Andrija Milun se plasirao na Državno natjecanje

Andrija Milun, učenik 2.razreda Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića u Sinju, zanimanje ekonomist, izvrsnim 2.mjestom na županijskoj razini natjecanja plasirao se na Državno natjecanje iz engleskoga jezika pod mentorstvom profesorice Ane Gulić. Natjecanje će se održati u Crikvenici od 9. do 11. travnja 2025. Našem Andriji želimo puno uspjeha!

ALL DIGITAL Weeks 2025

ALL DIGITAL Weeks 2025 – “Unaprijedi svoje digitalne vještine / Enhance your digital skills”

U razdoblju od 17. ožujka do 4. travnja 2025., uključili smo se u europsku kampanju ALL DIGITAL Weeks 2025 kroz niz edukativnih radionica pod zajedničkim nazivom:
“Unaprijedi svoje digitalne vještine – Enhance your digital skills”.

Kampanja se provodi pod pokroviteljstvom mreže ALL DIGITAL uz podršku Europske komisije i nacionalnih koordinatora, a usmjerena je na poticanje digitalne inkluzije, pismenosti i otpornosti građana svih dobnih skupina. Kampanju na međunarodnoj i nacionalnoj razini je organizirala, pripremila i osmislila profesorica Nada Ratković u Srednjoj strukovnoj školi bana Josipa Jelačića Sinj. U kampanji su organizirane radionice za digitalno osnaživanje.

Cilj radionica koje smo organizirali je osnažiti pojedince u donošenju informiranih, sigurnih i odgovornih odluka u digitalnom okruženju, s naglaskom na:

  • Financijsku pismenost
  • Medijsku pismenost i AI
  • Digitalnu sigurnost i zaštitu privatnosti
  • Pametno upravljanje novcem uz digitalna rješenja

U središtu je osnaživanje pojedinca – kao građanina, korisnika, potrošača i zaposlenika – u digitalnom društvu koje se brzo mijenja.

Izvor: Izradila autorica

Radionice koje smo proveli:

  1. Empowering Financial Decisions with AI
    – Istražili smo kako nam umjetna inteligencija može pomoći u razumijevanju troškova, štednji i investiranju.
  2. Navigating the Media Maze: Truth, Bias and AI in a Digital World
    – Analizirali smo izvore informacija, prepoznavali pristranosti te razgovarali o ulogama algoritama i dezinformacija.
  3. Understanding and Managing Your Digital Footprint
    – Sudionici su naučili prepoznati i upravljati svojim digitalnim tragovima te zaštititi osobne podatke.
  4. The Future of Smart Money Management
    – Prikazani su alati i pristupi za učinkovito upravljanje financijama pomoću tehnologije – uz poseban naglasak na održivost i energetsku učinkovitost.

Ishodi za sudionike:

Kroz ove radionice, sudionici su:

  • Stekli osnovna znanja o umjetnoj inteligenciji i njezinoj ulozi u svakodnevici.
  • Razvili kritičko razmišljanje u digitalnom prostoru.
  • Naučili konkretne vještine za zaštitu privatnosti i sigurno digitalno ponašanje.
  • Dobili alate i preporuke za pametno upravljanje osobnim financijama.

Održano je 4 radionica, u digitalnom i hibridnom formatu. Pozitivne povratne informacije potvrdile su potrebu za nastavkom ovakvih edukacija i nakon završetka kampanje.

Ove aktivnosti pokazale su da postoji velika potreba za edukacijom građana o digitalnim alatima i rizicima, osobito u području financija, sigurnosti i medijske pismenosti. Pozivamo sve obrazovne ustanove, udruge, lokalne zajednice i medije da nam se pridruže u budućim projektima.

Zajedno gradimo otpornu, digitalno pismenu zajednicu

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Digitalni inovacijski inkubator 2025 (1. faza)

Digitalni inovacijski inkubator 2025 za razvoj kreativnosti i inovacijskih projekata

I ove godine učenici naše škole uključili su se u Digitalni inovacijski inkubator, najveće natjecanje u kreativnom rješavanju poslovnih problema za mlade u Hrvatskoj i Europi. Ovo natjecanje, koje organizira Institut za inovacije u suradnji s Hrvatskim Telekomom, pruža jedinstvenu priliku za učenike osnovnih i srednjih škola, kao i studente, da razvijaju svoja znanja, vještine i kreativnost kroz rad na stvarnim izazovima iz šest različitih industrija.

Izvor: https://www.facebook.com/digitalniinkubator

Sudionici će kroz bogat edukacijski program imati pristup brojnim online sadržajima i radionicama koje ih uče kreativnom rješavanju problema, korištenju umjetne inteligencije te inovacijskom razmišljanju. Ovogodišnje izdanje nosi naziv “Human vs AI”, jer po prvi put uključuje umjetnu inteligenciju kao alat u procesu stvaranja novih i smislenih rješenja.

Važni datumi:

  • Rok za prijavu: do 6. travnja 2025.
  • Rok za predaju rješenja: do 18. svibnja 2025.
  • Veliko finale i završna konferencija: 10. lipanj 2025.

Najbolji timovi plasirat će se u veliko finale gdje će imati priliku predstaviti svoja rješenja stručnjacima iz poslovnog i akademskog svijeta, a za njih su osigurane i vrijedne nagrade – do čak 3.000 eura!

