Istraživanje 2025: Nacionalna kviz liga i umjetna inteligencija: stavovi učenika i nastavnika

Analiza statističkog istraživanja: Nacionalna kviz liga i umjetna inteligencija: stavovi učenika i nastavnika

Ukupan broj ispitanika: 500 (400 učenika, 100 nastavnika) Metoda: Standardizirani online upitnik (20 pitanja)

Vrijeme provedbe: ožujak 2025. Vrsta analize: Deskriptivna i komparativna statistika

1. Uvod

Nacionalna kviz liga sve više poprima važnu ulogu u promoviranju znanja i timske suradnje među mladima, ali i nastavnicima. Istovremeno, primjena umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju izaziva raznolike stavove i percepcije, osobito kada se koristi u natjecateljskom kontekstu poput kvizova. Ovim istraživanjem željeli smo ispitati razlike u percepcijama i iskustvima između dvije ključne skupine unutar obrazovnog sustava: učenika i nastavnika.

2. Uzorak i metodologija

  • Ukupan uzorak: 500 ispitanika
    • 400 učenika srednjih škola (80%)
    • 100 nastavnika raznih predmeta (20%)
  • Spolna struktura: 56% žena, 43% muškaraca, 1% neodređeno
  • Metoda prikupljanja podataka: anonimna online anketa (Google Forms), 20 zatvorenih i poluotvorenih pitanja
  • Analitičke metode: frekvencijska analiza, t-test nezavisnih uzoraka, deskriptivna statistika (aritmetička sredina, standardna devijacija)

3. Rezultati i statistička analiza

3.1 Sudjelovanje u kvizovima

SkupinaSudjeluju redovitoPovremenoNikada
Učenici38%46%16%
Nastavnici44%40%16%

Analiza: T-test nije pokazao statistički značajnu razliku u ukupnoj razini sudjelovanja u kvizovima (p > 0.05), iako su nastavnici nešto skloniji redovitom sudjelovanju.

3.2 Poznavanje Nacionalne kviz lige

SkupinaČulo za NKLSudjelovalo barem jednom
Učenici74%28%
Nastavnici65%36%

Analiza: Učenici značajno više prepoznaju Nacionalnu kviz ligu (chi-kvadrat test, χ² = 5.12, p < 0.05), dok nastavnici imaju veću stopu sudjelovanja.

3.3 Stavovi o umjetnoj inteligenciji

a) Korištenje AI alata za učenje i pripremu

  • Učenici: 68% koriste redovito, 22% povremeno, 10% nikada
  • Nastavnici: 41% koriste povremeno, 36% rijetko, 23% nikada

Analiza: Statistički značajna razlika u korist učenika (t-test, p < 0.01). Učenici čestitije koriste AI alate poput ChatGPT-a za pripremu kvizova.

b) AI za izradu kviz pitanja

  • Učenici: 81% podržava
  • Nastavnici: 69% podržava

Analiza: Visoka razina podrške u obje skupine, ali značajno viša među učenicima (p < 0.05).

c) AI kao kviz natjecatelj

  • Učenici: 44% podržava, 56% protiv
  • Nastavnici: 28% podržava, 72% protiv

Analiza: Učenici su otvoreniji prema ideji natjecanja protiv AI, dok nastavnici naglašavaju važnost ljudskog faktora.

3.4 Kvalitativna analiza komentara

Prednosti AI u kvizovima:

  • Brža obrada i evaluacija rezultata
  • Personalizirano učenje i preporuke
  • Veći broj pitanja i raznolikost tema

Nedostaci AI u kvizovima:

  • Gubitak interakcije i spontanosti
  • Opasnost od prepisivanja
  • Prevelika ovisnost o tehnologiji

4. Detaljna analiza po pitanjima (1–20)

Pitanje 1: Sudjelujete li u kvizovima izvan škole?

Većina učenika (38%) izjavila je da redovito sudjeluje u kvizovima, dok 46% to čini povremeno. Nastavnici su u manjoj mjeri sudionici, iako je 44% navelo redovito sudjelovanje. Statistička analiza nije pokazala značajnu razliku između skupina.

Pitanje 2: Jeste li čuli za Nacionalnu kviz ligu?

Više od dvije trećine učenika (74%) je upoznato s NKL, dok je kod nastavnika taj udio 65%. Učenici su značajno informiraniji (p < 0.05).

Pitanje 3: Jeste li ikada sudjelovali u Nacionalnoj kviz ligi?

Samo 28% učenika i 36% nastavnika navodi da su sudjelovali. Unatoč nižem udjelu, nastavnici su aktivniji sudionici kad su upoznati s NKL.

Pitanje 4: Smatrate li kvizove korisnima za obrazovanje?

Gotovo svi ispitanici smatraju kvizove korisnim (96% učenika, 98% nastavnika), pri čemu se isticala tvrdnja da potječu natjecateljski duh i ponavljanje gradiva.

Pitanje 5: Koristite li AI alate (npr. ChatGPT) za pripremu kvizova?

Učenici pokazuju znatno višu razinu korištenja AI alata (68% redovito), dok čak 23% nastavnika izjavljuje da ih nikada ne koristi.

Pitanje 6: Jeste li ikada koristili AI da generira pitanja za kviz?

Više od polovice učenika (57%) je barem jednom koristilo AI u ovu svrhu, dok je kod nastavnika ta brojka manja (29%).

Pitanje 7: Koliko vjerujete točnosti AI-generiranih pitanja?

Učenici uglavnom ocjenjuju pitanja kao “uglavnom točna” (61%), dok nastavnici izražavaju oprez (samo 36% se slaže).

Pitanje 8: Podržavate li upotrebu AI-a u kviz edukaciji?

Obje skupine su pozitivno nastrojene (81% učenici, 69% nastavnici), ali učenici znatno više podržavaju tu ideju.

Pitanje 9: Smatrate li da AI smanjuje potrebu za profesorima?

Većina nastavnika (84%) ne slaže se s tvrdnjom, dok je kod učenika podijeljeno mišljenje (48% smatra da djelomično zamjenjuje profesore).

Pitanje 10: Treba li dopustiti AI-u da sudjeluje kao natjecatelj?

