Hrvatska Ekonomska Olimpijada (HEO) 2025

Hrvatska Ekonomska Olimpijada (HEO) 2025
Održana Hrvatska ekonomska olimpijada 2025.
Dana 5. ožujka 2025. godine održana je Hrvatska ekonomska olimpijada (HEO) – jedno od najvažnijih nacionalnih natjecanja iz područja ekonomije i financijske pismenost. HEO je nacionalno natjecanje koje promiče ekonomsko obrazovanje i financijsku pismenost među mladima. U organizaciji Centra za razvoj mladih (CERM), natjecanje je okupilo učenike srednjih škola iz cijele Hrvatske, a odvijalo se istovremeno u prostorijama svojih škola, rješavali ispite iz ekonomije i financijske pismenosti. Najbolji učenici će predstavljati Hrvatsku na Međunarodnoj ekonomskoj olimpijadi (IEO) koja će se održati u srpnju 2025. godine u Bakuu, Azerbajdžan.
Iz naše škole sudjelovao je TIM: Odgovorni kojeg čine učenici : Marko Liović, Lana Marić, Lara Matković, Helena Petričević, Mia Tokić i Paula Žanko, učenici 3.a razreda koji se obrazuju za zanimanje ekonomist.
Mentorica učenicima je Nada Ratković, prof. savjetnik koja već nekoliko godina sudjeluje u HEO i ostvaruje s učenicima odlične rezultate.

Najveći broj škola do sada
HEO 2025. bilježi rekordan broj sudionika i škola. Sudjelovale su ukupno 32 srednje škole ekonomskog usmjerenja iz svih dijelova Hrvatske. Ovaj rastući interes pokazuje sve veću potrebu mladih za ekonomskim znanjima i praktičnim financijskim alatima. Sve veći interes učenika i nastavnika za sudjelovanjem u programima koji potiču primjenu teorijskog znanja u praksi, ali i razvoj kritičkog mišljenja, rješavanja problema i analitičkih vještina.
Ciljevi i važnost natjecanja
Hrvatska ekonomska olimpijada ima za cilj promovirati ekonomsko obrazovanje, razvijati financijsku pismenost te poticati mlade na kritičko razmišljanje i snalažljivost u ekonomskim kontekstima. U vremenu kada je financijska pismenost prepoznata kao jedna od ključnih životnih kompetencija, ovakva natjecanja pružaju učenicima jedinstvenu priliku da testiraju stečena znanja, ali i razviju nove vještine koje će im koristiti u akademskom i profesionalnom razvoju.
Nov format natjecanja i međunarodna usklađenost
Ovogodišnje izdanje olimpijade donijelo je niz novosti. Umjesto online financijske igre koja se koristila prethodnih godina, uvedeni su standardizirani ispiti, usklađeni s formatom IEO natjecanja. Time se učenicima omogućuje dublje razumijevanje ekonomske teorije i razvoj poslovnih vještina, ali i priprema za stvarne profesionalne izazove. učenici su se natjecali kroz dva pisana ispita – jedan iz ekonomije, drugi iz financijske pismenosti. Ispit iz financijske pismenosti obuhvaćao je pitanja višestrukog izbora, dok je ekonomija uključivala teorijska pitanja i zadatke otvorenog tipa. U dijelu financijske pismenosti učenici su odgovarali na pitanja višestrukog izbora u vremenski ograničenom roku. Fokus je bio na temama kao što su osobne financije, proračuni, štednja, investicije i odgovorno zaduživanje. Ispit iz ekonomije sadržavao je pitanja otvorenog tipa koja su zahtijevala primjenu osnovnih ekonomskih modela, razumijevanje ponude i potražnje, tržišnih mehanizama te osnovnih makroekonomskih pojmova. Učenici su time pokazali sposobnost razumijevanja ekonomskih modela, analitičkog razmišljanja i odgovornog donošenja financijskih odluka.

Priprema za svijet rada
Kroz sudjelovanje na Hrvatskoj ekonomskoj olimpijadi učenici imaju priliku doživjeti stvarne situacije odlučivanja, analizirati probleme, donositi brze i promišljene odluke te razvijati samopouzdanje u primjeni ekonomskih koncepata. Time se izravno pripremaju za izazove koji ih očekuju na fakultetima, tržištu rada i u svakodnevnom životu.
Posebna pozornost ove je godine usmjerena na razvoj etičkog i odgovornog pristupa ekonomiji, ali i na poticanje poduzetničkog načina razmišljanja kod mladih. Novi format također pridonosi stvaranju ravnoteže između teorijskog znanja i praktičnih vještina.
Organizatori najavljuju dodatna unaprjeđenja, uključujući veći broj medalja i priznanja, kao i razvoj atraktivnijeg natjecateljskog okruženja za buduće generacije.
Međunarodna prilika za najbolje
Najbolje plasirani učenici imat će čast predstavljati Hrvatsku na Međunarodnoj ekonomskoj olimpijadi koja će se održati u srpnju 2025. u Bakuu, Azerbajdžan.. Riječ je o prestižnom globalnom događaju koji okuplja mlade talente iz cijeloga svijeta na kojem će hrvatski predstavnici odmjeriti znanje s vršnjacima iz cijeloga svijeta.
Hrvatska ekonomska olimpijada (HEO) 2025. još je jednom potvrdila svoju važnu ulogu u razvoju mladih ekonomskih talenata. Osim što je natjecanje platforma za provjeru znanja, ono je i poticaj učenicima da razmišljaju šire, odgovorno i strateški. Kao budući ekonomisti, financijski stručnjaci ili poduzetnici. Uz ovakve inicijative, Hrvatska s pravom može računati na novu generaciju kompetentnih i društveno odgovornih stručnjaka.
Rezultati natjecanja bit će objavljeni na službenim stranicama Hrvatske ekonomske olimpijade: https://www.ceo.cerm.hr/
Organizatori najavljuju i veći broj medalja i priznanja na nacionalnoj razini, što dodatno motivira učenike na uključivanje u buduća izdanja natjecanja.


Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Obilježavanje Dana bolesnika
Obilježavanje Dana bolesnika
Učenici trećeg razreda naše škole, smjera medicinska sestra/tehničar, obilježili su Dan bolesnika, 11. veljače, na poseban način. Učenici su, u suradnji s nastavnicama, Boženom Armandom i Mirandom Lupi-Ferandin pripremili i podijelili lijepe i motivirajuće poruke pacijentima U KBC-u Split. Ove poruke, ispunjene riječima ohrabrenja i podrške, bile su mali znak pažnje koji je pacijentima uljepšao dan. Iako su učenici željeli zabilježiti ovaj lijepi trenutak, zbog poštovanja privatnosti pacijenata i bolničkih pravila, nisu fotografirali bolesnike. Ova akcija imala je cilj podići moral bolesnicima i pokazati im da nisu sami, te je izazvala pozitivne reakcije među pacijentima i zdravstvenim osobljem.

Projekt Build THE Change 2024./2025.

Slika 1. Logo projekta
Projekt “Build THE Change”
Take Action Global u partnerstvu s LEGO® Build the Change pokreće globalne obrazovne programe koji potiču kreativno učenje, razigrano stvaranje i aktivno sudjelovanje učenika u zaštiti planeta. Cilj je osnažiti mlade ljude da se njihov glas čuje – kroz ideje, dizajn i rješenja koja inspiriraju promjene u stvarnom svijetu.
Sve aktivnosti su besplatne, prikladne za sve uzraste i lako se integriraju u nastavu.
Profesorice Nada Ratković, prof. savjetnik (Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj) , i Suzana Mikulić, izvrstan savjetnik (Ekonomska i upravna škola Split) zajednno u školskoj godini 2024./2025. sa svojim učenicima ekonomistima, sudjeluje u međunarodnom obrazovnom projektu Build THE Change. Mentorice su istaknule važnost međuškolske suradnje i uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Poruka projekta
“Gradimo promjene koje želimo vidjeti u svijetu – zajedno, ideju po ideju, kockicu po kockicu.”
Projekt Build the Change globalna je obrazovna inicijativa koju provodi organizacija Take Action Global u suradnji s LEGO Foundation, a usmjerena je na osnaživanje djece i mladih da kreativno promišljaju o održivoj budućnosti te da svojim idejama i djelovanjem doprinesu pozitivnim promjenama u lokalnim i globalnim zajednicama. Riječ je o inspirativnom i potpuno besplatnom programu profesionalnog razvoja namijenjenom nastavnicima koji rade s učenicima od u srednjoj školi a temelji se na vrijednostima održivosti, globalne suradnje i učenju kroz igru.
Cilj projekta:
Potaknuti učenike da, kroz vlastitu kreativnost, timski rad i kritičko razmišljanje, identificiraju izazove u vezi s klimatskim promjenama, održivim razvojem i okolišem te osmisle konkretna i inovativna rješenja – koristeći LEGO kockice, crteže, digitalne alate i druge oblike izražavanja.
Sudjelovanje u školi
U sklopu projektnih aktivnosti profesorice Nada Ratković i Suzana Mikulić organiziraju virtualne radionice, tematske projektne dane i međupredmetne aktivnosti u kojima učenici rade na osmišljavanju rješenja za okolišne i društvene izazove u svojoj zajednici.
Sudjelovanjem u ovom programu, učenici i nastavnici uče:
- o važnosti održivog razvoja. društvenim izazovima i zaštite okoliša,
- razvijaju empatiju i, odgovornost za zajednicu i vještine suradnje,
- usvajaju vještine suradnje, prezentacije i kreativnog izražavanja,
- koriste znanstveni pristup i maštu za izradu rješenja u obliku modela i vizualnih prikaza.
- uče o održivosti, okolišu i društvenim izazovima,
- koriste igru kao alat za učenje i rješavanje stvarnih problema,
- postaju dio međunarodne zajednice učenika i nastavnika posvećenih stvaranju boljeg svijeta.
Globalna povezanost
Projekt povezuje škole diljem svijeta koje zajednički uče, stvaraju i dijele rješenja putem globalne digitalne platforme. Učenici profesorice Ratković tako postaju dio međunarodne mreže mladih kreativaca i budućih lidera održivosti.
O programu
Build the Change je globalna inicijativa osmišljena kako bi potaknula učenike na razvoj kreativnog razmišljanja, ekološke osviještenosti i društvene odgovornosti – kroz igru, projektno učenje i suradnju s vršnjacima iz cijelog svijeta. Program je besplatan, a namijenjen je edukatorima i učenicima. Kroz četverotjedni program, odabrani edukatori prolaze stručno usavršavanje i globalnu suradnju s ciljem izrade vlastitog edukativnog projekta koji će biti predstavljen u globalnoj zbirci rješenja.

