Obilježavanje Međunarodnog dana obrazovanja

AI i obrazovanje – izazovi i prilike
Obilježavanje Međunarodnog dana obrazovanja : AI i obrazovanje – izazovi i prilike
Obrazovanje je temelj svakog naprednog društva, a Međunarodni dan obrazovanja, koji se obilježava 24. siječnja, pruža prigodu da promislimo o njegovom značenju, ulozi i razvoju u suvremenom svijetu. U vremenu sve bržeg tehnološkog razvoja, u središte obrazovnih rasprava sve češće dolazi pitanje – kako umjetna inteligencija (AI) mijenja način na koji učimo, radimo i živimo?
Upravo zato su učenici 2.b i 2.c razreda komercijalnog usmjerenja Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj zajedno sa nastavnicom Nadom Ratković sudjelovali u tematskoj aktivnosti kojom smo obilježili ovogodišnji Međunarodni dan obrazovanja pod naslovom:
„Umjetna inteligencija i obrazovanje – izazovi i prilike“.
Umjetna inteligencija (AI) sve više utječe na načine na koje učimo, radimo i komuniciramo. Cilj ove aktivnosti bio je potaknuti učenike na promišljanje o ulozi umjetne inteligencije u obrazovanju danas i u budućnosti, s posebnim naglaskom na komercijalni kontekst i izazove tržišta rada.
Što je umjetna inteligencija i zašto je važna za obrazovanje?
Umjetna inteligencija (AI) odnosi se na sposobnost strojeva da „uče“, donose odluke, prepoznaju obrasce i obavljaju zadatke koji tradicionalno zahtijevaju ljudsku inteligenciju. U obrazovanju, AI se sve češće koristi za personalizirano učenje, automatsko ocjenjivanje testova, pružanje pomoći učenicima u stvarnom vremenu (npr. kroz AI tutore) te kao alat koji može unaprijediti motivaciju i učinkovitost učenja.
No, AI otvara i brojna pitanja – može li tehnologija zamijeniti učitelja? Hoće li učenici izgubiti volju za samostalnim učenjem? Kakve su posljedice za tržište rada? Kako osigurati pravednost, etiku i odgovornost u korištenju umjetne inteligencije?
Ishodi aktivnosti:
Ovom su se aktivnošću ostvarili sljedeći obrazovni ishodi:
- učenici su razumjeli osnovne pojmove vezane uz umjetnu inteligenciju;
- analizirali su prednosti i nedostatke korištenja AI-a u obrazovnom procesu;
- razvijali su kritičko mišljenje i vještine argumentirane rasprave;
- povezivali su temu s vlastitim obrazovnim smjerom i budućim zanimanjima.

Opis aktivnosti
Učenici 2.b i 2.c razreda komercijalnog smjera aktivno su sudjelovali u obrazovnoj radionici koja se sastojala od tri faze:
1.Uvodno predavanje
Nastavnica je pripremila interaktivnu prezentaciju kroz koju su učenici upoznati s osnovama umjetne inteligencije – što je AI, kako funkcionira strojno učenje, te koji su najčešći primjeri korištenja AI-a u obrazovnom i poslovnom kontekstu. Naglasak je stavljen na alate poput ChatGPT-a,, sustava za automatsko ocjenjivanje eseja i personalizirane platforme za učenje.
2. Debata: „Treba li škole ograničiti upotrebu AI alata poput ChatGPT-a?“
Učenici su podijeljeni u dvije skupine i pripremili argumente „za“ i „protiv“ korištenja AI-a u obrazovanju. Skupina koja je bila za korištenje istaknula je prednosti poput lakšeg pristupa znanju, pomoći kod učenja stranih jezika, bolje organizacije školskih obveza te mogućnosti da se nastava prilagodi svakom učeniku. Skupina protiv upozorila je na pasivnost učenika, prepisivanje, gubitak kreativnosti, ali i nejednak pristup tehnologiji među učenicima.
Debata je protekla u konstruktivnom tonu, uz zapažene komentare i argumente, pri čemu su učenici pokazali visoku razinu promišljanja, samostalnosti i komunikacijskih vještina.
3. Refleksija i rasprava
U završnom dijelu učenici su ispunili refleksivne listiće i sudjelovali u otvorenoj raspravi o vlastitim stavovima i očekivanjima. Pitanja na koja su odgovarali uključivala su:
- Hoće li AI pomoći učenicima ili ih učiniti manje motiviranima?
- Koje su dobre strane tehnologije u nastavi?
- Bi li AI mogao zamijeniti nastavnika?
Zanimljivo je da su mnogi učenici istaknuli potrebu za ravnotežom – podržavaju korištenje AI-a, ali uz jasna pravila, kontrolu i s naglaskom na odgovornost i etiku.