Također se biraju najbolji mentori i najinovativnije škole, čime se dodatno potiče stvaranje pozitivnog, kreativnog i istraživačkog ozračja u obrazovanju.

Za više informacija i prijavu posjetite:
https://digitalniinkubator.eu/inovacijski/prijava

Izvori:

https://digitalniinkubator.eu

https://lidermedia.hr/studentski-lider-klub/uskoro-krece-najvece-natjecanje-u-kreativnom-rjesavanju-problema-162344/

https://www.facebook.com/digitalniinkubator

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Istraživanje 2025: Nacionalna kviz liga i umjetna inteligencija: stavovi učenika i nastavnika

Analiza statističkog istraživanja: Nacionalna kviz liga i umjetna inteligencija: stavovi učenika i nastavnika

Ukupan broj ispitanika: 500 (400 učenika, 100 nastavnika) Metoda: Standardizirani online upitnik (20 pitanja)

Vrijeme provedbe: ožujak 2025. Vrsta analize: Deskriptivna i komparativna statistika

1. Uvod

Nacionalna kviz liga sve više poprima važnu ulogu u promoviranju znanja i timske suradnje među mladima, ali i nastavnicima. Istovremeno, primjena umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju izaziva raznolike stavove i percepcije, osobito kada se koristi u natjecateljskom kontekstu poput kvizova. Ovim istraživanjem željeli smo ispitati razlike u percepcijama i iskustvima između dvije ključne skupine unutar obrazovnog sustava: učenika i nastavnika.

2. Uzorak i metodologija

  • Ukupan uzorak: 500 ispitanika
    • 400 učenika srednjih škola (80%)
    • 100 nastavnika raznih predmeta (20%)
  • Spolna struktura: 56% žena, 43% muškaraca, 1% neodređeno
  • Metoda prikupljanja podataka: anonimna online anketa (Google Forms), 20 zatvorenih i poluotvorenih pitanja
  • Analitičke metode: frekvencijska analiza, t-test nezavisnih uzoraka, deskriptivna statistika (aritmetička sredina, standardna devijacija)

3. Rezultati i statistička analiza

3.1 Sudjelovanje u kvizovima

SkupinaSudjeluju redovitoPovremenoNikada
Učenici38%46%16%
Nastavnici44%40%16%

Analiza: T-test nije pokazao statistički značajnu razliku u ukupnoj razini sudjelovanja u kvizovima (p > 0.05), iako su nastavnici nešto skloniji redovitom sudjelovanju.

3.2 Poznavanje Nacionalne kviz lige

SkupinaČulo za NKLSudjelovalo barem jednom
Učenici74%28%
Nastavnici65%36%

Analiza: Učenici značajno više prepoznaju Nacionalnu kviz ligu (chi-kvadrat test, χ² = 5.12, p < 0.05), dok nastavnici imaju veću stopu sudjelovanja.

3.3 Stavovi o umjetnoj inteligenciji

a) Korištenje AI alata za učenje i pripremu

  • Učenici: 68% koriste redovito, 22% povremeno, 10% nikada
  • Nastavnici: 41% koriste povremeno, 36% rijetko, 23% nikada

Analiza: Statistički značajna razlika u korist učenika (t-test, p < 0.01). Učenici čestitije koriste AI alate poput ChatGPT-a za pripremu kvizova.

b) AI za izradu kviz pitanja

  • Učenici: 81% podržava
  • Nastavnici: 69% podržava

Analiza: Visoka razina podrške u obje skupine, ali značajno viša među učenicima (p < 0.05).

c) AI kao kviz natjecatelj

  • Učenici: 44% podržava, 56% protiv
  • Nastavnici: 28% podržava, 72% protiv

Analiza: Učenici su otvoreniji prema ideji natjecanja protiv AI, dok nastavnici naglašavaju važnost ljudskog faktora.

3.4 Kvalitativna analiza komentara

Prednosti AI u kvizovima:

  • Brža obrada i evaluacija rezultata
  • Personalizirano učenje i preporuke
  • Veći broj pitanja i raznolikost tema

Nedostaci AI u kvizovima:

  • Gubitak interakcije i spontanosti
  • Opasnost od prepisivanja
  • Prevelika ovisnost o tehnologiji

4. Detaljna analiza po pitanjima (1–20)

Pitanje 1: Sudjelujete li u kvizovima izvan škole?

Većina učenika (38%) izjavila je da redovito sudjeluje u kvizovima, dok 46% to čini povremeno. Nastavnici su u manjoj mjeri sudionici, iako je 44% navelo redovito sudjelovanje. Statistička analiza nije pokazala značajnu razliku između skupina.

Pitanje 2: Jeste li čuli za Nacionalnu kviz ligu?

Više od dvije trećine učenika (74%) je upoznato s NKL, dok je kod nastavnika taj udio 65%. Učenici su značajno informiraniji (p < 0.05).

Pitanje 3: Jeste li ikada sudjelovali u Nacionalnoj kviz ligi?

Samo 28% učenika i 36% nastavnika navodi da su sudjelovali. Unatoč nižem udjelu, nastavnici su aktivniji sudionici kad su upoznati s NKL.

Pitanje 4: Smatrate li kvizove korisnima za obrazovanje?