Izvor: https://www.buildthechangeschools.org/
Tijekom četiri tjedna, sudionici prolaze strukturirani program koji potiče kreativnost, dizajnersko razmišljanje i razvoj nastavnih materijala povezanih s globalnim izazovima. U prvom tjednu, nastavnici primaju digitalni paket dobrodošlice koji uključuje vodič za sudjelovanje, uvodni video te zbirku odabranih lekcija i obrazovnih izazova. U drugom tjednu, sudionici provode jednu lekciju u svom razredu, birajući temu iz ponuđene zbirke, primjenjujući metode učenja kroz igru u različitim nastavnim područjima. Treći tjedan rezerviran je za virtualno stručno usavršavanje i povezivanje s edukatorima iz cijelog svijeta, gdje se razmjenjuju iskustva i upoznaje s osnovama instruktivnog dizajna. U četvrtom tjednu, učitelji kreiraju vlastitu originalnu lekciju, koju zatim dijele u globalnoj online biblioteci, te time stječu međunarodni certifikat i digitalnu značku kao potvrdu sudjelovanja i stručnog razvoja.
Sudjelovanjem u ovom programu, učenici imaju priliku razvijati kreativnost, kritičko mišljenje i osjećaj za zajednicu, dok učitelji jačaju svoje profesionalne kompetencije i postaju dio globalne mreže edukatora posvećenih održivoj budućnosti.
Rezultati i vrijednosti projekta Build the Change
Sudjelovanjem u projektu Build the Change, ostvaruju se značajni obrazovni, profesionalni i društveni benefiti, kako za učenike, tako i za nastavnike i školu u cjelini:
- Međunarodni certifikat i digitalne značke
Nakon uspješno završenog programa, nastavnici dobivaju službeni certifikat i digitalne značke koje potvrđuju njihovo stručno usavršavanje u području globalnog obrazovanja, održivosti i inovativnih metoda poučavanja. - Pristup globalnoj biblioteci lekcija i ideja: Sudionici dobivaju pristup bogatoj zbirci kreativnih lekcija, izazova i resursa razvijenih od strane edukatora iz cijelog svijeta, što im omogućava kontinuirani profesionalni rast i inspiraciju u svakodnevnom radu.
- Povezivanje i globalna suradnja: Kroz projekt se ostvaruju vrijedne međunarodne veze s učiteljima i školama diljem svijeta, čime se jača interkulturalno razumijevanje i potiče razmjena znanja i iskustava.
- Vidljivost škole na globalnoj razini: Škole koje sudjeluju u projektu imaju mogućnost uključivanja u zajednicu Build the Change Showcase Schools, što donosi međunarodno priznanje za inovativnost i posvećenost održivom razvoju.
- Razvoj učenika kroz kreativnost i angažman: Učenici razvijaju važne kompetencije 21. stoljeća – kreativno razmišljanje, rješavanje problema, timski rad i građanski angažman – kroz stvarne zadatke povezane s globalnim izazovima.
Suradnja i mentorstvo:
Projekt će zajedno realizirali: učenici 4.a razred iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom. Projektu se mogu pridružiti i drugi zainteresirani učenici.
Paralelno sa projektom “Build THE Change” nastavnice i učenice će se pridružiti “Build THE Change Institutes” koje zajedno provode Take Action Global u partnerstvu s LEGO® Build the Change.

Poruka učenika i mentor iz Sinja i Splita:
Pridružite se i gradimo promjene zajedno!
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt “Nacionalna kviz liga (NKL)” 2024./2025. (2.faza)

Raspored natjecanja u 2025. god
U novoj 2025. godini nastavljamo s natjecanjima za sljedeća kola natjecanja prema rasporedu:
Nastavak NKL-a i sljedeća kola održat će se:
4. kolo – 16. siječnja (Četvrtak)
5. kolo – 30. siječnja (Četvrtak)
6. kolo – 13. veljače. (Četvrtak)
Vremenik završnih kola, finalno natjecanje
Posljednja dva kola regularnog dijela su prema utvrđenom redoslijedu:
– 7. kolo – 6. ožujka
– 8. kolo – 13. ožujka
Tablica nakon 7. kola.