Učenički dojmovi
„Nisam znao koliko se AI već koristi u školstvu. Sad više cijenim rad nastavnika jer ni najbolji algoritam ne može objasniti kao čovjek.“
— učenik, 2.c
„AI može pomoći, ali ne bi smio biti izgovor da ne učimo. Bitna je ravnoteža.“
— učenica, 2.b
„Budući da ćemo raditi u trgovini, marketingu i s ljudima, trebamo znati kako AI utječe i na te poslove.“
— učenik, 2.b

Komercijalisti i umjetna inteligencija – budućnost posla
Poseban naglasak stavljen je i na vezu između obrazovanja i tržišta rada. Učenici smjera komercijalist uskoro će se naći na poslovima gdje će se susretati s AI-om kroz chatbotove, digitalnu analitiku, automatske blagajne, CRM sustave i personalizirano oglašavanje. Kroz ovu aktivnost razvijali su digitalne kompetencije, ali i razumijevanje društvenih i etičkih implikacija korištenja umjetne inteligencije u poslovanju.
Zaključak
Obilježavanje Međunarodnog dana obrazovanja u 2.b i 2.c razredu komercijalnog usmjerenja pružilo je učenicima priliku za dublje promišljanje o aktualnim temama koje oblikuju suvremeno obrazovanje, s posebnim naglaskom na sveprisutnu i ubrzano rastuću ulogu umjetne inteligencije. Kroz zajedničke aktivnosti, rasprave i razmjenu mišljenja, učenici su aktivno sudjelovali u analizi prednosti i izazova koje donosi primjena AI tehnologije u obrazovnom i poslovnom kontekstu.
Ova aktivnost nije bila samo povod za usvajanje novih informacija, već i alat za razvoj ključnih kompetencija 21. stoljeća: informacijske i digitalne pismenosti, sposobnosti kritičkog mišljenja, argumentirane komunikacije, timskog rada te odgovornog odnosa prema tehnologiji. Učenici su pokazali zrelost u razmatranju ne samo tehničkih aspekata, već i etičkih i društvenih implikacija umjetne inteligencije, ističući kako je nužno razvijati sposobnost samostalnog mišljenja, prepoznavanja potencijalnih rizika i djelovanja u skladu s moralnim i društvenim normama.
Kroz aktivno uključivanje u raspravu, učenici su došli do zajedničkog zaključka da umjetna inteligencija, iako izuzetno moćan i koristan alat, ne može i ne smije zamijeniti ono što čovjeka čini jedinstvenim – empatiju, etičnost, kreativnost i sposobnost donošenja odgovornih odluka. Škola budućnosti stoga ne može počivati isključivo na tehnologiji, već mora biti mjesto gdje se podjednako razvijaju tehničke vještine i temeljne ljudske vrijednosti.
Zaključno, ova je aktivnost omogućila učenicima da steknu širu perspektivu o promjenama koje oblikuju njihovu budućnost, te ih ohrabrila da razmišljaju o vlastitoj ulozi u društvu koje se ubrzano mijenja. Pokazali su zainteresiranost, otvorenost i kritički stav prema novim idejama, što potvrđuje da su spremni suočiti se s izazovima digitalnog doba – ne samo kao korisnici
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Climate Action Project 2024./2025.

Climate Action Project 2024 – Sinj i Split za klimatsku budućnost
Profesorice Nada Ratković, prof. savjetnik (Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj) , i Suzana Mikulić, izvrstan savjetnik (Ekonomska i upravna škola Split) zajedno u školskoj godini 2024./2025. sa svojim učenicima ekonomistima, sudjeluju u međunarodnom obrazovnom globalnom projektu Climate Action Project 2024, koji vodi neprofitna organizacija Take Action Global (TAG). Mentorice su istaknule važnost međuškolske suradnje i uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta.
Cilj projekta je osvijestiti učenike o klimatskim promjenama i osnažiti ih za konkretne akcije koje doprinose zaštiti planeta. Projekt predstavlja primjer dobre prakse za integraciju održivog razvoja i društveno odgovornog poslovanja u srednjoškolsko obrazovanje. Kroz šest tjedana aktivnosti učenici istražuju klimatske promjene, razvijaju rješenja i djeluju kao mladi klimatski aktivisti, povezujući teoriju s praksom i razvijajući stručne vještine potrebne za buduće tržište rada
Projekt traje šest tjedana, a započeo je 30. rujna 2024. godine i okuplja više od 5 milijuna učenika iz 172 zemlje svijeta, s ciljem zajedničkog djelovanja u borbi protiv klimatskih promjena. Učenici kroz nastavu ekonomskih predmeta poput Društveno odgovornog poslovanja, Statistike, Vježbeničke tvrtke povezuju nastavni sadržaj s izazovima stvarnog svijeta. Koristeći stvarne podatke, grafikone i primjere s projektne stranice (climateactionproject.org), učenici lakše razumiju kompleksne teme te ih primjenjuju u svakodnevnom životu i školskim zadacima.
Provedba projekta
Učenici su kroz predmete struke analizirali uzroke i posljedice klimatskih promjena te tražili rješenja koja se mogu implementirati u lokalnoj zajednici i poslovanju. Korištenjem statističkih podataka, grafičkih prikaza te konkretnih primjera iz poslovnog okruženja, učenici su povezivali teorijska znanja s praksom.
Tijekom rada učenici su izrađivali plakate, istraživali podatke, izrađivali poslovne modele za poduzeća koja posluju održivo te su raspravljali o ulozi poduzeća u borbi protiv klimatskih promjena. Aktivnosti su uključivale i korištenje digitalne aplikacije EarthProject, putem koje su učenici pratili vlastiti utjecaj na okoliš i učili kako biti odgovorni građani.
Sudjelovanje u ovom projektu je i korak prema novim međunarodnim suradnjama, projektima, usmjerenim na digitalnu inovaciju i obrazovanje za održivi razvoj. Kroz projekte poput ovoga, učenici pokazuju kako mladi mogu biti pokretači pozitivnih promjena, koristeći znanje i suradnju kao alat za stvaranje bolje budućnosti za naš planet.