Više učenika (44%) odobrava takvu opciju nego nastavnika (28%), što ukazuje na generacijsku razliku u prihvaćanju inovacija.

Pitanje 11: Smatrate li AI kviz sustave poštenima?

Učenici su skloniji smatrati sustave poštenima (71%), dok su nastavnici oprezniji i naglašavaju mogućnosti manipulacije (samo 52% slaže se).

Pitanje 12: Je li korištenje AI kviz alata u redu tijekom ispita?

Nastavnici su u velikoj mjeri protiv (89%), dok 33% učenika smatra da je to prihvatljivo ako nije eksplicitno zabranjeno.

Pitanje 13: Treba li AI samo pomagati ili i ocjenjivati?

Većina nastavnika (77%) smatra da AI treba ostati u ulozi asistenta, dok učenici pokazuju više fleksibilnosti (49% podržava i ocjenjivanje).

Pitanje 14: Koliko vam je zabavno koristiti AI u pripremi kvizova?

Učenici iskazuju visoku razinu zadovoljstva (72%), dok nastavnici uglavnom ostaju neutralni ili suzdržani (samo 34% smatra da je to “zabavno”).

Pitanje 15: Koliko često koristite AI u nastavi (nastavnici) / učenju (učenici)?

Učenici pokazuju znatno višu razinu svakodnevne uporabe AI-a u obrazovne svrhe (64%), dok kod nastavnika dominira povremeno korištenje.

Pitanje 16: Koliko su AI alati dostupni u vašoj školi?

I učenici i nastavnici navode da pristup AI alatima još nije sustavno omogućen; samo 22% učenika i 17% nastavnika ima formalnu podršku.

Pitanje 17: Jesu li vaši kolege/razred AI entuzijasti?

Učenici često navode da u razredu postoji “AI entuzijazam” (67%), dok nastavnici to primjećuju u manjoj mjeri među kolegama (38%).

Pitanje 18: Biste li sudjelovali u AI tematskom kvizu?

Obje skupine pokazuju interes, ali učenici viši (81% učenika vs. 63% nastavnika).

Pitanje 19: Smatrate li AI prijetnjom za kreativnost?

Nastavnici (61%) čestitije izražavaju zabrinutost, dok je većina učenika (55%) neutralna ili smatra da AI potpomogne kreativnosti.

Pitanje 20: Koja je vaša ukupna ocjena AI upotrebe u kviz obrazovanju (1-5)?

U prosjeku, učenici su dali ocjenu 4.2, dok su nastavnici bili suzdržaniji s prosječnom ocjenom 3.5.

5. Umjetna inteligencija i kvizovi: Stavovi učenika i nastavnika

U posljednje dvije godine došlo je do snažnog rasta primjene umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju, a kvizovi su se pokazali kao iznimno pogodna forma za integraciju AI tehnologije. Cilj ovog istraživačkog dijela bio je utvrditi kako učenici i nastavnici percipiraju ulogu AI-a u kvizovima, s posebnim naglaskom na interaktivnost, pravednost, edukativnu vrijednost i tehnološku prihvatljivost.

5.1 Percepcija korisnosti

  • 83% učenika smatra da bi AI mogao unaprijediti kvizove u školi kroz bržu obradu rezultata i personalizirane povratne informacije.
  • 61% nastavnika također vidi koristi, no izražava oprez, posebno u vezi točnosti i objektivnosti ocjenjivanja.

5.2 Povjerenje u AI

  • 72% učenika vjeruje da AI može pošteno evaluirati rezultate kviza.
  • Samo 45% nastavnika vjeruje u potpunu nepristranost AI sustava – mnogi upozoravaju na potrebu ljudske kontrole u fazi evaluacije.

5.3 AI kao alat za pripremu

  • Učenici su otvoreni za korištenje AI alata (npr. ChatGPT, Quizlet AI) pri učenju: 68% ih koristi AI za pripremu kvizova.
  • Nastavnici pokazuju podijeljene stavove: 42% ih koristi AI za izradu kviz pitanja, dok ih 38% smatra da se time gubi kreativna i pedagoška komponenta.

5.4 Ekonomski i etički aspekti

Nastavnici češće nego učenici postavljaju pitanja o etici i pravednosti – npr. hoće li AI zamijeniti ljudsku prosudbu, hoće li biti zloupotrebe (varanje), i kako osigurati transparentnost algoritama.

  • 58% nastavnika smatra da bi škole trebale imati jasne smjernice o korištenju AI-a.
  • 27% učenika izražava zabrinutost zbog mogućnosti „nepoštenih prednosti” onih koji koriste naprednije AI alate.

Uočava se jasna generacijska razlika u stavovima: učenici AI vide kao alat i partner, dok ga nastavnici češće promatraju kao alat koji treba pažljivo nadzirati. Međutim, obje skupine prepoznaju potencijal za modernizaciju i veću angažiranost kroz primjenu AI-a u kvizovima.

6. Kontekst i važnost Nacionalne kviz lige (NKL)

Nacionalna kviz liga (NKL) etablirala se kao važno natjecanje u području općeg znanja za srednjoškolce na razini Hrvatske i regije. Organizirana od strane Kviz udruge Šibenik (KUŠ), NKL je tijekom godina doživjela značajan rast, kako u broju sudionika, tako i u vidljivosti javnosti.

U 2025. godini, održano je ukupno osam službenih kola i jedno pokazno („nulto“) kolo, u kojem je sudjelovalo više od 350 ekipa i ukupno 1700 učenika gimnazija i strukovnih škola. Ovaj broj jasno pokazuje interes i motivaciju učenika iz različitih obrazovnih profila, te opovrgava predrasude o slabijem općem znanju u strukovnim školama. Ključna razlika leži u osobnim interesima i uključenosti učenika, što dodatno potvrđuje važnost izvannastavnih aktivnosti poput NKL-a.

6.1. Završnica 2025.

Veliko finale treće sezone NKL-a održano je 29. ožujka 2025. u Kući umjetnosti Arsen u Šibeniku, a dan prije (28. ožujka) u klubu Azimut održan je neformalni ‘shuffle’ kviz kojeg je sastavio poznati kvizaš i profesor Barislav Poparić. U njemu su se sudionici nasumično raspoređivali u timove, potičući međusobno upoznavanje i druženje izvan vlastitih ekipa.