Finalni vikend održat će se 28. i 29. ožujka u Šibeniku.
Precizne upute oko organizacije i hodograma finalnog natjecanja bit će proslijeđene pravovremeno svim finalistima.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Projekt “Kultura i ekonomija moje županije”

I ove školske godine Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj nastavlja s međuskolskim i međužupanijskim projektom pod nazivom “Kultura i ekonomija moje županije”.
Cilj projekta je upoznati vršnjake iz srodnih strukovnih škola te im predstaviti kulturna i ekonomska obilježja svoje županije. Ovim projektom želimo razvijati suradnju strukovnih škola na međužupanijskoj razini te jačati digitalne i strukovne kompetencije.
Nositelji projekta u našoj školi je nastavnica Nada Ratković.
Naši projektni partneri su: Komercijalno-trgovačka škola Split (nositelj projekta Marija Istenić, prof. savjetnca, Ivana Čota i Vanda Parunov), Srednja škola Biograd na moru (nositelj projekta: Davorka Demo, prof. izvrsna savjetnca i Kornelija Peraić, prof. mentorica) i Ekonomska i trgovačka škola Dubrovnik (nositelj projekta: Anita Grbić, prof. izvrsna savjetnica).
Surađujući na različitim aktivnostima učenici će se baviti gospodarskim temama i učiti o povijesnim, kulturnim i prije svega ekonomskim obilježjima svoga kraja.
Naglasak je na sljedećim aktivnostima:
- istraživanje i predstavljanje zanimljivosti s kulturnog i gospodarskog stajališta u svojoj regiji
- rad na različitim ekonomskim temama
- rad u grupama na kulturnim i gospodarskim aktivnostima zajedničkim za sve škole sudionice
- otkrivanje, istraživanje i stvaranje digitalnih materijala
- dijeljenje iskustva i razmjena uradaka
- suradnja tijekom uzastopnih aktivnosti i video poziva tijekom kojih učenici mogu komunicirati, razmjenjivati iskustva i svoje uratke
- izrada kviza znanja
- rad učenika na zajedničkoj knjizi koristeći različite online alate
Suradnjom na projektu učenici će razmjenjivati iskustva s učenicima drugih strukovnih škola na međužupanijskoj razini, razvijati kritičko mišljenje, kreativnost, inovativnost, međusobnu komunikaciju, suradnju, timski rad i osjećaj odgovornosti. Učenici će razvijati i druge vještine poput medijskih, komunikacijskih, prezentacijskih, poduzetničkih, socijalnih i digitalnih što je i cilj projektne nastave. Učenici i nastavnici škola sudionica će se povezati, podijeliti iskustva i zajedno razvijati pozitivno radno okruženje. Imati će priliku otkrivati, istraživati i stvarati digitalne materijale, djeleći iskustva i razmjenjujući svoje uratke. Zajednički će učiti i provoditi planirane projektne aktivnosti.
Dana 21. veljače 2025. u 19 h preko ZOOM aplikacije održan je zajednički sastanak na kojem su dogovarane daljnje aktivnosti vezane za projekt, rokovi u kojima se aktivnosti trebaju odraditi, a dogovorili smo i sljedeći zoom sastanak s našim učenicima.

Topic: KULTURA I EKONOMIJA MOJE ŽUPANIJE
Time: Feb 21, 2025 07:00 PM Sarajevo, Skopje, Zagreb
Join Zoom Meeting
https://us04web.zoom.us/j/76825432456?pwd=X143W4Ix7dFTrqzZ4tWHwsnb4WbvQw.1
Meeting ID: 768 2543 2456
Passcode: X2KXc1

Iznimno se radujemo daljnjoj zajedničkoj suradnji.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnica
Kreće Ideja godine 2025