Climate Action Day i globalna suradnja
Središnji događaj projekta bio je Climate Action Day, globalni mrežni događaj, koji se održao 7. studenoga. Tijekom tog dana učenici su sudjelovali u globalnom online događaju na kojem su govorile poznate osobe poput glumice Whoopi Goldberg, princeze Esmeralde iz Belgije, bivše predsjednice Irske Mary Robinson te voditelji projekta dr. Jennifer Williams i Koen Timmers.
Učenici iz Sinja i Splita su također sudjelovali u online interakcijama s drugim školama, razmjenjujući iskustva i znanja. Ove aktivnosti značajno su pridonijele razvoju jezičnih, komunikacijskih i digitalnih kompetencija učenika, kao i njihovom razumijevanju važnosti međunarodne suradnje u rješavanju klimatskih izazova.

Učenici su kroz projekt razvijali kritičko mišljenje, komunikacijske vještine i ekološku svijest, a iskustva poput onog učenice Franke, koja ističe važnost usporedbe životnih uvjeta sa školom iz Južne Afrike, dodatno jačaju zahvalnost i motivaciju učenika za daljnje djelovanje.
Rezultati i vrijednosti projekta
- Sudjelovanje u međunarodnom projektu i globalnoj zajednici učenika i nastavnika
- Razvijanje svijesti o klimatskim promjenama i osobnoj odgovornosti
- Stjecanje međunarodnog certifikata i digitalnih znački
- Pristup globalnoj bazi lekcija i ideja
- Mogućnost uključivanja škole u mrežu Build the Change Showcase Schools
- Vidljivost projekta i učenika na globalnoj razini
- Razvijanje međupredmetnih vještina (održivi razvoj, zdravlje, poduzetništvo, društvena odgovornost)
- Povezivanje teorijskog znanja s praktičnim radom kroz projektno učenje
Zaključak:
Projekt Climate Action 2024 omogućio je učenicima da osvijeste važnost održivog razvoja i steknu znanja koja će im biti korisna u budućem poslovnom svijetu. Sudjelovanje u ovakvom projektu potiče učenike na aktivno promišljanje, odgovorno djelovanje i suradnju na globalnoj razini, čime škola potvrđuje svoju ulogu u obrazovanju za održivu budućnost.

Suradnja i mentorstvo:
Projekt će zajedno realizirali: učenici 3.a. i 4.a razreda iz Sinja i 4.a iz Splita, uz mentorstvo profesorica Nade Ratković i Suzane Mikulić, potaknuti globalnom inicijativom, online radionicama i virtualnom zajednicom. Projektu se mogu pridružiti i drugi zainteresirani učenici.
Paralelno sa projektom nastavnice i učenici će se pridružiti “Build THE Change ” i “Build THE Change Institutes” koje zajedno provode Take Action Global u partnerstvu s LEGO® Build the Change.
Sudjelovanje donosi i priznanja poput certifikata, znački i pristupa aplikaciji EarthProject, koja učenicima omogućuje praćenje vlastitog doprinosa zaštiti okoliša.
Mentorice projekta, istaknule su važnost uključivanja učenika u globalne inicijative koje ih osnažuju kao mlade digitalne građane svijeta
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Statistika u stvarnom životu: Humanost i brojke ruku pod ruku

Međupredmetna projektna aktivnost:
Statistika u stvarnom životu: Humanost i brojke ruku pod ruku
Posjet podružnici Centar za odgoj i obrazovanje “Juraj Bonači” u Sinju
Učenici 3.a razreda ekonomskog usmjerenja, pod vodstvom profesorice Nade Ratković, sudjelovali su u međupredmetnoj projektnoj aktivnosti koja je spojila znanje iz statistike s društvenom osjetljivošću i humanitarnim radom. Projekt je proveden u suradnji s Centar za odgoj i obrazovanje “Juraj Bonači” – podružnica Sinj, ustanovom koja skrbi o osobama s intelektualnim i tjelesnim teškoćama.
Učenici su kroz projekt učili kako statistika nije samo zbrajanje i računanje, nego i alat koji može pomoći u stvaranju boljeg društva. Prikupljali su podatke o broju korisnika, vrstama terapija, aktivnostima i podršci koju štićenici primaju. Na temelju tih podataka, izrađene su tablice, grafovi i dijagrami te provedena jednostavna statistička analiza (prosjek, moda, medijan, raspon). Poseban naglasak stavljen je na emocionalnu dimenziju brojeva. Svaki broj u ovom projektu predstavljao je čovjeka – osobu s vlastitom pričom, potrebama i napretkom. Kroz posjet Centru i interaktivne radionice, učenici su uspostavili kontakt sa štićenicima i pokazali im izrađene infografike, prilagođene slikama i bojama kako bi bile razumljive i vizualno privlačne.
Učenici su tako spojili svoje znanje iz statistike, ekonomije i međuljudskih odnosa te na konkretan način iskusili kako brojke mogu postati alat humanosti.