U samoj završnici sudjelovalo je 18 srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije ekipe iz Bosne i Hercegovine, što daje NKL-u međunarodnu dimenziju. Finale se sastojalo od 25 pitanja u prvom krugu, iz kojeg je proizašlo pet finalista, a potom je uslijedila završna runda za izbor pobjednika. Prijenos događaja bio je dostupan uživo putem YouTubea, čime se dodatno osnažuje transparentnost i javni značaj samog natjecanja.

6.2. Organizacija i volonterizam

Cijeli projekt osmislili su i pokrenuli Krešo Škugor, Zoran Erak, Goran Milić i Dino Bartulović, uz nesebičnu pomoć drugih članova KUŠ-a. Svi sudionici u organizaciji djeluju volonterski, iz entuzijazma i uvjerenja u važnost znanja i međusobne suradnje među mladima. Takav pristup nadilazi puku organizaciju kviza i prerasta u obrazovno-društveni pokret.

7. Zaključak

Istraživanje pokazuje visoku razinu angažmana u kvizovima i znatan interes za primjenu AI tehnologije, posebno među učenicima. Nastavnici su skloniji opreznom pristupu, istaknuvši pedagoška i eticka pitanja. Statistička analiza ukazuje na generacijske razlike u pristupu tehnologiji, ali i na zajedničku spremnost na korištenje AI-a kao asistenta, a ne zamjene ljudske komponente kvizova.

U kontekstu Nacionalne kviz lige, jasno se vidi kako kviz natjecanja ne samo da podižu razinu znanja, već i promiču vrijednosti suradnje, kreativnosti, kritičkog mišljenja te razvijaju međugeneracijsku povezanost kroz edukaciju. Povezanost AI tehnologije i kviz kulture u obrazovnom sustavu stoga predstavlja važan prostor za daljnji razvoj i istraživanja.

8. Preporuke

  1. Razviti obrazovne AI alate za pripremu kvizova u školama
  2. Uvesti AI moderatora u Nacionalnu kviz ligu za eksperimentalne runde
  3. Organizirati stručne radionice za nastavnike o korištenju AI-a u nastavi
  4. Postaviti jasne smjernice i etička pravila za korištenje AI alata u obrazovanju

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (finale)

Nacionalna kviz liga (NKL), popularno natjecanje u općem znanju za srednjoškolce u organizaciji Kviz udruge šibenik (KUŠ), održano je u Šibeniku. Dosad je održano 8 službenih kola i nulto, pokazno kolo. Ove je godine u završnici natjecanja, održanom već treću godinu, sudjelovalo osamnaest srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije ekipe iz susjedne Bosne i Hercegovine.

Završnici natjecanja prethodilo je osam krugova u kojima je sudjelovalo više od 350 ekipa i ukupno 1700 učenika gimnazija i strukovnih škola. Dokazuje to da, suprotno mišljenju nekih, strukovno obrazovanje nije podbacilo u širini znanja koje pruža učenicima, no sve se, naravno, svodi i na osobne interese i uključenost učenika. 

Završnica Nacionalne kviz lige za srednje škole u Šibeniku, 29.3.2025.

U klubu Azimut započeo je dvodnevni program Nacionalne kviz lige (NKL), natjecanja u kviz znanju zbog kojeg će na veliko finale treću sezonu zaredom doći 18 srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije iz susjedne Bosne i Hercegovine. Naravno, sve to u organizaciji Kviz udruge Šibenik (KUŠ).

Veliko finale održalo se 29.03. u Kući umjetnosti Arsen, a 28.03. se u Azimutu održao ‘shuffle’ kviz koji je sastavio poznati šibenski kvizaš i profesor Barislav Poparić. Svih sto mladih kvizaša izvlačiti će redne brojeve i ekipe će im biti nasumično odabrane. Time će se postići i ona glavna ideja KUŠ-ovaca, da se natjecatelji druže i s onima koji nisu u njihovoj ekipi. U Azimutu je pripremljena i večera i zabavni program.

Cijelu ligu osmislili su i pokrenuli Krešo Škugor, Zoran Erak, Goran Milić i Dino Bartulović. ali uz svakojaku pomoć ostalih iz KUŠ-a.

Finale je trajalo tri sata. Prvi set imao je 25 pitanja u kojima se izlučilo 5 finalista i onda se tih 5 finalista natjecalo za konačnu nagradu

Prijenos na YouTubeu

Finale natjecanja održano je u Kući umjetnosti Arsen, a cijeli je događaj imao izravni prijenos preko platforme YouTube. Igru su osmislili i pokrenuli Krešo ŠkugorZoran ErakGoran Milić i Dino Bartulović uz podršku članova KUŠ-a.

Svoj posao obavljaju volonterski jer, kako kažu, kad znaš da radiš na nečemu što je dobro, nije teško iako je to ozbiljan posao i oduzima dosta vremena.

Do sljedeće godine!

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Statističko natjecanje 2024./2025. (finale)

Zahvala za sudjelovanje na 8. Statističkom natjecanju!

Učenice Petra Podrug, Lea Vitić i Marta Glavan iz ekipe TOKE pod mentorstvom profesorice Nade Ratković iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj, s ponosom su sudjelovale u 8. sezoni Statističkog natjecanja 2024./2025.

Učenice su pokazale zavidnu razinu znanja, truda i kreativnosti, a mi se već veselimo novoj sezoni i budućim izazovima!

Zahvaljujemo Hrvatskom zavodu za statistiku na organizaciji natjecanja te na ukazanoj prilici da naši učenici razvijaju svoju statističku pismenost, istraživačko razmišljanje i timski rad kroz zanimljive izazove.

Radujemo se prijavi i iduće školske godine!

Do tada, ćemo nastavati proučavati dodatne sadržaje na službenoj web stranici i društvenim mrežama (FacebookInstagramLinkedInYouTube), kao i sadržaje o statističkoj pismenosti:

Statistički edukativni portal: https://stedy.hr/

Mala škola statistike (edukativni video materijali)

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (3.faza)

Nacionalna kviz liga srednjih škola stigla je do finala!