Kreće Ideja godine 2025 – Prijavi se i osvoji putovanje u Europu
Učenici srednjih škola, su spremni za novi izazov. Ideja godine 2025, popularno natjecanje u pisanju poslovnog plana, službeno je započelo! Ako imate kreativnu, domišljatu i provedivu ideju, sada je trenutak da okupite tim, razradite poslovni plan i prijavite se.
Deset najboljih timova ili pojedinaca svoje će ideje predstaviti uživo pred stručnim žirijem u Zagrebu, a pobjednike očekuje studijsko putovanje u Europi!
O natjecanju
Ideja godine 2025. jedinstveno je natjecanje koje učenike potiče na poduzetništvo i inovaciju, uz poseban naglasak na primjenu novih tehnologija poput umjetne inteligencije, IoT-a, proširene i virtualne stvarnosti, blockchaina i drugih. Cilj je potaknuti srednjoškolce na razmišljanje izvan okvira, uz vodstvo nastavnika mentora.
Mentorica Nada Ratković, prof. savjetnik, i ove školske godine mentorirat će zainteresirane učenike.
Ključni datumi
- 4. ožujka – Online edukacija o pisanju poslovnog plana (11:00)
- 16. ožujka do 23:59 – Rok za rane prijave (s mogućnošću dobivanja povratnih informacija)
- 6. travnja do 23:59 – Finalni rok za prijave
- 14. travnja – Objava finalista
- 24. i 25. travnja – Finale uživo u Zagrebu, na Effectus veleučilištu
Kako sudjelovati?
- Napiši poslovni plan – koristi predložak dostupan na portalu srednja.hr
- Pošalji prijavu – uz plan, možeš priložiti i video, prezentaciju ili drugi materijal
- Sudjeluj u online edukaciji – nauči sve o pisanju poslovnog plana i izbjegni česte pogreške
- Pripremi prezentaciju – ako uđeš u finale, tvoja ideja dolazi pred žiri uživo!
Nagrada
Pobjednici osvajaju nezaboravno studijsko putovanje u Europi, a svi finalisti imat će priliku posjetiti Zagrebački inovacijski centar (ZICER), upoznati startup zajednicu i proslaviti svoj uspjeh.
Prijavite se, pokažite svoju kreativnost i znanje te postanite dio poduzetničke budućnosti Hrvatske!
Za više informacija i prijavu posjetite: srednja.hr/ideja-godine
Sretno svima – ideje mijenjaju svijet!
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Hrvatski Crveni Križ-Poziv za prijavu ekipa i sudjelovanje na natjecanju 2025


Dan digitalnog učenja (Digital Learning Day) 2025.

Radionica „Pametno i sigurno u digitalnom svijetu“
U sklopu obilježavanja Dana digitalnog učenja, 13. veljače 2025. godine, u našoj školi održana je radionica pod nazivom „Pametno i sigurno u digitalnom svijetu“. Radionicu je organizirala i vodila nastavnica Nada Ratković, uz aktivno sudjelovanje učenika trećih i četvrtih razreda.
Cilj radionice bio je podizanje svijesti o važnosti odgovornog korištenja interneta, razvijanje digitalne pismenosti te upoznavanje učenika s osnovama sigurnosti u online okruženju. Radionica je započela kratkom interaktivnom prezentacijom o opasnostima na internetu, kao što su phishing, krađa identiteta, lažne poruke i cyberbullying.
U drugom dijelu radionice učenici su podijeljeni u manje grupe te su dobili zadatak da rješavaju praktične situacije (studije slučaja), npr. kako reagirati na sumnjivu poruku ili kako prepoznati lažni link. Svaka grupa je zatim predstavila svoje rješenje ostalim učenicima. Osim toga, koristili su se digitalni alati poput Mentimetera i Padleta za iznošenje anonimnih mišljenja i prijedloga.
Na kraju radionice učenici su sudjelovali u online kvizu izrađenom u alatu Kahoot, kroz koji su ponovili i utvrdili naučeno. Pokazali su veliko znanje i zainteresiranost, a atmosfera je bila vrlo pozitivna i suradnička.
Radionica je završila zajedničkim zaključkom da je digitalni svijet prepun mogućnosti, ali i odgovornosti. Učenici su dobili i edukativne letke s kratkim savjetima o sigurnosti na internetu. Mnogi su izrazili želju da se slične radionice ponove i prošire na cijelu školu.
Rezultat radionice:
- Učenici su naučili prepoznati i izbjeći najčešće digitalne prijetnje.
- Razvili su svijest o važnosti sigurnih lozinki, provjere izvora i zaštite privatnosti.
- Aktivno su sudjelovali i surađivali koristeći digitalne alate.
- Povećana je njihova samostalnost i odgovornost u digitalnom okruženju