Učenici su kroz interakciju s korisnicima Centra i djelatnicima imali priliku uočiti važnost podataka i brojčanih pokazatelja u planiranju skrbi, obrazovanja i podrške osobama s posebnim potrebama. Osim toga, susret je bio i prilika za razvijanje empatije, društvene osjetljivosti i odgovornosti – vrijednosti koje idu ruku pod ruku s modernim obrazovanjem.
Odgojno-obrazovni ishodi:
- Učenik primjenjuje osnovne statističke metode (prikupljanje, obrada i prikaz podataka) u stvarnim životnim situacijama.
- Učenik povezuje brojke s konkretnim ljudskim iskustvima i razmišlja o čovjeku iza podatka.
- Učenik razvija empatiju i socijalnu osjetljivost kroz izravni kontakt s ranjivim skupinama.
- Učenik analizira podatke i izrađuje infografike prilagođene osobi kojoj su namijenjene.
- Učenik aktivno sudjeluje u timskom radu i ostvaruje suradnju s institucijama lokalne zajednice.
- Učenik koristi znanja iz matematike, statistike, komunikacije i informatike u humanitarnom kontekstu.
„Kad se male ruke slože – sve se može!“
Učenici su pokazali da iza brojki stoje ljudi, emocije i stvarne životne priče.

U sklopu posjeta učenici su prikupili i podatke za svoj statistički projekt, analizirajući broj korisnika, vrste aktivnosti, strukturu zaposlenika i druge relevantne pokazatelje. Projektom će na konkretnom primjeru prikazati koliko statistika može pomoći u razumijevanju i unapređenju društvenih procesa.
“Nemojte nikada nikome ukrasti osmijeh.”

Naši učenici pokazali su da i ekonomisti mogu djelovati – toplim srcem i analitičkim umom.
Zahvaljujemo voditeljici Centra Andrei Milošević i svim djelatnicima na toplom prijemu, kao i učenicima na angažiranosti, osmijesima i otvorenosti.
Ako nekada svratiš do našeg grada,
Pokucaj na vrata Centra za odgoj i obrazovanje Juraj Bonači,
pa ih iznenadi.
Tu uvijek sreća spava – to je mjesto puno smijeha i veselja.

Projektna aktivnost – „Statistika u stvarnom životu“ omogućila je učenicima povezivanje teorijskih znanja s praktičnom primjenom. Učili su na stvarnim primjerima, razvijali empatiju, poduzetničke vještine, ekološku svijest i aktivno se uključili u zajednicu.
Ovakve inovativne nastavne prakse doprinose razvoju cjelovite osobe – obrazovane, odgovorne i empatične.
Tema 1: Statistika u stvarnom životu: Humanost i brojke ruku pod ruku
Naziv aktivnosti: Statistika u stvarnom životu: Humanost i brojke ruku pod ruku
Nositelji aktivnosti: Učenici 3.a razreda ekonomskog usmjerenja i profesorica Nada Ratković
Partner: Centar za odgoj i obrazovanje Juraj Bonači
Mjesto provedbe: Centar Juraj Bonači, Sinj
Vrijeme provedbe: Travanj i svibanj 2025.
Opis aktivnosti:
Projekt „Statistika u stvarnom životu: Humanost i brojke ruku pod ruku“ osmišljen je s ciljem povezivanja nastavnih sadržaja iz statistike s životnim situacijama i promicanjem društvene osjetljivosti. Učenici su, uz stručno vodstvo profesorice Nade Ratković, surađivali sa štićenicima Centra Juraj Bonači, ustanove koja skrbi za osobe s intelektualnim i tjelesnim teškoćama.
Aktivnosti su započele edukacijom o osnovnim statističkim pojmovima i alatima. Učenici su naučili kako prikupiti, organizirati i analizirati podatke iz stvarnog okruženja. Uz dogovorenu suradnju s Centrom, osmišljen je plan prikupljanja relevantnih podataka o broju štićenika, vrstama terapija, omjeru osoblja i korisnika, sudjelovanju u radionicama, napretku kroz različite programe i aktivnostima koje su provodili tijekom godine.
Učenici su podatke prikupili tijekom posjeta Centru, kroz razgovor s djelatnicima i uz dopuštenje vodstva ustanove. Na temelju prikupljenih podataka izrađeni su tablični prikazi, stupčasti i kružni dijagrami, izračunata je srednja vrijednost, medijan, moda i standardna devijacija. U svrhu razumijevanja značenja svakog broja, uz svaki statistički prikaz dodana je i kratka priča ili opis stvarne osobe koju broj predstavlja, čime se naglasila humanost brojki.
Posebna pažnja posvećena je oblikovanju infografika koje su vizualno prilagođene korisnicima Centra Juraj Bonači – korištene su veće slike, simboli, jarke boje i jednostavan jezik. Učenici su tijekom radionice u Centru predstavili rezultate štićenicima, sudjelovali u zajedničkim aktivnostima i razmijenili iskustva. Time je ostvarena ne samo edukativna, već i emocionalna komponenta projekta.
Značaj aktivnosti:
Ova aktivnost pokazala je kako se učenje može odvijati izvan učionice, u stvarnim situacijama gdje brojke poprimaju značenje, a učenici razvijaju empatiju, odgovornost i sposobnost primjene znanja za opće dobro. Projekt je dodatno ojačao suradnju između škole i Centra, te motivirao učenike da i ubuduće aktivno sudjeluju u društveno korisnim projektima.

Izvor: https://centar-juraj-bonaci.hr/podruznica-sinj/sinj/#main
Učenici 3.a razreda zanimanja ekonomist, će zajedno sa svojom nastavnicom Nadom Ratković, prof. savjetnicom, nastaviti rad sa štićenicima Centar za odgoj i obrazovanje “Juraj Bonači” – podružnica Sinj s ciljem povezivanja teorijskog znanja s konkretnim primjerima iz stvarnog života. Sjedeća aktivnost je dogovorena u drugom polugodištu na temu Zeleni start-up – Poduzetništvo s ekološkom svrhom. Radujemo se novoj suradnji.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Statističko natjecanje 2024./2025.