Nacionalnu kviz ligu pokrenula je Kviz udruga Šibenik (KUŠ), a ovo je treća godina ovog jedinstvenog natjecanja. Cilj je približiti edukativne i kulturne sadržaje učenicima srednjih škola na zabavan način, razvijati kritičke stavove i nove načine rješavanja problemskih zadataka na svim poljima, od opće kulture i znanosti do svakodnevnog života, poticati učenike na timski rad, povezati učenike srednjih škola Republike Hrvatske, ali i regije u zajedničkoj aktivnosti. Natjecanje daje dodatnu vrijednost mladima u sustavu obrazovanja Republike Hrvatske kroz kviz sadržaje koji nastoje pratiti školske kurikule.

U natjecanju treće sezone sudjelovalo je preko 1700 učenika srednjih škola iz 84 srednje škole u 45 gradova Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Srbije kao i 90 profesora mentora. NKL se sastoji od 8 kola i igra se u razdoblju od listopada do ožujka, putem online platforme s prijenosom uživo iz Kuće umjetnosti Arsen. 

Ekipa “Odgovorni”, učenici naše škole su pobjednici divizije i ukupni pobjednici u finalu. Imaju pravo veta na 1 pitanje u finalu.

Finale natjecanja okupit će 20 najboljih timova iz 11 divizija. Sam finalni vikend okuplja preko 130 sudionika (učenika i njihovih mentora).

Portali:

https://sibenski.slobodnadalmacija.hr/sibenik/sibenik-i-zupanija/sibenik/treca-sezona-nacionalne-kviz-lige-stigla-do-zavrsnice-finale-u-subotu-u-kuci-umjetnosti-arsen-1463533

https://magazin.hrt.hr/mladi/finale-nacionalne-kviz-lige-srednjih-skola-0-12082724

https://kabinet.alfa.hr/blog/u-nacionalnoj-kviz-ligi-sudjelovalo-1700-srednjoskolaca–466

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Svjetski dan voda 2025. – Očuvanje ledenjaka

Svjetski dan voda 2025.- Očuvanje ledenjaka

Inovativna suradnja učenika iz Sinja i Splita u borbi za očuvanje prirodnih izvora

Spasi ledenjak – spasi budućnost

Učenici 4.a razreda ekonomskog smjera Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića iz Sinja, u suradnji s učenicima 4.a razreda ekonomskog smjera Ekonomske i upravne škole Split, obilježili su Svjetski dan voda 2025. kroz edukativni i kreativan projekt pod nazivom “Spasi ledenjak – spasi budućnost”.

Svjetski dan voda, koji se svake godine obilježava 22. ožujka, ove je godine bio posvećen temi “Očuvanje ledenjaka”, s ciljem podizanja svijesti o važnosti ovih prirodnih rezervoara slatke vode. Ledenjaci su ključni za globalni vodni ciklus i stabilnost klime, a njihovo topljenje jedno je od najozbiljnijih izazova današnjice.

Ovogodišnja tema “Očuvanje ledenjaka” ističe kako su ledenjaci ključni izvori pitke vode – čuvaju gotovo 70% svjetskih zaliha i hrane rijeke, jezera, poljoprivredu i živote milijardi ljudi. No, zbog ubrzanih klimatskih promjena, ti prirodni rezervoari nepovratno se tope.

Od ideje do kampanje

Potaknuti ozbiljnošću teme, učenici su razvili simuliranu marketinšku kampanju kojom su željeli prenijeti snažnu poruku o važnosti zaštite ledenjaka. Tijekom projekta učenici su preuzeli uloge stručnjaka za odnose s javnošću, ekonomista, dizajnera i promotora održivog razvoja. Projekt se odvijao kroz četiri glavne faze:

  1. Istraživanje i analiza – Učenici su proučili podatke o klimatskim promjenama i važnosti ledenjaka u osiguravanju pitke vode.
  2. Razvoj slogana i vizuala – Nastao je slogan kampanje: “Očuvaj hladno – spasi tekuće!”, uz prateće plakate, infografike i digitalne materijale.
  3. Digitalna komunikacija – Kreirane su objave za društvene mreže, promotivni tekstovi i video sadržaji s ciljem širenja poruke mladima.
  4. Završna prezentacija – Učenici su predstavili kampanju pred nastavnicima i kolegama koristeći znanja iz ekonomije, marketinga i održivog razvoja.

Upravo zato, kroz projekt “Spasi ledenjak – spasi budućnost”, učenici su osmislili edukativnu i kreativnu kampanju kojom su:
– upozorili na opasnosti od poplava, suša i nestašice vode,
– istaknuli potrebu za odgovornim upravljanjem vodnim resursima,
– i pokazali kako mladi mogu biti nositelji održivih promjena.

Međunarodno priznanje

Za svoj trud, angažman i doprinos kampanji, obje škole nagrađene su prestižnim UN Water certifikatom, čime su postale dio globalnog pokreta za očuvanje ledenjaka i održivo upravljanje vodnim resursima.

Obrazovanje kao alat za promjene

Ova aktivnost ne samo da je potaknula učenike na kritičko promišljanje o okolišu, već je pokazala i kako obrazovanje može biti alat za konkretne društvene promjene. Kroz projekt su učenici razvili poduzetničke, kreativne i komunikacijske vještine, povezali stručna znanja s aktualnim globalnim problemima i doživjeli vrijednost međusobne suradnje.

Zaključak

Projekt “Spasi ledenjak – spasi budućnost” primjer je inovativne i održive obrazovne prakse, koja povezuje teoriju i praksu, razvija svijest o okolišu te priprema učenike za aktivno sudjelovanje u društvu. Suradnja škola iz Sinja i Splita ostavila je snažan trag, a učenici su kroz ovu aktivnost postali ambasadori promjena koje naše društvo i planet trebaju.

Svaka kap broji. Svaka akcija se računa.

Ova generacija jasno poručuje:
“Zaledimo budućnost – spasimo ledenjake danas!”

Suradnja i mentorstvo:

Projekt su zajednički vodile mentorice, koje su učenicima pružile podršku u svim fazama rada – od istraživanja i osmišljavanja do izvedbe i javne prezentacije.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježen Svjetski i Europski tjedan novca 2025.

