koje su odlučile ne čekati priliku već je stvoriti, a to je najveća snaga žena pofuzetnica.

Obilježavanje Dana žena poduzetnica u sklopu predmeta Društveno odgovorno poslovanje

U utorak, 20. svibnja 2025., učenici 2.a razreda zanimanja ekonomist su u sklopu nastavnog predmeta Društveno odgovorno poslovanje obilježili Dan žena poduzetnica, sa svojom nastavnicom Nada Ratković, s ciljem isticanja uloge i doprinosa žena u svijetu poduzetništva, ali i razvijanja svijesti o važnosti rodne ravnopravnosti i društvene odgovornosti u poslovanju.

Uvodni dio: Što znači biti žena poduzetnica?

Aktivnost je započela uvodnim razgovorom tijekom kojeg su učenici raspravljali o tome što znači biti poduzetnik/poduzetnica te koje karakteristike i izazove nosi žensko poduzetništvo. Kroz vođenu diskusiju istaknuli su prepoznatljive žene iz svijeta poslovanja, medija i lokalne zajednice, te pokušali definirati kako žene doprinose ekonomiji i društvu kroz svoje poslovne pothvate

Edukativna prezentacija: Inspirativne žene koje pokreću

Uslijedila je kratka edukativna prezentacija nastavnice/nastavnika o ženama koje su svojim radom ostavile trag u poduzetništvu. Učenici su upoznati s primjerima iz Hrvatske, regije i svijeta poznata po društveno odgovornom poslovanju.

Poseban naglasak stavljen je na poduzetnice koje svoje poslovanje temelje na društvenoj odgovornosti – kroz ekološke prakse, zapošljavanje ranjivih skupina ili promicanje rodne ravnopravnosti.

Istraživački rad u grupama: “Ona mijenja svijet”

U nastavku su učenici podijeljeni u manje grupe te su dobili zadatak istražiti jednu poduzetnicu po izboru – bilo iz lokalne zajednice, regije ili svijeta – i pripremiti kratku prezentaciju (plakat, usmeno izlaganje ili digitalna forma) o njezinom radu, izazovima i načinu na koji doprinosi društvu. Svaka grupa je svoju poduzetnicu predstavila ostatku razreda.

Neke od predstavljanih poduzetnica uključivale su vlasnice lokalnih obrta, dizajnerice, inženjerke, kao i osnivačice digitalnih startupa.

Kreativna radionica: “Moj društveno odgovorni biznis”

U drugom dijelu sata učenici su se okušali u ulozi mladih poduzetnika. Zadatak je bio osmisliti vlastitu ideju za mali biznis koji bi bio društveno odgovoran. Svaki učenik (ili par) morao je osmisliti: naziv biznisa, njegovu svrhu, kome bi služio i na koji način doprinosi zajednici, kako bi ga promovirali.

Pojedini su učenici osmislili obrte koji recikliraju tekstil, aplikacije za pomoć starijima, kafiće koji zapošljavaju osobe s invaliditetom, ili edukativne platforme za mlade poduzetnice.

Refleksija i zaključak

Na kraju aktivnosti provedena je kratka refleksija u kojoj su učenici komentirali što su naučili i koji su ih primjeri najviše inspirirali. Zaključeno je kako je važno prepoznati i podržavati žene u poslovnom svijetu, posebno one koje svojim radom doprinose općem dobru. Učenici su prepoznali i kako društveno odgovorno poslovanje ne mora dolaziti iz velikih korporacija, već i iz malih lokalnih ideja koje mijenjaju svakodnevicu

Rezultati i dojmovi

  • Aktivnost je potaknula učenike na razmišljanje o važnosti ravnopravnosti i društvene odgovornosti u poslovanju.
  • Učenici su pokazali kreativnost, analitičko razmišljanje i timski rad.
  • Mnogi su izrazili želju da se slične aktivnosti ponove te da se uključe i lokalne poduzetnice uživo ili online.

Učenički radovi

Izdvojeni isječci:

Žene poduzetnice” (ili “poduzetnice”, tj. žene koje se bave poduzetništvom) predstavljaju važan i sve prisutniji segment poslovnog svijeta. Njihova uloga u gospodarstvu raste iz godine u godinu, unatoč brojnim izazovima s kojima se često suočavaju.

Žene koje pokreću: Snaga i hrabrost poduzetnica

U suvremenom društvu sve više žena prepoznaje vlastiti potencijal, snagu i kreativnost te se odlučuje na poduzetnički put. Iako je poslovni svijet i dalje često obilježen nejednakostima, žene poduzetnice svakim danom mijenjaju tu sliku – stvarajući inovativne proizvode, otvarajući radna mjesta i vraćajući zajednici kroz društveno odgovorne projekte.

Više od biznisa – društveni doprinos

Žene često u poslovni svijet ulaze s ciljem da učine razliku, ne samo da ostvare profit. Mnoge vode poslove koji promiču održivost, brigu o drugima, jednakost i etičko poslovanje. Njihovi projekti nerijetko uključuju podršku zajednici, zapošljavanje ranjivih skupina, brigu za okoliš ili obrazovanje.

Primjeri iz prakse pokazuju da žene poduzetnice nerijetko poslu pristupaju s dodatnom dozom empatije, društvene odgovornosti i dugoročne vizije.

Zašto su žene važne u poduzetništvu?

  1. Diversifikacija perspektiva – Žene često donose drukčiji pristup vođenju tvrtki, upravljanju timovima i inovacijama.
  2. Ekonomija rasta – Povećanje broja žena poduzetnica dokazano doprinosi gospodarskom rastu i otvaranju radnih mjesta.
  3. Društveni utjecaj – Žene često osnivaju poduzeća s jakom društvenom i lokalnom komponentom.

Izazovi na poduzetničkom putu

Iako je broj žena u poduzetništvu u porastu, njihov put nije uvijek jednostavan. Mnoge se suočavaju s:

  • težim pristupom financiranju i investitorima,
  • predrasudama i stereotipima u muškom dominantnom okruženju,
  • balansiranjem poslovnog i obiteljskog života,
  • manjkom vidljivosti i podrške, posebice u ruralnim sredinama.

Unatoč svemu tome, žene i dalje pokreću vlastite ideje i pretvaraju ih u stvarnost – često s velikom upornošću, kreativnošću i emocionalnom inteligencijom.

Zašto je važno pričati o ženama poduzetnicama?

Priče žena koje uspješno vode svoje poslove važne su jer ruše stereotipe, inspiriraju mlade djevojke da vjeruju u sebe, jačaju svijest o ravnopravnosti u gospodarstvu, ukazuju na važnost stvaranja poticajnog okruženja za sve.

Budućnost pripada i ženama

Poticanje ženskog poduzetništva nije samo pitanje ravnopravnosti – to je pitanje razvoja, inovacija i pravednog društva. Kada ženama damo podršku, stvaramo prostor za ideje koje pokreću promjene, za poslove koji donose dobrobit široj zajednici i za svijet u kojem je uspjeh dostupan svima – bez obzira na spol.

Žene poduzetnice ne čekaju priliku – one je stvaraju.
Vrijeme je da ih vidimo, podržimo i učimo od njih.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content