Webinar u povodu početka prijava za Statističko natjecanje u školskoj godini 2024./2025
U susretu početka osme sezone Statističkog natjecanja u školskoj godini 2024./2025, DZS-u je odlučilo organizirati webinar na kojem će predstaviti novu sezonu natjecanja, podsjetiti na pravila, i ono možda najbitnije, na webinaru će svoja iskustva podijeliti nagrađivane mentorice, a na kriterije vrednovanja će se osvrnuti dosadašnji članovi žirija, što će vam sve, zasigurno, biti vrijedne informacije.
U nastavku pronađite linkove za spajanje:
Webinar 20.11.2024., 9:30-10:30 Join the meeting now Webinar 27.11.2024., 15:00-16:00 Join the meeting now

Otvorene prijave na Statističko natjecanje 2024./2025.
Prijave za novu sezonu Statističkog natjecanja u školskoj godini 2024./2025. i službeno su otvorene 20. studenoga 2024.
Sve relevantne informacije, kao i poveznicu na obrazac za prijavu vaših ekipa možete pronaći na službenoj web stranici natjecanja: https://natjecanje.dzs.hr/
Prije prijave vaše ekipe obavezni ste ispuniti privolu za mentora jer bez tog koraka ne možete pristupiti daljnjoj registraciji. Molim vas da svakako obratite pažnju na to da unesete baš vašu e-mail adresu, to nam je jako bitno radi daljnje komunikacije u svim etapama natjecanja.
Krajnji rok za pijavu na natjecanje je 20. prosinca 2024.
Također, za sve koji nisu bili u mogućnosti priključiti se prvom webinaru, podsjećamo da je u planu još jedan termin, 27. studenoga 2024. u 15 sati, bilo bi nam drago da se odazovete u što većem broju.
Webinar 27.11.2024., 15:00-16:00 Join the meeting now

Prijave za Statističko natjecanje u školskoj godini 2024./2025. otvorene do petka, 20. prosinca 2024.
Svoje ekipe možete prijaviti putem sljedeće poveznice: https://natjecanje.dzs.hr/
Privole za učenike ne trebate dostaviti odmah već to možete učiniti sve do kraja održavanja prvoga kruga natjecanja, točnije do 22. siječnja 2025.
Prvi krug natjecanja započinje 8. siječnja 2025. u 11 sati.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Naša prava – Naša budućnost