“Think before you follow, wise money tomorrow”

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a cilj im je educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i razumnom trošenju novca. Ovogodišnja globalna tema „Think before you follow, wise money tomorrow”Promišljeno danas, pametno s novcem sutra, usmjerena je na utjecaj digitalnih financija i društvenih mreža, s posebnim naglaskom na važnost kritičkog promišljanja i izbjegavanje impulzivnih odluka pod utjecajem okoline.

Edukacije

Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića iz Sinja (mentorice: prof. savjetnica Nada Ratković i prof. savjetnica Marijana Bilandžić) aktivno su se uključile u obilježavanje GMW i EMW, u suradnji s Ekonomskom i upravnom školom Split (prof. izvrsna savjetnica Suzana Mikulić) i Komercijalno-trgovačkom školom Split (prof. savjetnica Marija Istenić i prof. Vanda Perunov) i podržala globalnu kampanju kako bi se i na taj način unaprijedila znanja i vještine koje su potrebne za donošenje ispravnih financijskih odluka. Tim povodom učenici naše škole sa svojim mentoricama Nada Ratković i Marijana Bilandžić sudjelovali su u brojnim edukativnim aktivnostima, predavanjima i prezentacijama o financijskoj pismenosti.

U organizaciji Hrvatske gospodarske komoreHrvatske poštanske bankeUNIQA osiguranjaErste Asset Managementa i  HANFE,  20. ožujka 2025., od 11:40 do 13:25 preko MS Teamsa učenici i nastavnici prisustvovali su sljedećim edukativnim predavanjima:

  • Uvodno predavanje: moderator Alan Božić, HGK
  • Značaj financijske pismenosti za mlade i uloga regulatornih institucija: Anja Tkalčević, HANFA
  • Bankarstvo i upravljanje osobnim financijama: Anna Maria Brleković, Hrvatska poštanska banka d.d.
  • Investicijski fondovi: Laura Keglović, Erste Asset Management d.o.o.
  • Uloga i značaj osiguranja: Lucija Marić, UNIQA osiguranje, d.d.

Cilj je kroz različite aktivnosti potaknuti mlade na aktivno promišljanje o upravljanju svojim financijama.

Učenici su se upoznali s važnošću razvijanja dobrih financijskih navika kao i financijskog planiranja, s temom investiranja, posebice kako početi s ulaganjima i kako smanjiti rizičnost ulaganja, s novčanicama, karticama, kreditima, zlatnim pravilima štednje, o različitim vrstama financijskih prijevara putem interneta te kako se zaštititi od njih, vrstama osiguranja, kako nas osiguranje štiti od posljedica rizika i drugim zanimljivim temama te su aktivno odgovarali na postavljena pitanja i pokazali zanimanje za odabrane teme.

Kvizovi znanja – sjajni rezultati naših učenika!

U okviru događanja učenici su sudjelovali u dva kviza znanja o financijskoj pismenosti, koje je organizirala Anja Tkalčević iz HANFE. Učenici 4. razreda zanimanja ekonomist pokazali su izvrsno znanje, a natjecanje je bilo iznimno napeto i uspješno:

1. kviz
2. mjesto: Marko Soldić ( Neda Ukraden)
U top 10 još su se plasirali:

  • Leica – Lea Vitić
  • Linda i Iva – Linda Smoljo i Iva Čovo
  • Mirna i Nika – Mirna Jagnjić i Nika Dukić

2. kviz
1. mjesto: Petra Podrug
2. mjesto: Marko Soldić (tim: Sandra Afrika) – pohvala za osvajanje 2. mjesta u oba kviza!
3. mjesto: Mihaela Petričević (mihaaaa)
Ostali timovi u top 10:

5. mjesto: Mirna Jagnjić i Nika Dukić

9. mjesto: Njizi dvizi – Lea Vitić i Antea Pletkosić

Ukupno je sudjelovalo 34 učenika, a njihovi rezultati potvrđuju znanje, trud i interes za financijske teme.

Čestitke Petri svim učenicima!

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja o financijama koja će im pomoći u budućnosti. Kroz edukaciju i praktične aktivnosti, sudionici razvijaju odgovoran odnos prema novcu, što doprinosi financijski sigurnijem društvu. Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade na razmišljanje o vlastitoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Veliko hvala svima koji su doprinijeli ovom uspjehu!

Edukacije su održane u suradnji s HANFA, HGK, HPB, UNIQA i Erste AM. Učili smo o štednji, investiranju, karticama, osiguranju i kako se zaštititi od financijskih prijevara. Znanje o novcu – ulaganje u sigurnu budućnost!

Pokloni za učenike

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima na poklonima za učenike!

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a nastoje educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i odgovornom trošenju novca.

Glavni cilj ovih inicijativa jest pomoći mladima da steknu znanja i vještine potrebne za donošenje informiranih financijskih odluka. Financijska pismenost danas je ključna jer omogućava pojedincima bolje upravljanje osobnim financijama, izbjegavanje dugova i planiranje financijske budućnosti.

U obilježavanju sudjeluju škole, financijske institucije, vladine i nevladine organizacije te razni stručnjaci iz područja ekonomije i financija. Organiziraju se edukativne radionice, predavanja, kvizovi i druge aktivnosti prilagođene različitim dobnim skupinama.

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja i vještine koje će im pomoći u budućnosti. Edukacija o financijskoj pismenosti iznimno je važna za osobnu stabilnost, ali i za razvoj odgovornog i financijski sigurnog društva.

Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade da razmišljaju o svojoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima!

Brojne online edukacije

Nastavnici i učenici sudjelovali su u brojnim online edukacijama koje su organizirali Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO), Ministarstvo financija i HNB. Učenici su imali priliku testirati svoje znanje i kroz kviz u organizaciji Hrvatske Udruge banaka.

U tjednu financijske pismenosti održano je i MŽSV za poslovnu administraciju gdje je jedna od predavačica bila Nada Ratković sa temom:

1.Financijsko opismenjivanje uz primjenu umjetne inteligencije – Nada Ratković predstavila je suvremene digitalne alate koji koriste umjetnu inteligenciju za analizu potrošačkih navika, simulacije financijskog planiranja i donošenje informiranih financijskih odluka.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Financijska pismenost: ključ za sigurnu budućnost  

Financijski pismen pojedinac lakše se nosi s izazovima života, planira svoju budućnost i donosi odgovorne odluke. Počnite danas – jer vaša financijska budućnost počinje sada.