Dijelimo ljubav prema učenju, poučavanju i inovacijama!
Ovogodišnji Dan digitalnog učenja posvećen je slavljenju „srca“ obrazovanja – načinu na koji nas tehnologija povezuje, obogaćuje učenje i stvara istinske, smislene veze među učenicima i nastavnicima. Posebnu pažnju posvećujemo inovativnim praksama koje kroz digitalne alate potiču suradnju, angažman i kreativnost.
Umjetna inteligencija sa srcem
Primjena umjetne inteligencije u online učenju za stvaranje personaliziranih, smislenih i učeniku usmjerenih iskustava.
Canvas s pažnjom
Korištenje alata DesignPLUS za izradu intuitivnih, privlačnih i na čovjeka usmjerenih digitalnih kolegija.
Učenje u malim dozama
Korištenje mikro-učenja kako bi se kroz kratke, kvalitetne sadržaje stvorili snažni trenuci znanja koji ostavljaju dojam.
Jednak pristup za sve
Osiguravanje jednakih mogućnosti za svakog učenika kroz pažljivo planirane i uključive pristupe digitalnom obrazovanju.
Smisleni odnosi
Poticaj na redovitu i sadržajnu interakciju koja jača angažman i gradi zajednicu kroz digitalno učenje.
Dan digitalnog učenja (Digital Learning Day) obilježava se svake godine s ciljem promicanja korištenja digitalnih tehnologija u obrazovanju. Pokrenut je 2012. godine u Sjedinjenim Američkim Državama, a s vremenom su ga prihvatile škole i obrazovne ustanove diljem svijeta. Ovaj dan potiče učenike, nastavnike i obrazovne institucije da primjenjuju suvremene digitalne alate u svakodnevnom učenju i poučavanju.
Cilj Dana digitalnog učenja je poticanje razvoja digitalnih vještina, kreativnosti i kritičkog mišljenja kod učenika te jačanje digitalnih kompetencija kod nastavnika. Korištenjem interaktivnih alata, online kvizova, virtualnih učionica i edukativnih aplikacija, škole uvode suvremene metode poučavanja koje učenicima omogućuju fleksibilno, dostupno i zanimljivo učenje.
Digitalno učenje donosi brojne prednosti u odnosu na tradicionalno obrazovanje, ali zahtijeva i odgovoran pristup. Učenici tako ne samo da uče s pomoću tehnologije, već razvijaju i digitalnu pismenost – ključnu vještinu za život u suvremenom društvu.
Odgojno-obrazovni ishodi:
· razvijati umijeće svrhovite uporabe interneta i kritičko mišljenje, analitički odlučiti o odabiru odgovarajuće digitalne tehnologije, razvijati kritičko mišljenje, kreativnost i inovativnost, razvijati jezične, poduzetničke i digitalne kompetencije, razvijati komunikacijske i prezentacijske vještine, razmjenjivati iskustva, mišljenja i stavove, uvažavati međusobne razlike, surađivati u timu, razvijati pozitivno radno okruženje, komunicirati u digitalnome okružju, provoditi složeno pretraživanje informacija u digitalnome okružju, stražiti na internetu zanimljivosti o odabranoj temi
Odgojno obrazovna očekivanja MPT-a:
ZDRAVLJE B.4.1.A Odabire primjerene odnose i komunikaciju. B.4.1.B Razvija tolerantan odnos prema drugima.
OSOBNI I SOCIJALNI RAZVOJ A 5.1. Razvija sliku o sebi. A.5.2. Upravlja emocijama i ponašanjem. A.5.3. Razvija svoje potencijale. B.5.1. Uviđa posljedice svojih i tuđih stavova/postupaka/izbora. B.5.2. Suradnički uči i radi u timu. B.5.3. Preuzima odgovornost za svoje ponašanje.
UPORABA INFORMACIJSKE I KOMUNIKACIJSKE TEHNOLOGIJE A.4.1. Učenik kritički odabire odgovarajuću digitalnu tehnologiju. A.4.2. Učenik se koristi društvenim mrežama i mrežnim programima uz upravljanje različitim postavkama funkcionalnosti. C.4.2. Učenik samostalno provodi složeno pretraživanje informacija u digitalnome okružju. C.4.4. Učenik samostalno i odgovorno upravlja prikupljenim informacijama. D.4.1. Učenik samostalno ili u suradnji s drugima stvara nove sadržaje i ideje ili preoblikuje postojeća digitalna rješenja primjenjujući različite načine za poticanje kreativnosti. D.5.2. Učenik samostalno predlaže moguća i primjenjiva rješenja složenih problema s pomoću IKT-a. D.5.3. Učenik samostalno ili u suradnji s kolegama predočava, stvara i dijeli nove ideje i uratke s pomoću IKT-a.
UČITI KAKO UČITI A.4/5.1. Učenik samostalno traži nove informacije iz različitih izvora, transformira ih u novo znanje i uspješno primjenjuje pri rješavanju problema. A.4/5.3. Učenik kreativno djeluje u različitim područjima učenja. A.4/5.4. Učenik samostalno kritički promišlja i vrednuje ideje. D.4/5.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima, uspješno surađuje u različitim situacijama i spreman je zatražiti i ponuditi pomoć.
PODUZETNIŠTVO A.5.1. Primjenjuje inovativna i kreativna rješenja. B.5.1. Razvija poduzetničku ideju od koncepta do realizacije. B.5.2. Planira i upravlja aktivnostima. C.5.1. Sudjeluje u projektu ili proizvodnji od ideje do realizacije
Zaključak
Dan digitalnog učenja je više od simbolične inicijative – to je poticaj za trajnu promjenu školstva, u kojem tehnologija postaje alat za kvalitetnije, inkluzivnije i budućnosti usmjereno obrazovanje. Važno je naglasiti da digitalno učenje ne znači samo korištenje računala, već i razvijanje sposobnosti za snalaženje u digitalnom svijetu, rješavanje problema i suradnju putem interneta. Upravo zato se Dan digitalnog učenja često povezuje s temom digitalne pismenosti, koja je danas jednako važna kao i čitanje i pisanje. U konačnici, Dan digitalnog učenja je više od jednog datuma – to je pokret koji potiče pozitivne promjene u obrazovanju. Uvođenjem tehnologije na pametan i odgovoran način, obrazovni sustav može postati moderniji, pristupačniji i zanimljiviji svim učenicima. Škole koje potiču digitalne alate i vještine pripremaju svoje učenike za svijet budućnosti.
Pridružite se obilježavanju Dana digitalnog učenja i zajedno učinimo obrazovanje još dostupnijim, inovativnijim i ljudskijim!
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Svjetski i Europski tjedan novca 2025.