Gotovo svi ispitanici smatraju kvizove korisnim (96% učenika, 98% nastavnika), pri čemu se isticala tvrdnja da potječu natjecateljski duh i ponavljanje gradiva.

Pitanje 5: Koristite li AI alate (npr. ChatGPT) za pripremu kvizova?

Učenici pokazuju znatno višu razinu korištenja AI alata (68% redovito), dok čak 23% nastavnika izjavljuje da ih nikada ne koristi.

Pitanje 6: Jeste li ikada koristili AI da generira pitanja za kviz?

Više od polovice učenika (57%) je barem jednom koristilo AI u ovu svrhu, dok je kod nastavnika ta brojka manja (29%).

Pitanje 7: Koliko vjerujete točnosti AI-generiranih pitanja?

Učenici uglavnom ocjenjuju pitanja kao “uglavnom točna” (61%), dok nastavnici izražavaju oprez (samo 36% se slaže).

Pitanje 8: Podržavate li upotrebu AI-a u kviz edukaciji?

Obje skupine su pozitivno nastrojene (81% učenici, 69% nastavnici), ali učenici znatno više podržavaju tu ideju.

Pitanje 9: Smatrate li da AI smanjuje potrebu za profesorima?

Većina nastavnika (84%) ne slaže se s tvrdnjom, dok je kod učenika podijeljeno mišljenje (48% smatra da djelomično zamjenjuje profesore).

Pitanje 10: Treba li dopustiti AI-u da sudjeluje kao natjecatelj?

Više učenika (44%) odobrava takvu opciju nego nastavnika (28%), što ukazuje na generacijsku razliku u prihvaćanju inovacija.

Pitanje 11: Smatrate li AI kviz sustave poštenima?

Učenici su skloniji smatrati sustave poštenima (71%), dok su nastavnici oprezniji i naglašavaju mogućnosti manipulacije (samo 52% slaže se).

Pitanje 12: Je li korištenje AI kviz alata u redu tijekom ispita?

Nastavnici su u velikoj mjeri protiv (89%), dok 33% učenika smatra da je to prihvatljivo ako nije eksplicitno zabranjeno.

Pitanje 13: Treba li AI samo pomagati ili i ocjenjivati?

Većina nastavnika (77%) smatra da AI treba ostati u ulozi asistenta, dok učenici pokazuju više fleksibilnosti (49% podržava i ocjenjivanje).

Pitanje 14: Koliko vam je zabavno koristiti AI u pripremi kvizova?

Učenici iskazuju visoku razinu zadovoljstva (72%), dok nastavnici uglavnom ostaju neutralni ili suzdržani (samo 34% smatra da je to “zabavno”).

Pitanje 15: Koliko često koristite AI u nastavi (nastavnici) / učenju (učenici)?

Učenici pokazuju znatno višu razinu svakodnevne uporabe AI-a u obrazovne svrhe (64%), dok kod nastavnika dominira povremeno korištenje.

Pitanje 16: Koliko su AI alati dostupni u vašoj školi?

I učenici i nastavnici navode da pristup AI alatima još nije sustavno omogućen; samo 22% učenika i 17% nastavnika ima formalnu podršku.

Pitanje 17: Jesu li vaši kolege/razred AI entuzijasti?

Učenici često navode da u razredu postoji “AI entuzijazam” (67%), dok nastavnici to primjećuju u manjoj mjeri među kolegama (38%).

Pitanje 18: Biste li sudjelovali u AI tematskom kvizu?

Obje skupine pokazuju interes, ali učenici viši (81% učenika vs. 63% nastavnika).

Pitanje 19: Smatrate li AI prijetnjom za kreativnost?

Nastavnici (61%) čestitije izražavaju zabrinutost, dok je većina učenika (55%) neutralna ili smatra da AI potpomogne kreativnosti.

Pitanje 20: Koja je vaša ukupna ocjena AI upotrebe u kviz obrazovanju (1-5)?

U prosjeku, učenici su dali ocjenu 4.2, dok su nastavnici bili suzdržaniji s prosječnom ocjenom 3.5.

5. Umjetna inteligencija i kvizovi: Stavovi učenika i nastavnika

U posljednje dvije godine došlo je do snažnog rasta primjene umjetne inteligencije (AI) u obrazovanju, a kvizovi su se pokazali kao iznimno pogodna forma za integraciju AI tehnologije. Cilj ovog istraživačkog dijela bio je utvrditi kako učenici i nastavnici percipiraju ulogu AI-a u kvizovima, s posebnim naglaskom na interaktivnost, pravednost, edukativnu vrijednost i tehnološku prihvatljivost.

5.1 Percepcija korisnosti

  • 83% učenika smatra da bi AI mogao unaprijediti kvizove u školi kroz bržu obradu rezultata i personalizirane povratne informacije.
  • 61% nastavnika također vidi koristi, no izražava oprez, posebno u vezi točnosti i objektivnosti ocjenjivanja.

5.2 Povjerenje u AI

  • 72% učenika vjeruje da AI može pošteno evaluirati rezultate kviza.
  • Samo 45% nastavnika vjeruje u potpunu nepristranost AI sustava – mnogi upozoravaju na potrebu ljudske kontrole u fazi evaluacije.

5.3 AI kao alat za pripremu

  • Učenici su otvoreni za korištenje AI alata (npr. ChatGPT, Quizlet AI) pri učenju: 68% ih koristi AI za pripremu kvizova.
  • Nastavnici pokazuju podijeljene stavove: 42% ih koristi AI za izradu kviz pitanja, dok ih 38% smatra da se time gubi kreativna i pedagoška komponenta.

5.4 Ekonomski i etički aspekti

Nastavnici češće nego učenici postavljaju pitanja o etici i pravednosti – npr. hoće li AI zamijeniti ljudsku prosudbu, hoće li biti zloupotrebe (varanje), i kako osigurati transparentnost algoritama.

  • 58% nastavnika smatra da bi škole trebale imati jasne smjernice o korištenju AI-a.
  • 27% učenika izražava zabrinutost zbog mogućnosti „nepoštenih prednosti” onih koji koriste naprednije AI alate.

Uočava se jasna generacijska razlika u stavovima: učenici AI vide kao alat i partner, dok ga nastavnici češće promatraju kao alat koji treba pažljivo nadzirati. Međutim, obje skupine prepoznaju potencijal za modernizaciju i veću angažiranost kroz primjenu AI-a u kvizovima.

6. Kontekst i važnost Nacionalne kviz lige (NKL)

Nacionalna kviz liga (NKL) etablirala se kao važno natjecanje u području općeg znanja za srednjoškolce na razini Hrvatske i regije. Organizirana od strane Kviz udruge Šibenik (KUŠ), NKL je tijekom godina doživjela značajan rast, kako u broju sudionika, tako i u vidljivosti javnosti.

U 2025. godini, održano je ukupno osam službenih kola i jedno pokazno („nulto“) kolo, u kojem je sudjelovalo više od 350 ekipa i ukupno 1700 učenika gimnazija i strukovnih škola. Ovaj broj jasno pokazuje interes i motivaciju učenika iz različitih obrazovnih profila, te opovrgava predrasude o slabijem općem znanju u strukovnim školama. Ključna razlika leži u osobnim interesima i uključenosti učenika, što dodatno potvrđuje važnost izvannastavnih aktivnosti poput NKL-a.

6.1. Završnica 2025.

Veliko finale treće sezone NKL-a održano je 29. ožujka 2025. u Kući umjetnosti Arsen u Šibeniku, a dan prije (28. ožujka) u klubu Azimut održan je neformalni ‘shuffle’ kviz kojeg je sastavio poznati kvizaš i profesor Barislav Poparić. U njemu su se sudionici nasumično raspoređivali u timove, potičući međusobno upoznavanje i druženje izvan vlastitih ekipa.

U samoj završnici sudjelovalo je 18 srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije ekipe iz Bosne i Hercegovine, što daje NKL-u međunarodnu dimenziju. Finale se sastojalo od 25 pitanja u prvom krugu, iz kojeg je proizašlo pet finalista, a potom je uslijedila završna runda za izbor pobjednika. Prijenos događaja bio je dostupan uživo putem YouTubea, čime se dodatno osnažuje transparentnost i javni značaj samog natjecanja.

6.2. Organizacija i volonterizam

Cijeli projekt osmislili su i pokrenuli Krešo Škugor, Zoran Erak, Goran Milić i Dino Bartulović, uz nesebičnu pomoć drugih članova KUŠ-a. Svi sudionici u organizaciji djeluju volonterski, iz entuzijazma i uvjerenja u važnost znanja i međusobne suradnje među mladima. Takav pristup nadilazi puku organizaciju kviza i prerasta u obrazovno-društveni pokret.

7. Zaključak

Istraživanje pokazuje visoku razinu angažmana u kvizovima i znatan interes za primjenu AI tehnologije, posebno među učenicima. Nastavnici su skloniji opreznom pristupu, istaknuvši pedagoška i eticka pitanja. Statistička analiza ukazuje na generacijske razlike u pristupu tehnologiji, ali i na zajedničku spremnost na korištenje AI-a kao asistenta, a ne zamjene ljudske komponente kvizova.

U kontekstu Nacionalne kviz lige, jasno se vidi kako kviz natjecanja ne samo da podižu razinu znanja, već i promiču vrijednosti suradnje, kreativnosti, kritičkog mišljenja te razvijaju međugeneracijsku povezanost kroz edukaciju. Povezanost AI tehnologije i kviz kulture u obrazovnom sustavu stoga predstavlja važan prostor za daljnji razvoj i istraživanja.

8. Preporuke

  1. Razviti obrazovne AI alate za pripremu kvizova u školama
  2. Uvesti AI moderatora u Nacionalnu kviz ligu za eksperimentalne runde
  3. Organizirati stručne radionice za nastavnike o korištenju AI-a u nastavi
  4. Postaviti jasne smjernice i etička pravila za korištenje AI alata u obrazovanju

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (finale)

Nacionalna kviz liga (NKL), popularno natjecanje u općem znanju za srednjoškolce u organizaciji Kviz udruge šibenik (KUŠ), održano je u Šibeniku. Dosad je održano 8 službenih kola i nulto, pokazno kolo. Ove je godine u završnici natjecanja, održanom već treću godinu, sudjelovalo osamnaest srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije ekipe iz susjedne Bosne i Hercegovine.

Završnici natjecanja prethodilo je osam krugova u kojima je sudjelovalo više od 350 ekipa i ukupno 1700 učenika gimnazija i strukovnih škola. Dokazuje to da, suprotno mišljenju nekih, strukovno obrazovanje nije podbacilo u širini znanja koje pruža učenicima, no sve se, naravno, svodi i na osobne interese i uključenost učenika. 

Završnica Nacionalne kviz lige za srednje škole u Šibeniku, 29.3.2025.

U klubu Azimut započeo je dvodnevni program Nacionalne kviz lige (NKL), natjecanja u kviz znanju zbog kojeg će na veliko finale treću sezonu zaredom doći 18 srednjoškolskih ekipa iz Hrvatske i dvije iz susjedne Bosne i Hercegovine. Naravno, sve to u organizaciji Kviz udruge Šibenik (KUŠ).

Veliko finale održalo se 29.03. u Kući umjetnosti Arsen, a 28.03. se u Azimutu održao ‘shuffle’ kviz koji je sastavio poznati šibenski kvizaš i profesor Barislav Poparić. Svih sto mladih kvizaša izvlačiti će redne brojeve i ekipe će im biti nasumično odabrane. Time će se postići i ona glavna ideja KUŠ-ovaca, da se natjecatelji druže i s onima koji nisu u njihovoj ekipi. U Azimutu je pripremljena i večera i zabavni program.

Cijelu ligu osmislili su i pokrenuli Krešo Škugor, Zoran Erak, Goran Milić i Dino Bartulović. ali uz svakojaku pomoć ostalih iz KUŠ-a.

Finale je trajalo tri sata. Prvi set imao je 25 pitanja u kojima se izlučilo 5 finalista i onda se tih 5 finalista natjecalo za konačnu nagradu

Prijenos na YouTubeu

Finale natjecanja održano je u Kući umjetnosti Arsen, a cijeli je događaj imao izravni prijenos preko platforme YouTube. Igru su osmislili i pokrenuli Krešo ŠkugorZoran ErakGoran Milić i Dino Bartulović uz podršku članova KUŠ-a.

Svoj posao obavljaju volonterski jer, kako kažu, kad znaš da radiš na nečemu što je dobro, nije teško iako je to ozbiljan posao i oduzima dosta vremena.

Do sljedeće godine!

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Statističko natjecanje 2024./2025. (finale)

Zahvala za sudjelovanje na 8. Statističkom natjecanju!

Učenice Petra Podrug, Lea Vitić i Marta Glavan iz ekipe TOKE pod mentorstvom profesorice Nade Ratković iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj, s ponosom su sudjelovale u 8. sezoni Statističkog natjecanja 2024./2025.

Učenice su pokazale zavidnu razinu znanja, truda i kreativnosti, a mi se već veselimo novoj sezoni i budućim izazovima!

Zahvaljujemo Hrvatskom zavodu za statistiku na organizaciji natjecanja te na ukazanoj prilici da naši učenici razvijaju svoju statističku pismenost, istraživačko razmišljanje i timski rad kroz zanimljive izazove.

Radujemo se prijavi i iduće školske godine!

Do tada, ćemo nastavati proučavati dodatne sadržaje na službenoj web stranici i društvenim mrežama (FacebookInstagramLinkedInYouTube), kao i sadržaje o statističkoj pismenosti:

Statistički edukativni portal: https://stedy.hr/

Mala škola statistike (edukativni video materijali)

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (3.faza)

Nacionalna kviz liga srednjih škola stigla je do finala!

Nacionalnu kviz ligu pokrenula je Kviz udruga Šibenik (KUŠ), a ovo je treća godina ovog jedinstvenog natjecanja. Cilj je približiti edukativne i kulturne sadržaje učenicima srednjih škola na zabavan način, razvijati kritičke stavove i nove načine rješavanja problemskih zadataka na svim poljima, od opće kulture i znanosti do svakodnevnog života, poticati učenike na timski rad, povezati učenike srednjih škola Republike Hrvatske, ali i regije u zajedničkoj aktivnosti. Natjecanje daje dodatnu vrijednost mladima u sustavu obrazovanja Republike Hrvatske kroz kviz sadržaje koji nastoje pratiti školske kurikule.

U natjecanju treće sezone sudjelovalo je preko 1700 učenika srednjih škola iz 84 srednje škole u 45 gradova Hrvatske, Bosne i Hercegovine te Srbije kao i 90 profesora mentora. NKL se sastoji od 8 kola i igra se u razdoblju od listopada do ožujka, putem online platforme s prijenosom uživo iz Kuće umjetnosti Arsen. 

Ekipa “Odgovorni”, učenici naše škole su pobjednici divizije i ukupni pobjednici u finalu. Imaju pravo veta na 1 pitanje u finalu.

Finale natjecanja okupit će 20 najboljih timova iz 11 divizija. Sam finalni vikend okuplja preko 130 sudionika (učenika i njihovih mentora).