U sklopu obilježavanja Europskog i Svjetskog tjedna novca, dana 18. ožujka sa učenicima 2.a i 3.a razreda je održana radionica na temu: Financijska pismenost-ključ za sigurnu budućnost u sklopu predmeta Društveno odgovorno poslovanje, Vježbenička tvrtka. Voditeljica i organizatorica radionice je nastavnica Nada Ratković, prof. savjetnik koja je ujedno i predmetna nastavnica učenika.

Radionica: Financijska pismenost – ključ za sigurnu budućnost

1.Uvodna aktivnost (10 minuta)

Radionica je započela predstavljanjem teme i ciljeva susreta. Voditelj/ica radionice pozdravio/la je sudionike i započela interaktivnom vježbom pod nazivom „Što za mene znači novac?“. Svaki sudionik je dobio papirić na koji je trebao upisati prvu riječ koja mu padne na pamet kada čuje riječ „novac“. Nakon kraćeg komentiranja odgovora, naglašeno je kako novac ima različita značenja, ali upravljanje njime utječe na sve aspekte života.

2. Što je financijska pismenost i zašto je važna ? (15. minuta)

U nastavku se razgovaralo o pojmu financijske pismenosti. Sudionici su upoznati s definicijom:

„Financijska pismenost znači znati kako upravljati novcem – kako ga zaraditi, potrošiti, uštedjeti, uložiti i zaštititi.“

Voditeljica je objasnila zašto je financijska pismenost važna već u mladosti, s primjerima poput planiranja izleta, štednje za tehniku ili odgovornog trošenja džeparca. Sudionici su podijelili svoja razmišljanja i iskustva.

https://www.canva.com/design/DAGcJ7kdivs/Y9Z4nZFER7yZMoQ7FgujkA/view?utm_content=DAGcJ7kdivs&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h8c610db7a0

Učenički radovi: Financijaska pismenost-Učenički radovi.pdf

3. Osnovne komponente financijske pismenosti (20 minuta)

Kroz prezentaciju i razgovor objašnjene su osnovne komponente financijske pismenosti:

  • Izrada osobnog proračuna (budžeta)
  • Praćenje prihoda i rashoda
  • Razumijevanje pojmova kao što su kamata, inflacija, kredit i štednja
  • Osnove ulaganja i važnost postavljanja financijskih ciljeva

Nakon toga sudionici su u parovima sudjelovali u vježbi “Spoji pojam s definicijom”, gdje su povezivali financijske pojmove s njihovim značenjima.

4. Kako upravljanje novcem utječe na svakodnevni život? (10 minuta)

Sudionicima su predstavljeni scenariji iz svakodnevnog života – odluka o kupovini skupljih tenisica, planiranje putovanja ili neplanirani kvar mobitela.
Zadatak je bio donijeti odgovornu financijsku odluku u svakom scenariju. Nakon toga slijedila je rasprava o mogućim posljedicama neplaniranog trošenja i prednostima odgovornog upravljanja novcem.

5. Koraci za poboljšanje financijske pismenosti (10 minuta)

Izradila: Petra Šimić

Voditeljica je predstavio/la praktične korake koje svatko može poduzeti:

  • Vođenje osobnog budžeta pomoću aplikacija ili bilježnice
  • Praćenje mjesečnih troškova
  • Postavljanje konkretnih ciljeva štednje (npr. za putovanje, uređaj, vozačku)
  • Učenje iz pouzdanih izvora (edukativni YouTube kanali, podcasti, knjige)

Svaki sudionik zapisao je jedan svoj cilj i jedan konkretan korak koji planira poduzeti u idućih mjesec dana.

6. Kako znanje pomaže u donošenju financijskih odluka? (10 minuta)

Prezentirani su primjeri iz života – donošenje odluke o studentskom kreditu, izbor štednog računa ili kupnja rabljenog automobila.
Potom je uslijedio brzi kviz s pitanjima: „Što biste vi učinili?“ – sudionici su odgovarali na ponuđene situacije i komentirali odgovore.

7. Zaključak i evaluacija (10 minuta)

Radionica je završila kratkim osvrtom voditelja/ice na ključne poruke:

Financijska pismenost nije samo znanje o novcu, već alat za donošenje boljih životnih odluka.

Sudionici su ispunili evaluacijski obrazac te izrazili interes za dodatne radionice na slične teme. Podijeljeni su i digitalni edukativni materijali (linkovi, vodiči, preporuke).

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Digitalna čistka -Digital Cleanup Day 2025.

Svaki mali korak vodi do velikih promjena – zajedno možemo stvoriti čišći, sigurniji i organiziraniji digitalni svijet!

Sudjelovanje u Digitalnoj čistki 2025.

Učenici naše škole su se i ove godine uključili u veliku svjetsku akciju, petu po redu akciju digitalnog čišćenja. U sklopu nastavnog predmeta Društveno odgovorno poslovanje, učenici 2.a razreda zanimanja ekonomist kao “zeleni” istomišljenici, zajedno sa svojom nastavnicom Nada Ratković s veseljem su se pridružili.

Digitalnu čistka, u okviru godišnje kampanje Zelena čistka (na globalnoj razini World Cleanup Day) i ove godine Udruga Žmergo koordinira na razini cijele Hrvatske i to na dan 15. ožujka 2025.  

Izvor: Udruga Žmergo

Kroz “zeleno” info centar za mlade, pripremili su upute za digitalno čišćenje pametnog telefona, kao jednog od mladima najvažnijih komada opreme / alata / pribora. U njima su i poveznice na obrasce za prijavu rezultata digitalnog čišćenja.  Fermaju, webu za mlade. Podsjećamo naš prošlogodišnji e-letak o digitalnom otpadu kao i web stranicu globalne akcije na kojoj je također pregršt korisnih materijala. 

Izvor: Udruga Žmergo

Svaki megabajt važan je, stoga, očistimo zajedno svi svoj digitalni otpad i prištedimo si CO2, odnosno stvarno zagađenje! 