Obilježavanje Međunarodnog dana ljudskih prava – Naša prava-naša budućnost
Međunarodni dan ljudskih prava obilježava se 10. prosinca, na dan kada je 1948. godine usvojena Opća deklaracija o ljudskim pravima. Tema ovogodišnjeg obilježavanja „Naša prava – Naša budućnost“ ističe važnost poznavanja, razumijevanja i primjene ljudskih prava, osobito među mladima koji su nositelji budućnosti društva i gospodarstva.
Učenici trećih razreda smjera ekonomist uključuju se u obilježavanje kroz aktivnosti koje povezuju temeljna ljudska prava s njihovim budućim zanimanjem, radnim pravima, društvenom odgovornošću poduzeća i građanskim aktivizmom.
Ishodi učenja:
Učenici će moći tijekom provedbe razlikovali osnovna ljudska i radna prava, analizirali konkretne situacije povrede prava u poslovnom svijetu, razvili vlastite prijedloge za etično poslovanje. koristili digitalne alate i komunikacijske vještine pokazali društvenu osjetljivost i odgovornost
- Objasniti osnovna ljudska i radna prava te njihovu zaštitu u kontekstu tržišta rada i poduzetništva.
- Prepoznati povrede ljudskih prava u svakodnevnom životu i poslovnom okruženju.
- Kritički razmatrati ulogu gospodarstva u zaštiti i kršenju ljudskih prava.
- Primijeniti stečeno znanje u stvaranju konkretnih prijedloga za pravednije i tolerantnije društvo.
Aktivnosti
Obilježavanje je započelo interaktivnim predavanjem i prezentacijom o osnovnim ljudskim pravima, pri čemu su učenici pomoću digitalnog kviza ponovili znanje o Općoj deklaraciji o ljudskim pravima i njezinoj važnosti za suvremeno društvo.
U sklopu radionice „Radna prava mladih“ učenici su istraživali koja prava imaju radnici, osobito mladi koji tek ulaze na tržište rada. U skupinama su izrađivali edukativne letke o pravima iz Zakona o radu, kao što su pravo na ugovor, na plaću, na odmor i na zaštitu od mobbinga, a svoje radove predstavili su na školskom panou.
Jedna od najzapaženijih aktivnosti bila je snimanje kratkih videa pod nazivom „Moje pravo – moj glas“, u kojima su učenici iznijeli osobne poruke o pravima koja smatraju ključnima za svoju budućnost – pravo na obrazovanje, slobodu izražavanja, jednakost i zaštitu privatnosti. Videozapisi su prikazani u holu škole i objavljeni na školskim mrežama.
Posebno zanimljiva bila je simulacija slučaja diskriminacije pri zapošljavanju. Učenici su analizirali stvarni poslovni scenarij u kojem su ženske kandidatkinje bile sustavno isključene iz procesa selekcije. Kroz raspravu su predlagali rješenja i uspoređivali ih s pozitivnim zakonodavstvom, razvijajući tako pravnu i etičku svijest.
Na kraju dana održana je strukturirana debata na temu: „Mladi danas znaju svoja prava, ali ih ne znaju koristiti“. Učenici su argumentirano iznosili svoja stajališta, iz čega su proizašle konkretne ideje o tome kako poboljšati informiranost mladih o pravima u obrazovnom i radnom sustavu.
1. Radionica: „Prava radnika – temelj pravedne ekonomije“
Učenici proučavaju prava radnika prema Zakonu o radu i međunarodnim konvencijama (npr. ILO), kroz slučajeve iz stvarnog poslovnog okruženja (npr. prekovremeni rad, diskriminacija, mobbing).
Izrađuju „KODEKS RADNIH PRAVA ZA MLADE“ – kratki dokument s 10 ključnih prava mladih radnika.
Povezivanje s nastavom ekonomije i poduzetništva.
2. Simulacija slučaja: „(Ne)poštivanje ljudskih prava u poduzeću“
Učenici se podijele u timove i dobivaju poslovne slučajeve u kojima se krše ljudska prava (npr. spolna diskriminacija pri zapošljavanju, nezakoniti otkazi, loši radni uvjeti).
Zadatak im je analizirati slučaj i osmisliti rješenje – kako bi tvrtka mogla etički i zakonito postupiti.
Razvijanje socijalne i građanske odgovornosti.
3. Kampanja: „Naša prava – Naša budućnost“ (školska razina)
Učenici osmišljavaju i provode edukativnu kampanju za ostale razrede – posteri, letci, kratki govori i citati o ljudskim pravima.
Na panoima i digitalnim platformama škole predstavljaju poruke kao što su:
Kombinacija građanskog odgoja i marketinga.
4. Panel ili okrugli stol: „Mlada osoba i njezina prava – gdje smo danas?“
U organizaciji škole, učenici vode raspravu u kojoj sudjeluju predstavnici učenika, nastavnici i eventualno vanjski gosti (pravnik, poduzetnik, predstavnik udruge).
Teme:
- Znaju li mladi svoja prava?
- Jesu li ih spremni braniti?
- Što znači odgovorno koristiti svoja prava?
Aktivno građanstvo i javno nastupanje.
5. Kreativni zadatak: „Moja prava u 60 sekundi“
Učenici pojedinačno ili u paru snimaju video-klip (do 1 min) u kojem predstavljaju neko ljudsko pravo koje im je važno – npr. pravo na obrazovanje, slobodu govora, slobodu izbora, pravo na rad…
Videozapisi se prikazuju u razredima ili objavljuju na društvenim mrežama škole.
Digitalne vještine, kreativno izražavanje i osvještavanje vrijednosti.
Evaluacija i rezultati
- 100% učenika upoznato s osnovnim ljudskim i radnim pravima
- 80% učenika aktivno uključeno u kreativne, timske i raspravne aktivnosti
- Povećana razina tolerancije, kritičnosti i društvene osjetljivosti
- Jačanje međupredmetnih kompetencija (ekonomija, SRO, informatika, hrvatski)
Nakon aktivnosti učenici su ispunili evaluacijsku anketu. Rezultati pokazuju da je 93% učenika izjavilo da su naučili nešto novo o ljudskim pravima. Najzanimljivijom aktivnošću većina je izdvojila video-kampanju, zatim raspravu o diskriminaciji i radionicu o radnim pravima.
Više od 85% učenika reklo je da se nakon ovih aktivnosti osjeća sigurnije u prepoznavanju kršenja prava u svakodnevnim situacijama. Samo 16% učenika izjavilo je da je osobno doživjelo neku vrstu diskriminacije, najčešće na temelju spola ili izgleda.
Na pitanje što za njih znači izjava „Naša prava – Naša budućnost“, učenici su istaknuli da prava treba poznavati, koristiti i štititi jer samo tako možemo izgraditi bolje, sigurnije i poštenije društvo.
Zaključak
Učenici trećeg razreda pokazali su visoku razinu angažiranosti, kritičkog promišljanja i zrelosti u raspravi o ljudskim pravima. Kroz niz osmišljenih aktivnosti uspjeli su povezati svoje stručno usmjerenje s vrijednostima građanskog društva.
Obilježavanje je doprinijelo razvijanju svijesti o važnosti poštivanja prava svih članova društva, osobito u kontekstu radnog okruženja, čime je nastavna i odgojna komponenta škole dodatno osnažena.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Obilježavanje 18.TCU 2025 “Digitalni asistent za obrazovanje budućnosti”