Portali:

https://sibenski.slobodnadalmacija.hr/sibenik/sibenik-i-zupanija/sibenik/treca-sezona-nacionalne-kviz-lige-stigla-do-zavrsnice-finale-u-subotu-u-kuci-umjetnosti-arsen-1463533

https://magazin.hrt.hr/mladi/finale-nacionalne-kviz-lige-srednjih-skola-0-12082724

https://kabinet.alfa.hr/blog/u-nacionalnoj-kviz-ligi-sudjelovalo-1700-srednjoskolaca–466

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Svjetski dan voda 2025. – Očuvanje ledenjaka

Svjetski dan voda 2025.- Očuvanje ledenjaka

Inovativna suradnja učenika iz Sinja i Splita u borbi za očuvanje prirodnih izvora

Spasi ledenjak – spasi budućnost

Učenici 4.a razreda ekonomskog smjera Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića iz Sinja, u suradnji s učenicima 4.a razreda ekonomskog smjera Ekonomske i upravne škole Split, obilježili su Svjetski dan voda 2025. kroz edukativni i kreativan projekt pod nazivom “Spasi ledenjak – spasi budućnost”.

Svjetski dan voda, koji se svake godine obilježava 22. ožujka, ove je godine bio posvećen temi “Očuvanje ledenjaka”, s ciljem podizanja svijesti o važnosti ovih prirodnih rezervoara slatke vode. Ledenjaci su ključni za globalni vodni ciklus i stabilnost klime, a njihovo topljenje jedno je od najozbiljnijih izazova današnjice.

Ovogodišnja tema “Očuvanje ledenjaka” ističe kako su ledenjaci ključni izvori pitke vode – čuvaju gotovo 70% svjetskih zaliha i hrane rijeke, jezera, poljoprivredu i živote milijardi ljudi. No, zbog ubrzanih klimatskih promjena, ti prirodni rezervoari nepovratno se tope.

Od ideje do kampanje

Potaknuti ozbiljnošću teme, učenici su razvili simuliranu marketinšku kampanju kojom su željeli prenijeti snažnu poruku o važnosti zaštite ledenjaka. Tijekom projekta učenici su preuzeli uloge stručnjaka za odnose s javnošću, ekonomista, dizajnera i promotora održivog razvoja. Projekt se odvijao kroz četiri glavne faze:

  1. Istraživanje i analiza – Učenici su proučili podatke o klimatskim promjenama i važnosti ledenjaka u osiguravanju pitke vode.
  2. Razvoj slogana i vizuala – Nastao je slogan kampanje: “Očuvaj hladno – spasi tekuće!”, uz prateće plakate, infografike i digitalne materijale.
  3. Digitalna komunikacija – Kreirane su objave za društvene mreže, promotivni tekstovi i video sadržaji s ciljem širenja poruke mladima.
  4. Završna prezentacija – Učenici su predstavili kampanju pred nastavnicima i kolegama koristeći znanja iz ekonomije, marketinga i održivog razvoja.

Upravo zato, kroz projekt “Spasi ledenjak – spasi budućnost”, učenici su osmislili edukativnu i kreativnu kampanju kojom su:
– upozorili na opasnosti od poplava, suša i nestašice vode,
– istaknuli potrebu za odgovornim upravljanjem vodnim resursima,
– i pokazali kako mladi mogu biti nositelji održivih promjena.

Međunarodno priznanje

Za svoj trud, angažman i doprinos kampanji, obje škole nagrađene su prestižnim UN Water certifikatom, čime su postale dio globalnog pokreta za očuvanje ledenjaka i održivo upravljanje vodnim resursima.

Obrazovanje kao alat za promjene

Ova aktivnost ne samo da je potaknula učenike na kritičko promišljanje o okolišu, već je pokazala i kako obrazovanje može biti alat za konkretne društvene promjene. Kroz projekt su učenici razvili poduzetničke, kreativne i komunikacijske vještine, povezali stručna znanja s aktualnim globalnim problemima i doživjeli vrijednost međusobne suradnje.

Zaključak

Projekt “Spasi ledenjak – spasi budućnost” primjer je inovativne i održive obrazovne prakse, koja povezuje teoriju i praksu, razvija svijest o okolišu te priprema učenike za aktivno sudjelovanje u društvu. Suradnja škola iz Sinja i Splita ostavila je snažan trag, a učenici su kroz ovu aktivnost postali ambasadori promjena koje naše društvo i planet trebaju.

Svaka kap broji. Svaka akcija se računa.

Ova generacija jasno poručuje:
“Zaledimo budućnost – spasimo ledenjake danas!”

Suradnja i mentorstvo:

Projekt su zajednički vodile mentorice, koje su učenicima pružile podršku u svim fazama rada – od istraživanja i osmišljavanja do izvedbe i javne prezentacije.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Obilježen Svjetski i Europski tjedan novca 2025.

“Think before you follow, wise money tomorrow”

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a cilj im je educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i razumnom trošenju novca. Ovogodišnja globalna tema „Think before you follow, wise money tomorrow”Promišljeno danas, pametno s novcem sutra, usmjerena je na utjecaj digitalnih financija i društvenih mreža, s posebnim naglaskom na važnost kritičkog promišljanja i izbjegavanje impulzivnih odluka pod utjecajem okoline.

Edukacije

Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića iz Sinja (mentorice: prof. savjetnica Nada Ratković i prof. savjetnica Marijana Bilandžić) aktivno su se uključile u obilježavanje GMW i EMW, u suradnji s Ekonomskom i upravnom školom Split (prof. izvrsna savjetnica Suzana Mikulić) i Komercijalno-trgovačkom školom Split (prof. savjetnica Marija Istenić i prof. Vanda Perunov) i podržala globalnu kampanju kako bi se i na taj način unaprijedila znanja i vještine koje su potrebne za donošenje ispravnih financijskih odluka. Tim povodom učenici naše škole sa svojim mentoricama Nada Ratković i Marijana Bilandžić sudjelovali su u brojnim edukativnim aktivnostima, predavanjima i prezentacijama o financijskoj pismenosti.

U organizaciji Hrvatske gospodarske komoreHrvatske poštanske bankeUNIQA osiguranjaErste Asset Managementa i  HANFE,  20. ožujka 2025., od 11:40 do 13:25 preko MS Teamsa učenici i nastavnici prisustvovali su sljedećim edukativnim predavanjima:

  • Uvodno predavanje: moderator Alan Božić, HGK
  • Značaj financijske pismenosti za mlade i uloga regulatornih institucija: Anja Tkalčević, HANFA
  • Bankarstvo i upravljanje osobnim financijama: Anna Maria Brleković, Hrvatska poštanska banka d.d.
  • Investicijski fondovi: Laura Keglović, Erste Asset Management d.o.o.
  • Uloga i značaj osiguranja: Lucija Marić, UNIQA osiguranje, d.d.

Cilj je kroz različite aktivnosti potaknuti mlade na aktivno promišljanje o upravljanju svojim financijama.

Učenici su se upoznali s važnošću razvijanja dobrih financijskih navika kao i financijskog planiranja, s temom investiranja, posebice kako početi s ulaganjima i kako smanjiti rizičnost ulaganja, s novčanicama, karticama, kreditima, zlatnim pravilima štednje, o različitim vrstama financijskih prijevara putem interneta te kako se zaštititi od njih, vrstama osiguranja, kako nas osiguranje štiti od posljedica rizika i drugim zanimljivim temama te su aktivno odgovarali na postavljena pitanja i pokazali zanimanje za odabrane teme.

Kvizovi znanja – sjajni rezultati naših učenika!

U okviru događanja učenici su sudjelovali u dva kviza znanja o financijskoj pismenosti, koje je organizirala Anja Tkalčević iz HANFE. Učenici 4. razreda zanimanja ekonomist pokazali su izvrsno znanje, a natjecanje je bilo iznimno napeto i uspješno:

1. kviz
2. mjesto: Marko Soldić ( Neda Ukraden)
U top 10 još su se plasirali:

  • Leica – Lea Vitić
  • Linda i Iva – Linda Smoljo i Iva Čovo
  • Mirna i Nika – Mirna Jagnjić i Nika Dukić

2. kviz
1. mjesto: Petra Podrug
2. mjesto: Marko Soldić (tim: Sandra Afrika) – pohvala za osvajanje 2. mjesta u oba kviza!
3. mjesto: Mihaela Petričević (mihaaaa)
Ostali timovi u top 10:

5. mjesto: Mirna Jagnjić i Nika Dukić

9. mjesto: Njizi dvizi – Lea Vitić i Antea Pletkosić

Ukupno je sudjelovalo 34 učenika, a njihovi rezultati potvrđuju znanje, trud i interes za financijske teme.

Čestitke Petri svim učenicima!

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja o financijama koja će im pomoći u budućnosti. Kroz edukaciju i praktične aktivnosti, sudionici razvijaju odgovoran odnos prema novcu, što doprinosi financijski sigurnijem društvu. Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade na razmišljanje o vlastitoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Veliko hvala svima koji su doprinijeli ovom uspjehu!

Edukacije su održane u suradnji s HANFA, HGK, HPB, UNIQA i Erste AM. Učili smo o štednji, investiranju, karticama, osiguranju i kako se zaštititi od financijskih prijevara. Znanje o novcu – ulaganje u sigurnu budućnost!

Pokloni za učenike

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima na poklonima za učenike!

Svjetski i Europski tjedan novca (Global Money Week – GMW i European Money Week – EMW) međunarodne su inicijative koje promiču financijsku pismenost i svijest o važnosti odgovornog upravljanja novcem. Održavaju se svake godine u ožujku, a nastoje educirati mlade o financijama, štednji, ulaganju i odgovornom trošenju novca.

Glavni cilj ovih inicijativa jest pomoći mladima da steknu znanja i vještine potrebne za donošenje informiranih financijskih odluka. Financijska pismenost danas je ključna jer omogućava pojedincima bolje upravljanje osobnim financijama, izbjegavanje dugova i planiranje financijske budućnosti.

U obilježavanju sudjeluju škole, financijske institucije, vladine i nevladine organizacije te razni stručnjaci iz područja ekonomije i financija. Organiziraju se edukativne radionice, predavanja, kvizovi i druge aktivnosti prilagođene različitim dobnim skupinama.

Svjetski i Europski tjedan novca pružaju mladima priliku da steknu korisna znanja i vještine koje će im pomoći u budućnosti. Edukacija o financijskoj pismenosti iznimno je važna za osobnu stabilnost, ali i za razvoj odgovornog i financijski sigurnog društva.

Obilježavanjem ovih inicijativa potičemo mlade da razmišljaju o svojoj financijskoj budućnosti i pripremamo ih za izazove suvremenog gospodarstva.

Iskrene čestitke svim učenicima na sjajnim rezultatima, kao i zahvalnost organizatorima i suradnicima!