Izvor: Udruga Žmergo

Učenici su prikupili potrebne podatke te je prijavljena količina obrisanih podataka kroz obrazac za prikupljanje rezultata 

Učenička predanost i trud u čišćenju digitalnog otpada doprinose sigurnijem, urednijem i odgovornijem korištenju tehnologije. Brisanjem nepotrebnih podataka i organizacijom digitalnih sadržaja, zajedno činimo korak prema boljoj digitalnoj budućnosti. 

Naš doprinos u radu potiče odgovorno ponašanje kod djece i mladih, pripremajući ih za svijet u kojem je digitalna higijena jednako važna kao i ona u stvarnom životu. Sudjelovanje najmlađih u akcijama čišćenja uvijek je od iznimne važnosti, budući da su upravo oni generacije koje treba osnažiti za aktivan doprinos očuvanju okoliša kroz pravilno odvajanje i odlaganje otpada. Time postaju pozitivan primjer svojim vršnjacima te ujedno podižu svijest o očuvanju okoliša, a nas potiču da budemo bolji.  

Veselimo u budućnosti nastaviti njegovati digitalnu odgovornost i sudjelovati u sličnim akcijama. 

Radujemo se budućim zajedničkim inicijativama!

https://www.digitalcleanupday.org

Odklikajmo digitalni otpad i uvedimo digitalnu higijenu u svoju rutinu. Klikajmo smisleno i s (na)mjerom! 

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Gradsko natjecanje mladih Hrvatskog Crvenog križa

U organizaciji GDCK Sinj, proteklog vikenda održano je 26. Gradsko natjecanje mladih Hrvatskog Crvenog križa, u koje su se uključili i učenici naše škole.

Svi učenici sinjskih škola pokazali su izvrsno znanje iz povijesti Crvenog križa, ljudskih prava, prava djeteta, te pružanja prve pomoći ozlijeđenim osobama. Natjecanje se, prema pravilima, odvijalo u dvije kategorije: kategoriji Podmladak, namijenjenoj učenicima osnovnih škola, te kategoriji Mladež, za učenike srednjih škola.

Naši učenici su sudjelovali u kategoriji Mladež za srednje škole pod nazivom: TIM Nade, pod mentorstvom nastavnice Nade Ratković, prof. savjetnik.

Učenice naše škole: Ana Čovo (4.a), Jelena Jukić (4.e), Lucija Glavinić (4.e), Nikolina Perković-Tabak (4.e), Eva Galić (3.e) i Sunčica Bilokapić (3.e). Vođa tima je učenica Jelena jukić, a mentorica voditeljica nastavnica Nada Ratković

Na poziv upućen iz GDCK Sinj svim osnovnim i srednjim školama, putem aplikacije HCK-a TIM Nade je se prijavio za natjecanje. Učenice Ana i Jelena su se natjecale cijelu osnovnu školu i postizale izvanredne rezultate u kategoriji Podmladak.

Izvor: Mentorica tima

Ove su godine pravovaljane prijave za natjecanje predale dvije sinjske srednje škole – TIŠ Ruđera Boškovića s mentorom Ištvanom Kerekešom i SSŠ bana Josipa Jelačića s mentoricom Nadom Ratković – te Osnovna škola Fra Pavla Vučkovića s mentorom Filipom Ratkovićem.

Izvor: Hrvatski Crveni Križ, https://www.hck.hr/press/preuzmite-logotip/241

Pobjednici ovogodišnjeg Gradskog natjecanja mladih HCK-a u Sinju u kategoriji Mladež su učenici Tehničke i industrijske škole Ruđera Boškovića u Sinju, a predstavnici Podmladaka učenici OŠ Fra Pavla Vučkovića. Ove ekipe predstavljat će nas na Međužupanijskom natjecanju mladih Hrvatskog Crvenog križa, koje će se ove godine održati u Kaštelima 12. travnja.

Pobjednici svih Međužupanijskih natjecanja plasirat će se na Državno natjecanje mladih HCK-a, koje se tradicionalno održava u Tjednu Hrvatskog Crvenog križa. To je prilika za stjecanje novih znanja i vještina, stvaranje novih prijateljstava, te upoznavanje kulturne i prirodne raznolikosti naše zemlje. Također, to je prilika za pridruživanje Hrvatskom Crvenom križu.

HCK GDCK Sinj još jednom upućuje poziv svim školama s našeg područja da se iduće godine aktivno uključe u Natjecanje mladih Crvenog križa te time doprinesu promicanju humanosti, solidarnosti i važnosti stjecanja adekvatnih vještina prve pomoći koje su od izuzetne važnosti.

Izvori: 

Gradsko društvo Crveni Križ Sinj: https://www.gdck-sinj.hr/vijesti/u-sinju-odrzano-gradsko-natjecanje-mladih-hck-a

Fearta: https://www.ferata.hr/gradsko-natjecanje-mladih-hck-a-u-sinju/

OŠ Fra Pavla Vučkovića: https://os-frapvuckovica-sinj.skole.hr/gradsko-natjecanje-mladih-hrvatskog-crvenog-kriza/

Pravedan prijelaz na održivi način života

Svjetski dan prava potrošača u našoj školi: Pravedan prijelaz na održivi način života

U sklopu nastave Društveno odgovorno poslovanje, učenici 2.a zanimanja ekonomist su 17. ožujka obilježili Svjetski dan prava potrošača, čime smo se pridružili globalnoj inicijativi za osvještavanje uloge potrošača u održivom razvoju. Ovogodišnja tema, u organizaciji međunarodne mreže Consumers International, bila je: “Pravedan prijelaz na održivi način života”

Učenici su kroz timski rad i istraživačke zadatke analizirali:

  • Kako društveno odgovorna poduzeća mogu poticati održivo ponašanje potrošača,
  • Na koji način promjene u potrošačkom ponašanju utječu na poslovne strategije,
  • I kako poduzeća mogu pomoći u omogućavanju održivih izbora svima – ne samo onima koji si to mogu priuštiti
  • U sklopu nastave izrađene su prezentacije, infografike i edukativni plakati na teme:
  • Održivost prehrane (lokalno, sezonski, manje otpada)
  • Pametna potrošnja energije i vode u kućanstvu
  • Kružna ekonomija – smanji, ponovno koristi, recikliraj
  • Odgovorna mobilnost i štednja
  • Financijska pismenost i planiranje osobnog budžeta

Jedan od važnih zaključaka bio je da društveno odgovorno poslovanje ne završava unutar tvrtke, već se širi prema zajednici – kroz edukaciju, uključivanje ranjivih skupina i stvaranje dostupnih, zdravih i održivih proizvoda i usluga. Učenici su raspravljali i o podacima istraživanja koje je pokazalo da 94 % potrošača želi živjeti održivije, ali da im nedostaje sustavna podrška vlada, tvrtki i institucija.