Obilježavanje 18.TCU 2025. Suradnja Sinj i Split
https://www.cjelozivotno-ucenje.hr/digitalni-asistent-za-obrazovanje-buducnosti
U okviru 18. Tjedna cjeloživotnog učenja održano je online predavanje pod nazivom „Digitalni asistent za obrazovanje budućnosti“, koje je privuklo brojne sudionike zainteresirane za primjenu digitalne tehnologije u obrazovanju. Predavanje su održale nastavnice Nada Ratković iz Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića Sinj i Suzana Mikulić iz Ekonomske i upravne škole Split.
Cilj predavanja bio je upoznati sudionike s mogućnostima korištenja digitalnih asistenata, poput Snatchbota, u procesu cjeloživotnog učenja. Kroz teorijski pregled i praktične primjere, sudionici su imali priliku:
- razumjeti ulogu umjetne inteligencije u modernom obrazovanju i načine na koje digitalni asistenti mijenjaju pristup usvajanju znanja i vještina,
- istražiti funkcionalnosti Snatchbota, uključujući automatizaciju učenja, prilagodbu sadržaja te personalizirani pristup znanju,
- primijeniti stečena znanja u praksi, kreiranjem vlastitog digitalnog asistenta koji se može koristiti za osobni i profesionalni razvoj,
- biti inspirirani za inovativan pristup učenju, s fokusom na korištenje tehnologije za kontinuirano usavršavanje i odgovor na profesionalne izazove.
Predavanje je održano online, a bilo je otvorenog tipa, čime je omogućena široka dostupnost i sudjelovanje iz različitih obrazovnih i profesionalnih sektora.
Sudionici su izrazili zadovoljstvo korisnošću i primjenjivošću sadržaja, ističući kako su stekli konkretna znanja koja mogu odmah koristiti u svojoj praksi.
Digitalni asistenti, poput Snatchbota, još jednom su potvrđeni kao vrijedni alati za personalizirano učenje i osnaživanje pojedinaca u suvremenom digitalnom okruženju.

Digitalni asistent za obrazovanje budućnosti.mp4

Poveznica:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NmM3ZGNiZTQtNWU1YS00ZjE3LWE0YWEtNTkzMzM4Y2E3ZGNi%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%229b5af216-c634-4b80-ab02-0c9a3d029091%22%2c%22Oid%22%3a%2226aab8ca-371f-4021-88e8-3d24a3310467%22%7d
Sudionici/Predavači:
Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića Sinj:, Nada Ratković, mag. oec,
Ekonomska i upravna škola Split, Suzana Mikulić, dipl.oec
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Obilježavanje 18.TCU 2025 “Strukovno znanje i osposobljavanje za bolji život” – predavanja i okrugli stol

Pod pokroviteljstvom Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih obilježavanje Tjedna cjeloživotnog učenja provodi se od 2. do 10. prosinca 2024. godine.
Tjedan cjeloživotnog učenja nacionalna obrazovna kampanja, čiji je cilj podizanje svijesti o važnosti učenja i obrazovanja. Radi se o UNESCO-ovoj inicijativi koja je pokrenuta 1999. godine, a svake godine obilježava se u brojnim zemljama na svim kontinentima kako bi se senzibilizirala javnost za cjeloživotno učenje, promicala kultura učenja te potaknula osobna motivacija.
Naša škola svake godine sudjeluje u obilježavanju ovog tjedna na različite načine, bilo sajmovima, organiziranjem predavanja ili prezentacija učenika. Ove godine na inicijativu nastavnice ekonomske grupe predmeta Davorke Demo, prof. izvrsni savjetnik, prihvatili smo poziv za održavanje predavanja na međužupanijskoj razini i okrugli stol pod nazivom “Strukovno znanje i osposobljavanje za bolji život” a koje se održalo prema prijavi na stranicama TCU 3. prosinca 2024. godine od 15:00 do 20:00 sati u Biogradu na Moru (online putem Teams platforme).

Predavanja su bila:
“Kurikularni pristup strukovnom obrazovanju”, Jasenka Rašetina, dipl. oec (Komercijalno-trgovačka škola, Split);
“Suradnja nastavnika u projektnoj/problemskoj nastavi”, Anita Grbić, mag. oec (Ekonomska i trgovačka škola, Dubrovnik);
“Prednosti korištenja chatbotova u strukovnom obrazovanju”, Suzana Mikulić, dipl. oec (Ekonomska i upravna škola, Split) i Nada Ratković, mag. oec (Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića, Sinj);
“Erasmus+ i projekti međužupanijske suradnje škola u strukovnom obrazovanju”, Anita Kocman, dipl. oec (Ekonomsko-birotehnička i trgovačka škola, Zadar);
“Inovativne metode poučavanja strukovnih predmeta”, dr.sc. Kristina Vukošić, dipl. oec (Ekonomska škola, Šibenik);
“Digitalni alati u strukovnom obrazovanju”, Kornelija Peraić, dipl. oec i Davorka Demo, dipl. oec (Srednja škola Biograd na Moru, Biograd na Moru).
Nakon predavanja nastavnice su održale okrugli stol. Raspravljale su koliko smo spremni za modularnu nastavu, te sa kakvim ćemo se sve izazovima susretati pri njenom provođenju.
Zaključak je na kraju bio da svi u većoj ili manjoj mjeri koriste suvremene metode poučavanja, kojima je učenik u fokusu poučavanja, što je i cilj, te da je većina koristila projektnu i istraživačku nastavu u svom radu samostalno ili u suradnji s nekoliko kolega/ica, a takvi projekti i istraživanja će biti dio modularne nastave prema kojoj idemo. Zbog toga mislimo, da osim ponekog izazova u komunikaciji s kolegama i kolegicama iz predmeta koji kao takvi nestaju i postaju dio strukovnih kurikula, zapravo ne bi trebali imati većih problema. Najveći izazov će biti ravnateljima i satničarima, koji trebaju zaduženja nastavnika za pojedine ishode ili module uklopiti u raspored, a posebno će to doći do izražaja u polivalentnim školama sa više obrazovnih programa i područja.
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
HANFA-Natječaj za srednjoškolce –Financijska pismenost: ključ za sigurnu budućnost