Obilježavanje Svjetskog i Europskog tjedna novca u Republici Hrvatskoj od 17. do 23. ožujka 2025

Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih
Informaciju o obilježavanju Svjetskog i Europskog tjedna novca u Republici Hrvatskoj od 17. do 23. ožujka 2025. i pozivnica da se škola uključi na odgovarajući način u njegovo obilježavanje-Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih, Uprava za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja.
Nakon završetka spomenutog tjedna prikupljat će se podatci o aktivnostima škola koji će se koristiti s ciljem dostave ukupnog pregleda aktivnosti u Republici Hrvatskoj Organizaciji za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD).

Vezano uz e-mail od 11. veljače 2025. i priloženi dopis, želimo Vas informirati o dodatnim resursima koji mogu biti korisni za nastavu i izvannastavne aktivnosti usmjerene na financijsko obrazovanje učenika u sklopu obilježavanja Svjetskog i Europskog tjedna novca.
Uz ranije dostavljene poveznice, dodatno ističemo sljedeće institucije koje aktivno sudjeluju u financijskom opismenjavanju i provedbi edukativnih aktivnosti:
Hrvatski ured za osiguranje (HUO) – www.huo.hr
HUO predstavlja sektor osiguranja u RH i raznim inicijativama pridonosi razumijevanju osiguranja i financijske zaštite. Njihove edukativne aktivnosti usmjerene su na podizanje svijesti o važnosti osiguranja, kako u osobnom tako i u profesionalnom životu.
· Zagrebačka burza d.d. (ZSE) – https://zse.hr/ i https://www.akademijazse.hr/
ZSE je središnje mjesto trgovanja vrijednosnim papirima u RH. Akademija Zagrebačke burze – Odjel za edukaciju Zagrebačke burze organizira edukativne programe i radionice koji učenicima i nastavnicima omogućuju bolje razumijevanje funkcioniranja tržišta kapitala i ulaganja.
Ove institucije ostvaruju niz korisnih i zanimljivih aktivnosti u povodu Svjetskog i Europskog tjedna novca kako bi učenicima i nastavnicima omogućile pristup dodatnim edukativnim materijalima i programima.
Agencija za strukovno obrazovanje
U EMI je objavljen skup na državnoj razini na temu financijske pismenosti koji će se održati u online okruženju dana 24.3.2025. godine s početkom u 10 sati. Poveznica na skup je https://ema.carnet.hr/Education/GeneralInfo/21765
Dan Sigurnijeg Interneta (DSI) 2025
Ove godine obilježavamo Dan sigurnijeg interneta pod sloganom „Digitalna odgovornost: Uloga modernih alata u sigurnosti djece“.

Radionica Ljubav ili ne?
U sklopu obilježavanja Dana sigurnijeg interneta 2025., proveden je niz aktivnosti koje su imale za cilj podizanje svijesti mladih o digitalnim prijetnjama i važnosti sigurnosti na internetu. Tema radionice bila je Ljubav ili ne?, a naglasak je stavljen na pojave sextinga i sextortiona, koje postaju sve češće među mladima. Iako digitalna komunikacija nudi brojne prednosti, ona također nosi ozbiljne rizike, koji mogu imati dugoročne posljedice na mentalno zdravlje i sigurnost mladih ljudi. Radionica je učenicima srednjih škola pružila alate za prepoznavanje tih rizika i razvijanje sigurnijih online navika.
Cilj radionice bio je osvježiti svijest učenika o rizicima dijeljenja intimnog sadržaja online, potaknuti kritičko razmišljanje i promovirati sigurno ponašanje u digitalnom prostoru. Aktivnosti su uključivale interaktivne prezentacije, diskusije, evaluacijski upitnik, a učenici su također pratili online konferenciju, izradili digitalne uratke, infografike, prezentacije te snimili videa. Na kraju radionice, svi su sudjelovali u online kvizu. Rezultati Mentimetra pokazali su da su učenici svjesni problema, ali im nedostaju konkretni alati za zaštitu. Zaključci ukazuju na potrebu za kontinuiranim obrazovanjem i jačanjem medijske pismenosti.