Brojne online edukacije

Nastavnici i učenici sudjelovali su u brojnim online edukacijama koje su organizirali Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO), Ministarstvo financija i HNB. Učenici su imali priliku testirati svoje znanje i kroz kviz u organizaciji Hrvatske Udruge banaka.

U tjednu financijske pismenosti održano je i MŽSV za poslovnu administraciju gdje je jedna od predavačica bila Nada Ratković sa temom:

1.Financijsko opismenjivanje uz primjenu umjetne inteligencije – Nada Ratković predstavila je suvremene digitalne alate koji koriste umjetnu inteligenciju za analizu potrošačkih navika, simulacije financijskog planiranja i donošenje informiranih financijskih odluka.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Financijska pismenost: ključ za sigurnu budućnost  

Financijski pismen pojedinac lakše se nosi s izazovima života, planira svoju budućnost i donosi odgovorne odluke. Počnite danas – jer vaša financijska budućnost počinje sada.

U sklopu obilježavanja Europskog i Svjetskog tjedna novca, dana 18. ožujka sa učenicima 2.a i 3.a razreda je održana radionica na temu: Financijska pismenost-ključ za sigurnu budućnost u sklopu predmeta Društveno odgovorno poslovanje, Vježbenička tvrtka. Voditeljica i organizatorica radionice je nastavnica Nada Ratković, prof. savjetnik koja je ujedno i predmetna nastavnica učenika.

Radionica: Financijska pismenost – ključ za sigurnu budućnost

1.Uvodna aktivnost (10 minuta)

Radionica je započela predstavljanjem teme i ciljeva susreta. Voditelj/ica radionice pozdravio/la je sudionike i započela interaktivnom vježbom pod nazivom „Što za mene znači novac?“. Svaki sudionik je dobio papirić na koji je trebao upisati prvu riječ koja mu padne na pamet kada čuje riječ „novac“. Nakon kraćeg komentiranja odgovora, naglašeno je kako novac ima različita značenja, ali upravljanje njime utječe na sve aspekte života.

2. Što je financijska pismenost i zašto je važna ? (15. minuta)

U nastavku se razgovaralo o pojmu financijske pismenosti. Sudionici su upoznati s definicijom:

„Financijska pismenost znači znati kako upravljati novcem – kako ga zaraditi, potrošiti, uštedjeti, uložiti i zaštititi.“

Voditeljica je objasnila zašto je financijska pismenost važna već u mladosti, s primjerima poput planiranja izleta, štednje za tehniku ili odgovornog trošenja džeparca. Sudionici su podijelili svoja razmišljanja i iskustva.

https://www.canva.com/design/DAGcJ7kdivs/Y9Z4nZFER7yZMoQ7FgujkA/view?utm_content=DAGcJ7kdivs&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h8c610db7a0

Učenički radovi: Financijaska pismenost-Učenički radovi.pdf

3. Osnovne komponente financijske pismenosti (20 minuta)

Kroz prezentaciju i razgovor objašnjene su osnovne komponente financijske pismenosti:

  • Izrada osobnog proračuna (budžeta)
  • Praćenje prihoda i rashoda
  • Razumijevanje pojmova kao što su kamata, inflacija, kredit i štednja
  • Osnove ulaganja i važnost postavljanja financijskih ciljeva

Nakon toga sudionici su u parovima sudjelovali u vježbi “Spoji pojam s definicijom”, gdje su povezivali financijske pojmove s njihovim značenjima.

4. Kako upravljanje novcem utječe na svakodnevni život? (10 minuta)

Sudionicima su predstavljeni scenariji iz svakodnevnog života – odluka o kupovini skupljih tenisica, planiranje putovanja ili neplanirani kvar mobitela.
Zadatak je bio donijeti odgovornu financijsku odluku u svakom scenariju. Nakon toga slijedila je rasprava o mogućim posljedicama neplaniranog trošenja i prednostima odgovornog upravljanja novcem.

5. Koraci za poboljšanje financijske pismenosti (10 minuta)

Izradila: Petra Šimić

Voditeljica je predstavio/la praktične korake koje svatko može poduzeti:

  • Vođenje osobnog budžeta pomoću aplikacija ili bilježnice
  • Praćenje mjesečnih troškova
  • Postavljanje konkretnih ciljeva štednje (npr. za putovanje, uređaj, vozačku)
  • Učenje iz pouzdanih izvora (edukativni YouTube kanali, podcasti, knjige)

Svaki sudionik zapisao je jedan svoj cilj i jedan konkretan korak koji planira poduzeti u idućih mjesec dana.

6. Kako znanje pomaže u donošenju financijskih odluka? (10 minuta)

Prezentirani su primjeri iz života – donošenje odluke o studentskom kreditu, izbor štednog računa ili kupnja rabljenog automobila.
Potom je uslijedio brzi kviz s pitanjima: „Što biste vi učinili?“ – sudionici su odgovarali na ponuđene situacije i komentirali odgovore.

7. Zaključak i evaluacija (10 minuta)

Radionica je završila kratkim osvrtom voditelja/ice na ključne poruke:

Financijska pismenost nije samo znanje o novcu, već alat za donošenje boljih životnih odluka.

Sudionici su ispunili evaluacijski obrazac te izrazili interes za dodatne radionice na slične teme. Podijeljeni su i digitalni edukativni materijali (linkovi, vodiči, preporuke).

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik

Skip to content