Osnovne informacije o natječaju
Povodom Svjetskog tjedna novca (engl. Global Money Week), koji će se održati od 17. do 23. ožujka 2025. godine, Hanfa i ove godine raspisuje nagradni natječaj za učenike srednjih škola. Tema ovogodišnjeg natječaja posvećena je financijskoj pismenosti – važnoj vještini za donošenje odgovornih i promišljenih financijskih odluka. Financijska pismenost ključna je vještina za donošenje odgovornih odluka u upravljanju novcem, posebno u sve složenijem financijskom okruženju. Razvijanjem znanja i vještina o financijama mladi mogu bolje razumjeti svoje mogućnosti, izbjeći rizike i graditi sigurnu budućnost. Cilj je natječaja potaknuti učenike da istraže ovu važnu temu i kreativno izraze svoje ideje.
Zadatak za učenike:
Videorad učenika treba odgovoriti na sljedeća pitanja:
- Što je financijska pismenost i zašto je važna?
- Koje su osnovne komponente financijske pismenosti?
- Kako upravljanje osobnim financijama utječe na svakodnevni život?
- Koje korake možeš poduzeti za poboljšanje svoje financijske pismenosti?
- Kako znanje o financijama pomaže u donošenju odgovornih odluka za budućnost?
Pri izradi videorada učenici mogu koristiti informacije s mrežnih stranica Hanfe i portala Novac za sutra (www.hanfa.hr, www.novaczasutra.hr). Radovi mogu biti u obliku glumljenog skeča, rasprave, intervjua, montažnog kratkog filma ili drugog kreativnog videosadržaja.
Više pravilima sudjelovanja, nagradama i vrednovanje na službenoj stranici Hanfe:
Za sva dodatna pitanja slobodno kontaktirajte putem e-maila: edukacija@hanfa.hr.
Global Entrepreneurship Week (GEW) 2024

Naša škola sudjeluje u Globalnom tjednu poduzetništva 2024.!
Ponosno objavljujemo da smo i ove godine prijavili naš događaj u sklopu Globalnog tjedna poduzetništva (GEW) – svjetske inicijative koja slavi i potiče poduzetništvo u svakoj zajednici. Cilj našeg događanja je motivirati mlade da razmišljaju poduzetnički, razvijaju svoje ideje i stječu znanja potrebna za budućnost. Učenici će kroz različite aktivnosti i projekte predstaviti svoje kreativne poslovne zamisli, uz naglasak na inovativnost, održivost i globalno tržište. Globalni tjedan poduzetništva okuplja preko 10 milijuna sudionika u više od 200 zemalja, a mi smo ponosni što smo dio ove inspirativne mreže!

Pridružite nam se i budite dio promjene – jer poduzetništvo je pokretač pozitivnih promjena u svijetu!

https://www.genglobal.org/croatia/news/gew-split
https://www.genglobal.org/croatia/competition-commercialists
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik
Državna nagrada „Imperial“

Na Svjetski dan djece, u Hotelu „Hilton Imperial“ u Dubrovniku, održana je svečana dodjela prestižne državne nagrade „Imperial“, koja se dodjeljuje učenicima Republike Hrvatske za iznimno humanitarno djelovanje i nesebičan doprinos zajednici. Ove godine, među laureatima, našla se Ana Čovo, učenica četvrtog razreda, smjer ekonomistica Srednje strukovne škole bana Josipa Jelačića iz Sinja, koja je postala prva dobitnica iz Sinja i Splitsko-dalmatinske županije, čime je stekla iznimnu čast i priznanje.Ana je svojim dugogodišnjim angažmanom u volonterskim i humanitarnim projektima dala nemjerljiv doprinos školi i zajednici.

Nagrada „Imperial“, ustanovljena 2021. godine, nosi ime po dubrovačkoj tvrđavi Imperial, simbolu nepokorenosti i zajedništva, te se dodjeljuje u spomen na 402 nevine djece, civilnih žrtava Domovinskog rata.
Mentorica profesorica Nada Ratković, istaknula je da je Ana ponos škole, Sinja i Splitsko-dalmatinske županije, te primjer predanosti, humanosti i nesebičnosti. Ova nagrada potiče sve nas da činimo više za školu, i zajednicu.
Zahvaljujemo stručnom povjerenstvu na ovoj vrijednoj nagradi. Posebne zahvale upućujemo predsjednici Udruge hrvatskih civilnih stradalnika Domovinskog rata Dubrovačko-neretvanske županije, gospođi Mariji Lukšić, i utemeljitelju nagrade, poštovanom Denisu Paveli, univ. mag. medior publ.
Srednja strukovna škola bana Josipa Jelačića nastavit će pružati podršku svojim učenicima u njihovim nastojanjima da budu nositelji pozitivnih promjena i vrijednosti koje čine svijet boljim mjestom za život.




Objavili mediji:
https://www.ferata.hr/nagrada-imperial-ucenici-ani-covo-sss-bana-josipa-jelacica-sinj
https://www.dubrovnik.hr/vijesti/dodijeljena-priznanja-imperial-u-spomen-na-stradalu-djecu-18808
https://dulist.hr/urucena-priznanja-imperial-ova-mladost-nas-je-putokaz-u-buducnost/918604
Autor: Nada Ratković, prof. savjetnik