Održivost nije samo izbor pojedinca – to je obveza svih nas, uključujući i poslovni sektor. Poduzeća imaju ključnu ulogu u oblikovanju održivih potrošačkih navika kroz etičke prakse, transparentnost i odgovornost. Kroz ovu aktivnost naši učenici su pokazali da razumiju kako održivost i potrošačka prava nisu samo teme za buduće poslovne ljude, već i za odgovorne građane – danas.

Učenički radovi:

1. Promišljanje: Što za mene znači održiva potrošnja?

„Održivost za mene znači birati pametno, a ne impulzivno. Kada biram proizvode, gledam podrijetlo, pakiranje i cijenu. Shvatila sam da kao potrošač imam moć – moj novac je moj glas. Ako kupujem lokalno i odgovorno, pomažem svom okolišu i zajednici.“

2. Infografika: 5 koraka prema održivijem stilu života

  • Kupi samo ono što ti treba
  • Koristi višekratne vrećice i boce
  • Jedi manje prerađene hrane
  • Prati račune i upravljaj budžetom
  • Koristi javni prijevoz ili bicikl kad možeš

3.Esej: Potrošač u 21. stoljeću

„Nije više dovoljno da smo samo zadovoljni kupnjom. Od poduzeća očekujem transparentnost, brigu za okoliš i društvenu odgovornost. Moj izbor više nije samo osobna odluka – on ima posljedice za društvo i planet. Održivost nije luksuz, već potreba.“

4. Anketa: Koliko smo održivi u svakodnevnim navikama?

Provela grupa učenika iz 2. razreda zanimanja ekonomist i komercijalist.

Anketirano: 57 učenika

  • 73 % koristi platnene vrećice
  • 68 % pazi na račune i vodi budžet
  • 22 % kompostira otpad
  • 45 % kupuje lokalne proizvode

Zaključak: Održivost je prisutna, ali ima još prostora za poboljšanje!

5. Video kampanja: Moj izbor, moja budućnost

Kratki video spot u kojem učenici pokazuju kako malim svakodnevnim odlukama čine velike promjene – gasimo svjetla, recikliramo, štedimo vodu, kupujemo pametno. Video je objavljen na školskom Instagramu uz hashtag #OdrživIzbor.

U radu su korišteni razni digitalni alati: Canva, Piktochart, PowerPoint.

Održivost u svakodnevici

KUPUJ PAMETNO

  • Napravi popis prije odlaska u trgovinu
  • Provjeri akcije, ali ne kupuj impulzivno
  • Izbjegavaj proizvode s previše ambalaže

ŠTEDI VODU I ENERGIJU

  • Zatvori slavinu dok pereš zube
  • Isključi svjetla i uređaje koje ne koristiš
  • Koristi LED žarulje i energetski učinkovite uređaje

3. ODABERI EKO PRIJEVOZ

  • Idi pješke ili biciklom kad god možeš
  • Dijeli prijevoz s prijateljima
  • Koristi javni prijevoz – manje emisija CO₂

4. HRANI SE ODGOVORNO

  • Jedite više sezonskog i lokalnog voća i povrća
  • Smanji bacanje hrane – koristi ostatke
  • Razlikuj „najbolje upotrijebiti do“ i „upotrijebiti do“

5. UPRAVLJAJ FINANCIJAMA

  • Prati svoje troškove – vodi mini budžet
  • Nauči razliku između „želim“ i „trebam“
  • Odvajaj barem 10 % za štednju

6. RECIKLIRAJ I OBNOVI

  • Stvari koje ne koristiš – pokloni ili prodaj
  • Staro pretvori u novo: DIY projekti
  • Razvrstavaj otpad kod kuće i u školi

Mali koraci = Velike promjene. Tvoj izbor danas – bolja budućnost sutra.

Obilježavanju Svjetskog dana prava potrošača 2025, pridružili su se učenici naše škole koji su kreativnim uradcima poslali jasnu poruku o potrebi zaštite i poštivanja prava potrošača i svojim aktivnostima ostvarili ishode

Kroz učeničke projekte dotaknuli smo se ključnih tema:

  • Pametna kupovina hrane (lokalno, sezonski, bez bacanja)
  • Štednja vode i energije u kućanstvu
  • Ekološki prihvatljiviji načini putovanja
  • Razumijevanje financija i planiranje budžeta
  • Načela kružnog gospodarstva: smanji – ponovno iskoristi – recikliraj

Na kraju dana, zaključili smo: Promjene ne dolaze preko noći, ali svaki mali korak prema održivosti vrijedi. Naša potrošačka prava uključuju i odgovornost prema okolišu i budućim generacijama.

Zahvaljujem svim učenicima koji su sudjelovali u obilježavanju ovog važnog dana!

Preporuke:

  1. https://huzp.hr/15-ozujak-svjetski-dan-prava-potrosaca-pravedan-prijelaz-na-odrzivi-nacin-zivota/
  2. https://huzp.hr/svjetski-dan-prava-potrosaca-15-ozujak-kakva-je-zastita-potrosaca-u-hrvatskoj/
  3. https://mingo.gov.hr/vijesti/obiljezen-svjetski-dan-prava-potrosaca/9661
  4. https://odgovorno.hr/svjetski-dan-prava-potrosaca-2025-pravedan-prijelaz-na-odrzive-stilove-zivota/
  5. https://www.consumersinternational.org/what-we-do/world-consumer-rights-day/a-just-transition-to-sustainable-lifestyles-2025/
  6. https://youtu.be/_an7bisOXBE?list=PL7YVP935ytF8aPnEH2_AjOfXkktBnFrw-

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content