Radionica Ljubav ili ne?
Radionica Ljubav ili ne? usmjerena je na podizanje svijesti o digitalnoj sigurnosti, s posebnim naglaskom na problematiku sextinga i sextortiona. Učenici su sudjelovali u različitim aktivnostima, podijeljenima u tri faze, kako bi se u interaktivnom okruženju educirali o opasnostima internetskog svijeta.
U uvodnoj fazi radionice učenici su se upoznali s osnovnim pojmovima vezanim uz digitalnu sigurnost, kao što su privatnost i povjerenje u online svijetu. Pomoću mentimetra su postavljeni ključni izazovi koji su ih motivirali na razmišljanje o sigurnosti u digitalnim odnosima i važnosti odgovornog ponašanja na internetu.
Zatim je uslijedila interaktivna prezentacija i diskusija. U ovom dijelu radionice učenici su putem mentimetra aktivno odgovarali na pitanja i analizirali rizike sextinga i sextortiona. Kroz praktične primjere i digitalne alate, učili su razliku između tradicionalnih i digitalnih odnosa. Kroz analizu stvarnih slučajeva, učenici su imali priliku raspravljati o zaštiti privatnosti, kao i načinima na koje se može prevenirati digitalna zloupotreba. Ovaj dio radionice omogućio je učenicima da na praktičan način prepoznaju rizike u digitalnim odnosima, kao i mehanizme za zaštitu. Neki razredi pratili su online konferenciju i sudjelovali u izradi infografika, video uradaka i prezentacija, što je dodatno potaknulo njihovu kreativnost.
Na kraju radionice održana je grupna rasprava o zaštiti na internetu, uz predstavljanje alata kao što je Take It Down, koji omogućuje prijavu neprimjerenih sadržaja. Učenici su ispunili evaluacijski upitnik, koji je pomogao u procjeni stečenog znanja, dok su svi sudjelovali u online kvizu. Rezultati Mentimetra ukazali su na to da su učenici razumjeli opasnosti povezane s dijeljenjem intimnog sadržaja, ali da im još uvijek nedostaju konkretni alati za zaštitu u digitalnom svijetu.

Učenici su bili vrlo angažirani i zainteresirani za temu. Posebno su ih zabrinuli rizici povezani sa zloupotrebom privatnih sadržaja, no mnogi su istaknuli da im nedostaju konkretne informacije o tome kako se zaštititi. Anonimni odgovori putem Mentimetra omogućili su učenicima da slobodno podijele svoje stavove i iskustva, a većina je izrazila želju za dodatnim edukacijama o digitalnoj sigurnosti.
Interaktivne metode, poput digitalnih anketa i diskusija, bile su vrlo dobro prihvaćene. Međutim, neki učenici smatraju da bi konkretni primjeri iz stvarnog života dodatno poboljšali razumijevanje problema, a neki su željeli čuti više o iskustvima svojih vršnjaka. Također, nekima bi pomoglo kada bi radionice imale više vremena za dubinsku analizu i individualnu diskusiju.
Sljedeći put bismo produžili trajanje radionice kako bi se omogućilo dublje razmatranje svih aspekata sextinga, sextortiona i digitalne sigurnosti. Uvrstili bismo više stvarnih primjera i studija slučaja, kako bi učenici lakše povezali teoriju s praksom i razumjeli posljedice svojih online aktivnosti. Također bismo osigurali više vremena za individualne razgovore, kako bi učenici mogli slobodnije dijeliti svoja iskustva i stavove. Bilo bi korisno pozvati vršnjačke edukatore, koji bi svojim vršnjacima približili temu na način koji im je bliži i razumljiviji.

Preporučujem korištenje kreativnih aktivnosti, poput izrade infografika, video materijala i prezentacija, kako bi se tema približila učenicima. Ovo je korisno jer učenici lakše usvajaju informacije kada su angažirani na kreativnim zadacima. Također bih savjetovao korištenje digitalnih alata poput Mentimetra, koji omogućuju anonimno prikupljanje mišljenja i poticanje diskusije, stvarajući otvorenu atmosferu. Preporučujem angažiranje stručnjaka za sigurnost na internetu koji bi mogli pružiti dodatne informacije i odgovore na specifična pitanja učenika. Osim toga, važno je kontinuirano educirati učenike o sigurnosti na internetu, ne samo jednom godišnje, već kroz redovite radionice i edukacije.

Za edukaciju učenika koristili smo online konferencije i interaktivne materijale koji su im pomogli bolje razumjeti digitalne prijetnje i sigurnosne mjere. Mentimeter je bio ključan alat za prikupljanje anonimnih odgovora i praćenje stavova učenika tijekom radionice. Također smo koristili resurse poput Take It Down, koji učenicima omogućuju prijavu neprimjerenih sadržaja na internetu. Kroz izradu infografika, digitalnih uradaka i prezentacija, učenici su aktivno sudjelovali u procesu učenja i kreativno prikazivali svoja znanja.

Radionica Ljubav ili ne? pokazala je da su učenici svjesni digitalnih rizika, ali im je potrebna dodatna podrška i konkretni alati za zaštitu na internetu. Najvažniji zaključak jest da je prevencija ključ u borbi protiv sextinga i sextortiona, te da nastavnici i stručnjaci trebaju nastaviti s edukacijom kroz praktične primjere, interaktivne metode i otvorene diskusije. Samo na taj način mladi mogu steći vještine potrebne za sigurno kretanje u digitalnom svijetu.

Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik